De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:12

Ik weet niet hoe ik er aan kom.
Ik heb ernstig astma en heb een experimentele behandeling ondergaan. Ik slik dagelijks antibiotica. Moest stoppen met de prednison omdat dat in combinatie met het virus niet goed is.

Qua benauwdheid ben ik oké. Mijn longen klinken nog vol. En ik ben nog steeds ziek helaas. Lig alleen op bed en de bank.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:12

Hoe gaan jullie om met partners die zeggen dat het allemaal wel meevalt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:13

Attitude schreef:
Waarom zou je horeca sluiten maar mensen wel met zovelen de supermarkt in laten gaan/ overal aan laten zitten ? Waarom zou je een kapper sluiten terwijl je daar nooit met zo heel veel tegelijk bent en best goede hygiëne kunt toepassen.
Als je scholen sluit moet je mensen ook verbieden om ouderen en risico groepen niet meer te zien

Supermarkten zijn redelijk essentieel willen we gezond blijven leven. Een kroeg of horeca niet. Een kapper ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:13

cursebreaker schreef:
Wat ik idd vooral storend vind is dat je maar gewoon moet komen werken als je klachten hebt ja.
(

Ik vind het banketstaaf om te zeggen maar veel mensen in die branche melden zich ook ziek als ze dat niet zijn.
Een verstandige werkgever stuurt ze naar huis als ze dat wel blijken te zijn, want je zit niet te wachten op ziek personeel. Maar je zit nu ook niet te wachten op werknemers die zich ziek melden omdat ze het een avondje laat hebben gemaakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:15

Jolien87 schreef:

Lekker laten L*LLen. Als je nu nog niet beseft dat het ernstig is ga je het nooit beseffen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:15

Babootje schreef:
Jolien87 schreef:

Lekker laten L*LLen. Als je nu nog niet beseft dat het ernstig is ga je het nooit beseffen.

Eens. Dat beeld krijg je toch niet 1 2 3 uit hun hoofd of er moet (niet te hopen) een naaste ernstig ziek worden.

IMANDRA

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:16

Is er trouwens al wat bekend over hoe laat een persconferentie zal zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:16

Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-03-20 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:17

Babootje schreef:
Jolien87 schreef:

Ik laat het ook maar gaan. Hij ziet het niet in, prima, je komt er vanzelf wel achter.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:17

IMANDRA schreef:
Attitude schreef:
Waarom zou je horeca sluiten maar mensen wel met zovelen de supermarkt in laten gaan/ overal aan laten zitten ? Waarom zou je een kapper sluiten terwijl je daar nooit met zo heel veel tegelijk bent en best goede hygiëne kunt toepassen.
Als je scholen sluit moet je mensen ook verbieden om ouderen en risico groepen niet meer te zien

Supermarkten zijn redelijk essentieel willen we gezond blijven leven. Een kroeg of horeca niet. Een kapper ook niet.

Dat schrijf ik toch niet of het wel of niet essentieel is ?
Maar waarom zou je die sluiten als de besmettingskans velen malen hoger is in een supermarkt .

En dan nog maar niet te spreken over de economische impact voor vele ondernemers.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:18

weet iemand waar het schema te vinden is van wanneer de eerste besmetting in welk land te vinden was ten opzichte van Italie? Ik lees hier dat Spanje inmiddels Italie achterna gaat. Wanneer was daar de eerste besmetting? Was dat veel eerder dan in Nederland? (of wordt daar meer getest?)
Laatst bijgewerkt door mag op 15-03-20 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:19

[/quote]

Ik heb gisteren denk ik 250 klanten geholpen in de ochtend, daar was geen enkel persoon bij die klachten vertoonde. Om maar een voorbeeld te noemen.[/quote]

miss kan je je aanmelden bij een ziekenhuis als tester, jij ziet zo of iemand besmet is of niet... dat scheelt aardig wat testmateriaal wat er niet is..

MarliesR

Morgen toespraak van Rutte op tv
Premier Rutte spreekt morgen om 19.00 uur het land toe over de coronacrisis, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).

"De minister-president zal ingaan op de moeilijke situatie waarin wij ons bevinden, op de noodzaak van de maatregelen die zijn getroffen en op de mogelijke verdere ontwikkelingen in de komende weken en maanden", aldus de RVD.

De toespraak is live te zien via de zenders van de NPO en RTL.

Bron: NOS

IMANDRA

Attitude schreef:
IMANDRA schreef:

Dat schrijf ik toch niet of het wel of niet essentieel is ?
Maar waarom zou je die sluiten als de besmettingskans velen malen hoger is in een supermarkt .

En dan nog maar niet te spreken over de economische impact voor vele ondernemers.

Oké. Wedervraag: hoe ga je zorgen dat mensen voedsel krijgen als de supermarkten dicht moeten?

En lijkt me dat op het moment de economische impact voor ondernemers wat minder belangrijk is dan het indammen van de verspreiding.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:20

mag schreef:
weet iemand waar het schema te vinden is van wanneer de eerste besmetting in welk land te vinden was ten opzichte van Italie? Ik lees hier dat Spanje inmiddels Italie achterna gaat. Waar was daar de eerste besmetting? Was dat veel eerder dan in Nederland? (of wordt daar meer getest?)

Daar ben ik ook wel benieuwd naar en weet ook iemand hoe de zorg hier is ten opzichte van Italië / Spanje etc

Gaan wij bijvoorbeeld ook eerder naar het ziekenhuis / arts omdat wij een goed zorgstelsel hebben.

De mensen in Marokko zijn bijvoorbeeld heel bang, mede ook omdat zij daar zelf alle zorg moeten betalen en dus ook later in actie komen .

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:21

IMANDRA schreef:
Oké. Wedervraag: hoe ga je zorgen dat mensen voedsel krijgen als de supermarkten dicht moeten?

En lijkt me dat op het moment de economische impact voor ondernemers wat minder belangrijk is dan het indammen van de verspreiding.

Online bestellen en laten bezorgen ?

En waarom is dat minder belangrijk ?
Bedrijven failliet / uitstel betaling / mensen krijgen geen loon .
Lijkt me redelijk zorgelijk en je hebt kennelijk geen idee wat een ‘pandemie ‘ voor impact heeft .

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:22

ruitje schreef:
Ik vind ' normaal ' vrij rekbaar. Als je al je werknemers laat kiezen wil er niemand werken op de Corona afdeling, of extra werken in de supermarkt denk ik zomaar.

In ieder geval niemand uit dit topic, die mijden alles.

En ja, daar heb ik alle begrip voor.
Maar ik heb ook begrip voor managers die in tijden van crisis impopulaire beslissingen moeten nemen om de boel draaiende te houden.

Het is niet zo makkelijk denk ik :)

Ik kan me er niet heel druk om maken eigenlijk. En ja, ik werk op de "corona-afdeling". Of ik nu een isolatie in moet voor influenza, MRSA of corona, op wat kleding/veiligheidsvoorschriften na is het allemaal hetzelfde.
En gelukkig denken eigenlijk al mijn collega's die ik er over gesproken heb net zo over.
Het zal misschien per ziekenhuis verschillen, en bij ons gebeuren er een hele hoop dingen op de achtergrond waar je in de media niks tot weinig over hoort, maar er is bij ons meer paniek buiten het ziekenhuis dan er binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:22

verootjoo schreef:
Las net hier tussen half 5 en 5 uur

Om 17.00 persconferentie met ministers Slob en eehh Bruins zegt NOS nu.
En dan morgen om 19.00 Rutte, zo lees ik net bij MarliesR.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:24

Marie_Anne schreef:
verootjoo schreef:
Las net hier tussen half 5 en 5 uur

Om 17.00 persconferentie met ministers Slob en eehh Bruins zegt NOS nu.
En dan morgen om 19.00 Rutte, zo lees ik net bij MarliesR.

Zag het. Heb net mn bericht aangepast. :D

irryproppy

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:25

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:26

speurneusc schreef:

Ik heb gisteren denk ik 250 klanten geholpen in de ochtend, daar was geen enkel persoon bij die klachten vertoonde. Om maar een voorbeeld te noemen.[/quote]

miss kan je je aanmelden bij een ziekenhuis als tester, jij ziet zo of iemand besmet is of niet... dat scheelt aardig wat testmateriaal wat er niet is..[/quote]

Ik liep gister de winkel uit en er liep een koppel voor me waarvan de vrouw uitgebreid liep te kuchen en hoesten. Dus ik kwam er op 20min al meteen iemand tegen. Daarnaast ben je zover ik begrepen heb besmettelijk al voor je symptomen vertoont, dus je kunt vaak niet zien aan iemand of ze verspreider zijn ofniet.

Blacky94

mag schreef:
weet iemand waar het schema te vinden is van wanneer de eerste besmetting in welk land te vinden was ten opzichte van Italie? Ik lees hier dat Spanje inmiddels Italie achterna gaat. Wanneer was daar de eerste besmetting? Was dat veel eerder dan in Nederland? (of wordt daar meer getest?)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_co ... _in_Europe

Even scrollen naar "pandemic by country" en dan bij het betreffende land even naar rechts "2020 coronavirus pandemic in ..."

Van wat ik zo snel vind zijn in Italië op 21 februari de eerste clusters gevonden en in Spanje de 24e.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 15-03-20 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Babootje schreef:
Jolien87 schreef:

Ik wilde het net vragen! Maat als partner niet oplet heeft het voor jezelf al geen nut volgens mij om voorzorgsmaatregelen te treffen.
Ik zit nogsteeds in stadium te paniekerig of te nuchter?!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:28

Attitude schreef:
IMANDRA schreef:

Online bestellen en laten bezorgen ?

En waarom is dat minder belangrijk ?
Bedrijven failliet / uitstel betaling / mensen krijgen geen loon .
Lijkt me redelijk zorgelijk en je hebt kennelijk geen idee wat een ‘pandemie ‘ voor impact heeft .

Hoe wil je dat organiseren? Allemaal bezorgers gaan inhuren die ook naar de meest geïsoleerde huizen kunnen gaan om boodschappen te bezorgen?

Ik zou er eerder voor pleiten dat supermarkten niet sluiten maar dat je bijv een bestelling kan doorgeven en in een bepaald tijdslot kan komen ophalen of zo. Maar zoiets vergt ook veel organisatie, dus ik weet ook niet of je zoiets moet verplichten. Eerder verplicht thuis blijven en alleen op pad voor de essentials (levensmiddelen bijv) met boetes of iig consequenties als je die regel niet volgt.

En de impact op de verspreiding als mensen toch naar horecagelegenheden blijven gaan? Ik snap best dat het flinke economische gevolgen heeft maar wanneer het gaat om een afweging tussen economische gevolgen en gezondheidsrisico’s dan hoop ik toch dat de overheid pleit voor het vooropstellen van de gezondheid.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 15-03-20 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:29