De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:44

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:45

Teletekst geeft aan dat de persconferentie tussen half 5 en 5 is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:46

Cursusbreaker, meldt dit bij de vakbond, want inderdaad, op zo'n manier mogen ze dat volgens mij niet doen.

Babootje

brokjes schreef:
Ik kan de linkjes van de Telegraaf niet lezen Babootje..

Spanje meldt 2000 nieuwe coronagevallen en meer dan 100 doden
Reisadvies Spanje aangepast, 2000 nieuwe besmettingen

In Spanje zijn ongeveer 2000 nieuwe besmettingen met het coronavirus geregistreerd. In de afgelopen 24 uur stierven meer dan honderd mensen, aldus de autoriteiten zondag. Spanje is na Italië het zwaarst getroffen land in Europa. Het land telt nu 7753 besmette gevallen. Het dodental staat op 288.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor Spanje aangepast. Vanwege ingrijpende maatregelen om verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan, is het advies nu alleen nog noodzakelijke reizen naar het land te ondernemen.

De lokale overheid neemt maatregelen die elkaar snel kunnen opvolgen, wat beperkingen kan opleveren voor het in- en uitreizen en het dagelijkse leven, aldus Buitenlandse Zaken. In Spanje zijn onder meer winkels gedeeltelijk leeg omdat mensen hamsteren, bewoners is gevraagd niet onnodig te reizen en grote evenementen zijn afgelast.

Het advies geldt ook voor de Canarische eilanden. Voor een heel klein deel van Spanje, geldt zelfs de kleur rood, die staat voor niet reizen. Het gaat hierbij om de Catalaanse gemeenten Igualada, Vilanova del Cami, Odena en Santa Margarida de Montbui, die zijn afgesloten.

Duitsland sluit grenzen

Vanaf maandag 8 uur sluit Duitsland de grenzen met Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. Dat stelt vandaag Bild, de grootste krant van de Bondsrepubliek.

Kanselier Merkel heeft volgens het bericht met de betrokken ministers en deelstaatpremiers afgesproken, dat er scherpere controles komen en dat onbevoegde personen terug gestuurd worden. Wel komt er een uitzondering voor goederenverkeer en forensen. Bij de scherpe maatregel gaat het niet alleen om het beheersen en verlangzamen van de Corona-pandemie, maar ook om te verhinderen dat buitenlanders hamsteren. Dat heeft in de grensregio al voor problemen gezorgd.
Marokko

Op de Marokkaanse vliegvelden hebben zich duizenden toeristen verzameld in de hoop aan boord te gaan van een van de schaarse vluchten naar Europa. Het land heeft de reguliere vluchten van en naar zo’n dertig landen opgeschort in een reactie op het coronavirus. Het gaat onder meer om Italië, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Nederland, België, Portugal en Griekenland.

„Er zijn vluchten, we wachten aan de balie. Het is erg spannend”, zei een Franse reiziger vanuit Marrakech.

Ook vluchten van en naar andere bestemmingen zoals Algerije, Egypte, Libanon en Tunesië zijn geschrapt, evenals de verbindingen via de zee met Europese landen.

In Marokko zijn achttien mensen besmet met het nieuwe coronavirus. Er is één dode gemeld.

----

Nu Duitsland de grenzen heeft gesloten zal NL dat denk ik ook wel snel gaan doen.

ruitje

cursebreaker schreef:
ruitje schreef:
Ik vind het altijd zo makkelijk he:' Ja mijn bazen denken alleen maar aan geld'

Dat klopt, daar betalen ze jouw salaris van in tijden van crisis. Het grootste deel van NL kan nu gewoon veilig zich ziekmelden omdat je dan doorbetaald word.

Zou goed zijn als mensen eens een jaar ondernemer waren, geld verdienen of aan geld denken is niet iets 'vies' , dat is hoe de wereld draait :)

Ik weet dat het makkelijk roepen is en er idd achter de schermen heel wat meer aan toe gaat.
Maar dan nog kun je ook in tijden van crisis normaal omgaan met je werknemers, die nu mensen van eten voorzien en van zorg (o.a.). Hiermee ook meteen een reactie op Babootje :)

Ik vind ' normaal ' vrij rekbaar. Als je al je werknemers laat kiezen wil er niemand werken op de Corona afdeling, of extra werken in de supermarkt denk ik zomaar.

In ieder geval niemand uit dit topic, die mijden alles.

En ja, daar heb ik alle begrip voor.
Maar ik heb ook begrip voor managers die in tijden van crisis impopulaire beslissingen moeten nemen om de boel draaiende te houden.

Het is niet zo makkelijk denk ik :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:49

ruitje schreef:

Dat klopt, daar betalen ze jouw salaris van in tijden van crisis. Het grootste deel van NL kan nu gewoon veilig zich ziekmelden omdat je dan doorbetaald word.

Zou goed zijn als mensen eens een jaar ondernemer waren, geld verdienen of aan geld denken is niet iets 'vies' , dat is hoe de wereld draait :)

Helemaal mee eens en daarnaast zijn ondernemers ook klantgericht en willen supermarkten ( bijv) toch ook graag zorgen dat alles bevoorraad wordt gedurende de dag .

Weet je wat ik vreemd vind aan deze Corona hectiek ? Dat dit zoveel verschilt met toen Ebola uitbrak. Dat was nog vele malen besmettelijker en toen moesten we niet op slot.
Het lijkt wel of men de keuze maakt afhankelijk van waar het uitbreekt .
China was toentertijd ook streng met checks op vliegvelden en testen ze toentertijd ook op koorts op oa luchthavens.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:50

Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 15-03-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:51

ruitje schreef:
Ik vind ' normaal ' vrij rekbaar. Als je al je werknemers laat kiezen wil er niemand werken op de Corona afdeling, of extra werken in de supermarkt denk ik zomaar.

Maar ik heb ook begrip voor managers die in tijden van crisis impopulaire beslissingen moeten nemen om de boel draaiende te houden.

Nee klopt, blijft idd heel lastig.
Je wil nu niet in die schoenen staan.
Kans ook dat veel ouders hun vakkenvullende tieners gaan thuishouden en dan moeten ze maar zien straks hoe ze de schappen vol gaan krijgen. Drama.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:53

In Amerika staan inmiddels (al vanaf gisteren) mensen uren in de rij om terug hun eigen land in te komen. En na vijf uur in de rij staan, volgt de gezondheidscheck. Dat is hándig!

Re Chicago: "So it took 3 hours to get through customs, it took another 2 hours to get through the health check and then it took another hour to get through the CDC and then all they do is they find someone to pair you with, scan your temperature real quick, ask how you feel and send you on your way." said passenger Emma Reusch who flew in from Portugal. "

Afbeelding

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:54

cursebreaker schreef:
ruitje schreef:

Nee klopt, blijft idd heel lastig.
Je wil nu niet in die schoenen staan.
Kans ook dat veel ouders hun vakkenvullende tieners gaan thuishouden en dan moeten ze maar zien straks hoe ze de schappen vol gaan krijgen. Drama.

In dit soort tijden zie je vooral heel veel eqoisme terug en op allerlei vlakken. Het is vooral heel veel ik ik en nog eens ik en mensen verplaatsen zich absoluut niet in een ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:54

IMANDRA schreef:
Arabesk schreef:
Er is niet zomaar druk vanuit de samenleving. Een collectief van artsen vraagt erom. Dat zijn niet zomaar wat roeptoeters.

Artsen zijn geen virologen of experts. Die hebben niet veel immunologie gehad laat staan specifiek over Corona virussen.

Veel virologen hebben al aangegeven dat het sluiten van scholen geen effect zal hebben op de verspreiding.

Daar kunnen we maar op één manier achter komen en alleen scholen werkt niet voldoende , ook de rest zal dicht moeten. Wanneer Nederlanders zich aan de richtlijnen zouden houden was het gemakkelijker . Maar dat doen een aantal niet en met duizenden positieven die bijna geen last hebben en dus doorgaan met de bar of de Ikea induiken is het sluiten van alle scholen inderdaad niet nodig .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:55

@ Cursebraker: het is misschien wat ongelukkig geformuleerd maar wel waar. Er wordt veel afgezegd aan sociale dingen, meer tijd en kom in vredesnaam meer werken. Meld je niet ziek begrijp ik ook nog.
Want je moet ze de kost geven die zich maandagmorgen ziek melden omdat ze in het weekeinde lekker doorgezakt zijn. Als ik een supermarkt leidinggevende zou zijn zou ik het, misschien een klein beetje anders, maar ook zeggen. Maar mensen die naar werk komen en wel verkouden zijn meteen naar. huis sturen.
Mensen moeten tussen de oren dat ze nu heel hard nodig zijn. Niet voor de winst van hun werkgever maar wel om de boel draaiende te houden. Want inderdaad, het ergste moet nog komen vrees ik ook.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:55

Laatst bijgewerkt door irryproppy op 15-03-20 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:56

Nou, lekker idee als daar iemand met corona tussen zou staan :\
Edit @plaatje van Monique.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 15-03-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:56

MoniqueT schreef:
In Amerika staan inmiddels (al vanaf gisteren) mensen uren in de rij om terug hun eigen land in te komen. En na vijf uur in de rij staan, volgt de gezondheidscheck. Dat is hándig!

Re Chicago: "So it took 3 hours to get through customs, it took another 2 hours to get through the health check and then it took another hour to get through the CDC and then all they do is they find someone to pair you with, scan your temperature real quick, ask how you feel and send you on your way." said passenger Emma Reusch who flew in from Portugal. "

[ [url=m/OqoSg1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pure horror dit. Je zal er maar ergens tussenstaan :x

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:58

Babootje schreef:
@ Cursebraker: het is misschien wat ongelukkig geformuleerd maar wel waar. Er wordt veel afgezegd aan sociale dingen, meer tijd en kom in vredesnaam meer werken. Meld je niet ziek begrijp ik ook nog.
Want je moet ze de kost geven die zich maandagmorgen ziek melden omdat ze in het weekeinde lekker doorgezakt zijn. Als ik een supermarkt leidinggevende zou zijn zou ik het, misschien een klein beetje anders, maar ook zeggen. Maar mensen die naar werk komen en wel verkouden zijn meteen naar. huis sturen.
Mensen moeten tussen de oren dat ze nu heel hard nodig zijn. Niet voor de winst van hun werkgever maar wel om de boel draaiende te houden. Want inderdaad, het ergste moet nog komen vrees ik ook.

Ja is inderdaad wel zo. Uiteindelijk klopt het ook; mensen zullen meer tijd hebben hierdoor - al zal dat weer flink tegenvallen als scholen echt dicht gaan en ouders dan ook weer in de knoei gaan komen als de overheid niks opzet wat betreft opvang en het ook niet op een andere manier opgelost kan worden.

Wat ik idd vooral storend vind is dat je maar gewoon moet komen werken als je klachten hebt ja.

En Jezus, die foto's uit Amerika. ;(

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:00

IMANDRA schreef:
Arabesk schreef:
Er is niet zomaar druk vanuit de samenleving. Een collectief van artsen vraagt erom. Dat zijn niet zomaar wat roeptoeters.

Artsen zijn geen virologen of experts. Die hebben niet veel immunologie gehad laat staan specifiek over Corona virussen.

Veel virologen hebben al aangegeven dat het sluiten van scholen geen effect zal hebben op de verspreiding.

Maar hoe zeker weten ze dat? Ik bedoel het virus bestaat voor zover ik weet sinds december 2019... Onderzoek kost maanden/ jaren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:00

Attitude schreef:
ruitje schreef:

Helemaal mee eens en daarnaast zijn ondernemers ook klantgericht en willen supermarkten ( bijv) toch ook graag zorgen dat alles bevoorraad wordt gedurende de dag .

Weet je wat ik vreemd vind aan deze Corona hectiek ? Dat dit zoveel verschilt met toen Ebola uitbrak. Dat was nog vele malen besmettelijker en toen moesten we niet op slot.
China was toentertijd ook streng met checks op vliegvelden en testen ze toentertijd ook op koorts op oa luchthavens.

Ebola was/is een snel ernstig ziekmakend virus? in een gebied met lange reistijden, wat snelle verspreiding moeilijk maakt, dan lig je nl al in een bed of plat.
Corona heeft langere incubatietijd, in een gebied met veel kortere reistijden en door zo'n 80% heeft er weinig last van een veel grotere besmettingcapaciteit.

China geeft aan tot nu toe grof gerekend, 80% weinig tot geen last, 15% goed ziek (al dan niet ziekenhuisopname) en 5% aan de beademing. Als ik dan ga rekenen met het percentage dat besmet zou/zal raken in de komende zeg 3 maanden bij niks doen, wetende hoeveel ic bedden/beademingsmogelijkheden er zijn, dan wordt je op zijn minst zenuwachtig. Ik zal de rekensommen hier maar niet neerzetten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:01

Onze basisschool blijft per heden dicht.

Mijn moeder past normaal op onze baby. Maar het mensje is 64, dus ik kan haar niet echt opzadelen met ook nog 2 hyperpieper jongens.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 15-03-20 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:04

Attitude schreef:

Ebola was toch voornamelijk in Afrika? Heb me daar eigenlijk nooit bedreigd door gevoeld.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:08

Attitude schreef:

elnienjo schreef:
Ebola was toch voornamelijk in Afrika? Heb me daar eigenlijk nooit bedreigd door gevoeld.

Ebola kun je alleen oplopen door direct contact met een besmet persoon of door het eten van een besmet dier. Daardoor vele malen minder besmettelijk dan Corona dat je kun oplopen doordat het virus wel buiten het lichaam kan overleven en in de lucht kan hangen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:09

Chocopasta schreef:
IMANDRA schreef:

Heb je daar bronnen van? Die heb ik gemist in de drukte van dit topic :=

Wat ik zo snel even ben tegengekomen (ben even met andere dingen bezig dus geen tijd om uitgebreid te zoeken naar de artikelen die ik heb gezien):

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rivm-rutte

https://www.nporadio1.nl/binnenland/223 ... enties-aan

Babootje schreef:
IMANDRA schreef:

Edit. Het RIVM zegt dat ze dat zeggen.

Ja want het RIVM zou liegen :roll:

@Sannnn: dat klopt dus het zijn vermoedens. Maar de data die we hebben lijkt te laten zien dat kinderen het amper tot niet verspreiden en eigenlijk ook maar weinig krijgen. Er is meer data om te onderbouwen dat kinderen het niet/amper doorgeven en minder/geen data die laat zien dat kinderen heel besmettelijk zijn. Op die wetenschappelijke data berusten ook de adviezen en maatregelen van de overheid. Niet op het papegaaien wat andere landen om ons heen doen. Weet ook niet waarom andere landen het wel doen, of dat door volksdruk is of wat anders.
Echt onderzoek is er inderdaad nog niet/nauwelijks.

bigone schreef:
Daar kunnen we maar op één manier achter komen en alleen scholen werkt niet voldoende , ook de rest zal dicht moeten. Wanneer Nederlanders zich aan de richtlijnen zouden houden was het gemakkelijker . Maar dat doen een aantal niet en met duizenden positieven die bijna geen last hebben en dus doorgaan met de bar of de Ikea induiken is het sluiten van alle scholen inderdaad niet nodig .

Zeker eens. Zeker het dikgedrukte.

Het ‘bijna geen last hebben’ is ook een gevaarlijke. Zo nu en dan een kuchje of nies, maar je verspreidt het dus wel.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 15-03-20 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:09

tamary schreef:
Ebola was/is een snel ernstig ziekmakend virus? in een gebied met lange reistijden, wat snelle verspreiding moeilijk maakt, dan lig je nl al in een bed of plat.
Corona heeft langere incubatietijd, in een gebied met veel kortere reistijden en door zo'n 80% heeft er weinig last van een veel grotere besmettingcapaciteit.

China geeft aan tot nu toe grof gerekend, 80% weinig tot geen last, 15% goed ziek (al dan niet ziekenhuisopname) en 5% aan de beademing. Als ik dan ga rekenen met het percentage dat besmet zou/zal raken in de komende zeg 3 maanden bij niks doen, wetende hoeveel ic bedden/beademingsmogelijkheden er zijn, dan wordt je op zijn minst zenuwachtig. Ik zal de rekensommen hier maar niet neerzetten.

Ebola is nog heel lang ( 7 weken ) besmettelijk maar de vraag is waarom daar niet zo strikt op gehandhaaft werd toendertijd. Omdat alleen Afrika geraakt werd ? China was toen wel heel strikt met controles alleen hebben wij als Nederlanders daar nooit zoveel van gemerkt lijkt het.

Maar als we hier niet testen gaan we het ook niet weten toch ? Ik snap niet dat alles op slaat gaat / moet als er niet getest wordt . Zo kan je het toch nooit managen . Je moet het niet deels op slot zetten maar dan ook, zoals China deed, in zn geheel. Of alles open en blijven testen.

Waarom zou je horeca sluiten maar mensen wel met zovelen de supermarkt in laten gaan/ overal aan laten zitten ? Waarom zou je een kapper sluiten terwijl je daar nooit met zo heel veel tegelijk bent en best goede hygiëne kunt toepassen.
Als je scholen sluit moet je mensen ook verbieden om ouderen en risico groepen niet meer te zien

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:10

Filmpje over de gevolgen van het inkopen van WC-papier wat erger kan worden door de corona uitbraak. Ze hebben het hier over de gevolgen van de natuur en waarom er niet veel gerecycled wordt. Als ik dit zie, dan zou ik niet eens wc papier in huis willen hebben. Dacht dat recyclen wel wat meer voor de hand zou liggen...

https://www.facebook.com/69350459411513 ... /?vh=e&d=n
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 15-03-20 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt