Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:38

Supervixen schreef:
Ik ga de veluwezoomloop doen. Lijkt me heerlijk als je zulke lange afstanden kunt volhouden.

Gewoon langzaam je afstanden uitbouwen en de belastbaarheid opvoeren. Maar neem er wel de tijd voor om je lichaam er ook echt goed aan te wennen. En dan is het inderdaad heerlijk om keuze te hebben uit zoveel lange mooie trails/wedstrijden.

Djilna

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:22

Supervixen welke afstand?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:43

De vijf maar.. tien kan ik ook wel, maar ik loop met mijn zusje en die wil nog geen tien.

Morgen ga ik voor ride and run trainen, samen met mijn teammaatje op haar pony. Ben benieuwd of we ons tempo op elkaar kunnen aanpassen. Het is best een vlugge pony.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:08

5 is toch ook prima :j Gezellig!

En leuk dat jullie daar aan meedoen. Ik loop dan de Bergrace Lunteren de dag erna dus dat vond ik beetje teveel worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:11

Als jullie met openbaar vervoer naar een wedstrijd gaan, kleden jullie dan daar om of ga je gewoon in je wedstrijdoutfit die kant op?
Dacht erover morgen met de bus te gaan, maar weet niet of het niet raar is om in short en tanktop de bus in te stappen :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:18

Ik ga nooit met de bus, maar als je wel gaat lijkt me de terugweg erg als je naar zweet stinkt haha. Of neem je een tas met kleding mee?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:20

Ik heb het geluk dat ik amper naar zweet ruik ;) Maar ik neem idd wat schone kleding mee en van die doekjes/handdoek.
Je kunt er wel met de auto heen, maar dat werd toch wel afgeraden ivm beperkte parkeerplek. En de bus gaat bijna letterlijk vanaf mijn huis tot aan de startlocatie. Hoef nergens over te stappen.

En er zijn kleedkamers en douches.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 00:28

Dan zou ik het gewoon doen! Zeker vooraf is er niets raars aan, en je kan je nadien opfrissen.

Ik stap ook gewoon in mn vieze rijlaarzen in de bus of supermarkt hoor :=

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:50

Djilna schreef:
Als jullie met openbaar vervoer naar een wedstrijd gaan, kleden jullie dan daar om of ga je gewoon in je wedstrijdoutfit die kant op?
Dacht erover morgen met de bus te gaan, maar weet niet of het niet raar is om in short en tanktop de bus in te stappen :+

Ja ik doe altijd mijn loopkleding al thuis aan. Behalve al het een lange reis is dan trek ik mijn shirt pas schoon en fris ter plaatse aan. Zodat ik niet al in een bezweet shirt hoef te gaan inlopen.
En ja als je de pech hebt dat er ergens geen douche gelegenheid is betekend dat stinkend het openbaar vervoer weer in om naar huis te gaan. Maar ik trek dan altijd voor de terugweg wel andere kleren aan want bij mij is altijd na een wedstrijd alles doorweekt van het zweet dus dan koel je anders ook veel te veel af.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:48

Amethyst rijkleding vind ik anders en heb ik absoluut geen problemen mee. Hardloopkleding is in dit geval nl ook nog eens veel bloter ;) Vorige keer met de lange tight en shirt ook niet over nagedacht maar shorts en tanktop voelt dan weer net anders :)) Ja zit in mijn hoofd, weet het!

Greetje, daarom dacht ik aan die natte washandjes die je bij de Action kan kopen. Geen douche is dan toch even beetje opfrissen :) Maar hier zijn nu wel douches.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:34

Die veluwezoom loop klinkt goed! Eens kijken of dat met het ov te doen is..

Ik wil een interval training gaan doen binnenkort, zat te denken aan 5x5 min rennen met 2 min wandelen tussen door. Dat moet wel te doen zijn toch?
Loop normaal ook zo rond de 5 a 6 km
Maar een beetje afwisselen is wel leuk

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:43

Interval is meestal 3-5 minuten gewoon en dan 1 of 2 minuten voluit. Dus andersom dan wat jij nu schrijft.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:04

Djilna schreef:
Amethyst rijkleding vind ik anders en heb ik absoluut geen problemen mee. Hardloopkleding is in dit geval nl ook nog eens veel bloter ;) Vorige keer met de lange tight en shirt ook niet over nagedacht maar shorts en tanktop voelt dan weer net anders :)) Ja zit in mijn hoofd, weet het!

Greetje, daarom dacht ik aan die natte washandjes die je bij de Action kan kopen. Geen douche is dan toch even beetje opfrissen :) Maar hier zijn nu wel douches.

Ja maar ik heb voordat ik ga lopen eigenlijk altijd een trainingsbroek en een trainingsjasje over mijn loopoutfit heen en die die ik pas uit als ik ga inlopen. De loopkleding is feitelijk altijd te koud voor gewoon stilzitten en zeker op stations.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:06

Voluit is hartslagzone d3. Dat zou i niet gelijk 2 minuten doen. Begin maar eens met 20 seconden

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:12

Djilna schreef:
Interval is meestal 3-5 minuten gewoon en dan 1 of 2 minuten voluit. Dus andersom dan wat jij nu schrijft.

Waar heb je dan vandaan? intervallen is trainen rondom je omslagpunt en dat kunnen 200tjes zijn (dus korte intervallen) maar ook 1000tjes, 1200tjes , 1600tjes etc. Dus dan ben je 5-6 minuten in de weer. Zelf neem ik meestal al pauze 90sec (of 200m) en als serie pauze 3min (of 400m). De methode van klaas lok gaat uit van langere pauzes. Terwijl mijn interval trainingen er juist op gebaseerd zijn op de herhalingen bij een net nog niet helemaal hersteld lijf.
maar voluit gaan is niet de bedoeling, dan red je de herhalingen ook niet en dan zit je boven je omslagpunt. Wat jij omschrijft 1min voluit met herhalingen kan wel maar dan is het een hit training (althans als je dan je pauzes ook drastisch inkort0. Gewoon af en toe een tussen sprintje zoals jij het doet kan natuurlijk ook maar wordt in het algemeen niet onder een interval training als zodanig verstaan. Wat km omschrijft juist wel. Hoewel ik dan persoonlijk de pauzes op zou vullen met wandel-dribbel-wandel ipv 2 minuten wandelen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:18

benangelique schreef:
Voluit is hartslagzone d3. Dat zou i niet gelijk 2 minuten doen. Begin maar eens met 20 seconden

Ligt eraan hoe je de zones indeelt. Normale intervallen zijn bij mij zo d4. Bij voluit gaan (dus sprinten) loopje feitelijk boven je maximale hartslagzone vandaar dat je het sprinten maar zo kort vol kunt houden. En hartslag loopt maar traag op dus intervallen kun je eigenlijk nooit op hartslag trainen.Je interval is namelijk al klaar (tenzij je 1000m of langere intervallen loopt) alvorens je hartslag de bij behorende waarde heeft bereikt. Niet voor niets worden er tijde4ns de pauzes altijd de hoogste maximale hartslag gemeten. Als je namelijk stopt met lopen stijgt de hartslag nog even door.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:23

Om mee te beginnen lijkt 5 minuten me wat veel Greetje. Maar je hebt gelijk dat er verschillende soorten intervaltraining zijn.
Ik had bij mijn versie dat ik boven de 170/min moest komen. Dus dat hou ik ook echt niet langer dan 2 minuten vol.
En ja, bij mij is het dus een HIT training ;)

Edit: hoe weet jij nu hoe ik het doe? Met 'af en toe een sprintje'? Waar schrijf ik dat?
Ik heb het bij mijn 1e intervaltraining 5x herhaalt. 5x 2 minuten >170 en toen heb ik zelf 2 of 3 minuten daartussen gedribbeld/gewandeld.
Mijn laatste intervaltraining was niet op snelheid, maar de stuwwal omhoog.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 28-05-16 12:32, in het totaal 5 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:25

Greetje63 schreef:
Ja maar ik heb voordat ik ga lopen eigenlijk altijd een trainingsbroek en een trainingsjasje over mijn loopoutfit heen en die die ik pas uit als ik ga inlopen. De loopkleding is feitelijk altijd te koud voor gewoon stilzitten en zeker op stations.

Alleen is het vandaag 23 graden dus dat kan wel. En ik stap hier in de bus en bij sportpark 40min later weer uit, dus hoef nergens op een station in de wind te zitten :D Maar ik ga in gewone zomerkleding en kleed me daar om. Wil er rond 3 uur zijn en dat is 1,5uur voor mijn eigen starttijd. Dus dan heb ik daar ook tijd genoeg voor.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:34

Djilna schreef:
Om mee te beginnen lijkt 5 minuten me wat veel Greetje. En ik had bij mijn versie dat ik boven de 170/min moest komen. Dus dat hou ik ook echt niet langer dan 2 minuten vol.
En ja, bij mij is het dus een HIT training ;)

Daar zit dus al de fout, interval training kun je niet op hartslag doen. Je hartslag heeft vaak ruim 3minuten nodig om op te lopen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je het maar 2 minuten vol houdt. Waarschijnlijk ga je te snel. Je moet het echt rondom je omslagpunt lopen en dan is 5min prima te doen, ook voor een beginner. Kortere intervallen loop je iets boven je omslagpunt.
Je omslagpunt kun je laten berekenen bij een inspannings test of door een conconi test te doen. Een andere richtlijn is je wedstrijd tempo op de 10km waar je serieus voor getraind hebt.
Bij een hit training heb je maar hele korte pauzes dus met zulke lange pauzes heeft het zeker niet het effect wat een hit training beoogd. Dan moet je bv 30sec om 30sec lopen of 1min om 1 min. maar zeker nooit een langere pauze dan 1min. Ik doe bij een hit training wel vaak meerdere series en dan doe ik tussen de series wel een langere pauze.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:41

kim345 schreef:
Die veluwezoom loop klinkt goed! Eens kijken of dat met het ov te doen is..

Ik wil een interval training gaan doen binnenkort, zat te denken aan 5x5 min rennen met 2 min wandelen tussen door. Dat moet wel te doen zijn toch?
Loop normaal ook zo rond de 5 a 6 km
Maar een beetje afwisselen is wel leuk

Moet zeker kunnen met het ov, vanaf de bushalte tot de start is het denk ik max 15 min wandelen.

Vanmorgen getraind met mijn teammaatje van ride and run. Ze kon haar pony prima op mijn looptempo laten draven dus we konden de hele tijd naast elkaar blijven. Scheelt dat hij niet zo groot is. Pony is denk ik wel wat heter in het bos.
Was wel al erg warm vanmorgen zeg!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:14

Voor morgen harde regen en onweer verwacht op mijn starttijd |( Grote kans dat de wedstrijd afgelast wordt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:19

Greetje63 schreef:
Daar zit dus al de fout, interval training kun je niet op hartslag doen.

Zal best, maar dit heb ik opgekregen van mijn inspanningsfysioloog dus ik doe dat zo ;)

En jeey, 10km Stuwwaltrail is klaar! Wat was het heet en benauwd, maar super gaaf :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:19

Ostra, bij ons was ook code geel, maar alles is doorgegaan!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:24

Kunnen ze dat 'zomaar' afgelasten Ostra? Lijkt me toch lastig om iedereen op tijd te bereiken.

Ik reis trouwens bijna altijd met OV naar een wedstrijd en heb dan loopkleding aan + jas/trainingbroek. Terugweg meestal schoon shirt, loopbroekje uit en trainingsbroek aan en eventueel andere schoenen/slippers.

Gisteren voor het eerst 30 km gelopen! :D Zo trots *\o/* Langste tot nu toe was 2 weken geleden een 25 km wedstrijd. Ik ging echter niet erg hard, maar dat maakt me niet uit :)) .

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:26

Jeetje Sting knap!