Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:17

secricible schreef:
@karuna: Hij staat toch nog steeds in q1 gepland? Alleen nu niet eind februari maar begin maart?
Alleen gaan ze nu starten met diegene met de meest dringende indicatie?

Scredible nee ze beginnen pas half q 2 met az.

Binnen de risicogroep worden eerst nog urgentere mensen geprikt. Geen idee hoe ze binnen de risico groep de nog meer risico mensen gaan selecteren. Die urgentie wordt nu gezegd de mensen met ernstig overgewicht en mannen voorrang boven vrouwen. Ik heb geen ernstig overgewicht en ben ook geen man. :n Ellende is een miezerig stukje virus maakt me heel erg ziek. En me nog meer terugtrekken is niet meer menselijk eigenlijk. -O- De enige manier voor mij om iets meer ruimte te krijgen is dat rotvaccin. ;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:18

Risicogroep is als je een oproep voor de griepvaccinatie krijgt naar mijn idee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:20

Dat klopt alleen binnen die risico groep gaan ze (wie die ze is weet ik ook niet, wie gaat voor mij beoordelen in welke categorie ik val?) nog een scheiding maken tussen hoog risico en laag risico. De hoog krijgt geen az de laag wel. De scheiding willen ze maken naar mensen die nu het meest op de ic belanden en dat zijn mensen met een hevig overgewicht en mannen meer dan vrouwen. De kans was groot hoorde ik dat dat dus het selectie criterium gaat worden binnen de risico groep. Een deel van die groep gaat pas in en na de zomer geent worden. -O- Wat een feest. En gaan nu gezonde mensen biven niet gezonde mensen.

Mijn vader had het ook gehoordm die had zijn prik graag aan mij gegeven. Omdat hij een keer in zijn leven griep heeft gehad maar door ernstige harrproblemen en zijn leeftijd ook risico is maar vanwege andere dingen
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-02-21 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:21

purny schreef:

Dat vind ik dus echt onzin. Er zijn zat huisartsen die hier niet strikt in zijn.
Daarbij is er gewoon een verschil in welke mensen eerder ziek worden en wie zieker blijven als ze ziek worden. Bij tekorten moet je dus wel onderscheid maken. Dus nee ik vind het niet zo vreemd.
Waarom trek je iemand die zwaar hart patiënt is en copd heeft gelijk met iemand die vroeger pufjes nodig had en nu al jaren niet gebruikt.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-02-21 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:21

Nee, niet alle scholen moeten open, als ik het stuk goed gelezen heb wordt dat per school bekeken of het kan, dit staat er o.a. in het stuk:
Open, tenzij...
"De school is open, tenzij…", zo staat in de regels. Scholen mogen dicht blijven als het advies van de GGD over besmettingen op school en beperking van het verspreidingsrisico hier aanleiding toe geeft. Ook mag een school dicht blijven omdat het organisatorisch geen andere mogelijkheid heeft, omdat teveel personeelsleden ziek zijn of in quarantaine moeten, en geen vervanging beschikbaar is.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/333 ... f-woensdag

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:23

karuna schreef:
secricible schreef:
@karuna: Hij staat toch nog steeds in q1 gepland? Alleen nu niet eind februari maar begin maart?
Alleen gaan ze nu starten met diegene met de meest dringende indicatie?

Scredible nee ze beginnen pas half q 2 met az.

Binnen de risicogroep worden eerst nog urgentere mensen geprikt. Geen idee hoe ze binnen de risico groep de nog meer risico mensen gaan selecteren. Die urgentie wordt nu gezegd de mensen met ernstig overgewicht en mannen voorrang boven vrouwen. Ik heb geen ernstig overgewicht en ben ook geen man. :n Ellende is een miezerig stukje virus maakt me heel erg ziek. En me nog meer terugtrekken is niet meer menselijk eigenlijk. -O- De enige manier voor mij om iets meer ruimte te krijgen is dat rotvaccin. ;(

Dan zal ik het wel verkeerd zien, maar in het schema dat jij post zie ik dat de hoogrisico groep binnen de risicogroep (...) gewoon vanaf begin maart wordt gevaccineerd met moderna en pfizer (en eventueel beetje az? Kan niet goed zien of het ook blauw is) en de overige risicogroep half q2 met az. Logisch dat az later komt gezien de dramatische leveringsproblemen die zij hebben.
Dat ze binnen de groep eerst de hoogstnodige doen vind ik niet meer dan terecht persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-02-21 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:23

Ik lees juist dit
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:24

Maar wie bepaald wie hoog risico is en wie niet?

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:25

Maakt een vaccin voor jou wel verschil Karuna?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:25

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Dat vind ik dus echt onzin. Er zijn zat huisartsen die hier niet strikt in zijn.
Daarbij is er gewoon een verschil in welke mensen eerder ziek worden en wie zieker blijken te zijn. Bij tekorten moet je dus wel onderscheid maken. Dus nee ik vind het niet zo vreemd.
Waarom trek je iemand die zwaar hart patiënt is en copd heeft gelijk met iemand die vroeger pufjes nodig had en nu al jaren niet gebruikt.

Jij kan het onzin vinden(en naar mijn idee doe je dat bij alles wat ik post) maar er zullen vast richtlijnen voor zijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:26

Dat zal nog bepaald worden lijkt me, als deze strategiewissel net is gedaan...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:27

bigone schreef:

Ervan uitgaand dat hij gewoon werkt een wereld van verschil.eens zelf weer boodschappen doen, niet continue risico lopen om van het minste kwakje virus ziek te worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:29

karuna schreef:
Maar wie bepaald wie hoog risico is en wie niet?

Dat is toch meetbaar?
Artsen doen hier naar mijn idee gewoon onderzoek naar. Daarbij zoals ik schreef lijkt het mij vooral duidelijk wie er eerst moeten. Daarna wordt het meer ingewikkeld.

Purny oke als jij dat vindt :)
Bij tekorten moeten er gewoon zulke besluiten genomen worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:29

karuna schreef:
bigone schreef:

Ervan uitgaand dat hij gewoon werkt een wereld van verschil.eens zelf weer boodschappen doen, niet continue risico lopen om van het minste kwakje virus ziek te worden.

Omdat je een keer aangaf dat sommige vaccins niet aansloegen dus ga je in overleg met je huisarts ook nog checken of je wel antistoffen hebt na vaccinatie ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:37

lenaa_tje schreef:
Wistaire schreef:
Ik weet niet eens of ik onder de risicogroep val? Wel een auto-immuun ziekte met medicijnen die invloed hebben op je immuunsysteem, maar volgens het ziekenhuis hoef ik geen extra maatregelen te nemen dan de rest van de bevolking (zolang mijn bloedwaardes goed zijn tenminste). Mijn ouders ook... maar afwachten dan :x

Die duidelijkheid is er ook niet echt.
Ik word wel moe van iedereen die zegt ik heb astma en ik ben een risicogroep. Vervolgens gebruiken ze alle jarenlang geen medicatie, zijn niet onder behandeling etc etc. Maar krijgen nog wel een griepprik. Tja...
Ik ben dus blij dat ze ook kijken naar welke risicogroepen

Ik ook :j ik heb ook astma, maar gebruik al jaren geen medicatie en heb de griepprik zelfs afgezegd aantal jaar geleden. Ik vind mezelf dus echt geen risicogroep, ondanks medische problemen(andere dan astma, van goede griep lig ik al weken plat omdat mijn spieren mijn lijf niet meer bij elkaar kunne houden haha). Ik hoop dat ze het op de rit krijgen allemaal en natuurlijk hoop ik dat mijn vader snel aan de beurt is, want die is wel echt risicogroep, maar we kunnen er niks aan veranderen.

Sizzle gefeliciteerd! Die taart met minder mensen delen ks stiekem een positief punt aan geen grote verjaardag haha. Ik was vorig weekend jarig, dus veel taart voor mij en extra sushi als cadeautje

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:41

@mywishmax precies wat ik bedoel inderdaad! Dit heb ik zelf ook, mijn astma is onder controle dus ik kan echt nog even wachten. Ook al krijg ik de griepprik en gebruik ik medicatie. Ik hoop voor je dat je vader snel aan de beurt is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:45

Hier in België wordt iedereen vanaf 50jaar altijd uitgenodigd om de griepspuit te halen.

Risicomensen die voorrang krijgen voor de covid-vaccinatie wordt hier via de huisarts bepaald. Lijkt mij dat dit in andere landen ook van toepassing zal zijn.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:45

Dat lijkt me ook, waarbij ik verwacht dat er vanuit de gezondheidsraad een leidraad zal worden opgesteld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:46

Ja precies! En voor mij is het virus, voor zover je kan schatten, jiet eens echt een risico, maar ziek worden sowieso. Dan beland ik in rolstoel en kans dat ik nooit meer op oude niveau kom qua belastbaarheid(en dat is al extreem laag) maar juist omdat ik verder geen man ben, geen overgewicht, geen echte problemen meer met longen en niet snel ziek ben enzovoorts ben ik geen risicogroep. Vind ik dan.

In de ideale wereld hebben we genoeg om geen onderscheid te maken, maar helaas leven we daar niet in.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:47

Pandora2 schreef:
Hier in België wordt iedereen vanaf 50jaar altijd uitgenodigd om de griepspuit te halen.

Risicomensen die voorrang krijgen voor de covid-vaccinatie wordt hier via de huisarts bepaald. Lijkt mij dat dit in andere landen ook van toepassing zal zijn.

Dat klopt inderdaad en naar gelang de aandoening wordt bepaald

Maar eerlijk gezegd ik maak graag pas op de plaats voor bv leraren die onze jeugd een toekomst geven enz

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:50

Echwel schreef:
Pandora2 schreef:

Dat klopt inderdaad en naar gelang de aandoening wordt bepaald

Maar eerlijk gezegd ik maak graag pas op de plaats voor bv leraren die onze jeugd een toekomst geven enz

Oh ja, hier ook geen enkel probleem mee. Alle mensen in de zorg, leraren, politie, brandweer,...en alle hulpverlenende beroepen horen op de eerste rij te staan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:54

Weet je, dat denk ik dus ook, ik zou best eens als risico groep ingedeeld kunnen worden, maar ik werk van thuis uit, kom nergens, dat kan ik best nog wel even volhouden.

Mijn man werkt in de gehandicaptenzorg, waar afstand en hygiene soms heel moeilijk is, dan zou ik liever zien dat hij bijv. eerder gevaccineerd word.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:56

Alle hulpverleners eerst. Dus in ziekenhuizen zorgcentra politie norm maar op. Dan had ik graag de groep 65 tot 85 gezien. Grote risicogroep maar nog wel actief.
En dan jongere mensen met gezondheid risico.
En dan pas eens andere.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:57

karuna schreef:
bigone schreef:

Je kan toch zelf wel boodschappen doen ? Gewoon met een goed mondmasker op is er geen probleem.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:58

Dat mensen in de gehandicapten zorg nog steeds achter het net vissen is gewoon raar. Dat is toch net zo goed de zorgsector?

@duopenotti zo was het toch al de bedoeling? Die risicogroep zou ongeveer gelijktijdig met de ouderen groep starten