De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:32

Arabesk schreef:
Er is niet zomaar druk vanuit de samenleving. Een collectief van artsen vraagt erom. Dat zijn niet zomaar wat roeptoeters.

En daar bovenop zoveel landen die in lockdown gaan. Zulke beslissingen worden ook echt niet voor niks gemaakt natuurlijk.

@imandra,
maar waarom doen zoveel andere landen het wel, dat sluiten van scholen enz?
Daar worden de bestuurders van het land toch ook door experts geadviseerd die het dan weer wel adviseren om te doen. Als je het nu hebt over een paar landen. Maar vrijwel alle omliggende landen in Europa, in Amerika worden bij bosjes scholen e.d. gesloten.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-03-20 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:33

IMANDRA schreef:
Arabesk schreef:
Er is niet zomaar druk vanuit de samenleving. Een collectief van artsen vraagt erom. Dat zijn niet zomaar wat roeptoeters.

Artsen zijn geen virologen of experts. Die hebben niet veel immunologie gehad laat staan specifiek over Corona virussen.

Veel virologen hebben al aangegeven dat het sluiten van scholen geen effect zal hebben op de verspreiding.

Raar dat er gisteren op nieuwsberichten was dat de meeste virologen nu zeggen sluit de scholen

Babootje

Chocopasta

IMANDRA schreef:
Arabesk schreef:

Artsen zijn geen virologen of experts. Die hebben niet veel immunologie gehad laat staan specifiek over Corona virussen.

Veel virologen hebben al aangegeven dat het sluiten van scholen geen effect zal hebben op de verspreiding.

Heb je daar bronnen van? Die heb ik gemist in de drukte van dit topic :=

Photograph

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:34

cursebreaker schreef:
Mijn schoonzus stuurde me vanmorgen ook een foto van het blaadje met maatregelen die bij LIDL getroffen werden. Lachwekkend eigenlijk; als je je maar niet ziek gaat melden, daar draait het om. En ze liet me nog appjes zien van haar manager, die letterlijk schreef: "heel veel wordt nu gecanceld, dus jullie moeten hierdoor meer tijd over hebben en meer uren kunnen komen werken dus laat me maar weten wanneer je kunt". Echt te idioot voor woorden.

Zo idioot is dat toch niet? Supermarkten hebben het razend druk, ik kan me wel voorstellen dat ze hun personeel dringend nodig hebben. Als je fit bent kan die hoestende collega thuis blijven. Het is toch niet zo dat er ineens extra mensen opgeofferd worden t.b.v. de nationale wcpapier behoefte ofzo.

PSvanLot

Amyyy

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:35

Al die virologen in de andere Europese landen zij gek en de onze niet. Overigens had RIVM begin maart nog een vacature voor een viroloog op de website staan. Dus ze waren naarstig op zoek naar inhoudelijke kennis :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:35

Ik vind het zo ontzettend naïef, "Ik hoest wel maar nee ik heb geen corona". Het virus heeft zo'n uiteenlopend ziektebeeld..! Je kan niet weten of je het dan wel of niet hebt. Een verkoudheid kan het net zo goed zijn.

Zo is mijn buurmeisje keihard aan het hoesten (ik hoor haar snachts zelfs). Zegt ze nee ik heb gewoon longontsteking is geen corona. En vervolgens wel vrolijk aan het werk gaan in de supermarkt.. Waar zit je verstand? 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:36

IMANDRA schreef:
Arabesk schreef:

Edit. Het RIVM zegt dat ze dat zeggen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:37

Heel de mensen in de zorg werken met hoesten en snotneus helaas... we mogen niet eens thuisblijven.
Wie weet steekt het zorgpersoneel wel lekker iedereen verder aan...

Anoniem

Photograph schreef:
IMANDRA schreef:

Raar dat er gisteren op nieuwsberichten was dat de meeste virologen nu zeggen sluit de scholen

Ik ben heel benieuwd, waar las je dat? Heb ik niet gezien.

raket

Ik heb 35 jaar astma. Ik dacht ook dat dit niets anders was. Ik ben positief getest.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:38

Ik zal kijken of ik de bron terug kan vinden, maar kan ook heel goed zijn dat dit op het NOS journaal was

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:38

dakplaat schreef:
cursebreaker schreef:
Mijn schoonzus stuurde me vanmorgen ook een foto van het blaadje met maatregelen die bij LIDL getroffen werden. Lachwekkend eigenlijk; als je je maar niet ziek gaat melden, daar draait het om. En ze liet me nog appjes zien van haar manager, die letterlijk schreef: "heel veel wordt nu gecanceld, dus jullie moeten hierdoor meer tijd over hebben en meer uren kunnen komen werken dus laat me maar weten wanneer je kunt". Echt te idioot voor woorden.

Zo idioot is dat toch niet? Supermarkten hebben het razend druk, ik kan me wel voorstellen dat ze hun personeel dringend nodig hebben. Als je fit bent kan die hoestende collega thuis blijven. Het is toch niet zo dat er ineens extra mensen opgeofferd worden t.b.v. de nationale wcpapier behoefte ofzo.

Het is een beetje de manier waarop allemaal. Er wordt je gewoon gezegd: je hebt nu tijd zat dus je komt maar werken. Dat hoeft een ander alsnog niet voor jou te beslissen nu, of jij meer uren moet komen werken of niet. Dat hoort gewoon in overleg te gebeuren, maar het wordt bij hun gewoon opgelegd. en het is niet zo dat je dan helemaal niks meer om handen hebt opeens. Er zijn genoeg mensen die al kinderen thuis hebben bv. De brief die ze van hogeraf kregen was ook erg egoïstisch opgesteld. Ik snap dat het heel belangrijk is dat mensen die in de supermarkten werken enz ook door blijven gaan, maar eerlijk is eerlijk: die hogere bazen denken niet aan de individu en alleen maar om geld en alles draaiende te kunnen houden in hun belang. Er wordt, net als bij de zorg, niet meer rekening gehouden met werknemers. In zekere zin snap ik het wel, maar het gaat nu al soms wel erg ver.

Een single vrouw hier uit de buurt werkt in de zorg en daarvan werd ook gezegd: jij bent single (dus geen naaste gezinsleden) en moet daardoor ook maar op de afdelingen gaan werken van mensen die besmet zijn zodat mensen met een gezin dat nog wat langer kunnen vermijden. Dat gaat me echt te ver hoor. Alsof iemand die single is niet net zo goed mensen heeft die ze kunnen verliezen. Ik snap de gedachtegang erachter wel hoor, maar het is emotioneel gezien echt heel erg vreemd om iemand dat gewoon maar even op te leggen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-03-20 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:39

raket schreef:
Ik heb 35 jaar astma. Ik dacht ook dat dit niets anders was. Ik ben positief getest.

weet jij ook hoe je het hebt opgelopen trouwens?

Anoniem

dakplaat schreef:
cursebreaker schreef:

Ik zou wel heel erg voor zijn om supermarkt medewerkers een bonus te geven. Evenals mensen in de zorg. Maar goed, andere discussie weer.

Ik kan de linkjes van de Telegraaf niet lezen Babootje..

ruitje

raket schreef:

Goed wat van je te horen, hoe is het met je?
Chiren is al een paar dagen stil, hoop dat het goed met je gaat en gewoon geen zin heb in Bokt :) !

Photograph

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:41

Hoe is het om met astma het coronavirus te hebben? Ik ben zelf 15 en heb ook astma.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:41

raket schreef:

Hoe gaat het inmiddels met je?

En Chiren, zelfde als ruitje, hopelijk gaat het naar omstandigheden goed met je.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:42

Ik vind het altijd zo makkelijk he:' Ja mijn bazen denken alleen maar aan geld'

Dat klopt, daar betalen ze jouw salaris van in tijden van crisis. Het grootste deel van NL kan nu gewoon veilig zich ziekmelden omdat je dan doorbetaald word.

Zou goed zijn als mensen eens een jaar ondernemer waren, geld verdienen of aan geld denken is niet iets 'vies' , dat is hoe de wereld draait :)

Babootje

cursebreaker schreef:
Ik snap dat het heel belangrijk is dat mensen die in de supermarkten werken enz ook door blijven gaan, maar eerlijk is eerlijk: die hogere bazen denken niet aan de individu en alleen maar om geld en alles draaiende te kunnen houden in hun belang.

Het is niet alleen in hun belang, maar ook in jouw belang. Ik neem aan dat je ook brood op de plank wilt toch?

dakplaat

cursebreaker schreef:
Het is een beetje de manier waarop allemaal. Er wordt je gewoon gezegd: je hebt nu tijd zat dus je komt maar werken. Dat hoeft een ander alsnog niet voor jou te beslissen nu, of jij meer uren moet komen werken of niet. Dat hoort gewoon in overleg te gebeuren, maar het wordt bij hun gewoon opgelegd. en het is niet zo dat je dan helemaal niks meer om handen hebt opeens. Er zijn genoeg mensen die al kinderen thuis hebben bv. De brief die ze van hogeraf kregen was ook erg egoïstisch opgesteld. Ik snap dat het heel belangrijk is dat mensen die in de supermarkten werken enz ook door blijven gaan, maar eerlijk is eerlijk: die hogere bazen denken niet aan de individu en alleen maar om geld en alles draaiende te kunnen houden in hun belang. Er wordt, net als bij de zorg, niet meer rekening gehouden met werknemers. In zekere zin snap ik het wel, maar het gaat nu al soms wel erg ver.

Oh zo bedoel je het, ja komt inderdaad nogal idioot over als het op die manier opgelegd wordt. Gemiste kans voor werkgever ook.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:43

ruitje schreef:
Ik vind het altijd zo makkelijk he:' Ja mijn bazen denken alleen maar aan geld'

Dat klopt, daar betalen ze jouw salaris van in tijden van crisis. Het grootste deel van NL kan nu gewoon veilig zich ziekmelden omdat je dan doorbetaald word.

Zou goed zijn als mensen eens een jaar ondernemer waren, geld verdienen of aan geld denken is niet iets 'vies' , dat is hoe de wereld draait :)

Ik weet dat het makkelijk roepen is en er idd achter de schermen heel wat meer aan toe gaat. En ja, het is zeker fijn dat ik naar de winkel kan voor boodschappen. Ik heb 10 jaar in de winkel gewerkt, dus weet wel hoe het daar momenteel aan toe gaat en wat voor ellende dat is voor mensen die er werken, zowel op de vloer als achter de schermen. Maar dan nog kun je ook in tijden van crisis normaal omgaan met je werknemers, die nu mensen van eten voorzien en van zorg (o.a.). Hiermee ook meteen een reactie op Babootje :)