Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:27

Goedzo! Ik had het ook niet getroffen met een flinke hagelbui maar had gelukkig een waterdicht jasje aan (en de hond ook)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:33

Heb vorig jaar ook zo eens 15km in de hagel gelopen. En gisteren anderhalf uur gewandeld in dat weer. Wel mooi als het sneeuwt.

0091: Wow 27 km op geen zin maf! Ik had vorige week zo’n dag en toen heb ik gewoon mijn geplande 4 uitgelopen (wel fijn geëindigd).

Ik had water bij omdat ik graag regelmatig een slokje pak ipv slechts een paar keer een halve of hele beker. Er stonden twee bevoorradingsposten. Heb daar wel 1 keer een halve beker sportdrank gepakt omdat ik zo flauw was.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:27

Ja verschrikkelijk dit weer. Ben blij als het vanaf zondag weer wat beter gaat worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:53

Wat is dat voor een dwangmatigs als je geen zin hebt ... waarom móet je 0091?

Ik zou graag willen maar ben ziek aan het worden. Een 'positiefje' hier van zoon ... iets met een virus heb 'wiens naam niet genoemd mag worden'. -O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:01

Oei Gem jullie er ook al van. Das minder zeg! Op school gevangen?
Ik ben een nieuw programma gestart met Garmin. 10km deze keer. Doelen zijn:
- nu echt eens regelmatig lopen _/-\o_ :')
- minder afstand willen doen, iets met haalbaar houden en veel te veel cardio anders in combi met paardrijden momenteel
- 6 keer per week minstens 10 min kracht oefeningen om dus meer balans te hebben tussen kracht en cardio. Hierbij vooral werken op kracht, balans en souplesse. We beginnen met kracht want tis heel ernstig :') gelukkig heeft dat veel ruimte voor verbetering *\o/*

Ik ga ervoor {:}

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:05

Gem schreef:
Wat is dat voor een dwangmatigs als je geen zin hebt ... waarom móet je 0091?

Ik zou graag willen maar ben ziek aan het worden. Een 'positiefje' hier van zoon ... iets met een virus heb 'wiens naam niet genoemd mag worden'. -O-

haha nou dat valt wel mee hoor.

Maar als ik altijd als ik last heb van de "geenzinnerietus" niks meer doe dan doe ik vrij weinig ;)
Dus alles waar ik geen zin in heb dat hak ik in stukjes, en als ik dan écht geen zin meer heb, zelfs als ik al bezig ben dan kan ik altijd nog stoppen. Stofzuigen? Nou doe dan alleen de woonkamer, kan je daarna beslissen of je de keuken ook nog doet. Auto wassen? Doe dan alleen de voorstoelen, kan je daarna de rest nog beslissen. Hardlopen? Loop dan een stukje van 3km, kan je daarna altijd nog opdraaien.

Beterschap!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:39

Poes, zes keer per week 10 minuten krachttraining? Is het niet nuttiger om twee keer per week een half uurtje te doen op de dagen dat je niet loopt?
Ik doe dat zelf nu ruim een half jaar vooral voor mijn bovenlijf en dat bevalt echt goed. Ik zie goede vooruitgang.
Maar misschien ga ik wel te kort door de bocht hoor.

En is je doel op de 10km dan sneller worden? Want je loopt toch al zo 10km? Als je sneller wilt worden train je meer in hogere hartslagniveaus en dat is weer veel cardio. Hoeveel keer per week ga je lopen?
Veel vragen haha, maar dat komt allemaal in me op als ik je verhaaltje lees.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:09

Haha alleen maar leuk :)

Ja twee keer per week een half uur is vast efficiënter. Maar dan doe ik het niet :+ als ik zeg: gelijk na het opstaan 10 min Upper, lower of core, vind ik het veel doenbaarder en ga ik ervoor. Bedoeling zal idd wel zijn om na een tijdje het anders te organiseren, eerst de gewoonte erin krijgen nu. Wat voor oefeningen doe jij zoal?

Ik ga idd voor 10km op een uur (wat niet de grootste uitdaging is voor mij). Bedoeling is vooral regelmatiger lopen en even de hele lange afstanden te laten voor wat ze zijn omdat ik merk dat mijn knie het niet kan bijbenen. Ik heb 4 trainingen per week.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:20

Duidelijk, dank voor je toelichting. Ik snap dat de drempel bij 10 min minder hoog is om te beginnen.
10 km binnen het uur lijkt me een haalbaar, mooi doel en regelmatiger lopen ook.

Ik doe een aantal oefeningen met dumbells van 5, 7.5 en 10 kilo voor mijn rug, biceps, schouders en triceps.
Ik had eerst 0,0 spierballen, maar er komt toch echt wat!
Verder wat buikspieroefeningen, hipthrust met elastiek en 10 kilo dumbell en soms nog wat oefeningen voor de bovenbenen.
In dat half uur, of 40 min, doe ik ook nog vaak wat rekoefeningen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:50

Das al heel mooi zeg amai. Ik heb ook echt 0,0 kracht, balans noch souplesse en het werkt me uiteraard tegen bij zowel lopen als paardrijden. Na Corona mss eens met een PT naar kijken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 20:07

Mooi streven. Het belangrijkste aan een trainingschema is dat je het goed vol kunt houden :)

Ik doe de nu de oefeningen uit de app Versterk je enkel (op advies van de podoloog, is een schema van 8 weken) planken (gewoon en zijwaarts), dumbell fly, been zijwaarts omhoog, rug hol/bol, heup flexor stretchen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:14

Rug hol/bol doe ik ook. En wat oefeningen van de fysio voor mijn rug.

Vanavond een korte trail met mijn vriend gelopen. Hele grote groep edelherten en damherten gezien. Genoten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:46

Hier mijn doelen bijgesteld.
10k was het doel toen ik in februari begon.
Mijn lange duurkoop is al twee weken 12k
Consequent lopen en niet geblesseerd raken zijn het belangrijkste.

Doel voor eind april: 10 mijl
Doorkijk naar eind mei (mits alles goed gaat): halve marathon

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 07:34

Nou, volop aan de Co.vid hier hoor. Sjongejonge ....
Oudste zoon (de positief geteste) lijkt op de weg terug, en kon gisteren zelfs zijn tentamen (online) redelijk fatsoenlijk maken. Tweede zoon had nergens last van en is gisteren terug naar huis gegaan waar dochter aan het uitzieken is, maar negatief getest is. Dan denk je, niks aan het handje .... maar hij is nu ook ziek, waardoor dochter weer thuis kan blijven tot tweede zoon getest is. De sukkel had geen thuistest mee naar huis genomen 8)7 .
Ik hoop gisteren en vannacht mijn dieptepunt gehad te hebben. Flinke koortspieken en heel heftige spierpijnen (uiteraard precies díe spieren die ik de afgelopen maanden getraind heb), afgewisseld met goede momenten zonder koorts dat ik even wat kon eten of een artikeltje redigeren. Weinig hoesten of niezen, weinig eetlust, maar gelukkig nog wel wat smaak :+ . Slechte nacht gehad met veel spierpijn en werd drijfnat als een walrus die het droge opkomt wakker. Nu even fitter en snel onder de douche geweest.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 07:41

Veel beterschap Gem. Doe rustig aan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:46

Heel veel beterschap Gem, ik hoop dat je snel opknapt :+:

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:03

Sterkte gem, hopelijk kom jij maar ook de rest van de familie er vlot en goed doorheen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:09

Dank jullie!

Ons Pools personeel: "Die corona-thuistesten kun je meteen wegflikkeren. Die vertellen je alleen of je hoofdpijn hebt en of je zwanger bent. En anders krijg je er wel hoofdpijn of een zwangerschap van" :D _O-
En verder tegen mijn zoon: "Smaakt het bier je nog? En je vlees? Zo ja, dan heb je geen corona!!" :') _/-\o_
Om Obelix maar te quoten: " Rare jongens, die Polen" 8)7

(Dan zou je zeggen, de humor regeert gelukkig nog. En dat doet het ook wel, maar hij was bloedserieus :)) )

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:04

Beterschap Gem!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:58

Beterschap Gem, hopelijk knappen jij en je gezins-/familieleden snel weer op.

Ik heb afgelopen donderdag een uitgebreid sportmedisch onderzoek gehad met onder andere bepalen van hartslagzones voor zowel fietsen als hardlopen en een stukje blessurepreventie. Ik heb nog niet de volledige uitslag maar de sportarts noemde wel al dat voor hardlopen de bovengrens voor de hartslagzone intensieve duurtraining 181 of 182 is en dat de grens voor gewone duurtraining ongeveer 162 is. Vandaag ben ik gaan lopen met als enige doel om onder de 162 te blijven en dat is redelijk gelukt. Het resultaat was dat ik er na het rondje Sloterplas nog een stukje aan vast geplakt heb en op een totale afstand van 8k uit gekomen ben, een afstands PR met bijna 3k, in een tijd die niet is om over naar huis te schrijven :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:40

Tijd is dan toch ook totaal niet belangrijk? Je hebt op lagere hartslag gelopen dan normaal, dus dan val je ook terug in tempo.

Ik wil ook eens zo'n onderzoek laten doen naar mijn hartslagzones. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen.
Ik heb wel een enorm lage rusthartslag, ben benieuwd hoe dat doorwerkt in je trainingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:37

Ik heb ze zelf een beetje uitgezet gebaseerd op mijn hoogste hartslag gemeten door mijn horloge. Maar zou ook wel ooit zo’n onderzoek willen laten doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:16

Zo, vanmorgen mijn 1e halve trailmarathon na mijn 55km gelopen. Had pijn aan mijn been de afgelopen twee weken, dus vorige week en de week ervoor rustig aan gedaan en nu weer zonder pijn gelopen.
De eerste 7.5km met een trailmaatje die langzaam loopt, daarna gas gegeven en alleen doorgelopen tot de halve.
In een gebied bij Uddel waar ik nog nooit was geweest. Echt genoten van het bos! Wilde zwijnen gezien en een eekhoorn.
Hopelijk zaterdag richting het Dwingelderveld voor de tweede trail van de runforestrun high five challenge.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:18

Mooie omgeving weer zeg. Wij moeten wel echt een heel eind rijden voor we echt kunnen trailen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:20

Dit was voor mij ook iets verder dan normaal, bijna 50 min rijden.
Maar het is mijn vrije dag, dan vind ik het niet erg.
Binnen een half uur rijden heb ik al veel verschillende gebieden om te trailen.