Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:11

Ik draag overal een mondkapje waar dat verwacht wordt. Gewoon omdat het moet. Ik heb er geen problemen mee, maar wat ik wel vervelend vind is dat ik uren tot soms zelfs een hele dag keelpijn er van heb. Dit is wel alleen als ik hem voor mijn werk heel de dag op heb gehad. Ik wissel bij elke client van mondkapje. Dat is elke 2 - 3,5 uur dat ik dus wissel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:12

Vayo schreef:
Ik draag overal een mondkapje waar dat verwacht wordt. Gewoon omdat het moet. Ik heb er geen problemen mee, maar wat ik wel vervelend vind is dat ik uren tot soms zelfs een hele dag keelpijn er van heb. Dit is wel alleen als ik hem voor mijn werk heel de dag op heb gehad. Ik wissel bij elke client van mondkapje. Dat is elke 2 - 3,5 uur dat ik dus wissel.

Dat heb jij dus ook.
Ik voel als ik hem langer op heb ook schrale keel. Ik ben erg gevoelig voor keelpijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:14

Bloodymary schreef:
En bovendien al passeer je iemand buiten en die zou corona hebben (wel op afstand natuurlijk), dan raak je daar echt niet besmet door.

Fietsend heb je wél een bemettende wolk achter je. Idem andere fietser op haar route. Snel stoppen en omdoen? Zó raar is het dus niet.
Wat raar is, is in je eentje in de auto met masker op.
Dan nóg liever raar een keer te veel/vaak dan een keer te weinig :)*

Ik heb nét een leuk katoenen maskertje van vers filter voorzien. Is een ´design´ ding wat niet filtert. Vriendin heeft er een gehomologeerde fllterlaag aan de binnenzijde tegenaan gezet plus een metale neusbrug.
Kan zoals net geschreven een filter tussen de twee laagjes schuiven. Heb er verschillende zo. Prima werkende filters doch je zíet het er niet aan en dus heb ik ook een paar ´FFP2´.

Bubbly vriendin werkt in een ziekenhuis in Málaga. Gaat daar ´mijn´ keus verse kofiiebonen halen. Geeft de zakken aan een buurvrouw die werkt op het gemeentehuis hier. Die geeft het af bij de benzinepomp. Oh en ook twee zes-pak Trappist bier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:15

pien_2010 schreef:
purny schreef:
Er is toch geen wetenschappelijk bewijs dat een mondkapje helpt? Ik zou het fijn vinden als die dingen zsm worden afgeschaft. Het belemmerd mij in mijn communicatie naar anderen en ik kan ze zelf ook niet verstaan.
Ik draag hem omdat ik geen boete wil, behalve bij een bushalte. Ga geen kapje opdoen als de bushalte in de buitenlucht staat. Overdekte halte doe ik het wel.

De meningen van de geleerden zijn verdeeld. Er zijn er die beweren dat het niets doet, en er zijn er die het daar volstrekt mee oneens zijn.

Ik zie bijna niemand hier de kapjes juist gebruiken, gaan in de zak, komen er weer uit een broekzak, gaan alleen over de mond, gaan af en op als ze aan het bellen zijn, gaan pas op bij betreden van het ov.
Bovendien denken veel mensen dat nu ze een kapje ophebben ze geen afstand meer moeten houden.

En dan maar over de zwerfkapjes te spreken. Het is gewoon ook heel slecht voor het milieu

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:18

Huertecilla schreef:
Kairos schreef:
Ik vraag me altijd af wat voor mensen buiten een mondkapje dragen. Vanochtend ook al iemand met een hond, waarbij ik me dan een beetje begin af te vragen of diegene misschien positief is, of gewoon bang zegmaar.

Wat dacht je cvan ;
- Sociale mensen.
- Mensen met verantwoordelijksbesef.
- Mensen met empathie.

Of mensen met een enorm koude neus. Als ik nu met mijn scootmobiel op pad ben is het lekker warm met een mondkapje op :D :))

Hc bereisde bonen dan :D

Coby hopelijk houden ouders er zich ook aan, geeft net iets meer o ja er was een virus gevoel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:21

pien_2010 schreef:
De meningen van de geleerden zijn verdeeld. Er zijn er die beweren dat het niets doet, en er zijn er die het daar volstrekt mee oneens zijn.

Al is de kans dat het wel werkt de minderheidsvisie en niet de gangbare, dan nóg is het gezond verstand, sociaal gedrag.
Ik begrijp NIETS van het anti-geneuzel. Sterker nog; ben daar pislink op. Doe toch verdorie gewoon wat je kán om verspreiding te voorkomen. Draag eens wat bíj aan het open houden/gaan van horeca, winkels.
Zogenaamd volop medeleven hier op deze draad voor iederen maar ook vooral lief doen tegen de anti-brigade. Sorry maar :r

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:21

pien_2010 schreef:
Vayo schreef:

Dat heb jij dus ook.
Ik voel als ik hem langer op heb ook schrale keel. Ik ben erg gevoelig voor keelpijn.

Dat zou dus betekenen dat het vocht tegenhoud , gebrek aan vochtige lucht is vaak oorzaak van droge pijnlijke keel.
Jullie hebben net bewijs geleverd dat ze werken :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:22

karuna schreef:
Hc bereisde bonen dan :D

Van het ethiopische hoogplateau.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:26

Kan natuurlijk ook gewoon zijn omdat je anders gaat ademen? Ik ga in elk geval door mijn mond ademen, en heb mezelf dat nog niet helemaal afgeleerd. Ik heb ook af en toe spierpijn in mijn kaken daarvan. Heel onhandig :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:26

pien_2010 schreef:
Vayo schreef:

Dat heb jij dus ook.

Ik ben ook erg gevoelig voor luchtweginfecties en keelklachten. Echt longontstekingen krijg ik gelukkig nooit. Maar ieder jaar loop ik weken met een vervelende kriebelhoest, pijn op mijn borst bij het inademen en keelpijn. Dit jaar * afkloppen * heb ik die kriebelhoest nog niet gehad. En het valt me op dat ik heel veel minder koortslippen heb gehad. Ik denk dat dat komt door echt letten op hygiene, afstand houden en niet meer in horeca komen. Nu is het me dat niet waard en neem ik de normaal jaarlijkse klachten voor lief. Maar het valt me wel op en in deze tijd is het erg fijn dat dit nu wegblijft.

Alleen die keelpijn. Gisteren gewerkt en nu al heel de dag last van keelpijn en lichte pijn op mijn borst bij het inademen. Telkens de avond en een gedeelte van de dag erna. Op vrijdag altijd heel de dag. En daarna verdwijnen die klachten. Donderdag is mijn langste werkdag van de week en draag ik van 8:00 - 17:00 een masker. Ik heb die dag geen echte pauzes. De reistijd in de auto tussen de clienten is mijn pauze. Dan draag ik geen masker. Maar dat is steeds maar mag 10 min. Ik wissel op tijd.
Ik denk dat het komt doordat ik het warm krijg door het werk. Het is schoonmaakwerk dus je bent aan het stofzuigen, dweilen, poetsen, bedden verschonen en trap op en trap af. Veel mensen hebben de verwarming op 23-24 gr. Ik ga door de warmte en een benauwd gevoel automatisch door mijn mond ademen. Ik slik nu wel extra vit. C en D bij.

Edit: ja dat Shadow ... ik denk idd dat het komt doordat ik door mijn mond adem en dat soms uren lang.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:29

Hier ging ik er idd ook anders in ademen/onbewust gekke dingen doen met de spieren in m'n gezicht wat echt vervelende klachten opleverde. Ben ook heel blij dat ik weer thuis zit en niet de halve dag met een kapje op m'n snuit hoef te werken want had echt dagelijks last, idd ook die kaakkramp die Shadow noemt. Kon mezelf dat maar niet afleren := Nu gaat ie gewoon netjes op vlak voor het betreden van de plekken waar het gewenst dan wel verplicht is en dat doe ik met alle liefde.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:35

bigone schreef:
Dat zou dus betekenen dat het vocht tegenhoud , gebrek aan vochtige lucht is vaak oorzaak van droge pijnlijke keel.
Jullie hebben net bewijs geleverd dat ze werken :D

Memories dat doe ik idd ook onbewust met mijn kaken. Als ik naar beneden kijk verschuift dat ding echt naar boven met die harde rand net onder mijn ogen. Ik heb een klein gezicht. Ik buig het neusstukje al netjes in vorm en stiekjes gedraaid om mijn oren had ook geen beter effect.

Ik hoop dat er snel bewijs is dat vaccins ook tegen verspreiding zorgen. Dus dat je niet meer besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent. Pas dan mogen we weer zonder mondkapje werken. Gewoon rustig mee boodschappen doen of normaal mee lopen vind ik niet vervelend. Maar echt dweilen, bedden verschonen e.d. vind ik het wel vervelend. Maar het is even niet anders.

Dat zou ook nog eens kunnen. Sowieso hebben mijn clienten de verwarming nooit lager dan 23 :+ En dan ook nog door je mond ademen.

Overigens had mijn dochter laatst een onderlinge wedstrijd op de manege. Ik mocht mee. Het was echt heel koud. Zo koud dat je normaal bij ademen condens zou zien. Dat zat nu echt aan de binnenkant van mijn mondkapje. Dat was echt gewoon nat. Best smerig vond ik dat :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:37

Sizzle schreef:
Dochter is vandaag jarig, hier ook geen feestje.

Gefeliciteerd!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:48

Gefeliciteerd Sizzle *\o/*

Ziekenhuisopnames én intensive care opnames weer naar beneden! Dat zegt mij meer dan de positieve testen. Ik heb eens zitten tellen en ik kom tot 26 mensen die ik direct heel goed ken die inmiddels corona hebben of hebben gehad. 2 van voor in de 50, de rest eind 30 begin 40 en dan hun kinderen. Hieronder zitten 5 gezinnen waar meerdere besmettingen waren.
Eén daarvan deze week, in totaal 4 personen besmet en 2 uit het gezin negatief. Dit gezin zit bijv. ook in de telling. Ze ouders zijn wel ziek, maar geen heftige klachten. De kinderen hebben amper tot geen klachten. Ze hebben gevraagd aan de GGD of het de Britse mutant is, maar dat onderzoeken ze niet standaard dus ze weten het niet.
Gelukkig is het bij alle 26 mensen die ik goed ken gebleven bij een paar dagen ziek tot nauwelijks of helemaal geen klachten en is iedereen helemaal hersteld en het gezin van deze week alweer herstellende. Ik ken vast meer mensen in mijn minder directe omgeving die het ook gehad hebben, maar gelukkig niemand die in het ziekenhuis is beland of erger.
In die zin maak ik me niet zo druk om lichte toename van het aantal positief getestte mensen. Zolang het maar geen explosieve groei is en het maar blijft bij cijfers die soms wat stijgen en dan weer zakken enz. Ik vind het belangrijker dat de cijfers van de ziekenhuisopnames niet te hoog oplopen. En nu zakken ze zelfs wat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:53

Citaat:
18-60-jarigen met medische indicatie worden later gevaccineerd
De nieuwe volgorde van de vaccinatievolgorde is bekendgemaakt. Het belangrijkste verschil is dat 18- tot 60-jarigen met een medische indicatie iets later aan de beurt komen. Ook komt niet meer deze hele groep (zo'n 1,8 miljoen mensen) in één keer aan de beurt, maar wordt er voorrang gegeven aan de mensen met een hoog gezondheidsrisico. Verder is de tijdspanne voor de meeste groepen langer geworden.

Afbeelding

-O- En weer een stuk verder naar achter opgeschoven. Iets later noemen ze dat gewoon minstens een tot twee maanden later en meer. En hoe gaan ze de hogere risicos binnen de risicogroep bepalen? Als het zo doorgaat ben ik ergens in mei of nog later of zo aan de beurt -O- |( niet blij mee helemaal niet blij mee |(
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-02-21 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:56

Kairos schreef:
Ik vraag me altijd af wat voor mensen buiten een mondkapje dragen. Vanochtend ook al iemand met een hond, waarbij ik me dan een beetje begin af te vragen of diegene misschien positief is, of gewoon bang zegmaar.

Hier in Leuven ( studentenstad ) draagt gewoon iedereen buiten een mondmasker. Te voet, op de fiets, op de brommer, met de hond,...
Het zit er dus duidelijk al goed ingebakken :Y)

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:59

Met minder vaccins ontkom je er niet aan dat mensen verder naar achteren moeten natuurlijk... dat is redelijk obvious...

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:02

Ik weet niet eens of ik onder de risicogroep val? Wel een auto-immuun ziekte met medicijnen die invloed hebben op je immuunsysteem, maar volgens het ziekenhuis hoef ik geen extra maatregelen te nemen dan de rest van de bevolking (zolang mijn bloedwaardes goed zijn tenminste). Mijn ouders ook... maar afwachten dan :x

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:03

De volgorde is omgegooid alweer, ipv q 1 is het nu q 2 en q 3 geworden ipv eerst februari start nu april op zijn vroegst.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:09

Oh de Brabantse scholen die weigerde open te gaan moet dit van het ministerie nu verplicht vanaf woensdag. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/333 ... f-woensdag

Karuna, ik snap persoonlijk weinig meer van de vaccinatiestrategie. Medewerkers uit de zorg worden ook naar achter geschoven en dat vind ik soms best schrijnend. Persoonlijk snap ik niet dat er gestart is met 90+ ipv deze op een iets later moment mee te pakken. Ook snap ik niet zo goed dat er in verzorgingshuizen dementerende ouderen nu in dit stadium gevaccineerd zijn of worden.

Ik zou gestart zijn met zorgmedewerkers samen met de mensen van 45-67 jaar. Er blijken juist in deze groep veel mensen te zitten die in het ziekenhuis en op de ic belanden. Door hen te vaccineren haal je druk op de zorg weg. Daarnaast is dit de leeftijdsgroep waarbinnen, over het algemeen, de kinderen vallen van bewoners van het verzorgingstehuis. En ook werken veel van deze mensen nog, waarvan een deel niet thuis werkt. Op de werkvloer vonden tot voor kort in ieder geval nog de meeste besmettingen plaats. Ik denk dat je met deze groep op diverse manieren groepen mensen al wat beschermd en de druk op de zorg weghaalt.

Maarrrr er zal vast een reden zijn om de huidige strategie toe te passen.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:11

Klopt, bovenstaand was een betere strategie geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:11

Ik zie het wel wanneer ik de brief krijg. Meer kunnen we niet doen dan afwachten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:12

@karuna: Hij staat toch nog steeds in q1 gepland? Alleen nu niet eind februari maar begin maart?
Alleen gaan ze nu starten met diegene met de meest dringende indicatie?

Wb de strategie: “kinderen van” vaccineren omdat dat ook ouderen helpt is onzin, want er is nog te weinig wetenschappelijk bewijs dat besmetting teruggedrongen wordt, zeker toen de vaccinatiestrategie van start ging.
Daarnaast was van pfizer bekend dat hij het bovengemiddeld deed voor ouderen dus ik snap dat je pfizer dan daarvoor wil gebruiken.

Het advies was iig starten met het voorkomen van overlijden en ziekte, dus de risicogroepen. Voor welke risicogroep je begint is voor alles wat te zeggen m.i. Ik denk dat als AZ eerst was gekomen we begonnen waren met de jongere risicogroepen. Whatever fits best zeg maar. Daar kun je ethisch gezien heel veel van vinden en zeggen.

Bepaalde ziektebeelden weigeren(zoals dementie) binnen een risicogroeo vind ik echt compleet not done. Alleen de gedachte al, dat anderen gaan beslissen dat je voorlopig geen vaccin waard bent.
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-02-21 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:12

Wistaire schreef:
Ik weet niet eens of ik onder de risicogroep val? Wel een auto-immuun ziekte met medicijnen die invloed hebben op je immuunsysteem, maar volgens het ziekenhuis hoef ik geen extra maatregelen te nemen dan de rest van de bevolking (zolang mijn bloedwaardes goed zijn tenminste). Mijn ouders ook... maar afwachten dan :x

Die duidelijkheid is er ook niet echt.
Ik word wel moe van iedereen die zegt ik heb astma en ik ben een risicogroep. Vervolgens gebruiken ze alle jarenlang geen medicatie, zijn niet onder behandeling etc etc. Maar krijgen nog wel een griepprik. Tja...
Ik ben dus blij dat ze ook kijken naar welke risicogroepen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:16

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:

Al is de kans dat het wel werkt de minderheidsvisie en niet de gangbare, dan nóg is het gezond verstand, sociaal gedrag.
Ik begrijp NIETS van het anti-geneuzel. Sterker nog; ben daar pislink op. Doe toch verdorie gewoon wat je kán om verspreiding te voorkomen. Draag eens wat bíj aan het open houden/gaan van horeca, winkels.
Zogenaamd volop medeleven hier op deze draad voor iederen maar ook vooral lief doen tegen de anti-brigade. Sorry maar :r

~~}> ga nu maar je hok in, wat is dit een nare opmerking :r