Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:27

Emmaa_ schreef:
Maar hoe kan je kcal tellen als je niet weegt? Als je alles schat heb je alsnog geen idee van wat je binnen krijgt toch?

Helemaal waar. Heb ook een tijd geschat. En weeg nu soms, nou ik heb geleerd dat schatten niet mijn ding is. Op de weegschaal is het vaak een stuk meer. Je hoeft ook niet je hele leven te wegen, maar als je het een tijdje doet kun je later wel veel beter inschatten hoeveel een product weegt, je krijgt er wel meer inzicht in dan.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:29

Pff ik liep met honger in de stad en dat is niet goed & heb een snicker gehaald.. Mocht van mezelf aangezien ik echt een prut dag had.. :') zo kan je altijd wel ietes verzinnen

Mijn lijstje voor vandaag:
O: 200 gram kwark met kaneel en kokos
T: Banaan & 1 rijstwafel
L: 2 volkorenboterhammen met 1,5 plakje kipfilet & sla & 1 roggebrood met appelstroop
T: Snicker
T: Halve grapefruit
A: Pasta met spinazie en kipfilet

Ik weeg ook niet alles af, maar net als m'n kwark heb ik dan 1 keer afgewogen en dan weet ik de keren daarna wel hoeveel het ongeveer moet zijn.

Janine1990

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:31

Nog geen ramp, toch Vera? :) Je avondeten klinkt heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:34

finnens schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar hoe kan je kcal tellen als je niet weegt? Als je alles schat heb je alsnog geen idee van wat je binnen krijgt toch?

Helemaal waar. Heb ook een tijd geschat. En weeg nu soms, nou ik heb geleerd dat schatten niet mijn ding is. Op de weegschaal is het vaak een stuk meer. Je hoeft ook niet je hele leven te wegen, maar als je het een tijdje doet kun je later wel veel beter inschatten hoeveel een product weegt, je krijgt er wel meer inzicht in dan.

Ja precies. Ik vind het gewoon een fijne richtlijn voor mezelf vooral, als ik moet kiezen tussen 'obsessief' mijn eten wegen en gefrustreerd raken omdat ik niet afval kies ik liever voor het afwegen van mijn eten, hoe vervelend mensen in mijn omgeving het ook vindt af en toe.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:34

Laura82 schreef:
Ik weeg inmiddels zelden meer iets af, ondanks dat ik echt nog wel flink wat af moet vallen. Ik word er heel obsessief van, kreeg er echt stress van als ik iets niet af kon wegen of gewoon niet wist wat ergens in zat. Dat iets loslaten lukte niet, helemaal loslaten wel. Ik weet na jaren wel wegen en bijhouden redelijk wat waar in zit en wat ik op een dag kan eten om een gezond aantal kcal binnen te krijgen. Ik hoef ook niet iedere dag precies hetzelfde binnen te krijgen. Mn BMR is 1628 en om op gewicht te blijven met mn beweging (geschat) kan ik tot de 1972 kcal eten. Ik probeer nu rond de 1700 te zitten, maar de ene dag zal het wat meer zijn, de andere wat minder. Ik van geleidelijk af, niet te snel en te langzaam, en áls ik al eens onder mn bmr zit, is dat maar een klein beetje en heel zelden.
Een enkele keer weeg ik een hele (normale) dag alles af om te kijken of ik nog op het goede spoor zit, en heb eigenlijk nog nooit uitschieters gehad :)

Dit heb ik ook precies! Een lange tijd zo obsessief alles afgewogen dat ik nu ongeveer wel weet hoeveel ik kan nemen. Mijn hele dag bestond uit dingen afwegen en inplannen. En als het ook maar een beetje anders liep ging ik gelijk in de stres. Is er langzaam ingeslopen..

Maar voor iedereen werkt het natuurlijk anders!

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:39

Janine1990 schreef:
Nog geen ramp, toch Vera? :) Je avondeten klinkt heerlijk!

Nee zeker niet! Weet alleen niet wat er voor de rest nog in de pasta gaat maar volgens mij alleen nog maar groenten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:41

Uiteindelijk moet iedereen doen wat voor diegene werkt, maar het is niet zo dat je moet afwegen om af te kunnen vallen, of dat iedereen die weegt obsessief bezig is, of... nou ja, dat zeg ik, net wat voor iemand werkt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:52

gribaldi schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja ik snap dat wanneer je veel af wil vallen het nodig is aan het begin! :j Scheelt dat ik wel kcal "tel" dus wel heel erg bewust ben van hoeveel kcal waar in zitten! Drie wraps met falafel klinkt bij mij namelijk als te veel. Ik zou dan uit gevoel er maar 1 pakken met salade er bij. :)

Iemand ervaring met deze shakes?
https://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwh ... t-isolaat/

Wil dit gaan proberen voor na het fietsen (mountainbike) en als ontbijt...

Waarom wil je soja producten eten?

Waarom niet?
Als Vega moet je wat... vlees is niet echt gezonder. En zuivel mijdt ik ook liever.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 29-03-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:53

Maar denk je dat soja wel gezond is dan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:54

gribaldi schreef:
Maar denk je dat soja wel gezond is dan?

Waarom niet dan?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:56

Er is op internet veel te vinden. Bijvoorbeeld de risico's phyto-oestrogenen/isoflavonen in sojabonen.

Misschien is het lastig om als vega voldoende binnen te krijgen maar over soja zou ik nog een nachtje slapen.

Uiteraard moet je natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:57

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:00

MarlindeRooz schreef:
Ik lees vooral dat het niet onderbouwd wordt door wetenschappelijk onderzoek. Er is dus geen bewijs voor.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... d-is-soja/

Dan is het prima toch, doe waar jij je goed bij voelt.

Ik zit een beetje in dat wereldje en hoor genoeg om mij heen, betreft niet enkel soja maar ook andere producten hoor. Maar ik kruip weer in de mee-lees-modus. :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:01

MarlindeRooz schreef:
Had vorige week vrijdag serieus 17.000 stappen gezet!!! :oo Had super veel gelopen maar nog veel meer gegeten (patat en pizza op 1 dag). Voelt dan toch wel goed dat je dat sowieso wel weer verbrand hebt.

Waarmee tel jij je stappen? Ik heb een Fitbit en kom na een werk dag gemiddeld op 25.000, als ik nog in de avond ga sporten nog meer.. :')

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:06

Ik vind het wegen wel fijn :) Het geeft mij een soort van 'houvast' en ik ben daardoor bewuster van wat ik eet. Sommige dingen hoef ik niet meer te wegen (bijvoorbeeld de kruidenkaas voor op mijn crackers oid) en het avondeten weeg ik ook niet. Puur omdat mijn moeder dan heeft staan koken en het mij dan een beetje raar lijkt tegenover haar als ik dan eerst mijn gekookte aardappelen in de weegschaal gooi en dan op mijn bord :o En vlees valt goed te schatten omdat op de verpakking vaak staat hoeveel het weegt.

Mijn lijstje van vandaag:
O: 2 Crackers met zuivelspread en kipfilet
T: 150 gram skyr bosfruit
L: Khd arme wrap met aïoli, sla, komkommer en pulled chicken
T: 3 caramel zeezout soesjes en een stukje pure chocolade :+
A: Pasta met rode saus en gehakt
T: Mango

B: 45 minuten krachttraining, 2x de hond uitlaten

1700 kcal.

Ik heb mijn doel iets naar boven geschroefd omdat ik vond dat ik steeds wat te weinig binnen kreeg elke dag. Maar ik vind het zo lastig om weinig koolhydraten te eten maar toch genoeg kcal binnen te krijgen.. Heeft iemand daar nog tips voor? Want ik eet dolgraag salades enzo, maar het blijft bij mij vaak wat mager met zulk soort dingen. mijn doel is 128 gram en ik zit vandaag aan de 176 gram.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:31

Die caramel zeezout soejes klinken zo lekker !!! <3

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:37

Ik vind afwegen echt wel fijne handvatten :Y)
Ieder voor zich natuurlijk, maar zo weet je wel idd wat je exact binnenkrijgt ja!

Ohja die soesjes.. klinken heeeel erg lekker :9 Zeg maar niet waar je ze gekocht hebt haha

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:42

Jaa een hele tijd geleden hadden ze het over die soesjes in dit topic. Gisteren heb ik ze eindelijk een keer gekocht :Y)
En ze zijn idd heel lekker! En maar 6 in een bakje geloof ik, dus je hoef je niet gelijk klem te eten :))

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:50

Die soesjes klinken heeeel lekker!

Rare avond eten, geen tijd om te koken :')
O: 250gr Skyr met handje fruit
T: fudge blokje
L: Speltbol met mozarella, tomaat, pesoto en rucola
T: 1 dropje (jaja kon me inhouden)
A: een salade met avocado en nog een berg groente, omelet van 2 eieren en 2 vk crackers
T: surprise ei :o

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:02

@Annikoe; Meer vetten toevoegen aan je salade? Kun je toch lekker salades eten en aan meer kcal komen. (:

Ahh ik had die karamel zeezout soesjes gisteren als proeverijtje neergelegd op mn werk.. de verleiding was groot om zelf ook te pakken hahaha. Toch maar niet gedaan :))

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:02

Vlees kunnen wij hier heel gemakkelijk afwegen, of in weet het iig vanbuiten als het rundsvlees is.
We hebben nl met 8 koppels een koe gekocht en een slager ingehuurd. Klinkt wreed als je t zo ziet maar met twee eet je daar gewoon dik een jaar van, je weet welk vlees je in de kuip hebt (letterlijk) en prijs kwaliteit kan de supermarkt er niet aan tippen.

Daarnaast schat ik het/ weeg ik het/ zitten de producten reeds in MFP.
Ik probeer zo rond de 1400 a 1600 kcal te zitten per dag. Moet alleen nog bedenken want voor mij de juiste verhouding is in die macros die jullie noemen.

Lekker tussendoortje gemaakt vandaag.
Heb rode kool met appel gemaakt, had nog appel over.
In stukjes, kaneel erover, even mengen en dan paar minuutjes microgolfoven in. Mijn zin naar zoet was getemd en t was iig gezonder dan die hele lekkere (maar echt ongezonde) confituur van oma!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:51

Lauura schreef:
MarlindeRooz schreef:
Had vorige week vrijdag serieus 17.000 stappen gezet!!! :oo Had super veel gelopen maar nog veel meer gegeten (patat en pizza op 1 dag). Voelt dan toch wel goed dat je dat sowieso wel weer verbrand hebt.

Waarmee tel jij je stappen? Ik heb een Fitbit en kom na een werk dag gemiddeld op 25.000, als ik nog in de avond ga sporten nog meer.. :')

Met mijn iPhone 6s. Niet 100% betrouwbaar maar ik kan zo wel verschillende dagen vergelijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:52

Wat voor werk doen jullie?

Ik kom nooit in de buurt van zoveel stappen, behalve als ik m'n telefoon mee op paard neem :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:55

Mijn planning die dag:
College van 9 tot half 12. Daarna naar huis fietsen, spullen dumpen en naar de stad eten. Heb daar denk ik 1,5 uur gelopen. Daarna naar huis racen en met een andere vriendin dik een uur gewandeld. Toen stond thuis direct weer een vriendin klaar waarmee ik naar haar pony ging. En daarna nog met een andere vriendin er bij ergens een drankje gedaan...

Dus een hele drukke, volle en lange dag. :P

Op mijn werk heb ik geen telefoon in mijn broekzak. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:57

MarlindeRooz schreef:
Mijn planning die dag:
College van 9 tot half 12. Daarna naar huis fietsen, spullen dumpen en naar de stad eten. Heb daar denk ik 1,5 uur gelopen. Daarna naar huis racen en met een andere vriendin dik een uur gewandeld. Toen stond thuis direct weer een vriendin klaar waarmee ik naar haar pony ging. En daarna nog met een andere vriendin er bij ergens een drankje gedaan...

Dus een hele drukke, volle en lange dag. :P

Op mijn werk heb ik geen telefoon in mijn broekzak. :)

Ahaaa... Nee zulke dagen heb ik meestal niet :')