Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:08

Wow Puera, wat een mooie afstand met een mooi tempo. Echt goed zeg.
Ik heb nog niet naar mijn knie laten kijken nee. Ga donderdag weer naar mijn sporttherapeut voor een massage en dan bespreek ik het meteen.

Samantha, ik moest ook meteen denken aan je schoen. Vervelend probleem zeg. Gek ook.

Leonie, jeetje, wat ontzettend balen. Ik had gehoopt dat het beter zou gaan. Ben benieuwd wat er uit die mri komt, ik hoop toch dat het meevalt.

Wdj, wat een goede loop! Goed gedaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 18:41

Wdj ik heb je even een pb gedaan over Madeira!

Leonie wat ontzettend balen, een injectie in je knie lijkt me doodeng.
Hou je ons op de hoogte?

Mijn bloeduitslagen waren perfect, behalve de ontstekingswaarden. Dat was iets verhoogd, niet gek omdat ik ziek was geweest.
Verder was ijzer wat aan de lage kant, dat slik ik nu bij, maar dat effect heeft tijd nodig.
Verder kwam er dus niks uit...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:44

Wdj, wat heb je goed gelopen! Dat noem je rustig opbouwen :+

Hm SV, dat is altijd dubbel he zo'n uitslag? Blij dat er niks vreemds is, maar nu weet je nog niks.

Samantha, kan het niet een soort spierpijn zijn? Aangezien het pas na ongeveer een dag komt en ook vrij snel weer verdwijnt?

Ahw Leonie, ik snap helemaal dat je niet zoveel zin hebt om hier steeds mee te lezen. De onduidelijkheid/onzekerheid lijkt me ook lastig. Als ze nou zouden zeggen 'je hebt X, dat duurt termijn Y en daarna kan je weer', dan weet je ten minste waar je aan toe bent.

Puera, goed bezig!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 22:59

Ben niet meer zo actief op Bokt, maar snel eventjes een egopost plaatsen :o

Ik ben na een pauze van dik een jaar (met een 5tal eenmalige loopjes vorig jaar) het nieuwe jaar vol voornemens ingezet. Ik train voor een halve marathon of de 20 km van Brussel (nog niet helemaal zeker welke het wordt, maar ik loop hem voor Palestina, dat staat al vast).

Pas 4 januari beginnen trainen, intussen 7x gelopen, waarvan al een keer 9 en een keer 11 km (terwijl mijn vroegere trainingsafstand meestal 7 km was), dus het gaat lekker, ben apetrots op mezelf! En het bizarre: na de 11 km van vrijdag had ik lichte kniepijn, die ik voelde bij stappen en niet bij lopen. Gisteren gedacht: "Ik ga dat pijntje eruit lopen" en paar km gaan lopen op bosgrond. En... het heeft gewerkt: de pijn is weg. Gek hé.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 06:34

Fijn dat het zo lekker gaat. Pas je op dat je niet te snel opbouwt?
Pijntjes eruit lopen, wees daar voorzichtig mee. Misschien toch een teken dat je iets te snel gaat.
Wanneer is die 20 van Brussel?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:24

Dankjewel weer dames.

Hopelijk valt het mee met jou knie Goof.

Ah maar een te laag ijzer kan wel erg vervelend zijn SV. is er ook extra getest op verschillende vitamine? Dat zit vaak niet in de standaard testen maar kan wel nuttig zijn.

Tiggs schreef:
Ahw Leonie, ik snap helemaal dat je niet zoveel zin hebt om hier steeds mee te lezen. De onduidelijkheid/onzekerheid lijkt me ook lastig. Als ze nou zouden zeggen 'je hebt X, dat duurt termijn Y en daarna kan je weer', dan weet je ten minste waar je aan toe bent.
Ja dit zou wel echt fijn zijn, hier heb een schema, volg dit, de klachten neem dan zo en zo af en bij Y ben je weer de oude... Maar helaas.

Momenteel ben ik compleet geveld door een griep dus dat maakt wel dat ik mijn knie rust geef :')
Op zich weet ik wat er (vermoedelijk) aan de hand is. Een geïrriteerde meniscus. De vraag is dus even of dat "alles" is of dat hij ook beschadigd is. Alleen het advies van dit moet je doen, dat ontbreekt ene beetje. Ik moet zeggen dat de sportarts vorige week wel fijne handvaten heeft gegeven. Dat ik dingen mag doen die de klachten verergeren zolang dat niet meer is dan 1 dag. Alleen zo lastig uit de voeren :7
Inmiddels mezelf wat verdiept in de injectie en ik lees erg wisselende verhalen maar wel ook echte succes verhalen. Dus ik denk wel dat ik dat zou willen proberen als ze daar na de MRI naartoe willen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 19:45

Jazeker er is ook getest op vitaminen, het was een behoorlijk uitgebreid onderzoek.
Dat was allemaal in orde.

Beterschap, goed uitzieken van je griep! Inderdaad heel lastig uit te voeren advies van de sportarts.
Hopelijk snel meer duidelijkheid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 20:04

Supervixen schreef:
Fijn dat het zo lekker gaat. Pas je op dat je niet te snel opbouwt?
Pijntjes eruit lopen, wees daar voorzichtig mee. Misschien toch een teken dat je iets te snel gaat.
Wanneer is die 20 van Brussel?

Die is op 25 mei, dus ik heb nog even, maar mocht ik mijn oorspronkelijk plan uitvoeren en de virtuele Palestine (half) marathon lopen, is het al rond 17 maart, dat wordt krap, en ik ken nog geen Belgen die deze hier lopen, enkel in Bethlehem zelf, en dat is voor mij als pensionstalhouder niet haalbaar.

Ja, je hebt gelijk, en dat lichte pijntje is terug. Ik wou mezelf eens testen, maar heb enkel naar mijn hart en longen geluisterd, en er geen rekening mee gehouden dat deze mijn sterkste schakels zijn. Ik moet op aanraden van de kinesist (fysio heet dat bij jullie) eens beeldvorming laten nemen van mijn pijnlijke armen, vraag ik gelijk om die knie ook eens te laten onderzoeken. Zal vast niets ernstigs zijn, maar dan weten we het gelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Verstandig hwn. En rustig aan opbouwen is ook verstandig.

Beterschap Leonie!

Ik voelde me ook niet zo fit, maar heb vannacht goed geslapen en dat maakt een wereld van verschil dan.
Vanmorgen 10km op de loopband gedaan. Ij heb iedere km op een ander tempo gelopen om het een beetje leuk te houden. Opgebouwd van 8km/uur naar 8,5 - 9 - 9,5 - 10 - 9,5 - 9 - 8,5 - 9 - 8,5 en ik liep het echt heel makkelijk weg en geen last van mijn knie.
Dalijk naar mijn sporttherapeut, dan ga ik mijn knie wel even bespreken.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens wel jammer dat m'n horloge wel andere tijden weergeeft dan de loopband haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Leuk doel hwn. En in welke Bethlehem is die run dan? Want er zijn immers meerdere plaatsen die Bethlehem heten. Ik neem aan niet in Israel/Palestijns grondgebied? (Bethlehem daar is immers 'verdeeld'). Je hebt ook nog een Bethlehem in Belgie. En er zijn nog meer plaatsen met die naam. Mei lijkt me fijner om een halve te lopen dan al in maart in jouw geval. Hopelijk lukt die fysieke run in Brussel.

Hier net weer 10km in de benen. Man wat loopt dat zwaar in de sneeuw. Je bent super langzaam en dan is het nog zwaar ook. Maar het was even heerlijk. En soms was het te glad om hard te lopen, maar ik liep eigenlijk heerlijk. Ben toch wel blij met trailschoenen, die doen het nu ook goed op asfalt. ;)

Goof loopt zo'n loopband niet makkelijker dan op de weg? Dat je op de weg meer last van je knie hebt dan op zo'n loopband. En met die trailrun dan? Nam de pijn daar toe?

SV, B12 is neem ik aan ook gecontroleerd? Daar hoor je wel eens van dat de waarden 'goed' zijn, maar er toch een tekort is. Of kan het echt van dat kleine ijzertekort komen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:15

B12 was ook prima in orde.
Geen idee of het daardoor kan komen, mijn klachten kunnen ook met de perimenopauze te maken hebben.
Deze week weer heel erg moe en stress in het lijf helaas.
Ben ook al een week verkouden, dus dat helpt niet mee. Slechts een half uurtje gelopen deze week. Frustrerend.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Vermoeidheid gaat ook rond. Denk dat het gewoon met de winter te maken heeft. Je bent niet de enige. Ik kan ook goed slapen de laatste weken. Langer dan normaal. Verkoudheid werkt natuurlijk ook niet mee. Dat is bij mij weer over gelukkig, maar heeft me echt 2 weken erg lui gemaakt, want had geen energie.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:45

Ik probeer hier weer in te springen. Wel steeds meegelezen. Enorm drukke start op het werk dit jaar en afgelopen weekend in Schotland geweest bij vrienden uit mijn studietijd. Ik had de hardloopschoenen onderin mijn tas gepropt maar niet kunnen lopen wegens fikse verkoudheid.
Dus ik voel met jullie mee. Ik denk steeds dat ik het lopen weer op kan pakken, maar steeds is er weer iets waardoor dat niet lukt. Ik vind lopen in het donker ook echt niet leuk en overdag houd ik geen tijd over.
Ik geloof dat de winter niet mijn seizoen is...

Ben heel benieuwd of er iets uit de MRI komt Leonie. Zou toch wel heel prettig zijn als je wat meer duidelijkheid krijgt. Lijkt me vreselijk moeilijk dit.

Toch ergens wel jammer dat er niet echt iets uit het bloedonderzoek is gekomen SV. Nu weet je nog precies niks. Hebben ze ook getest of je aan het begin van de overgang zit? Dacht dat dat ook met een bloedtest kan? Balen dat je nu weer niet fit bent. Het gestresste gevoel zou heel goed hormonaal kunnen zijn.

Gelukkig lees ik dat niet iedereen hier last van de winter heeft.
Ik kan het niet meer reproduceren wie precies wat heeft gedaan, maar jullie hebben wel goed gelopen!
Of ver (volgens mij Germie, Puera en Wdj) of hard. Lekker hoor!

Hoe gaat het nu met je voeten Samantha?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 06:31

germie schreef:
Vermoeidheid gaat ook rond. Denk dat het gewoon met de winter te maken heeft. Je bent niet de enige. Ik kan ook goed slapen de laatste weken. Langer dan normaal. Verkoudheid werkt natuurlijk ook niet mee. Dat is bij mij weer over gelukkig, maar heeft me echt 2 weken erg lui gemaakt, want had geen energie.

Dit komt zeker niet door de winter.

Busy testen of de overgang eraan komt kan niet bij mij, door de pil. Dan zou ik eerst een paar maanden moeten stoppen. Dat ga ik niet doen. Plus, overgangsklachten gaan ze tegen dmv hormonen: oestrogeen. En dat zit al in mijn pil. Dus een beetje een patstelling dan.

Jammer dat je niet kon lopen in Schotland, het is geweldig daar. Waar zat je?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Dan heeft het geen zin inderdaad.
De pil verlaagt over het algemeen de overgangsklachten, maar dan is het wel vreemd dat je daarnaast nog zoveel last krijgt nu (als het daardoor komt natuurlijk). Persoonlijk zou ik het wel testen om te stoppen en kijken wat er dan gebeurt, maar dat is mijn visie. Heb zelf inmiddels ook een hele zoektocht gehad hierin, kun je nog jarenlang plezier van hebben ;)
Maar echt heel vervelend dat je steeds zo moe wordt.

Schotland is inderdaad prachtig, we hebben wel heel veel gewandeld. Onze vrienden wonen bovenop een heuvel in de buurt van Lanark. Daar kun je fantastisch lopen rondom de vele watervallen daar.
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:35

Schotland <3
Ik ga in de meivakantie waarschijnlijk een week wandelen in Schotland met een vriendin.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:38

Dan heb je hopelijk wat beter weer. Bij ons was het steeds 2 graden max, bewolkt, veel wind en af en aan regen, brrrr. Ik bleef het koud houden. Schotland is echt prachtig en de mensen zijn super vriendelijk maar het vele slechte weer zou mij wel tegen houden om daar te gaan wonen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:42

Iemand de Vrluwse trailrun wel eens gelopen (Ermelo)?
Ik zit daar om de hoek, wil hem wel eens lopen, maar starttijden midden op de dag... Ben zo bang dat je dalijk in de volle zon in 25 graden loopt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:43

Ja heb ik twee keer gelopen, maar ik doe het ook niet meer omdat het in die tijd inderdaad vaak bloedje heet is.
Afgelopen jaar was er een deel afgelast ivm de hitte.