Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:17

Interval training doe ik niet persee voor de lol. Heb het lang met de atletiek vereniging gedaan met een paar hele goede lopers (2 in de Nederlandse top). En daar werd ik wel echt heel veel beter van maar wat was dat zwaar!

Ik train nu dus maar 2 keer per week het hardlopen.
1 x lange afstand,
1 x interval.
Ik mis hierdoor mijn korte snelle loop maar ik maak genoeg progressie om de halve te kunnen lopen over 3 weken. Mijn doel is onder de 5:30 te lopen maar als dat niet lukt, is het ook goed voor deze run. Heb echt maar 8 weken van te voren besloten dat ik hem ga lopen.
Ik denk dat ik in april een 10km wil lopen op snelheid. Ben er nog niet over uit of ikvoor afstand of snelheid wil gaan.

Een hele... tja ik zou het best ooit eens 1 x willen doen maar ik zoek die afstanden in de training gewoon niet. Heb er ook gewoon geen tijd voor om genoeg km in de week te maken. Dus als ik hem zou lopen, zou het op karakter zijn/ training van een halve marathon en dat vind ik gewoon niet verstandig.
pas 1 x eerder liep ik 21 km dus het dubbele is wel ECHT ver weg. Eeuwig respect voor mensen die dat wel doen.

Suliko

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:29

Ieris en Suusje, is er iets waar ik jullie aan kan herkennen morgen? Mijn startnummer is 182 en waarschijnlijk draag ik een beige petje en lichtblauw shirt met lange mouwen. :)

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ik had een paar hele hectische dagen en heb door de stress di op wo maar 4 uur geslapen en wo op do slechts 2 uur (en van 3 tot 6 uur s’ochtends een essay geschreven, zo efficiënt _O- ).

Vannacht 10 uur geslapen gelukkig, maar ik heb al de hele dag hoofdpijn en ben enorm traag.
Ik was eerst van plan op snelheid te mikken voor morgen, maar met mijn huidige staat hoop ik vooral dat ik nog een beetje kan genieten. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:33

Veel plezier en succes morgen jullie!
Hopelijk pak je vannacht nog een goede nacht slaap Suliko.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:02

Succes morgen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:25

Suliko schreef:
Ieris en Suusje, is er iets waar ik jullie aan kan herkennen morgen? Mijn startnummer is 182 en waarschijnlijk draag ik een beige petje en lichtblauw shirt met lange mouwen. :)

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ik had een paar hele hectische dagen en heb door de stress di op wo maar 4 uur geslapen en wo op do slechts 2 uur (en van 3 tot 6 uur s’ochtends een essay geschreven, zo efficiënt _O- ).

Vannacht 10 uur geslapen gelukkig, maar ik heb al de hele dag hoofdpijn en ben enorm traag.
Ik was eerst van plan op snelheid te mikken voor morgen, maar met mijn huidige staat hoop ik vooral dat ik nog een beetje kan genieten. :=

Succes morgen. En als je nu nog een nacht goed kunt slapen, dan ben je vast wel weer bijgeslapen. :P

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:43

Heel veel succes en vooral veel plezier morgen!!!

:knuffel: Voor jou Goof. Qua rugzakken, als ze te hoog in de nek zitten vind ik dat ook echt niet fijn. Ik heb het liefst zoveel mogelijk op mijn rug, maar voorop wel wat ruimte voor mijn telefoon (voor langere afstanden), wat geld, mijn Winegums :+ en sport drank. Het is inderdaad echt proberen, ik zweer bij Nathan rugzakken.

Verder ben ik wat late to the party := en zijn er berichten aangepast, maar ik vind het ook echt bewonderenswaardig dat SV nog steeds de moeite neemt om dingen uit te leggen. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, je huidige trainingsmethoden brengt blijkbaar ook niet wat je zoekt.

De garmin horloges kunnen best veel, maar een sportmedisch onderzoek is een stuk accurater. Mijn Vo2max kwam ook niet helemaal overeen.

Ik heb echt fantastisch lekker gelopen, we hadden geen droge draad meer over, het was echt zeik- en zeiknat, maar ik kon nog wel uren doorgaan. We hebben het uiteindelijk bij 32km gehouden zoals gepland, vanavond staat er nog een bootcamp op het programma en ik wil het weekend ook nog een rondje trailen met mijn zusje. We hebben het qua regen wel droog gehouden, dat was dan wel weer fijn :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:07

Poeh knap dat je nog kan bootcampen na zo'n afstand! En heerlijk dat het zo goed ging, dat geeft vertrouwen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:37

Ninus, wow wat fijn dat je zo lekker liep! En zeker knap dat je ook nog bootcamp hebt! Goed bezig zeg!
Veel plezier morgen met je zusje!

Suliko, ik heb je een pb gestuurd!

Leoni, mooie doelen heb je, en je bent ook realistisch zo te horen, gaat je vast lukken.
De test was oplopend, zonder pauze's tussendoor.
Dat maakte het inderdaad best pittig.
Ik was echt wel wat duizelig toen ik van de loopband af stapte, zo raar om naar iets toe te rennen wat stil staat!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:07

Ieris, Suusje en Suliko, ik wens jullie alle 3 een goede nachtrust en heel veel plezier en succes morgen!!

Jeetje Ninus, goed bezig zeg!! Lekker sport weekend voor de deur, ook jij veel plezier gewenst.

Ik ben ook late to the party zoals Ninus dat mooi zegt, dus zal er niet te veel woorden aan vuil maken. Ik vind het fijn dat iedereen zoveel tijd en moeite neemt om vragen te beantwoorden en tips te geven. Dus vanuit mij in ieder geval; bedankt iedereen!

Over intervallen gesproken, ik heb net een interval training gedaan (garmin suggestie);
15 min @ 6:40
8x10sec @ 3:20
10 min @ 6:40
Na elke 10 seconden was het eigen invulling, dus ben ik gaan wandelen en weer 10 seconden gaan sprinten als ik er klaar voor was. Het ging echt super goed en kreeg er een fijn gevoel van. Ook het tempo suggestie was goed vol te houden dus dat heeft Garmin goed ingeschat. Erg blij mee. Heerlijk tussen de weilanden, dan voel ik me altijd zo vrij!

Afbeelding
Afbeelding

Goed weekend iedereen! *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:18

Leuke training, hoe lang zat er tussen de sprints?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:41

Lekker bezig @iiSunshine! 3:20 is wel echt knallen hoor... :wow:

Wat een afstand weer @Ninus en dan ook nog een bootcampen! Respect!

Ik had vandaag geen zin in: donker, kou, wind, regen. Dus ik ben vanavond naar de sportschool gegaan en heb op de loopband gelopen... Niet mijn voorkeur, maar voor nu was het dat, of niet.

4x 2km op 6:00/km - 1km op 5:00/km.
Totaal dus 12 km. En toen ook wel echt klaar ermee hoor :')

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:09

“officieel” 3 minuten SV, maar dat vond ik te lang. dus heb er 2 achter elkaar gedaan en dan 1 a 2 minuten rust. was inderdaad een leuke training.

3:20 is inderdaad best snel musli, maar voor 10 seconden echt prima te doen :D ik ging voor gewoon sprinten maar wel letten op mijn schenen, maar hij zegt wel dat ik een aantal keren dat tempo heb aangetikt, dus ik ben tevreden. donker kou wind en regen was het vanmiddag rond de lunch hier ook, toen zag ik mijn rondje ook bijna in het water vallen. maar het klaarde eind van de dag toch nog op. jij ook goed gedaan hoor. je hebt jezelf naar de sportschool weten te krijgen én 12 kilometer hardgelopen *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:11

Voelt een loopband niet heel anders aan? Of is het toch nog wel echt hardlopen?

En dat met donker, wind, regen en kou, tja, in de winter loop ik eigenlijk nooit overdag. Gisteren dus net voor de storm aan. Maar ik geef toe, het is inderdaad minder leuk. Van mij mag de zomertijd weer beginnen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:24

Een loopband loopt zeker anders. Maar zo af en toe als alternatief, dan is het gewoon wel heel prettig :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:27

MuSLi schreef:
Een loopband loopt zeker anders. Maar zo af en toe als alternatief, dan is het gewoon wel heel prettig :j

Dat kan ik me met hagelbuien ofzo best voorstellen. :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:31

Jeetje iisunshine, aardig tempo!
Musli, goed zeg. Ik vind op 6.00/km blijven lopen echt nog intensief.

Ik ben vanmorgen gaan lopen, wilde wat verschillende tempo's lopen en ha het volgende bedacht:
Km1 op 8.00/ km2 op 7.30/ km3 op 7.00/ km4 op 6.00/ km5 op 7.00/ km 6 op 7.30 en km7 op 8.00.
Goed gelukt.

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:59

Netjes hoor @Goof. Zeker goed gelukt :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:36

Goed gelukt Goof.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:18

Goed gedaan Goof!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:30

Wauw Ninus, lekker bezig! Eerst zo’n stuk lopen en dan nog een bootcamp doen. Heerlijk hoor, dat je daar de conditie voor hebt.

iiSunshine, dankjewel nog! En leuke intervaltraining heb je gedaan.

MuSli, klinkt ook wel als een intensieve training. En groot gelijk om de sportschool in te duiken.

Goof, leuk bedacht en netjes uitgevoerd! Die ga ik ook onthouden om eens te doen.

De start vanochtend was in de regen. Dat was wel bah, regen terwijl je loopt is minder erg. Ik had het ook enorm koud in het begin, maar toen ik eenmaal warm was baalde ik dat ik geen korte broek aan had. :') Op het einde kregen we de zon cadeau, dat was heerlijk!
Het was ontzettend modderig en lekker heuvelachtig, ik voelde me ook nog niet helemaal fit, maar het is alsnog gelukt om een goed tempo neer te zetten! Waar ik helemaal blij mee ben is mijn gemiddelde hartslag en de zones waar ik in zat. Ik had het gevoel dat ik heel hoog in mijn hartslag zat, dat ik toch wat boven mijn vermogen liep door zo’n event, maar dat viel alles mee. Ik heb nog niet vaak zo’n lage gemiddelde hartslag gehad. Misschien is er iets misgegaan met meten, maar dat hoop ik niet. :P

En heel leuk, Iris en Suus stonden bij de finish toen ik erover kwam! Zij waren net iets eerder gefinisht. Ik vind het ontzettend knap dat zij de 22,5 gedaan hebben door al die blubber heen. Leuk om jullie te ontmoeten. Helaas kon ik jullie niet meer terugvinden nadat ik nog op iemand anders had gewacht bij de finish en toen moest ik er zelf vandoor om mijn moeder op te pikken (zij was met de hond de veluwezoom aan het doorkruisen richting Velp). Maar vast niet de laatste keer dat we elkaar tegenkomen!

Met de vriendin die ik opwachtte, zij liep de 22,5, een pr in afstand, super trots!
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 24-02-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:36

Leuk verslag en ook leuk dat jullie elkaar tegen zijn gekomen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:58

Leuk dat jullie elkaar hebben gezien! Goed gelopen.
Starten in de regen is altijd een beetje jammer ja.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:06

Gaaf Suliko, leuk om elkaar tegen te komen inderdaad

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:08

Goof, goed bezig geweest!

Isunshine, mooie intervallen gedaan!

Musli, ja begrijp ik wel met dit weer, had donderdag ook geen probleem dat de sporttest binnen was!

Suliko, jij hebt echt goed gelopen! Was leuk je te ontmoeten!
Het parcours was enorm pittig met al die modder hé.

Gister de Jutberg trail 22,5 gelopen, en wij startte drie kwartier eerder, dus gelukkig nog wel droog gestart!
Onderweg kwam het wel flink met bakken uit de lucht, ook nog hagel.
De eerste kilometers met Suusje mee gelopen,ging lekker, af en toe best pittige klimmetje's goed voor de bilspieren.
Op ongeveer de helft kwamen we een man tegen die wel heel lelijk was gevallen, er stonden vier mensen omheen, hij had zijn knie open, en waarschijnlijk zijn arm gebroken.
Ze hadden de ambulance al aan de telefoon.
Suusje was zo lief om hem een anti afkoel folie deken te geven, en een gelletje.
Hij had echt zo veel pijn, sneu om te zien.
De een na de ander viel, maar gelukkig verder niets ernstigs dat ik gezien heb.
Het was echt erg blubberig, en heel glad.
En aangezien ik mijn trailschoenen niet aan had, deed ik ook maar rustig aan.
Vlak voor me liep nog een man op blote voeten!
Ik zij, echt knap dat je dat doet, hij deed de 30km!
Hij zij, iedereen kan dat, gewoon oefenen, hij had een jaar blootvoets geoefend, en kan nu op alle ondergronden!
Daarna zat de veter van Suusje wat los, en ben ik de laatste 6km alleen verder gegaan, kwam onderweg nog een leuke man tegen, die toevallig hetzelfde rijtje aan wedstrijden had gedaan als ik, maar dan een jaar eerder, dat was wel leuk!
Bij de finish kregen we een zelfgemaakt potje jam, je mocht zelf de smaak kiezen!
Vind ik leuker dan een medaille.
Het was een geslaagde dag!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:00

Mooi verslag ieris, wat heftig om die gewonde man tegen te komen.
Waarom had je geen trailschoenen aan? Het is zo modderig en glad in het bos, wat meer grip is dan toch fijn?
Pittig die hagel onderweg. Ook wel pijnlijk of viel het mee?
Leuk dat je jam kreeg! Daar heb je tenminste wat aan. Volgens mij kreeg ik een aantal jaar geleden een zakje koekjes, vond ik ook leuk.

Ik heb met mijn vriend op de Ginkelse heide en Planken Wambuis gelopen vanmorgen. Vanaf de eerste km zat ik er niet goed in. Het voelde heel zwaar allemaal.
Toen we tegen het eind ook nog over een lang, zwaar zandpad moesten lopen, omdat alle leuke paadjes afgesloten waren, was ik bloedchagrijnig. Heb ik niet snel :+

Gelukkig een paar foto's van toen het nog leuk was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding