Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:45

Ik begrijp angst heel goed (heb zelf ook een fobie) maar ben daarom nieuwsgierig wat voor verschillende mensen het 'enge' is. Ik heb dan emetofobie - voor mij is het de controle kwijtraken, het gevoel dat het nooit stopt, een paar nare ervaringen gehad, dat soort dingen.

Ah ja dat was vast een nare ervaring, Lous!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:45

purny schreef:
Ik snap niet zo goed waarom er zoveel mensen op zoek zijn naar het moderna vaccin. Het zijn toch allebei dezelfde soort vaccins?

Omdat ik met iemand zit die het allemaal al spannend genoeg vindt. De angst is dusdanig groot dat diegene liever geen vaccin haalt, alleen binnen blijven (tot in het einde der tijden) is ook geen optie, want de angst voor corona is net zo groot.
Diegene is eindelijk zover dat hij pfizer wel zou accepteren, als dat dan ineens anders blijkt kan dat toch voor een (psychisch) mindere ervaring zorgen.
Voor mezelf maakt het me niet per se uit, als ik maar gevaccineerd word.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:47

Sheran schreef:
Ik begrijp angst heel goed (heb zelf ook een fobie) maar ben daarom nieuwsgierig wat voor verschillende mensen het 'enge' is. Ik heb dan emetofobie - voor mij is het de controle kwijtraken, het gevoel dat het nooit stopt, een paar nare ervaringen gehad, dat soort dingen.

Ah ja dat was vast een nare ervaring, Lous!

Ah, sorry! Dat had ik even gemist, dan is mijn uitleg idd wel wat spuit11.

Wat ik eng vind aan een prik is dat ik bang bent dat mijn spier gaat ‘trekken’ dat is me gebeurd met mijn bovenbeen toen ik mijn vit. B12 injectie erin had staan. Met een opzuignaald (foutje van de dokter, hij liet me met opzuignaalden spuiten). Gelukkig is mijn angst niet zo groot dat ik het een fobie kan noemen, maar enige spanning ervaar ik wel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:48

AmyII schreef:
Dat is het lastige met angst. Concreet weet je dat je niet bang hoeft te zijn alleen geeft jouw lichaam je die angstreactie wel cadeau, dan hoef je nog niet eens voor een bepaald onderdeel van een prik angstig te zijn maar alleen al de naald/ het idee van de naald kan een angstreactie veroorzaken.
Èchte naaldenfobie (of andere fobieën) heb je niet zomaar onder de duim, ook niet door jezelf te pushen/ het te beredeneren etc. als je deze angst hebt kan je namelijk prima beredeneren waarom die angst niet nodig is… Alleen hij is er helaas wel, hij overvalt je.

Edit: naaldenfobie is inderdaad iets anders dan fobie voor prikken (dwz. ze kunnen los van elkaar staan) helaas geven ze wel dezelfde (vervelende) reactie.

Dit. Eigenlijk kun je dezelfde vraag stellen aan mensen met bijvoorbeeld extreme hoogtevrees. Of spinnenangst.

Rationeel weet je dat je er niet aan dood gaat. Maar gevoelsmatig gaat er iets anders om.

Ik heb ook de combinatie: ik kan flauwvallen van medische verhalen. Ik heb on 2015 uiteindelijk therapie gevolgd om toch iets gemakkelijker deze dingen toe te laten. Het is nog steeds oliebol. Maar ik ga niet meer vol in de achteruit door paniek. Wel afgelopen week een paar paniekaanvallen gehad. Ik houd in het hoofd dat deze pandemie niet 'de grote ik show' is. Die prik moet er in voor het beschermen van de groep. En uiteraard heb ik er zelf ook profijt van. Keuze tussen of vrijheid of paniek was dan ook geen keuze te noemen (en nu nog maar 1x kans op flauwvallen :) )

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:52

Je bent niet flauwgevallen bij je vaccinatie gister? Dat lijkt me toch ook al een plusje.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:26

friezenfan2 schreef:
Je bent niet flauwgevallen bij je vaccinatie gister? Dat lijkt me toch ook al een plusje.

Ik ben inderdaad niet flauwgevallen *\o/*

Wel buiten gezet omdat ik niet helemaal lekker ging. Maar de mensen daar waren ook heel behulpzaam :j ze leiden je heel goed af!

Sheran

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 00:41

Wahoo!
Ja wat je zegt over angst: ik ken het echt hoor. Ik vind in mijn hoofd overgeven echt erger dan doodgaan. Als ik misselijk ben is er volledige paniek (is wel beter geworden), depersonalisatie, soms dingen zien die er niet zijn door de paniek, echt eng. Terwijl ik ook wel weet dat dat echt niet hoeft. Dus ik begrijp prikangst en naaldenangst echt wel. Maar was benieuwd naar het enge eraan voor iedereen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:50

Wat goed dat jullie je ondanks angst toch laten vaccineren!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:01

Ik denk dat mijn angst ontstaan is bij de laatste set van kinder-vaccinaties de assitente maakte die spuiten klaar voor onze ogen en mijn moeder zei toen iets van dat het niet slim was maar het kwaad was geschied. En paar jaar terug midden in de nacht naar de noodtandarts geweest en die man had de verdovingspuit ook binnen mijn zicht en toen inderdaad meerder nachtmerries gehad.

Zo blij dat ik niet meer naar de vaccinatie locatie hoef waar al die naalden zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:52

En 1993 kan!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:13

Ik heb prikangst sinds mijn tuberculose vaccinatie toen ik 6 was, die was zo gemeen en pijnlijk…. Bij het idee dat er iets door de huid gaat (naald bij infuus, bloedprikken, piercing laten zetten, maar ook b.v. messen) word ik al helemaal flauw en naar. Daarbij kan ik ook niet goed tegen, dus bloedprikken is altijd een succes en ga ik 9/10 keer gewoon out.
Anyway, 2 juli mag ik *\o/*

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:05

1994 mag een afspraak maken!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:10

Storm schreef:

Morgen mijn geboortejaar. Twijfel nog steeds..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:14

xxxmh schreef:
Storm schreef:

wrom? :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:17

xxxmh schreef:
Storm schreef:

Heel begrijpelijk hoor, ik hoor bij de AstraZeneca lichting en ondanks dat ik volledig voor vaccinatie ben heb ik ook wel een poos nagedacht nav alle gedoe.
Maar gewoon gegaan en nadien eerder een gevoel van Yes ipv o jee wat heb ik nu gedaan. Volgende week nm 2.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:18

Storm, 2003 wordt uiteindelijk ook gewoon uitgenodigd toch? Ondanks dat die nog niet allemaal 18 zijn? Mijn dochter wil liever gisteren dan vandaag :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:19

xxxmh schreef:
Storm schreef:

Je hoeft natuurlijk niet direct op de dag zelf een afspraak te maken. Denk rustig na, weeg de voors- en tegens af. Stel alle vragen die je wilt stellen. Het is jouw lijf, jouw keuze. En die hoeft niet binnen nu en 24 uur gemaakt te worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:24

xxxmh schreef:
Storm schreef:

Imandra heeft ergens een hele mooie post gemaakt.....misschien die even dorlezen en dan je beslissing nemen

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:24

Storm schreef:

Ja gelijk afspraak gemaakt! 25ste aan de beurt :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:29

Citaat:

Toen ik maart corona heb gehad was ik niet ziek dus vertrouw wel op mijn eigen lichaam en ben een beetje angstig voor naalden. En ben ergens toch een beetje bang dat er nog niks (natuurlijk) bekend is wat het op later termijn gaat doen met je lichaam. Ga wel wel naar het buitenland in augustus dus dat zal wel makkelijker zijn om te reizen maar dat is niet een reden om het vaccin te nemen natuurlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:30

xxxmh schreef:
Citaat:

Toen ik maart corona heb gehad was ik niet ziek dus vertrouw wel op mijn eigen lichaam en ben een beetje angstig voor naalden. En ben ergens toch een beetje bang dat er nog niks (natuurlijk) bekend is wat het op later termijn gaat doen met je lichaam. Ga wel wel naar het buitenland in augustus dus dat zal wel makkelijker zijn om te reizen maar dat is niet een reden om het vaccin te nemen natuurlijk.

tenzij een vaccinatie wel verplicht wordt. Maar da's koffiedik kijken. Lees inderdaad de post van Imandra even op je gemak door.

De keuze blijft aan jou en nogmaals: Die keuze hoef je niet binnen nu en 24 uur te maken. Daar mag je heus wel wat langer over nadenken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:31

Citaat:
Imandra heeft ergens een hele mooie post gemaakt.....misschien die even dorlezen en dan je beslissing nemen

Die heb ik gelezen en dat heeft wel wat vragen van mijn kant beantwoord.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:32

Electra63 schreef:
Op Goeree-Overflakkee wordt de enige vaccinatie-locatie helaas gesloten. Terwijl er ook mensen komen van Voorne Putten en Schouwen-Duivenland. Echt raar.

Ja, gaat hij dicht in de Staver...? Wij hadden het er van de week nog over dat we allemaal werkelijk niemand van het eiland kennen die dáár een afspraak kon maken...we worden allemaal richting Rotterdam-Vlaardingen-Oud Beijerland gestuurd. Echt heel bijzonder....

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:33

Hi!
Als het goed is kan ik vanaf morgen een afspraak maken voor vaccinatie.
Nu heb ik corona gehad ik oktober, dus hoef ik maar 1 vaccin met de nieuwe richtlijnen.

Beschermt dat in dezelfde mate als 2x vaccineren?
En als ik straks naar het buitenland wil, telt het dan als volledige vaccinatie?

Ben benieuwd of iemand hier artikelen over heeft, of het antwoord op weet :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:37

Diegene die Corona heeft gehad en voor één vaccin gaat, het moet wel officieel bij de ggd bekend zijn, je coronabesmetting.