Askja schreef:Ninx, een goed opgezette en goed doordachte campagne tegen overgewicht is een goed idee. Maar het lost het probleem inzake corona NU niet op. En is dus al helemaal geen argument tegen vaccineren.
Bovendien, jij hebt het over beschermen door de overheid, heel veel anderen zullen dat opvatten als zeer ongewenste bemoeienis. Eigenlijk exact zoals veel antivaxxers (inclusief jijzelf) het op maximaliseren van de vaccinatiegraad gerichte overheidsbeleid beschouwen en ervaren als ongewenste bemoeienis. Want: hun vrijheid, hun lijf, hun leden.
Dus je meet hier nogal met twee maten. Zie je dat zelf niet?
Plus dat ik me, ook hier weer, behoorlijk stoor aan het impliciete 'eigen schuld, dikke bult' richting mensen met overgewicht. Gezond eten en leven en het handhaven van een gezond gewicht is een heel goed streven, daar niet van, maar dat werkt voor ieder individu weer anders, en het voorkomt zeker niet alle ziekten en aandoeningen (ook corona niet). 'Geen overgewicht' staat niet gelijk aan 'gezond', en een licht overgewicht hoeft geen belemmereing te vormen voor een lang, actief en gezond leven.
Bovendien is er nog de vraag wat gezond eten precies inhoudt. Daar is logischerwijs geen consensus over. Schijf van vijf? Vegetarisch of vegan? Vitaminepreparaten slikken? Stoppen met alle bewerkte voedsel? Koolhydraatarm? Gewoon gematigd en gevarieerd? Zo veel mogelijk rauwkost? Intermittent fasting? Kruidendrankjes? Wel soja, geen soja, wel melkproducten, geen melkproducten, wel vet, zo min mogelijk vet, alles wat insta fitgirls aanprijzen, gewoon je boerenverstand volgen en overal de helft minder van eten? Heel veel water drinken?
Sporten idem. Ja, we zitten te veel. Maar daar zijn steeds meer mensen zich bewust van. Ze fietsen en stappentellen zich een slag in de rondte. De groep die daar echt geen zin in heeft, bereik je als overheid niet zo gemakkelijk. Mensen moeten intrinsiek gemotiveerd zijn.
En hoe wil je mensen meer laten bewegen als ze dat simpelweg door ziekte of gebreken niet (meer) kunnen?
Hoe voorkom je van overheidswege ziekmakende stress? Landelijke invoering van sabbatical of basisinkomen? Overal toezicht op de werkvloer? Iedereen op yoga/meditatiecursus of iedereen gratis therapie?
Het is allemaal niet zo eenvoudig. Los van de vraag of dat allemaal wel zaken zijn die zich eigenen voor overheidsbemoeienis. De samenleving is ook in dat opzicht maar beperkt maakbaar.
Begin eens met de btw van groente en fruit te halen. We kunnen het eens zijn dat vers onbewerkt voedsel altijd het meest gezond is, dat behoeft geen discussie.
Verbied transvetten en andere schadelijke toevoegingen in voedsel zoals dat in andere landen reeds gebeurt.
Voer een suikertax in.
Accepteer als samenleving niet dat het huidig kapitalistisch systeem en daarop geënt beleid alle wezenlijke zaken uitholt: voedsel, woonruimte, zorg, scholing.
In Scandinavië boekt men heel wat meer progressie.
Tot slot noem je me antivaxxer…. Prima, het zal me bananen zijn. Maar niets van wat ik schrijf duidt daarop. We vaccineren ons suf, maar doen NIETS aan bovengenoemde zaken.
Ik vind het lastig dat iedereen zo vanuit zijn eigen beleving en comfortzone redeneert.