Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:28

bigone schreef:
Zo’n drie procent van de Nederlanders gaf aan tussen 2012 en 2018 te hebben gedemonstreerd. Laten we dat doortrekken naar nu , ongeveer 500.000 gedeeld over ongeveer 5000 demonstraties. Dat zijn er 100 per demonstratie.

Los daarvan: hadden we ook al Corona tussen 2012 en 2018? Damn, ik moet minder hard werken. Ik mis dingen.

Tip voor mensen die het demonstranten gemiddelde omhoog willen jagen: de Ban de Bom/NATO Dubbelbesluit demonstraties midden jaren 80. Daar zitten de aantallen.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 03-10-21 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:28

bigone schreef:
Ik reageer op jouw bericht, cijfers uit 2012 tot 2018. En als die berekeningen nu nog gelden gaat het statistisch om 100 personen bij demonstraties.
Jij bent van de statistiek toch, ik reken alleen maar verder. En verdubbeling? Prima dan zijn het er 200 per demonstratie gemiddeld.

Die verdubbeling staat óók in hetzelfde bericht. Maar het is maar wat je wil lezen toch?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:32

996981 schreef:
Askja schreef:
Honderdduizenden?
Heb je daar een bron van?
(Nee, niet de organisatie zelf, zie mijn eerdere post)

Verder is al eerder vastgesteld dat het besmettingsgevaar buiten een stuk kleiner is. Niet voor niets hoef je geen qr-code te tonen als je een terrasje pakt, ook al zit je met zijn 20-en dicht op elkaar.

Dus uw case komt niet heel overtuigend over, edelachtbare.

Citaat:
Het aantal demonstraties in de vier grote steden is in vijf jaar tijd bijna verdubbeld. Ondanks, of misschien juist dankzij de coronamaatregelen, zette de stijgende lijn ook in 2020 door. Dat blijkt uit cijfers die Trouw opvroeg in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Gidi Pols27 februari 2021, 15:01
Den Haag is en blijft de protesthoofdstad. Ruim 1700 keer vorig jaar kondigden actievoerders aan zich naar het Malieveld en andere Haagse protestlocaties te begeven. De boeren kwamen op tractoren, Black Lives Matter trok hier duizenden demonstranten na het filmpje van de dood van George Floyd, en de coronakritische ‘bloemenvrouw’ Wendy Kroeze stond er in juni tussen de hooligans die slaags raakten met de ME.

Maar de demonstraties namen het snelst toe in de andere drie grote steden. Rotterdam telde in 2016 nog 72 demonstraties. In de jaren erna verviervoudigde dat aantal naar 285 in 2020. Utrecht ging van 83 naar 245 en Amsterdam steekt inmiddels al bijna Den Haag naar de kroon. Vorig jaar vielen daar 1442 kennisgevingen van een demonstratie op de mat van de gemeente. Vier jaar eerder waren dat er nog maar 565.

“Demonstraties raken steeds meer verspreid door het hele land”, zegt Jacquelien van Stekelenburg, hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Zij bestudeert sinds begin jaren 2000 het protestgedrag van de Nederlander. In 2009 zag ze deze ontwikkeling voor het eerst. In plaats van een grote pensioendemonstratie op het Malieveld, voerde vakbond FNV dat jaar in meerdere steden tegelijk actie. De kopje-koffieprotesten en de demonstraties van Black Lives Matter laten zien dat dit fenomeen gemeengoed is geworden. “Vaak worden ze ook door verschillende lokale groepen georganiseerd.”

Meer demonstraties, stabiel aantal demonstranten
Zo’n 3 procent van de Nederlanders gaf aan tussen 2012 en 2018 te hebben gedemonstreerd. Dat blijkt uit de jaarlijkse European Social Survey. Die enquête vraagt in dertig Europese landen of kiesgerechtigde burgers de afgelopen twaalf maanden hebben deelgenomen aan een ‘geoorloofde openbare demonstratie’. De nieuwste editie gaat over 2018. “Die 3 procent is lager dan in veel andere Europese landen”, zegt Josje den Ridder van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

https://www.trouw.nl/binnenland/van-kli ... ~b397c93b/

3% van 17 miljoen heeft dit jaar gedemonstreerd.

Wow, respect voor alle moeite die jij neemt om je gelijk te halen. Want je zult je eigen posts eens moeten nuanceren ...

Dat zal ik dan wel voor je doen: die 3%, die honderdduizenden, demonstreerden natuurlijk niet allemaal tegelijk.

Graag gedaan.

Wat betreft festivals niet en voetbalwedstrijden wel (want stoeltjes), dat vond ik ook krom. Met die voetbalwedstrijden hadden ze ook wel kunnen wachten. Anderzijds, festivals hadden wat mij betreft best georganiseerd kunnen worden afgelopen zomer, met een testen voor toegang-constructie.
Maar dat terzijde, dat is mijn prive-mening.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:44

Askja schreef:
Wow, respect voor alle moeite die jij neemt om je gelijk te halen. Want je zult je eigen posts eens moeten nuanceren ...

Dat zal ik dan wel voor je doen: die 3%, die honderdduizenden, demonstreerden natuurlijk niet allemaal tegelijk.

Graag gedaan.

Wat betreft festivals niet en voetbalwedstrijden wel (want stoeltjes), dat vond ik ook krom. Met die voetbalwedstrijden hadden ze ook wel kunnen wachten. Anderzijds, festivals hadden wat mij betreft best georganiseerd kunnen worden afgelopen zomer, met een testen voor toegang-constructie.

Heb ik ergens beweerd dat die honderduizenden tegelijk protesteerden?

Feit blijft dat er honderdduizenden mensen bijeen gekomen zijn om te protesteren. Soms een paar honderd per demonstratie, soms een paar duizend. Wat zien we daarvan in de cijfers terug? Hoeveel nieuwskoppen berichten; “Coronacijfers drastisch gestegen na ….. demonstratie”?

Grappig overigens dat als je niet wil vaccineren je “veel moeite neemt je gelijk te halen”

Het gaat me niet om gelijk halen. Het zal me worst wezen wie gelijk heeft. (Het feit alleen al dat we op het punt zijn aan beland dat we vinden dat iemand gelijk of ongelijk heeft, wanneer we het hebben over het recht of de verplichting op iets als het nemen als een vaccin…)

Het feit dat je hier geen fatsoenlijk tegengeluid kan geven, zonder in allerlei groepen geplaatst te worden. Dat vind ik heftig. Dáár wil ik nuanceren. Als je dat kan onderbouwen en het dan wordt gezien als “gelijk willen halen” be my guest.

BigOne

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:54

Jij komt met de opmerking dat al die duizenden demonstranten niet geleid hebben tot een significante verhoging van de cijfers. Waarom kom je met die opmerking behalve om het virus te downplayen ?
Het is makkelijk zat, we willen allemaal graag zonder maatregelen en het liefst zonder dit virus verder.
En zolang een groep de kont tegen de krib gooit door niet te vaccineren of te testen zullen de maatregelen gewoon nog langer duren. Van de 15 % niet gevaccineerden is 10 % een twijfelgeval en 5 % wil definitief niet.
Die 5 % is het probleem niet en die 10 % word actief aan gewerkt om ze zo goed mogelijk voor te lichten en hopelijk te vaccineren. Diegenen die absoluut niet willen, dat kan de zorg wel aan wanneer die over een langere periode gespreid besmet word.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 00:03

996981 schreef:
Askja schreef:

Graag gedaan.

Heb ik ergens beweerd dat die honderduizenden tegelijk protesteerden?

Feit blijft dat er honderdduizenden mensen bijeen gekomen zijn om te protesteren. Soms een paar honderd per demonstratie, soms een paar duizend. Wat zien we daarvan in de cijfers terug? Hoeveel nieuwskoppen berichten; “Coronacijfers drastisch gestegen na ….. demonstratie”?

Grappig overigens dat als je niet wil vaccineren je “veel moeite neemt je gelijk te halen”

Het gaat me niet om gelijk halen. Het zal me worst wezen wie gelijk heeft. (Het feit alleen al dat we op het punt zijn aan beland dat we vinden dat iemand gelijk of ongelijk heeft, wanneer we het hebben over het recht of de verplichting op iets als het nemen als een vaccin…)

Het feit dat je hier geen fatsoenlijk tegengeluid kan geven, zonder in allerlei groepen geplaatst te worden. Dat vind ik heftig. Dáár wil ik nuanceren. Als je dat kan onderbouwen en het dan wordt gezien als “gelijk willen halen” be my guest.

Je wil misschien nuanceren, in tegenstelling tot andere bokkers, ;) maar soms sla je de plank mis.
Je lijkt een beetje op Maurice de Hond, die gebruikt ook alleen die statistieken, die hij bruikbaar acht.
Maar goed, dat overkomt iedereen :D
Het is tenslotte voor de meesten een nieuw fenomeen, deze pandemie.

Ik snap ook niet alle maatregelen, met sommige adviezen, ben ik het ook niet eens.
Maar dat is met meer dingen in het leven.
We leven u eenmaal in een maatschappij met allerlei regels, geboden en verboden.
Wil je iets veranderen, dan kan dit via stemmen.
Ik rij graag harder dan 100 km, maar dat mag niet. Dus krijg ik af en toe een bekeuring.
Dat is het gevolg van het niet opvolgen van regels.
Als je geen vaccin neem en niet wil testen, kan je niet aan alles meedoen.
Simpel, in mijn ogen.

Persoonlijk maakt het mij ook niet uit of iemand wel of niet zich laat vaccineren.
Maar ik probeer wel de beweegredenen te begrijpen, daarom volg ik op SM allerlei politici en influencers.
Waarom luisteren mensen naar influencers of politici zonder medische kennis?
Maar wat me vooral stoort, zijn de vergelijkingen met WO2 en dictatuur en vooral het wappie-geluid als 5G/DNA-veranderingen enz.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 00:24

Als je “die Bokkers” citeert, snappen sommige Bokkers nog steeds niet tegen wie je het hebt. Dan is het volgens mij nog zinvoller te discussiëren tegen een lantaarnpaal.

Godzijdank sla ik de plank af en toe mis. Net als jij en ieder ander hier. Ik zou niet de alwetende willen zijn die het altijd bij het rechte eind heeft. Ik zou ook de laatste zijn die dat beweert.

Ik denk dat bijna iedereen zich (zacht uitgedrukt) stoort aan de extremisten. Daarbij maakt het niet uit welk topic we nemen. Extremisme is bijna altijd fout.

Corona gerelateerd vind ik zowel het pro-vaccinatie extremisme áls het anti-vaccinatie extremisme niet oké.

Helaas is het extremisme dat aan beide kanten de aandacht trekt. In mijn directe omgeving is het gelukkig iedereen “völlig Wurst“ of je gevaccineerd bent of niet. Niemand is bang voor elkaar, noch veroordelend naar een ander.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 00:32

996981 schreef:
Als je “die Bokkers” citeert, snappen sommige Bokkers nog steeds niet tegen wie je het hebt. Dan is het volgens mij nog zinvoller te discussiëren tegen een lantaarnpaal.

Godzijdank sla ik de plank af en toe mis. Net als jij en ieder ander hier. Ik zou niet de alwetende willen zijn die het altijd bij het rechte eind heeft. Ik zou ook de laatste zijn die dat beweert.

Ik denk dat bijna iedereen zich (zacht uitgedrukt) stoort aan de extremisten. Daarbij maakt het niet uit welk topic we nemen. Extremisme is bijna altijd fout.

Corona gerelateerd vind ik zowel het pro-vaccinatie extremisme áls het anti-vaccinatie extremisme niet oké.

Helaas is het extremisme dat aan beide kanten de aandacht trekt. In mijn directe omgeving is het gelukkig iedereen “völlig Wurst“ of je gevaccineerd bent of niet. Niemand is bang voor elkaar, noch veroordelend naar een ander.

Ik ben het met je eens :D, behalve dat ik soms de indruk heb, dat jij de ernst van Corona en de druk op de zorg onderschat.

En eerder in een discussie over (onnodig) overlijden door Corona wel erg gemakkelijk daarover heen stapte. En dat heeft niets met angst te maken, maar wel met wat een impact dit heeft op de nabestaanden, waarvan soms nog jonge kinderen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 00:51

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Ik ben het met je eens :D, behalve dat ik soms de indruk heb, dat jij de ernst van Corona en de druk op de zorg onderschat.

En eerder in een discussie over (onnodig) overlijden door Corona wel erg gemakkelijk daarover heen stapte. En dat heeft niets met angst te maken, maar wel met wat een impact dit heeft op de nabestaanden, waarvan soms nog jonge kinderen.

Kan ik me voorstellen. Dat is echter niet het geval. Er zitten hier echter mensen die lijken te denken dat iedereen die met Corona besmet is per definitie ernstig ziek wordt, in het ziekenhuis wordt opgenomen en sterft.

Als je dat wil nuanceren lijkt het snel of je bagatelliseert. Dat is niet het geval. Ik ben me bewust van het feit dat er heel veel mensen zijn overleden en ook heel veel mensen een dierbare verloren hebben. Ook ben ik me bewust van de druk die deze pandemie legt op de zorg.

Juist daarom vind ik het bizar hoe weinig aandacht er is voor de zorg. Er is te weinig aandacht en zorg voor het personeel in de zorg. Te weinig begrip, te weinig perspectief. Te weinig aandacht voor de algehele gezondheid van individuen.

Zo oud mogelijk worden lijkt het doel. In welke gezondheid en in welke vorm lijkt ondergeschikt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 01:37

996981 schreef:
Juist daarom vind ik het bizar hoe weinig aandacht er is voor de zorg. Er is te weinig aandacht en zorg voor het personeel in de zorg. Te weinig begrip, te weinig perspectief. Te weinig aandacht voor de algehele gezondheid van individuen.

Zo oud mogelijk worden lijkt het doel. In welke gezondheid en in welke vorm lijkt ondergeschikt

Ik moet zeggen dat deze gedachte (ook al ben ik 100% pro vax) ook weleens bij mij is opgekomen, zeker tijdens de laatste lockdown, en hoewel ik achter de maatregelen sta, hebben ze ook echt negatieve effecten gehad, en vooral qua geestelijke gezondheid van mensen. Ik was toen echt depressief op zeker moment, en dat betert nu wel enorm, maar het heeft me er wel bewust van gemaakt dat er meer is dan alleen lichamelijke gezondheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:41

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:24

Kinke schreef:
https://www.destentor.nl/binnenland/het ... ~a84c82cb/

maar dat komt vast alleen door bezuinigingen in de zorg, en niet door corona ;)

Uh… wie impliceert dat precies waar?

Newsflash; problemen staan bijna nooit op zich zelf. Nu niet, nooit niet.

Als je het artikel leest kun je dat overigens zelf ook concluderen.

Ik zal hier maar niet gaan citeren uit het artikel. Er wordt hier toch niet gesnapt wat een citaat betekent en het parafrasen van teksten waaruit een andere uitkomst blijkt dan hier gewild ben je “een ster in het zoeken van je eigen bevestiging”. Dat laatste geldt overigens wel enkel voor hen die kritisch zijn over vaccinatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:27

Avalanche81 schreef:
996981 schreef:

Ik moet zeggen dat deze gedachte (ook al ben ik 100% pro vax) ook weleens bij mij is opgekomen, zeker tijdens de laatste lockdown, en hoewel ik achter de maatregelen sta, hebben ze ook echt negatieve effecten gehad, en vooral qua geestelijke gezondheid van mensen. Ik was toen echt depressief op zeker moment, en dat betert nu wel enorm, maar het heeft me er wel bewust van gemaakt dat er meer is dan alleen lichamelijke gezondheid.

Helaas is de vraag naar psychische zorg de afgelopen twee jaar drastisch gestegen. Ook daar kunnen ze het al geruime tijd niet bolwerken en ook daar loopt het nu de spuigaten uit.

Gezondheid is veel meer omvattend dan niet met Corona op de IC landen.

Wat erg dat jij dit persoonlijk ook hebt ervaren. Een gezonde psyche is zo belangrijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:28

996981 schreef:
Kan ik me voorstellen. Dat is echter niet het geval. Er zitten hier echter mensen die lijken te denken dat iedereen die met Corona besmet is per definitie ernstig ziek wordt, in het ziekenhuis wordt opgenomen en sterft.

Als je dat wil nuanceren lijkt het snel of je bagatelliseert. Dat is niet het geval. Ik ben me bewust van het feit dat er heel veel mensen zijn overleden en ook heel veel mensen een dierbare verloren hebben. Ook ben ik me bewust van de druk die deze pandemie legt op de zorg.

Dit is exact de reden dat ik er gisteren stond.

Ik houd afstand, laat me testen wanneer ik ergens naartoe moet of me niet goed zou voelen (dat laatste is gelukkig nog niet voorgekomen) en neem dus mijn verantwoording.

Er zijn zo ontzettend veel groteske dingen gebeurd; er is zoveel geld weggevloeid naar grote corporaties (met soms louter buitenlandse kantoren), zuiver weer een beleid gevoerd dat de nadruk blijft leggen op economie (terwijl diezelfde economie steeds verder uitgehold wordt), er zitten billen op het pluche die zeer grove fouten hebben gemaakt (toeslagenaffaire) en fouten blijven maken maar onderhand onschendbaar lijken.

En nu gaat er 45 miljoen gespendeerd worden aan het handhaven van een coronapas. Maar wie betaalt dat? Dat is uiteraard allemaal belastinggeld. Evenals de Booking.com's van deze wereld met alleen buitenlandse kantoren ondersteund zijn door belastinggeld. Hoe denk je dat dat terug komt? Dat moet de samenleving opbrengen en het is weer wachten tot de btw op allerhande producten weer omhoog gaat. En lonen stijgen al jaren niet evenredig mee. Leven wordt voor veel mensen dus steeds minder betaalbaar. Die 45 miljoen mag wat mij betreft rechtstreeks naar de zorg.

Mijn grootste pijnpunt: er wordt niets gedaan aan de oorzaak. Een relatief onschuldig virus (want dat is het wanneer je het vergelijkt met ebola bijvoorbeeld) maakt teveel slachtoffers omdat de populatie niet gezond is.
Overgewicht en de daarmee samenhangende problematiek maakt mensen erg kwetsbaar voor dit virus.
Wanneer de helft van de Nederlanders veel te zwaar is, 1 op de 5 mensen medicatie tegen hart-en vaatziekten gebruikt, maar ook bijvoorbeeld anti-depressiva als snoep over de toonbank gaan, dan gaat er iets grondig mis in onze samenleving. Het mag duidelijk zijn dat stress (buiten ongezonde voeding) 1 van de meest ondermijnende factoren is van een immuunsysteem.
Het feit dat Nederland dramatisch achterloopt qua klimaatdoelstellingen is ook treurig, teveel mensen wonen in gebieden waar de luchtkwaliteit zeer slecht is. Daar ziet men dan ook meer complicaties aan de luchtwegen wanneer men getroffen wordt door Corona.

Mensen dik voeren en ze medicijnen voeren levert vast veel op, maar deze veramerikanisering vind ik doodeng.
De overheid heeft de btw op fruit en groenten verhoogd, en nog steeds is heel veel troep heel betaalbaar. Er is letterlijk niets gedaan om de populatie gezonder en weerbaarder te maken.
We blijken meesters in symptoombestrijding, en onderhand is zelfs al te lezen op de site van de rijksoverheid dat de QR code een veel breder doel dient: identificatie (het paspoort verdwijnt) en binnen de EU streeft men naar een unieke code die alle gegevens bevat: identificatie, verzekeringsgegevens, bankzaken, etc...

Dus ik stond daar omdat ik vind dat dit kabinet (die in dienst zijn ons, wij hebben ze aangenomen) niet het werk doet waarvoor 'ik' ze heb aangesteld als kiezer in een democratie.
Dit virus maakt pijnlijk duidelijk dat zorg, onderwijs en gezondheid naar een ultiem dieptepunt zijn gezakt terwijl grote corporaties vermogender zijn dan ooit in het belastingparadijs dat Nederland heet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:32

De overheid voert geen mensen dik. :n Dat doen mensen door zelf de verkeerde keuzes te maken in hun voedsel en de hoeveelheid ervan. Als ze zijn aangekomen door teveel of verkeerd eten dan. Niet als het door medicatie of medische oorzaak is.

Ja de btw op groente en fruit is omhoog gegaan. Maar een zak aardappelen en een zak of krop sla waarmee je een heel gezin kunt voeden is toch echt goedkoper dan een pizza pp of een zak friet uit de oven met een pot appelmoes. En een brood is goedkoper dan een pak koekjes.

Ivm mijn allergie blijf ik weg van kant en klaar. En eet ik alleen biologisch vlees ivm dierenwelzijn. Mijn boodschappen met verse groente, fruit vlees brood en beleg 45 euro bijna genoeg voor twee weken :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:41

karuna schreef:
De overheid voert geen mensen dik. :n Dat doen mensen door zelf de verkeerde keuzes te maken in hun voedsel en de hoeveelheid ervan. Als ze zijn aangekomen door teveel of verkeerd eten dan. Niet als het door medicatie of medische oorzaak is.

Ja de btw op groente en fruit is omhoog gegaan. Maar een zak aardappelen en een zak of krop sla waarmee je een heel gezin kunt voeden is toch echt goedkoper dan een pizza pp of een zak friet uit de oven met een pot appelmoes. En een brood is goedkoper dan een pak koekjes.

Zo simpel is het niet.

Overgewicht is heel complex. En wanneer 50% van de mensen te dik is, is dat dus geen individueel probleem meer maar een maatschappelijk probleem.

Verrijkte voeding met een keur aan dikmakers en toevoegingen die verslaving aan die producten in de hand werken zijn in sommige landen aan banden gelegd. In nederland niet. De consument wordt zelfs misleid met gezonde keuze producten welke ook zeer ongezond zijn.

Maar ook het hoge medicijngebruik en stress verstoren de hormoonhuishouding en maken mensen zwaar en ongezond.

Er is fundamenteel iets mis met onze gezondheid als populatie.
Wanneer je dat afschuift op het individu, schuif je het dus af op de helft van de populatie.

Ik heb een gezond gewicht, maar gezond en zuiver eten wordt een steeds grotere uitdaging voor mensen die niet zoveel te spenderen hebben of eenvoudigweg de keuzes maken die het makkelijkst zijn.
De mens kiest van nature de weg van de minste weerstand.

Een overheid zou die groep moeten beschermen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:50

Gezond eten en water is goedkoper dan de kant en klaar zooi. Alleen moet je het zelf willen maken. Dus de krop sla zelf slachten en je aardappelen schillen. En kraanwater met een theezakje of koffie zelf gezet of ranja is goedkoper dan welke fles drinken ook.

Alleen het gemak en vaak hekel aan koken. Of zogenaamd geen tijd om te koken. Opwarmen is makkelijker. Of je kunt zo gemakkelijk voedsel laten brengen. Daar gaat het mis. Ik heb hier geen eten breng service dus al zou ik het mogen. Een pizza of shoarma of een frietje laten bezorgen kan niet eens. :+

En geen kookvoorbeeld van je ouders doet ook niet koken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:00

Ik ben het daar wel een beetje mee eens ja. Het is waar dat gezonde producten ook wel prijzig kunnen zijn maar een kant en klaar pizza, frietje oid. Mwah daar kan ik echt goedkoper zelf voor koken hoor maar wat Karuna zegt dat moet je dan wel zelf willen maken.

Bij de Lidl bijvoorbeeld kun je via to good to go makkelijk een groente en fruitbox halen voor 2,99 daar kun je dagen van eten.... Een zak aardapelen kan je heel lang mee toe. Groenten in de aanbieding kopen. Dan is dat echt goedkoper dan dagelijk een kant en klaar maaltijd vreten.

Ga je voor de vers verpakte dingen? Ja dat is wel een stuk duurder. En dat koop ik ook wel eens hoor maar ik kan het missen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:11

Jullie redeneren steeds vanuit jezelf.

Als ik dat doe is er ook geen probleem: gezond, op gewicht en genoeg geld om goed producten te kopen en de opvoeding en kennis voor de juiste producten te kiezen.

Maar een samenleving is meer dan het individu. En met die samenleving gaat het niet goed. Daarom lag 77% van de mensen op de IC daar met overgewicht.

Iedereen riep dat je vaccineren met name voor je naasten doet.
Maar wil je dan niet dat je naasten toegang hebben tot betaalbare woningen, onderwijs en gezond voedsel?

Obesitas kost de samenleving jaarlijks 2 miljard.
Stel je eens voor wat je met dat geld kunt doen wanneer je betere voorwaarden schept voor een gezonder leven?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:25

Goed idee om als samenleving geld en energie te steken in het bestrijden van overgewicht, gezonder eten en meer bewegen. Vooral doen.

Alleen het is niet of/of, kiezen we voor het bestrijden van overgewicht of kiezen we voor het bestrijden van corona. Het is en/en, we moeten gewoon allebei doen. Wil je een discussie aangaan over het bestrijden van overgewicht, doe dat vooral en open daar een topic over. Alleen dit topic gaat niet over overgewicht maar over viruswaanzin en dat is een heel ander onderwerp.

Ik heb het gevoel dat overgewicht hier voornamelijk gebruikt wordt om er een of/of verhaal van te maken. "Ik ben bezig met een strijd tegen overgewicht, dus doe ik al voldoende en hoef ik niks te doen als het om corona gaat." En dat is natuurlijk complete onzin.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:29

Karl66 schreef:
Goed idee om als samenleving geld en energie te steken in het bestrijden van overgewicht, gezonder eten en meer bewegen. Vooral doen.

Alleen het is niet of/of, kiezen we voor het bestrijden van overgewicht of kiezen we voor het bestrijden van corona. Het is en/en, we moeten gewoon allebei doen. Wil je een discussie aangaan over het bestrijden van overgewicht, doe dat vooral en open daar een topic over. Alleen dit topic gaat niet over overgewicht maar over viruswaanzin en dat is een heel ander onderwerp.

Ik heb het gevoel dat overgewicht hier voornamelijk gebruikt wordt om er een of/of verhaal van te maken. "Ik ben bezig met een strijd tegen overgewicht, dus doe ik al voldoende en hoef ik niks te doen als het om corona gaat." En dat is natuurlijk complete onzin.

Dan heb je de overige Posts niet gelezen of zeer selectief gelezen.

Misschien eerst lezen en dan typen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:29

De overheid dwingt mensen niet een heelpak koek of chips te eten. Het moet niet op van de overheid. Ik had merengues gekocht op vakantie maar de opmerkingen van veel ook buiten bokt is het moet op in een keer. Nee dat moet het niet :n net als een reep chocolade,daar kun je best een week mee doen hoor :j

In winkelstraten ben je niet verplicht ijs of een broodje lopend te eten altijd. Zelfdiscipline is lastig te trainen. Je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen tot alles. Al het ongezondere eten domweg verbieden is onwenselijk.

Deel van het overgewicht is portioneren en bewegen. Maar feit is de meesten hebben een zittend beroep waar ze met de auto heengaan. Afwasmachine, maairobot, huishoudster, electrische fiets of electrische step. De meeste beweging die voorheen normaal was is weggevallen. Een uurtje tuinieren, zelf trappen ipv met ondersteuning, de afwas doen waarbij je staat.
Kinderen die ipv buitenspelen liever met neus in hun mobieltje zitten of gamen. Kennelijk is stil zitten diep ingebakken in de mens.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:32

Ninx, een goed opgezette en goed doordachte campagne tegen overgewicht is een goed idee. Maar het lost het probleem inzake corona NU niet op. En is dus al helemaal geen argument tegen vaccineren.

Bovendien, jij hebt het over beschermen door de overheid, heel veel anderen zullen dat opvatten als zeer ongewenste bemoeienis. Eigenlijk exact zoals veel antivaxxers (inclusief jijzelf) het op maximaliseren van de vaccinatiegraad gerichte overheidsbeleid beschouwen en ervaren als ongewenste bemoeienis. Want: hun vrijheid, hun lijf, hun leden.

Dus je meet hier nogal met twee maten. Zie je dat zelf niet?

Plus dat ik me, ook hier weer, behoorlijk stoor aan het impliciete 'eigen schuld, dikke bult' richting mensen met overgewicht. Gezond eten en leven en het handhaven van een gezond gewicht is een heel goed streven, daar niet van, maar dat werkt voor ieder individu weer anders, en het voorkomt zeker niet alle ziekten en aandoeningen (ook corona niet). 'Geen overgewicht' staat niet gelijk aan 'gezond', en een licht overgewicht hoeft geen belemmereing te vormen voor een lang, actief en gezond leven.

Bovendien is er nog de vraag wat gezond eten precies inhoudt. Daar is logischerwijs geen consensus over. Schijf van vijf? Vegetarisch of vegan? Vitaminepreparaten slikken? Stoppen met alle bewerkte voedsel? Koolhydraatarm? Gewoon gematigd en gevarieerd? Zo veel mogelijk rauwkost? Intermittent fasting? Kruidendrankjes? Wel soja, geen soja, wel melkproducten, geen melkproducten, wel vet, zo min mogelijk vet, alles wat insta fitgirls aanprijzen, gewoon je boerenverstand volgen en overal de helft minder van eten? Heel veel water drinken?
Sporten idem. Ja, we zitten te veel. Maar daar zijn steeds meer mensen zich bewust van. Ze fietsen en stappentellen zich een slag in de rondte. De groep die daar echt geen zin in heeft, bereik je als overheid niet zo gemakkelijk. Mensen moeten intrinsiek gemotiveerd zijn.
En hoe wil je mensen meer laten bewegen als ze dat simpelweg door ziekte of gebreken niet (meer) kunnen?
Hoe voorkom je van overheidswege ziekmakende stress? Landelijke invoering van sabbatical of basisinkomen? Overal toezicht op de werkvloer? Iedereen op yoga/meditatiecursus of iedereen gratis therapie?

Het is allemaal niet zo eenvoudig. Los van de vraag of dat allemaal wel zaken zijn die zich eigenen voor overheidsbemoeienis. De samenleving is ook in dat opzicht maar beperkt maakbaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:42

Askja schreef:
Ninx, een goed opgezette en goed doordachte campagne tegen overgewicht is een goed idee. Maar het lost het probleem inzake corona NU niet op. En is dus al helemaal geen argument tegen vaccineren.

Bovendien, jij hebt het over beschermen door de overheid, heel veel anderen zullen dat opvatten als zeer ongewenste bemoeienis. Eigenlijk exact zoals veel antivaxxers (inclusief jijzelf) het op maximaliseren van de vaccinatiegraad gerichte overheidsbeleid beschouwen en ervaren als ongewenste bemoeienis. Want: hun vrijheid, hun lijf, hun leden.

Dus je meet hier nogal met twee maten. Zie je dat zelf niet?

Plus dat ik me, ook hier weer, behoorlijk stoor aan het impliciete 'eigen schuld, dikke bult' richting mensen met overgewicht. Gezond eten en leven en het handhaven van een gezond gewicht is een heel goed streven, daar niet van, maar dat werkt voor ieder individu weer anders, en het voorkomt zeker niet alle ziekten en aandoeningen (ook corona niet). 'Geen overgewicht' staat niet gelijk aan 'gezond', en een licht overgewicht hoeft geen belemmereing te vormen voor een lang, actief en gezond leven.

Bovendien is er nog de vraag wat gezond eten precies inhoudt. Daar is logischerwijs geen consensus over. Schijf van vijf? Vegetarisch of vegan? Vitaminepreparaten slikken? Stoppen met alle bewerkte voedsel? Koolhydraatarm? Gewoon gematigd en gevarieerd? Zo veel mogelijk rauwkost? Intermittent fasting? Kruidendrankjes? Wel soja, geen soja, wel melkproducten, geen melkproducten, wel vet, zo min mogelijk vet, alles wat insta fitgirls aanprijzen, gewoon je boerenverstand volgen en overal de helft minder van eten? Heel veel water drinken?
Sporten idem. Ja, we zitten te veel. Maar daar zijn steeds meer mensen zich bewust van. Ze fietsen en stappentellen zich een slag in de rondte. De groep die daar echt geen zin in heeft, bereik je als overheid niet zo gemakkelijk. Mensen moeten intrinsiek gemotiveerd zijn.
En hoe wil je mensen meer laten bewegen als ze dat simpelweg door ziekte of gebreken niet (meer) kunnen?
Hoe voorkom je van overheidswege ziekmakende stress? Landelijke invoering van sabbatical of basisinkomen? Overal toezicht op de werkvloer? Iedereen op yoga/meditatiecursus of iedereen gratis therapie?

Het is allemaal niet zo eenvoudig. Los van de vraag of dat allemaal wel zaken zijn die zich eigenen voor overheidsbemoeienis. De samenleving is ook in dat opzicht maar beperkt maakbaar.

Begin eens met de btw van groente en fruit te halen. We kunnen het eens zijn dat vers onbewerkt voedsel altijd het meest gezond is, dat behoeft geen discussie.

Verbied transvetten en andere schadelijke toevoegingen in voedsel zoals dat in andere landen reeds gebeurt.

Voer een suikertax in.

Accepteer als samenleving niet dat het huidig kapitalistisch systeem en daarop geënt beleid alle wezenlijke zaken uitholt: voedsel, woonruimte, zorg, scholing.

In Scandinavië boekt men heel wat meer progressie.

Tot slot noem je me antivaxxer…. Prima, het zal me bananen zijn. Maar niets van wat ik schrijf duidt daarop. We vaccineren ons suf, maar doen NIETS aan bovengenoemde zaken.

Ik vind het lastig dat iedereen zo vanuit zijn eigen beleving en comfortzone redeneert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:47

Karl66 schreef:

Precies!

Daarbij ken ik jonge, gezonde, slanke, sportieve mensen die Corona hebben gehad en goed ziek zijn geweest.

Het is sowieso een illusie, dat als je slank bent, je geen (ernstige) ziekte kan overkomen.