Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 13:43

F_Orumster schreef:
Ik eindig best geregeld in de drek. En dan ook nog wel die blauwe. Drentse Aa gebied kan nogal nat/moerassig zijn.

Daar is veel drek inderdaad.

Wij liepen vandaag het rondje Oeken, bij Brummen. Daar werd voor het eerst een trail van 21km georganiseerd (naast een paar wegafstanden). Wij kennen dat gebied goed en het is er lekker afwisselend.
Ben helaas sinds donderdagavond grieperig en had niet best geslapen. Maar goed, toch meegedaan. Eerste 10km veel te snel gelopen, allemaal ruim onder de 6 min/km. Daar moest ik de laatste 6km voor boeten.

Wat werd er retesnel gelopen.. wij hebben gemiddeld 6.04 per km gelopen en waren een na laaste binnen. Op een trail van 21km met 36 mannen en 12 vrouwen.
Gelukkig dat tijd me verder niet interesseert, het parcours was mooi.
We kregen een gebakje in plaats van een medaille. Lekker!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:15

Wat leuk, een gebakje als je finisht.
Wat een tempo daar zeg, wel lekker kleinschalig zo te lezen. Mooi.

Ik heb vandaag de Galgenberg gelopen. Wilde 2 lussen van 9km lopen, maar helaas speelde mijn knie toch weer op en heb ik verstandig besloten het bij 1 lus te houden. Heb 9,6km op 6.39 gelopen en daar heb ik nog wat hoogtemeters in gewandeld, dus ik ben erg tevreden met mijn looptempo.
De route was erg mooi en mijn man was mee, dus we zijn daarna lekker ergens gaan lunchen. Ben helemaal tevreden met deze dag <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Goof op 25-01-26 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 14:21

Dat klinkt als een heerlijke dag!
Jammer alleen dat je knie zo moeilijk doet. Jij gaat goed qua tempo!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:42

Lekker SV, en wat leuk een gebakje! Bizar dat er zo snel gelopen werd!

Lekker Goof, inderdaad mooi tempo, balen van je knie.

Ik heb vanochtend meegelopen met de marathon groep, 21 km en we begonnen op tempo 6:35, halverwege naar 6:15. Ging goed, de kilometers vlogen voorbij. Zaten wel wat heuvels in en die blijf ik toch pittig vinden hoor.
Al met al gemiddeld tempo 6:19, dus ik ben tevreden. En omdat we zo vroeg begonnen was ik 11:30 al thuis, ondanks napraten met koffie nog.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:44

Lekker Samantha, wat een mooi tempo zeg! Goed gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:47

Gebruikt iemand van jullie trouwens magneetjes om het startnummer te bevestigen en zo ja, welke?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 17:23

Ik heb ze hier thuis liggen, mijn vriend heeft het een keer geprobeerd, maar is echt superonhandig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:30

Oh serieus, blijven ze niet goed zitten?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:47

Ik vind het ook niks.
Ik krijg ze niet strak erop want het lijkt te schuiven. Dus 2x gebruikt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:54

IJshaar SV, gaaf. Hier helaas niets gezien vandaag.

En Goof, lekker gelopen. We zijn elkaar wel misgelopen (al weet ik niet hoe je er uit ziet).

Hier dus ook de Galgenbergtrailrun gedaan. Mijn doel was dus alle 3 lussen. Heb met mensen het er over gehad en er werd gezegd, probeer toch de afstand in de benen te krijgen, ook al moet je wandelen.
Ik werd eerst de groene lus opgestuurd, hierin zaten iets van 135 hoogtemeters. De lus was voor Trailevents heel exact 9km, mijn Garmin gaf 9.2km aan. Ik liep de eerste km veel te snel en dat ging dus al vrij snel omhoog. Longen branden, beetje licht in het hoofd. Dus rustiger aan gedaan. Maar ik vond geen ritme. Even wandelen, en weer door, weer geen ritme. Dat beloofde dus wat. Maar uiteindelijk lukte het om het gewenste tempo van 8.30 per km los te laten en gewoon op gevoel te lopen en mezelf toe te staan dat alles omhoog gewandeld mocht worden. Toen had ik echt hele stukken fijn gelopen. Was dus langzamer dan gewenst, maar kwam best nog wel fris en fruitig terug bij het startpunt.
Wat gedronken, winegums gepakt en met een hand vol winegums ronde 2, de blauwe ronde in. Daar kwam ik op 12km de man met de hamer tegen, mijn lichaam zei nee, we gaan niet verder. Dus maar weer wandelen, en eigenlijk veel te lang wandelen, maar ik kon uiteindelijk na ongeveer een km toch weer een fijn ritme vinden. Dus weer een heel stuk lekker gelopen, en ik was zo in trance dat ik doodleuk een afslag voorbij liep. En toen ik er voorbij was dacht van 'eh, we moesten toch naar rechts?'. Dus direct weer terug, schade was ongeveer 100m, dus viel mee.
Ronde 3 was de rode lus, de makkelijkste zeiden ze. Minste hoogtemeters. Dit was een lus van bijna 10km volgens mijn Garmin en ook nog 100 hoogtemeters. Ik ging eigenlijk nog wel lekker tot aan de halve marathon, toen had ik ook zoiets van weetje, gewoon blessurevrij lekker uitlopen, beetje wandelen, beetje hardlopen, beetje wandelen, zo komen we er ook wel.
En uiteindelijk had ik 28.5km in de benen. De tijd ben ik niet tevreden mee, maar ik heb een aantal stukken echt enorm lekker gelopen, ook al was het tempo te laag, dus ik ben an sich tevreden met het resultaat.
Ook nog een paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik gebruik ook geen magneetjes, en zo'n elastisch bandje waar je dan je startnummer aan kunt klikken ook niet. Dat krult bij mij altijd op. Liep er mee in Cyprus, nou, mijn startnummer is onleesbaar geworden onderweg door het zweet en het opkrullen. Dat vind ik wel jammer, want meestal bewaar ik geen startnummers, maar die van de marathon had ik wel willen bewaren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 18:01

Goof schreef:
Oh serieus, blijven ze niet goed zitten?

Nee verschoven enorm.

Ik gebruik gewoon de speldjes en als het even kan, als het startnr niet te groot is, speld ik het nummer op mijn broek (bovenbeen), omdat ik soms nog een shirt uittrek als ik het warm heb.
Mijn vriend heeft ook zo'n bandje waar Germie het over heeft en bij hem gaat dit altijd perfect als hij die gebruikt.

Goed gedaan hoor Germie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:24

Goed gedaan Germie, maar ik vraag me echt af met wat voor mensen jij je omringt dat ze je allemaal zo pushen om maar die afstand te lopen.

SV, taartjes van bakkerij Jorink! Die heb ik ook weleens gegeten en zou ik erg op prijs stellen i.p.v. een medaille :D Maar wat bizar snel was iedereen zeg.

Goof ook lekker gelopen zie ik, ondanks knie. En leuk dat je man mee was! Dat is geen loper toch?

Ik heb niet gelopen vandaag, was erg moe dus zag het zowel lichamelijk als mentaal niet zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:26

Germie, wat waren je tijd en tempo dan?

Nee, mijn man loopt nog geen meter :')

Thanks, dan blijf ik lekker spelden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 18:43

Slim Tiggs om dan even rust te nemen.
Ik vroeg me dat ook af inderdaad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:03

Ik heb de halve in 3 uur en 8 minuten gelopen, dus vond dat best netjes, zeker ook met hoogtemeters. Daarna heb ik meeste gewandeld, maar ik ben meer dan tevreden gezien de omstandigheden, en mijn psychologische doel had ik gehaald. Niet te veel gedaan, uiteindelijk de rust gevonden. En geen blessures opgelopen.
Dat laatste gebeurde me net nog bijna voor de deur, de hele straat ligt hier nog vol ijzel.
Trainingsschema gaf 29km aan op 8.30, dus daar komt die snelheid vandaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:46

Mij te koud om kilometers lang in m'n hardloopkleding te wandelen, maar als jij er blij mee bent heb je een goede dag gehad.

Ik heb jou ook niet gezien trouwens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:10

Het meeste is gewoon hardgelopen, laatste stukje dus niet, viel dus echt wel mee, maar ik had natuurlijk gehoopt dat het makkelijker zou gaan. En nee, niet koud gehad. Maar ik heb m'n training wel gehaald en tja, na 18km stoppen was te vroeg. Ik heb een prima dag gehad en ben blij dat ik gegaan ben. Had die stok achter de deur even weer nodig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:54

Klinkt als een pittige baantraining, Samantha. Knap dat je het volgehouden hebt.
Mijn hartslag schiet ook wel eens omhoog aan het begin van m’n loop.
Wauw, wat een tempo met je duurloop vanochtend!

Genieten SV, wat een prachtige foto’s van je loop van de week! Leuke foto’s van vandaag! Dat gebakje ziet er heerlijk uit! :9

Lekkere ronde, Tiggs. Koffie en gebak is altijd lekker! :9 Verstandig om naar jezelf te luisteren, soms zit het er gewoon even niet in.

Heerlijk, zo te lopen, Forumster! Ben wel benieuwd naar jouw foto’s van het Noorderlicht.
Ik heb een aantal keren een ouder model gekocht maar vond de demping toch sneller afnemen. Is het niet een idee om ergens in een winkel het nieuwste model van de Brooks Cascadia te passen?
Met ijzel lopen is niet fijn. :=
Schoenen was ik niet. Meestal alleen een borstel er overheen. En als ze echt heel vies zijn, dan uitspoelen met water, goed afboenen en dan laten drogen. Maar dat zijn meestal alleen m’n trailschoenen. :))

Welkom, xNavatu! Wat een leuk doel maar wat balen dat je rug telkens zo opspeelt. Wat een leuke actiefoto!
Asics Trabuco heb ik ook gehad. Ik heb nu een paar Saucony Peregrine, vind het hele fijne schoenen!
Ik heb krachtoefeningen naar aanleiding van een loopanalyse. Ik probeer ze twee keer per week te doen. Een keer thuis en de andere keer bij de sportschool. Mijn oefeningen zijn zowel op de rompstabiliteit als op de benen gericht.

Gewoon een klein stukje bijleespost en dan je eigen verhaal doen, Lisitano! Altijd leuk! Nog steeds lekker aan het lopen met je hond?

Prachtige foto’s, Goof! En na afloop lekker geluncht, klinkt als een geslaagde dag!
Balen dat je knie weer opspeelde. Heb je er al eens naar laten kijken?
Ik gebruik alleen speldjes voor m’n startnummer, geen ervaring met magneetjes. Als ik met m’n rugzak loop, speld ik ‘m daar vaak op.

Mooie foto’s, Germie en flinke afstand! Ben je weer voor een marathon aan het trainen?

Afgelopen donderdag een ronde van 7 km gelopen, ging prima. Vrijdag buitenom naar de sportschool gelopen, over een viaduct. Die even een paar keer op tempo meegenomen. Lekker op de sportschool bezig geweest en toen weer naar huis gelopen. Op de dag zelf leek het een prima idee…
Vanochtend vertrokken voor een duurloop van 24 km en toen bleek dat het achteraf toch teveel van het goede was geweest. De dames waar ik mee loop, hebben net een wat hoger tempo. De afgelopen weken kon ik hen redelijk bijhouden maar vandaag viel het me zwaar. Desalniettemin genoten, ondanks de kou.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 21:14

Wow wat een mooie duurloop! Toch maar gedaan!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 07:56

Wauw Germie, wat een afstand. Was het niet heel koud om zolang te wandelen?

Top gedaan Puera!

Ik heb weer wat geks hoor, had het vorige week ook na de 22km.
Na m’n run geen last, moe en zware benen. Volgende ochtend pijn in mn voet, zoveel dat lopen lastiger wordt. Trekt na 1-2 dagen weg.
Iemand een idee? Bovenkant voet, niet dik of rood.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:38

Ai, da’s vervelend, Samantha! Heb je andere schoenen dan anders? Zitten je veters niet te strak?

Op zich zou je zeggen als de pijn met een dag of twee weg is, dat het niet zo spannend is. Maar als je zoveel pijn hebt, dat het je belemmert in het lopen is wel wat verontrustend.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:03

Vorige keer was het dinsdag weg. Maar het is wel gek dat het na elke lange loop is natuurlijk. Geen andere schoenen, m’n meest comfortabele schoenen aangehad.
Ik heb nu een afspraak bij een podoloog gemaakt, wilde dat al langer en lijkt me wel zinvol.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:53

Hey dames, sorry dat ik jullie compleet verwaarloos. Bedankt voor alle lieve woorden op mijn laatste post.
Ik merk dat ik het heel erg lastig vind om al jullie heerlijke loopjes te zien en ondertussen zelf nog steeds 0 vooruitgang te boeken met mijn knie.
ik ga even proberen een bijleespost te maken van 4 pagina's achterstand :') .

Samantha wat fijn dat je groen licht hebt van de arts. Niet elke week een lange duurloop vind ik heel verstandig.
waar ga je dit doen?
Samantha_ schreef:
Ik heb gisteren een intake gehad voor een andere manier van sporten, op mijn blessure en zwakke plekken gericht. Moest een hele test doen, en aan de hand van de uitslag is een programma gemaakt. Voornamelijk stabiliteit is niet zo mijn ding want ik viel letterlijk om bij sommige oefeningen

Mag ook in Pb. Heel interessant!
ik ben nu 2 x bij de podo geweest en vind het heel interessant. Ben nu een traject aangegaan van 4 sessies om de 2 weken om de spanning in mijn voeten en kuiten te verlagen.

Sv is er nog wat uitgekomen bij de huisarts (dit lees ik misschien zo meteen :Y) ). ik kan wel echt altijd zo genieten van jou foto's. <3
Ik snap wel wat je zegt over asfalt evementen hoor. het verschil met trails is zo wereldgroot. Alleen al voor de sfeer en de gezelligheid zou ik ook altijd voor een trail kiezen! En toch laten de wegevents me nog niet helemaal los. Wel een nette tijd van zowel jezelf als je vriend.

Slowakije, heel tof! En weer een toffe uitdaging daar op de planning ook. Zo ontzettend fijn dat je dit samen kan doen.

wauw Goof ook echt prachtige plaatjes zeg! <3 De natuur is zo mooi.
die foto met die poezel <3
En goed gelopen op de galgenbergtrail. Wel balen van je knie. Slim om dan maar 1 lus te pakken.
bbits geprobeerd en ook totaal geen fan. Ik denk dat een gordel het handigste is maar heb het nog niet geprobeerd.

Tiggs inmiddels goed hersteld van Egmond?

Puera je word gewoon steeds sterker en beter denk ik dan maar. Hoe is het nu met je jonkie?
Wauw die noorderlicht foto! :wow:
Zo een afstand net boven je tempo is ook pittig natuurlijk he. wel een hele goede training moet je maar denken. :')

F_Orumster ik merk wel echt verschil tussen oude schoenen en nieuwe. De oude zijn gewoon sneller op. En toch koop ik soms oude. Soms omdat ik een model heel fijn vind, soms omdat de prijs zo laag is dat ik denk, daar kan ik ze niet voor laten staan en soms om gewoon eens een merk uit te proberen.
Ook met stilstaan heb ik slechte ervaringen, ben heel bang voor mijn hele collectie atm...
In de wasmachine doe ik mijn schoenen nooit. Ik was ze wel af en toe met de hand als ik echt door de blub ben gegaan en ze echt goor zijn.

Welkom xNavatu en je knappe hondenvriend.

Zelf heb ik inmiddels heel wat mensen gezien en gesproken om echt te achterhalen, hoe nu verder?! De pijn blijft gelijk en neemt niet echt af helaas.

Na 2 verschillende sportfysio's, de huisarts, de orthopeed en de sportarts word er nu vrijdag een MRI gemaakt en krijg ik hier de dinsdag erop de uitslag van.
Er zijn 3 opties.
Of ik doe nog te veel en moet nog meer rust gaan pakken.
Of ze gaan een injectie zetten. Dit kan heel veel nadelen hebben dus daar zijn ze wel voorzichtig mee. Of het word toch een kijk operatie om misschien een heel klein stukje van de meniscus weg te halen (afhankelijk van wat ze dan aantreffen).
Nog even afwachten dus.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:18

Ik heb nog aan je gedacht, Leonie. Wat vreselijk balen dat er nog geen vooruitgang in zit. Hopelijk word je wat wijzer van de MRI.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:37

hoi allemaal, door ziekte en drukte ben ik even uit de lucht geweest maar inmiddels ben ik weer bijgelezen.
SV: naast dat je goed kan hardlopen, zijn je foto's ook stuk voor stuk plaatjes om te zien. BTW, dat geldt ook voor de foto's van Goof én die noorderlicht-foto van Puera! SV: Slowakije gaaf!! Wij gaan in mei naar Madeira en gaan daar ook wel een of twee keer een wat langere loop doen (iemand suggesties??)
Puera: fijn, je paard weer bij huis. Jonge paarden zijn altijd een uitdaging, maar ook wel heel leuk. Ik duim voor een mega klik tussen jullie!
Germie: ik bewonder je doorzettingskracht, maar wat is jouw motivatie? Ik ken je doel niet, maar als ik jouw posts zo lees: niet fit, last van de longen, last van de voet, dan rijst bij mij de vraag: waarom stel je je lijf dan zo op de proef en wil je persé die 3 lussen lopen? Heb je een ultra oid in de planning staan?
xNavatu: leuk dat je er bent! Wat trekt jouw hond een blij gezicht als hij zo voor je uit rent! Wat voor ras is het?
Goof: wat goed dat je ook blij was met jouw dag gisteren, ondanks het feit dat je 'maar' één rondje hebt gedaan. Er is altijd een plan B en een lekkere lunch is nooit weg!

Even een kleine ego-post: Zaterdag was het prachtig weer. Ik had aanvankelijk een rondje van 18 km in gedachte (door eerdere blessures bouw ik momenteel héél langzaam op, ben een beetje een hypochonder geworden) maaaaar het ging zo lekker, geen stijve benen, geen pijntjes niks. En ik wilde graag een soort ijkpunt hebben voor de HM, dus ik dacht...waarom niet nu? Dus nog een klein rondje eraan geplakt. Streven eind mei is 02:15 dus dat zit er wel in, heb nu gewoon lekker gerend zonder iets van tijd in de gaten te houden. En de dag erop weer gewoon fit, alleen wat zware benen, geen spierpijn oid. Blij blij!

Afbeelding