Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:29

Ben benieuwd naar je uitslag!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:10

Zo, dat is een flink tempo ja. Ben ook benieuwd hoor.

Dank voor de tips, zal ze eens nalopen. Heb er vanmoddag 2 'gepast' bij Decathlon, maar die zaten niet fijn. Ik had het idee dat ze direct zouden gaan schuren aan de rand van mijn nek. Tzt maar eens kijken bij de hardloopwinkel in de buurt.
Daarna helemaal overprikkeld en gespannen, echt bizar. Hopelijk morgen meer ok zodat ik even kan lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:16

Die zitten inderdaad hoog in je nek, dat klopt ja.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:53

Leonie, hardlopen doe ik altijd na het werk maar voor het avond eten, dus dan neem ik rond een uur of 3/4 nog een eiwitreep, omdat dat wel prima vult maar niet heel zwaar valt, en niet heel veel kcal in zit. Die van body&fit (smart bar crunchy) zijn mijn favoriet. Je garmin kan echt zoveel meer meten dan je denkt! Ik ben er ook nog lang niet uit hoe alles werkt. Maar wel echt heel leuk wat er allemaal mogelijk is. 100 gram eiwit is ook best wel veel. Ik probeer altijd 1 gram per kg lichaamsgewicht aan te houden, dat is echt meer dan zat. Verder goed bezig met hardlopen hoor!

Klinkt erg druk allemaal Suliko. Inderdaad na zaterdag maar lekker rustig aan.

ieris, wat tof dat je zo’n test hebt laten doen. Ben inderdaad ook heel nieuwsgierig naar de resultaten.

Goof, wat vervelend dat je je zo overprikkeld voelt. Hopelijk kun je vooruit na de gesprekken met je coach en kan het hardlopen je ondersteunen bij je herstel.

Het ging nog over hardloop vestjes/rugzakken, ik heb eentje van Shein in huis maar nog niet uitgeprobeerd. Voor nu nog niet nodig, wellicht als ik binnenkort echt wat langer ga lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:01

Qua vitamines, na het hardlopen los ik zo'n multivitamine tablet op in water en soms gooi ik er nog een magnesium bij. Geen idee of het echt nodig is, maar het voelt voor mij wel goed.
Gelletjes e.d. heb ik geen verstand van. Ik moet alleen denk ik voor de zomer wat verzinnen zodat ik kan drinken onderweg. Want tja, de afstanden zijn nu natuurlijk iets langer dan nog geen half uur met af en toe een stukje hardlopen en de rest wandelen. Of ik ooit een halve marathon of een hele ga halen weet ik niet. Dat is in ieder geval nog ver weg.

Hier net nog even gelopen voordat de storm komt. Geen vezel meer droog op mijn lijf. Maar wel 10km in de benen. Het waaide al wel hard en dat kun je zien aan de tijden. Ik ben gewoon tegen de wind in 25 seconden langzamer per km als met de wind mee zeg maar. Nu had ik ook best wel veel zijwind, dus daarom ben ik ook echt aan alle kanten nat. ;)
Maar ik was 10 seconden sneller dan mijn vorige record op de 10km, ik had alleen het gevoel dat ik vandaag meer doodgegaan ben. Na 3km kwam een afzie-momentje, maar ik wilde dan toch minstens 5 doen. Toen ik bij de 5 was dacht ik van dan worden het er toch maar 10. Bij de 6 dacht ik van 8 is ook genoeg, maar toen ik bij de 8 was vond ik toch dat het er weer 10 moesten worden. Ben wel blij dat ik gegaan ben, maar een douchebeurt heb ik straks ook wel verdiend :D
Garmin geeft aan dat ik 870kcal verbrand heb. Dat vind ik wel heeeel veel klinken voor die 10km.
Mijn VO2 max verandert overigens totaal niet, ook al worden de afstanden langer. Ik weet ook niet of Garmin dezelfde tabellen gebruikt als die je elders op internet kunt vinden. Want dan zit het wel goed met mijn conditie. Maar ik ben er niet echt mee bezig. Ik denk maar zo, ook al ben je niet snel, als 10km aan 1 stuk lukt heb je een uitstekende conditie.

Ik heb trouwens een hardloopbroek van de Scapino, die zit echt fijn. Beter dan mijn veel duurdere van Jack Wolfskin uit een sportwinkel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 07:43

Je VO2max verandert ook niet door lange afstanden, daar moet je bijna altijd specifieke VO2max trainingen voor doen. Dat zijn meestal trainingen met hoog intensieve anaerobe intervallen. Als je die een of twee keer per week doet, zou in theorie je VO2max binnen een week of zes iets omhoog kunnen gaan. VO2max is deels genetisch bepaald en deels trainbaar, maar er zit wel een max aan. En als je ouder wordt, gaat je VO2max elk jaar wat omlaag (ben even kwijt vanaf welke leeftijd).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:06

Supervixen schreef:
Je VO2max verandert ook niet door lange afstanden, daar moet je bijna altijd specifieke VO2max trainingen voor doen. Dat zijn meestal trainingen met hoog intensieve anaerobe intervallen. Als je die een of twee keer per week doet, zou in theorie je VO2max binnen een week of zes iets omhoog kunnen gaan. VO2max is deels genetisch bepaald en deels trainbaar, maar er zit wel een max aan. En als je ouder wordt, gaat je VO2max elk jaar wat omlaag (ben even kwijt vanaf welke leeftijd).

Ik doe eigenlijk geen anaerobe trainingen, die komen bij Garmin nooit op het pad zeg maar (of heel sporadisch), maar het valt me wel op dat die gewoon vanaf het allereerste moment dat ik begonnen ben op hetzelfde staat en niet verandert. Terwijl ik denk dat mijn conditie wel omhoog gegaan is. Ik ben natuurlijk van wandelen naar hardlopen gegaan, en iets minder gaan zwemmen (zwemmen zit je ook nooit in hele hoge hartslagen zoals bij hardlopen). Dus er was wel een basisconditie ga ik van uit.
Als je ouder wordt gaat het omlaag, dat snap ik. Maar ik had verwacht dat het toch wel iets omhoog zou gaan als je vaker langere afstanden traint, want je conditie gaat wel vooruit neem ik aan. Wat vroeger mijn VO2max was weet ik niet, toen werd zoiets niet berekend.

Want zoals jij het stelt kun je met een matige VO2 max dus een marathon lopen? En iemand met een goede VO2 max niet verder komen dan 5km? Terwijl de conditie van die persoon die een marathon loopt dus veeeeel beter is?
Ik lees ook weer dat een lage rusthartslag tekent voor een hoge VO2 max. Geen idee waar ik dan naartoe moet, maar ik zit in rust al onder de 60.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:05

Ik zou er wat minder over nadenken en er wat meer van genieten.
Je horloge geeft veel informatie, maar als je echt inzicht wilt hebben in je waarden dan is een uitgebreid sportmedisch onderzoek de enige optie. Er spelen zoveel factoren mee.
ik heb dat wel laten doen uit interesse, maar je loopt er nog steeds geen marathon mee als je teveel in je hoofd zit.

Wij gaan zo richting het Drents Friese Wold. Het is gelukkig droog, al is droog blijven tegenwoordig een onmogelijke missie :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:37

germie schreef:
Supervixen schreef:

Want zoals jij het stelt kun je met een matige VO2 max dus een marathon lopen? En iemand met een goede VO2 max niet verder komen dan 5km? Terwijl de conditie van die persoon die een marathon loopt dus veeeeel beter is?
Ik lees ook weer dat een lage rusthartslag tekent voor een hoge VO2 max. Geen idee waar ik dan naartoe moet, maar ik zit in rust al onder de 60.

Nee dat zeg ik toch helemaal niet, snap niet hoe je daarbij komt.
Iemand die net begint met hardlopen zal een groei in VO2max zien, maar op een gegeven moment stagneert die als je geen hoog intensieve intervallen doet, plus dat je VO2max voor een groot deel genetisch bepaald is en je die maar een max aantal procent kunt verbeteren.

Maar met een lage VO2max kun je prima een marathon lopen hoor, tempo zal alleen niet zo hoog zijn.

Inderdaad wat ninus zegt, maak je er niet zo druk om. Fixeer je niet zo op getalletjes en tempo's die je persé wilt halen en geniet gewoon eens van het lopen.

Ninus veel plezier met lopen en door de plassen zwemmen :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:03

Ik wil gewoon sneller worden en een grotere afstand lopen. Ik kijk af en toe toch stiekem naar de hele marathon. En als ik die wil uitlopen moet ik binnen 5.30 finishen. Dus dan moet de snelheid gewoon omhoog. Ik ga wel eerst proberen om afstand ook uit te breiden natuurlijk, maar ik was vroeger gewoon echt snel, 10km in 45 minuten. Die tijd wil ik terug, of in ieder geval iets wat hooguit een paar minuten afwijkt. En dat schijnt gewoon te kunnen. Ik weet dat ik van ver moet komen omdat die pezen dus gevoelig blijven, maar ik heb dus wel mijn ambities nog. Ik wil nu eerst proberen om af en toe 3 keer per week te lopen. Dat heb ik tot dus ver niet aangedurfd en nu 1 keer gedaan en dat ging goed. Straks kan ik wegens een cursus helaas 2 weken niet lopen, maar daarna wil ik dus wel het weer oppakken en verder. En misschien moet ik gewoon eens een interval toe gaan voegen, ook al is de Garminsuggestie 'basis'. Het valt me trouwens op dat de gehele variatie de laatste weken geheel verdwenen is, ik heb alleen maar 'herstel' en 'basis' gezien, geen tempo of sprint. Ik ging er eigenlijk van uit dat als je de schema's die het horloge standaard geeft dat je dan steeds verder komt, en dat er dus ook dingen als VO2 max zouden veranderen. Maar misschien toch kijken naar een eigen schema?

Mijn VO2 max is overigens nog exact hetzelfde als toen ik voor het eerst 1 minuut ging hardlopen. Dus een groei heb ik niet gehad. Ook geen afname in fitnessleeftijd (die zit gelukkig wel onder mijn werkelijke leeftijd). En het is ook niet dat mijn VO2 max slecht is, gelukkig niet. Maar ik wil graag een treetje hoger zeg maar, juist omdat de afstanden ook wat langer worden en de trainingen dus ook zwaarder. Maar VO2 max is niet het belangrijkste voor mij, ik vind snelheid en langere afstanden belangrijker om aan te werken. Ik heb me tot nu toe het meest gefocussed op langere afstanden. Maar zo langzamerhand zou ik verwachten dat automatisch op een kortere afstand de snelheid wel toe zou nemen. Misschien moet ik volgende maand gewoon eens proberen om een 5km op een hoger tempo te lopen ofzo.

Het grote verschil met in het begin is wel dat ik nu een dag later meestal geen extra last van de pezen heb. En van 30 seconden door de pijn moeten lopen gaat het nu van het is gevoelig, maar niet extra dan met wandelen. In het begin was 1 keer per 2 weken echt de max wegens de pijn. Nu denk ik dus over 3 keer per week na. Dat hebben we gelukkig wel bereikt (en als je dan bedenkt dat er mensen waren die vonden dat ik maar een andere hobby moest gaan zoeken i.p.v. hardlopen ;) ) Dus op dat vlak zit er wel verbetering in. En ook neemt het gevoel van 'ik heb een heel zware training gehad' na het lopen van 10km iets af. Toen ik het voor het eerst deed in september had ik een week het gevoel dat ik niets moest doen. Nu heb ik het gisteren weer gedaan en eigenlijk geen spierpijn of het gevoel dat ik een week niets kan doen. Ook was de vorige 10+ km niet een maand geleden, maar slechts 3 weken. Dus misschien is dat wel de vooruitgang eerst.

Of ik analyseer te veel, ik heb in ieder geval van alles in m'n hoofd zitten tijdens en na een training. Haha.

Ninus, dat echt door plassen lopen is niet echt mijn ding hoor. Ik weet dat Supervixen het ook wel doet. Ik ben bang dat mijn dure zolen in de schoenen daar ook niet zo goed tegen kunnen. Maar ik ben ook wel eens een stukje door de blubber gegaan hoor. Maar als het niet hoeft, dan liever niet, haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:26

Als je sneller wilt worden, zul je juist moeten wisselen in je trainingen en ook intervaltrainingen toe moeten voegen waarbij je tijdens intervallen in de anaerobe zone zit of waarbij je op je drempelwaarde gaat zitten.
Juist door afwisseling wordt je conditie beter.
De reden dat garmin vaak basis aangeeft, zal zijn omdat je de keer ervoor bijvoorbeeld teveel van jezelf gevraagd hebt, of je hebt bijvoorbeeld een lage bodybattery, veel stress of slechte slaap.

En nee als je langere afstanden loopt gaat niet altijd automatisch je snelheid op korte afstanden vooruit.
Daarvoor zal je echt veel tempoblokken enz voor moeten lopen.

Ik ben de afgelopen jaren langere afstanden gaan lopen (42+km), maar mijn tijden op de 5 en 10km zijn achteruit gegaan t.o.v. 2020. Omdat ik me veel minder focus op tempo en mijn trainingen minder gericht zijn op tempo.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 23-02-24 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:28

Supervixen schreef:
Als je sneller wilt worden, zul je juist moeten wisselen in je trainingen en ook intervaltrainingen toe moeten voegen waarbij je tijdens intervallen in de anaerobe zone zit.
Juist door afwisseling wordt je conditie beter.
De reden dat garmin vaak basis aangeeft, zal zijn omdat je de keer ervoor bijvoorbeeld teveel van jezelf gevraagd hebt, of je hebt bijvoorbeeld een lage bodybattery, veel stress of slechte slaap.

Maar dat zou hier niet zo zijn. Ik slaap prima, meestal wel 80 of hoger, geen stress, geen lage body batterij. En teveel vragen is het ook niet. Die trainingen in basis zijn de laatste tijd juist erg lang, een uur of soms zelfs 100 minuten.
Ik had eerder ook wel eens trainingen van 40 minuten er bij. Die lijken te zijn verdwenen. DUs dat vind ik wel bijzonder. Maar goed, ik kan natuurlijk altijd een keer een voorstel negeren en zelf wat gaan doen, dat ik dan een soort interval er bij pak voor mezelf.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:36

Ik weet ook eigenlijk niet waarom ik al die uitleg typ en er energie in steek, je hebt toch overal een weerwoord op waarom het bij jou anders is.
Lees je eens in op internet over verschillende trainingsmethodes.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:56

Lekker Ninus geniet er van!

Gister in de stromende regen een interval gedaan, en nu ben ik mijn stem kwijt :+

En wat leg je het allemaal top uit SV!

Verschillende soorten trainingen zijn zo belangrijk!

En germie, ga eerst maar eens kilometers maken. Ik loop iedere week zo’n 60 km, verdeeld over 4 trainingen:
1. Tempoloop
2. Interval
3. Baantraining
4. Lange langzame duurloop

Dit doe ik inmiddels al 5 jaar, ook de 9 jaar ervoor liep ik heel regelmatig.

Nu voel ik mij sterk genoeg om te trainen voor een marathon. Samen met een sportfysio hebben we een schema gemaakt, volg ik 14 weken een op maat gemaakt schema, en worden het 70-80 km per week.

Dus, lees je in, ga kilometers maken en ga gewoon lopen, daarna komt er ooit wel eens een marathon en kun je lekker vlot herstellen :)

Zondag ga ik samen met een vriendin een lange, langzame duurloop doen. We gaan 28 km lopen. Kan ik alvast oefenen met eten onderweg ter voorbereiding van de marathon half juni :)
Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 23-02-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:04

@ ieris jou test is dan gewoon echt heel ander afgenomen als die van mij! Wel opvallend!
hebben ze ook je long inhoud, VO2 max en dus al je omslagpunten gemeten neem ik aan? Wel leuk om eens te vergelijken wat er bij andere uitkomt!

ik moest op 8km beginnen en elke minuut kwam er 0.5 km bij. Mijn hartslag kreeg dus niet echt de kans om echt omhoog te gaan vond ik zelf (gaf de sportarts achteraf ook aan). Ik moest bij 15.5km/h op stop drukken omdat ik het echt benauwd kreeg van dat masker en het feit dat die lucht terug komt n je gezicht. Anders had ik nog wel iets verder gekund (ik had niet opeens de 17 gehaald hoor :') )

Thx voor de tips voor de rugzakken en voeding.

lekker gelopen Germie.
Ik heb van de sportarts dus min vo2 max gekregen uit die test in ene tabel en mijn garmin geeft heel andere waardes aan dus dat is wel gek.

Ik zou altijd je eigen schema en plan maken. Om echt progressie te maken moet je wel echt minimaal 2 x per week te lopen. 3 x is ideaal vind ik er persoonlijk maar ik kies er nu zelf bijvoorbeeld ook voor om 2x te bootcampen, 2x te lopen en dan nog 3 x te paardrijden ipv die extra keer lopen erbij te doen, juist om blessures te voorkomen.
Lopen zonder pijn en zonder restklachten is ook zeker vooruitgang! maar om sneller te worden, zul je daar echt gericht op moeten trainen is mijn mening. Misschien kun je vanaf deze site wat interessante dingen halen over trainen en welke trainingen er bestaan. Ik vind het iig wel goed uitgelegd.
Deze is gericht maar hij is er ook voor andere afstanden.
https://www.runningxpert.com/nl/inspira ... 20hartslag
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 23-02-24 12:33, in het totaal 3 keer bewerkt

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:14

Afgelopen tijd braaf meegelezen en niet gereageerd maar wil nu even inbreken..

Leonie87, ik wil je bericht over SV echt even tegenspreken! SV is heel tactvol en ik sta echt volledig achter haar laatste post over Germie.
Iedereen (en dan bedoel ik echt iedereen) heeft het beste voor met Germie en geeft haar oprecht goede adviezen en tips, maar die worden eigenlijk altijd volledig in de wind geslagen of tegen gesproken.
Ik vind het knap dat SV (nogmaals!) een poging doet en er zo’n lange berichten aan waagt..

Dat gezegd hebbende.. ik geniet nog volop van het lopen en moet nu op pad voor een sport medisch onderzoek! Zeer benieuwd wat mijn resultaten zijn!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:19

-Namiro- schreef:
Afgelopen tijd braaf meegelezen en niet gereageerd maar wil nu even inbreken..

Leonie87, ik wil je bericht over SV echt even tegenspreken! SV is heel tactvol en ik sta echt volledig achter haar laatste post over Germie.
Iedereen (en dan bedoel ik echt iedereen) heeft het beste voor met Germie en geeft haar oprecht goede adviezen en tips, maar die worden eigenlijk altijd volledig in de wind geslagen of tegen gesproken.
Ik vind het knap dat SV (nogmaals!) een poging doet en er zo’n lange berichten aan waagt..

Dat gezegd hebbende.. ik geniet nog volop van het lopen en moet nu op pad voor een sport medisch onderzoek! Zeer benieuwd wat mijn resultaten zijn!

succes met je sportmedisch onderzoek! kunnen we er straks 3 naast elkaar leggen :Y)
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 23-02-24 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:24

Ik heb (bijna) jaar en (bijna 3) jaar terug ook zo'n onderzoek gedaan. Ik ben toen gegaan voor een onderzoek op zowel de fiets als de loopband omdit ik triathlon interesse had/heb en omdat ik merkte dat ik bij lopen op dezelfde perceived effort en veel hogere hartslag had dan bij fietsen dus ik wilde niet van vuistregels uitgaan. Met hardlopen kwam ik qua snelheid minder ver dan ik had verwacht als het enkel een looptest was geweest maar met de vermoeidheid van de fietstest ingerekend in combinatie met dat als mijn hart eenmaal "wakker" is, het heel snel reageert op veranderende effort, konden de hartslag zones wel heel goed bepaald worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:26

Welke anderen heb je het dan nog meer over leonie?
Ik probeer gewoon mijn best te doen om uitleg te geven.
Soms kan ik wat kort door de bocht zijn, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ik probeer inderdaad wel tactvol te zijn en tips te geven.
Ik vind het gewoon zonde dat germie van alles wil en er op deze manier onhaalbare doelen op na houdt of enorm veel frustratie krijgt. Het lopen kan zo leuk zijn.
Het is geen sneer, of althans niet zo bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 23-02-24 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:28

SV, ik lees je uitleg alsnog met interesse hoor :+

Ieris, heel interessant! Ben benieuwd naar de uitkomsten. Krijg je dan nog pauze tussen die tempo’s of ga je gelijk door? Want ik kan me voorstellen dat bij de 15 km/u je benen ook al moeier en verzuurder zijn van de beweging ervoor. Of is dat juist de bedoeling?

Lies, oh nee! Dat is irritant. Wel heel tof dat je naar een marathon toe aan het trainen bent! Deel vooral je ervaringen in alles wat daarbij komt kijken. Ik hoop over een tijd daar ook naartoe te kunnen trainen. Al zit daar totaal geen haast achter, maar vind het wel heel interessant allemaal. Hopelijk hou je het zondag wat droger!

Leonie, helaas snap ik de opmerking van SV ook en sluit ik me aan bij de woorden van Namiro.

Succes Namiro!!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:35

Supervixen schreef:
Soms kan ik wat kort door de bocht zijn, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ik probeer inderdaad wel tactvol te zijn en tips te geven.
Ik vind het gewoon zonde dat germie van alles wil en er op deze manier onhaalbare doelen op na houdt of enorm veel frustratie krijgt. Het lopen kan zo leuk zijn.

Ik heb mijn stukje post weggehaald aangezien ik overladen word met reacties hierop. Ik heb niet verder teruggelezen om het geheel te volgen. Wil gewoon gezellig meekletsen over iets wat we allemaal leuk vinden. :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:47

Ik vind de uitleg ook interessant hoor. Concreet ook.
Ik zou eigenlijk wat vaker intervaltrainingen mee moeten pakken om net wat actiever en vlotter te worden, maar ik vind het gewoon minder leuk. Ik zet liever de auto in het bos om daar een langere ronde te lopen.
Maar goed, ik heb dan ook geen concreet doel voor ogen dat ik voor x-datum behaald moet hebben ofzo.
Ik ben ooit gestart na meer dan 6mnd te hebben moeten herstellen van corona om net wat meer conditie op te bouwen. Gezien mijn fysieke klachten had ik al nooit verwacht 5km te halen. Nu pak ik bijna de 15km, maar bovenal geniet ik er erg van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:49

Supervixen schreef:

Het zijn geen onhaalbare doelen in mijn ogen. Als ik kijk dat mensen zeiden dat ik maar een andere hobby moest zoeken. Begin with the end in mind is een uitspraak uit de duikwereld. En zo kijk ik er dus ook naar. Maar ik had gewoon dingen verwacht te zien op mijn GArmin die ik niet zie.
En ik had verwacht dat de trainingssuggesties mij dus ook verder zouden helpen. Maar dat ik dus waarschijnlijk anders moet trainen.
Ik heb al over heel veel dingen gelezen, schema's gezien hoe je met 2 keer per week naar de halve marathon kunt komen, maar de meeste gaan over 3 keer per week.
Die 3 keer moet ik nu uitproberen of dat haalbaar is. En misschien dat ik dan wel makkelijker sneller word. Ik vind het gewoon vervelend dat het vroeger gewoon ging, en nu niet meer.
Ik weet ook wel dat ik toen pijnvrij was en nu niet, maar ja, dat gevoel wil ik zo graag weer terug.
Het moment van hardloopverslaafd heb ik nog lang niet bereikt. Niets doen is nog altijd prettiger zeg maar. :P

Maar goed, heel strikt genomen zit er dus wel wat vooruitgang in, maar gaat het gewoon langzamer dan gepland. Maar ik wil ook gewoon weer eens een loop doen ergens en niet te langzaam zijn. Die wens had ik niet toen ik begon, maar die is er inmiddels wel gekomen.

Ik zal volgende maand eens kijken naar een ander schema, of ik daar meer mee kan. Ik zou dus in ieder geval meer interval moeten doen en dat is dus doodgaat zeg maar. :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:03

germie schreef:
Supervixen schreef:

Het zijn geen onhaalbare doelen in mijn ogen. Als ik kijk dat mensen zeiden dat ik maar een andere hobby moest zoeken. Begin with the end in mind is een uitspraak uit de duikwereld. En zo kijk ik er dus ook naar. Maar ik had gewoon dingen verwacht te zien op mijn GArmin die ik niet zie.
En ik had verwacht dat de trainingssuggesties mij dus ook verder zouden helpen. Maar dat ik dus waarschijnlijk anders moet trainen.
Ik heb al over heel veel dingen gelezen, schema's gezien hoe je met 2 keer per week naar de halve marathon kunt komen, maar de meeste gaan over 3 keer per week.
Die 3 keer moet ik nu uitproberen of dat haalbaar is. En misschien dat ik dan wel makkelijker sneller word. Ik vind het gewoon vervelend dat het vroeger gewoon ging, en nu niet meer.
Ik weet ook wel dat ik toen pijnvrij was en nu niet, maar ja, dat gevoel wil ik zo graag weer terug.
Het moment van hardloopverslaafd heb ik nog lang niet bereikt. Niets doen is nog altijd prettiger zeg maar. :P

Maar goed, heel strikt genomen zit er dus wel wat vooruitgang in, maar gaat het gewoon langzamer dan gepland. Maar ik wil ook gewoon weer eens een loop doen ergens en niet te langzaam zijn. Die wens had ik niet toen ik begon, maar die is er inmiddels wel gekomen.

Ik zal volgende maand eens kijken naar een ander schema, of ik daar meer mee kan. Ik zou dus in ieder geval meer interval moeten doen en dat is dus doodgaat zeg maar. :D

Als je eventueel op zoek zou zijn naar een gestructureerd plan voor 5, 10 of 21 km, ik ben op dit moment bezig met een plan van Ben Parkes en dat bevalt me heel goed. Goed genoeg dat ik ook al naar een ander plan van hem aan het kijken ben voor als mijn huidige afgelopen is. Fijne structuur en fijne guidelines qua tempo's voor verschillende workouts binnen het plan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:04

Dat is zeker doodgaan, maar levert uiteindelijk wel wat op en dat geeft voldoening.
We worden allemaal een dagje ouder hè, dus de snelheid wordt dan vaak ook wat minder (ik spreek uit ervaring :+ ).
Je kunt best al een loop doen toch? Een leuke 5km moet kunnen.

Mooie tip IMAY.