Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Supervixen schreef:Je VO2max verandert ook niet door lange afstanden, daar moet je bijna altijd specifieke VO2max trainingen voor doen. Dat zijn meestal trainingen met hoog intensieve anaerobe intervallen. Als je die een of twee keer per week doet, zou in theorie je VO2max binnen een week of zes iets omhoog kunnen gaan. VO2max is deels genetisch bepaald en deels trainbaar, maar er zit wel een max aan. En als je ouder wordt, gaat je VO2max elk jaar wat omlaag (ben even kwijt vanaf welke leeftijd).
germie schreef:Supervixen schreef:Je VO2max verandert ook niet door lange afstanden, daar moet je bijna altijd specifieke VO2max trainingen voor doen. Dat zijn meestal trainingen met hoog intensieve anaerobe intervallen. Als je die een of twee keer per week doet, zou in theorie je VO2max binnen een week of zes iets omhoog kunnen gaan. VO2max is deels genetisch bepaald en deels trainbaar, maar er zit wel een max aan. En als je ouder wordt, gaat je VO2max elk jaar wat omlaag (ben even kwijt vanaf welke leeftijd).
Want zoals jij het stelt kun je met een matige VO2 max dus een marathon lopen? En iemand met een goede VO2 max niet verder komen dan 5km? Terwijl de conditie van die persoon die een marathon loopt dus veeeeel beter is?
Ik lees ook weer dat een lage rusthartslag tekent voor een hoge VO2 max. Geen idee waar ik dan naartoe moet, maar ik zit in rust al onder de 60.
Supervixen schreef:Als je sneller wilt worden, zul je juist moeten wisselen in je trainingen en ook intervaltrainingen toe moeten voegen waarbij je tijdens intervallen in de anaerobe zone zit.
Juist door afwisseling wordt je conditie beter.
De reden dat garmin vaak basis aangeeft, zal zijn omdat je de keer ervoor bijvoorbeeld teveel van jezelf gevraagd hebt, of je hebt bijvoorbeeld een lage bodybattery, veel stress of slechte slaap.
-Namiro- schreef:Afgelopen tijd braaf meegelezen en niet gereageerd maar wil nu even inbreken..
Leonie87, ik wil je bericht over SV echt even tegenspreken! SV is heel tactvol en ik sta echt volledig achter haar laatste post over Germie.
Iedereen (en dan bedoel ik echt iedereen) heeft het beste voor met Germie en geeft haar oprecht goede adviezen en tips, maar die worden eigenlijk altijd volledig in de wind geslagen of tegen gesproken.
Ik vind het knap dat SV (nogmaals!) een poging doet en er zo’n lange berichten aan waagt..
Dat gezegd hebbende.. ik geniet nog volop van het lopen en moet nu op pad voor een sport medisch onderzoek! Zeer benieuwd wat mijn resultaten zijn!
Supervixen schreef:Welke anderen heb je het dan nog meer over leonie?
Ik probeer gewoon mijn best te doen om uitleg te geven.
Soms kan ik wat kort door de bocht zijn, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ik probeer inderdaad wel tactvol te zijn en tips te geven.
Ik vind het gewoon zonde dat germie van alles wil en er op deze manier onhaalbare doelen op na houdt of enorm veel frustratie krijgt. Het lopen kan zo leuk zijn.
Het is geen sneer, of althans niet zo bedoeld.
Supervixen schreef:Welke anderen heb je het dan nog meer over leonie?
Soms kan ik wat kort door de bocht zijn, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ik probeer inderdaad wel tactvol te zijn en tips te geven.
Ik vind het gewoon zonde dat germie van alles wil en er op deze manier onhaalbare doelen op na houdt of enorm veel frustratie krijgt. Het lopen kan zo leuk zijn.
germie schreef:Supervixen schreef:Welke anderen heb je het dan nog meer over leonie?
Het zijn geen onhaalbare doelen in mijn ogen. Als ik kijk dat mensen zeiden dat ik maar een andere hobby moest zoeken. Begin with the end in mind is een uitspraak uit de duikwereld. En zo kijk ik er dus ook naar. Maar ik had gewoon dingen verwacht te zien op mijn GArmin die ik niet zie.
En ik had verwacht dat de trainingssuggesties mij dus ook verder zouden helpen. Maar dat ik dus waarschijnlijk anders moet trainen.
Ik heb al over heel veel dingen gelezen, schema's gezien hoe je met 2 keer per week naar de halve marathon kunt komen, maar de meeste gaan over 3 keer per week.
Die 3 keer moet ik nu uitproberen of dat haalbaar is. En misschien dat ik dan wel makkelijker sneller word. Ik vind het gewoon vervelend dat het vroeger gewoon ging, en nu niet meer.
Ik weet ook wel dat ik toen pijnvrij was en nu niet, maar ja, dat gevoel wil ik zo graag weer terug.
Het moment van hardloopverslaafd heb ik nog lang niet bereikt. Niets doen is nog altijd prettiger zeg maar.![]()
Maar goed, heel strikt genomen zit er dus wel wat vooruitgang in, maar gaat het gewoon langzamer dan gepland. Maar ik wil ook gewoon weer eens een loop doen ergens en niet te langzaam zijn. Die wens had ik niet toen ik begon, maar die is er inmiddels wel gekomen.
Ik zal volgende maand eens kijken naar een ander schema, of ik daar meer mee kan. Ik zou dus in ieder geval meer interval moeten doen en dat is dus doodgaat zeg maar.