Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:18

Ik heb gisteren mijn snelste (en eerste :P) 9k gelopen in 43:32. Goed voor 1e plaats in mijn leeftijdsgroep, maar ik ben vooral blij dat ik niet alleen onder mijn doel van 45min gelopen heb, maar vooral dat ik negatieve splits had.

Over 5 weken moet ik 10 mijl lopen, dus ik blijf lekker meelezen om de motivatie er in te houden.

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:28

Wauw wat een snelle tijd! Knap hoor!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:15

Voor de mensen die aan Trail willen snuffelen of een nieuwe route willen:
http://www.bever.nl/trainingclinics?hp_ ... ingclinics

Novalues schreef:
Sorry dat ik zomaar inbreek maar wellicht vinden jullie dit wel leuk.

Voor het vierde jaar op rij organiseert Bever gratis trailrunclinics voor verschillende niveaus op diverse mooie locaties waarbij er de mogelijkheid is om spullen zoals schoenen en rugzakjes te testen, tips en tricks te krijgen van ervaren trainers (allemaal op niveau van Ultratrails) en ervaringen te delen. De clinics worden begeleid door een Bevermedewerker en iemand van Mudsweattrails.
Er zijn diverse niveau's:
- introductieclinics waarbij er na een uitlegrondje een 8-10km wordt gelopen en onderweg diverse oefeningen worden gegeven en er uiteraard de mogelijkheid is om vragen te stellen. Deze clinic ia gericht op de beginnende trailer.
- inspiratieclinics waarbij er minder wordt uitlegd en er meer wordt gelopen (twee niveaus: 10km/u op de weg en 12km/u op de weg). Uiteraard ook hier de mogelijkheid vragen te stellen maar deze clinic richt zich op het inspireren van mensen en het delen van ervaringen.

De clinics worden gegeven op diverse locaties in Nederland:

22 mei: Kennemerduinen
5 juni: Veluwezoom
25 juni: Utrechtse heuvelrug
24 juli: Drentsche AA
31 juli: Loonse en Druenense duinen
14 augustus: Montferland
28 augustus: Berg en Dal
4 september: Gulpen
25 september: Bergschenhoek
9 oktober: Veluwezoom

De clinics zijn dus gratis en na afloop krijg je over het algemeen een kortingsvoucher en een leuke goodie. Meer informatie kun je op de volgende website vinden en ook aanmelden kan daar:

http://www.bever.nl/index.cfm?fuseactio ... cs&ref=mob

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:21

Ik heb me opgegeven bij mij in de buurt. Kan ik mooi ook nog wat spulletjes testen :j
Ondertussen al wel wat ervaring met trailen, maar tips en tricks zijn altijd welkom..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:22

Ik ga naar die van 22 mei. Voor mij erg uit de buurt, maar de duinen vind ik ook erg leuk en nog even wat tips en tricks voor mijn eerste trailwedstrijd 1 week later.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:24

Djilna schreef:
Ik ga naar die van 22 mei. Voor mij erg uit de buurt, maar de duinen vind ik ook erg leuk en nog even wat tips en tricks voor mijn eerste trailwedstrijd 1 week later.

Ik ga daar ook heen *\o/*

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:27

MuSLi schreef:
Djilna schreef:

Ik ga daar ook heen *\o/*

Super leuk dat je komt! Ik ben daar als trainer van Bever! :) Gaan we leuk rondje lopen die dag.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:18

Ik heb me opgegeven voor de trail les op 31 juli in de Loonse en Drunense Duinen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:14

Wat leuk die lessen van Bever Djilna! Dat ga ik zeker onthouden, lijkt me heel nuttig :)

Verder leuk om te lezen dat iedereen zo lekker bezig is. Merken jullie ook hoe het buiten allemaal steeds groener wordt? :D
Zelf heb ik de afgelopen weken twee maal 7 km gelopen, een nieuw afstandsrecord. Beide keren ging het prima :) Over ongeveer een week de Wings for Life Run, ik ga a.s. zondag nog een keer 5 km lopen en neem de rest van de week rust. Dat was de tip van mijn hardlopende oom. En dan hopelijk op 8 mei 10 km lopen :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:42

Na een week rust kom ik niet meer vooruit vrees ik. Heb gewoon zaterdag, zondag , dinsdag, woensdag en donderdag nog trainingen staan en dan zaterdag een half uurtje wedstrijd voorbereiding voor de wedstrijd van zondag. Ik zet in op 30km. Maar dan moet ik wel een beetje voorin kunnen starten. Vraag ij af hoe dat geregeld is. Want als het echt een drukke start is en het minuten duurt voordat je daadwerkelijk de startlijn over gaat en er vervolgens nog langzame lopers allemaal voor je lopen waardoor je dan ook nog niet je tempo kunt pakken dan klopt heel de reken formule van de site natuurlijk niet.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:58

Hoeveel rust te nemen hangt denk ik van je gewone trainingsrooster af. Ik loop zelf sowieso meestal maar 1x per week, heel soms 2x, maar soms ook 2-3 (of meer :') ) weken niet. Als ik een wedstrijd wil doen, dan doe ik de rest van de week rustig aan. Ik rijd wel paard, maar niet zo fanatiek en op de sportschool laat ik de zware gewichten staan (voor mijn benen). Het is niet zo dat ik de hele week op de bank zit haha.

Ik had dit weekend een wedstrijd gelopen en voordat ze de prijsuitreiking deden, werd eerst de wedstrijd en het commentaar dat ze erop kregen besproken. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt, maar ik vond het eigenlijk best interessant. Bijv.
- veel mensen klaagden dat ze slechte grip kregen op het grind
- een aantal mensen waren de verkeerde kant op gegaan bij de split tussen 5K en 10K (hoe? :? dat was ZO duidelijk aangegeven met borden, pijltjes op het asfalt, mensen ter plekke die de richting aangaven haha.)

Grind loopt natuurlijk altijd iets moeilijker, maar het zou niet in me opkomen om daarover te klagen. Elke race is anders en iedereen moet over die stukken grind, dus behalve voor je PR maakt het weinig uit. Maar goed; vanaf volgend jaar blijft het parcours helemaal op straat en blijft de 10K uit de buurt van de 5K. Ze doen dus wel iets met het commentaar! +:)+

Wat ik zelf vervelender vond was dat het eerste grindpad zo nauw was dat ik steeds vast kwam te zitten achter mensen die langzamer liepen. Ik was juist al vooraan gestart om dat te voorkomen, maar ik werd links en rechts ingehaald door mensen die knoerthard van start gingen om vervolgens na 500m helemaal kapot te zijn. :roll:

Ook raar was dat ze de wandelaars een half uur voor de hardlopers lieten starten. :? Niet handig wanneer je dezelfde route loopt, want mensen lopen soms met 6 breed en wandelwagens op de weg. Die lopen gezellig te kletsen dus ze horen je niet eens aankomen, zodat je om ze heen moet rennen. Kwa afstand zal het weinig verschil maken, maar het haalde me wel een beetje uit mijn ritme.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:13

Ik heb vanmiddag gelopen, maar vond het erg warm. 9.8 km in een uur. Ik merk steeds meer dat ik een diesel ben en liever wat verder loop in een laag tempo dan een kort stuk op een hoog tempo.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:42

Lekker toch! Hoeft niet altijd snel vind ik.

Vandaag voor de fun meegedaan aan de RunWaygirls loopmaandag vanaf Runnerworld. 5km door Arnhem. Was heel leuk, niet snel, maar wel een leuke pittige klim met trappetje gedaan. Hopelijk lukt het volgende maand weer om te gaan.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:40

Ik heb even rust genomen en nu twee weken niet gelopen. Heb het echt ziek-druk op mijn werk, werk deels in de bediening en er is iemand uitgevallen zodat we nog maar met 2,5 overblijven. Kan echt niet eigenlijk... Maar voor mijn kuiten/schenen wel even goed om dan nu even niet te gaan hardlopen. Heb er bijna geen last meer van gehad. Tot vanavond... Ik heb in de bediening wel altijd mijn zooltjes in mijn ecco's liggen, verder gebruik ik ze niet. Zooltjes hebben volgens mij dezelfde corrigering als mijn oude schoenen, wellicht dat het daaraan ligt. Nu zit ik te twijfelen, volgende week eerst langs fysio of eerst aanzien hoe het hardlopen straks weer oppakt.

Guinevere, dat van die wandelaars voor de hardlopers is echt vaag idd. Lijkt me voor de wandelaars ook helemaal niet prettig..

Die trainingen van bever lijken mij ook supertof. Helaas geen tijd en te ver uit de richting voor mij...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 05:41

Een vraagje.

Vrijdag mijn eerste 5 km wedstrijd.

De trainer van de hardloop cursus zei gisteren trek zo min mogelijk aan.

We hebben namelijk nog geen 5 km aan 1 stuk gelopen en het wordt in 1x warm.
We hebben alleen nog in kou gelopen.

Ik heb alleen een lange hardloop broek.
Moet ik een 3 kwart gaan kopen?

En hardloop kleding heb ik alleen nog met lange mouwen maar heb nog fitness shirts liggen van mijn fitness tijd.

Verder die dag veel water drinken.
Begin echt rustig aan
Vesten in dubbele knoop
Zonnebrand maar niet op je gezicht.
Vrijdag rustig aan doen geen andere inspanningen.

Verder hier nog tips?
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-05-16 05:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 05:44

Als het boven de 20 graden wordt zou ik zeker voor iets korters gaan. Bovendien kun je het daarna prima aan bij de trainingen, want het wordt steeds beter weer.
Ik heb van de week 10 km gelopen bij 19 graden in driekwart met korte mouwen en het was al bloedheet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:51

Bij Lidl hebben ze nu hardloopkleding, paar euro heb je al wat. Idd 23-26 graden is de voorspelling dus weinig aan.

Waarom geen zonnebrand op je gezicht? Zou ik zeker wel doen, maar dan wel een speciale gezichtsvariant.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:03

Boven de 10 graden zou ik al in shirt starten dus als het 23-26 graden wordt in topje of dun shirtje met korte broek! Je krijgt het echt zo snel te warm met hardlopen! Ik zou dus geen 3/4e maar een korte broek kopen.
1,5 week geleden met de Koning van Spanje trail was het 9 graden, ik ging 3 uur rennen maar niet op volle snelheid dus ik had mijn thermoshirt nog aan gelaten maar was echt al te warm zodra de eerste zonnestralen kwamen.
Zonnebrand zou ik niet doen want dat gaat enorm zweten of er moet speciale zijn maar ik zou het voor dat half uurtje wel laten.
Veel succes :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:24

Mistral94 adviseerde mij om je te kleden alsof het 10 graden warmer is zonder inspanning op te zoeken. Dus als het 16 graden is, kleed je je alsof het 26 graden is en je lekker in de tuin wilt zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:36

Korte broek wil ik anderen echt niet aan doen haha.
Dikke en hele witte benen.
Ik heb een blanke huid.
Bedankt voor de tip.
Ik ga uit mijn werk gelijk naar de lidl.
Al ben ik bang dat alles al weg is...
De hardloop wedstrijd is in mijn woonplaats. Dus met de kleding zal het wel hard gaan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:33

Helaas vanaf 9 mei

Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:36

Nee, ze hebben nu (va 2 mei) ook al spul. Shirts en capri's Staat onder fitness maar vond het meer running

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:09

Bedankt! Ik ga even kijken.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:44

Korte broek is niet voor iedereen geschikt.. Ik heb het laatst geprobeerd maar schuur mijn benen open aan de binnenkant. Dit heb ik ook al als ik een jurkje zonder panty draag.

Mocht je hier geen last van hebben: dan wel korte broek natuurlijk. Je benen worden dan juist mooi bruin :D ik zou me echt niet druk maken over dikke of witte benen. Je bent echt niet de enige die niet de meest sexy stelten heeft ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:28

Het het was allemaal uit verkocht.
Misschien dat ik morgen of vrijdag kijk of er ergens uit verkoop is en dan inderdaad driekwart.

Goede tip dankje!