Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:58

Ik koop regelmatig een wat ouder model trailschoenen omdat die wat goedkoper zijn. Of inderdaad zo'n laatste paar omdat je dat model zo fijn vond. Ik heb er echt nooit problemen mee gehad.
Ik geloof er niet zo in dat die schoenen enorm slecht worden als ze wat ouder zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:22

Iets grappigs, ik zag dat mijn VO2 max een punt gestegen is na die korte training en 2 weken niets doen. Zo hoog is die bij mij nog nooit geweest. Nog steeds in de 'goed' regio, dus op zich verandert er niets, maar vind het wel leuk natuurlijk :D

En inderdaad, ik heb dus ook nooit gemerkt dat schoenen stijf of stug worden van in de kast staan. De enige keer dat ik een paar Teva's verknoeid heb is in Bali, die hadden een dag in de volle zon gestaan op het balkon en waren kromgetrokken. Maar bij mij thuis staan schoenen in dozen als ik ze niet draag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Hebben jullie ervaring met de Brooks Divide of de Brooks Cascadia?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

Ik heb het hierboven over de brooks cascadia. Ik ben er zo tevreden over dat ik dezelfde opnieuw wil kopen.

@ Germie, fijn dat je vo2max niet terug is gelopen ondanks ziek zijn.
Mijn VO2 max is niet zo goed, ik probeer het te negeren. Wel vraag ik me af of de vo2 max rekening houdt met een aangepaste hartslag? Ik heb in garmin mijn max hartslag aangepast en een voor mij realistische praathartslag, zodat ik weer netjes in zone 2 en 3 loop ipv alles op 5. Maar ik ben wel benieuwd of de vo2 max daar rekening mee houdt. Weet iemand dat?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Mijn ervaring is wel dat de Vo2max blijer wordt van korte snelle loopjes dan van rustige duur lopen.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Hoihoi! Mag ik hier ook mee kletsen? :D

Ik ben in mei weer begonnen met hardlopen, nog niet heel serieus toen, maar vooral als doel om met een dogsurvival (obstakel run met hond) gewoon de 5 te kunnen rennen. Toen van de zomer met vrienden bedacht dat we 8 maart dit jaar een halve marathon wilden gaan lopen zodat we echt een doel hadden en iets om naartoe te trainen. Ging al vrij snel mis en toen heb ik twee maanden niet gelopen vanwege extreme spit (mijn rug is al zo’n 3 jaar een flinke probleemfactor, maar gek genoeg met hardlopen vrijwel geen last van, dus dat is top!). Daarna wel weer rustig opgebouwd, wat minder consistent dan eigenlijk de bedoeling was..
Toen eind december weer een trail run gehad waarna het weer helemaal mis ging, dat eindigde in weer spit (gelukkig wel veel minder extreem als die van de zomer, kon 2 weken niet zitten maar wandelen was nog wel een soort van te doen gelukkig), en m’n schenen die helemaal blauw waren.. ook geen idee hoe of wat, huisarts wist er niets zinnigs over te zeggen, en de fysio dacht dat het vanwege mijn compressie hardloopsokken was, maar nogsteeds raar gezien ik daar nooit eerder last van heb gehad..
Anyways, inmiddels werk m’n lijf weer op normaal niveau en ben ik weer aan het opbouwen. Had die halve marathon eigenlijk al een beetje opgegeven, gezien 10km de verste afstand was dat ik gelopen had. Maar afgelopen maandag toch weer hoop gekregen, nadat ik 17km had gedaan. (Wel met kleine stukjes wandelen om ff wat te drinken en een gelletje te nemen, dus niet aan 1 stuk gerend. Maar was er toch triest gelukkig mee haha.) Het doel voor die halve marathon is hem uitlopen, heb niet persee een doel voor tempo want dat is niet realistisch op dit punt vrees ik.

Ik merk dus ook dat mijn lijf echt niet goed gaat op trails, elke keer na een canicross slaat die hele rug weer in paniek stand.. en het is niet dat ik nu echt heel snel loop tijdens die runs. Morgen weer een wedstrijd, ga hem op mn dooie gemakje doen want als het nu weer fout gaat met die rug kan ik die halve sowieso op mijn buik schrijven. Zijn er hier toevallig ook mensen die niet lekker gaan op onverharde paden of die weten waar dat door zou kunnen komen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:04

Welkom! Het is natuurlijk zwaarder dan op de weg en de ondergrond is ongelijk.
Misschien zou je krachttraining kunnen doen?
En misschien heb je te snel opgebouwd en kun je beter met kortere stukjes onverhard beginnen.
Ben je al eens naar een fysio geweest? Dan kan die eens naar je lijf kijken en tips geven. Blauwe schenen zijn absoluut niet normaal, vind ik echt extreem.

De brooks cascadia vond ik totaal niet fijn, kreeg meteen blaren..

Forumster maak je er niet te druk over, vo2max is voor een groot deel erfelijk.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Oh ja de trails zijn ook vaak minder ver hoor! Die 10 en 17 in het verhaal waren beide gewoon asfalt, en van beide vrijwel geen spierpijn gehad, laat staan zo’n hevige reactie van m’n rug.. de trails zijn meestal max 5, die met kersttrail toevallig 7, maar dat was de enige die ik so far heb gelopen die langer dan 5 was. En zelfs daar heb ik ook vrij rustig aan gelopen en gewandeld als het te zwaar werd.. dus vond de reactie van mn lijf erg heftig. Krachttraining is een goede ja, zou ik eigenlijk moeten gaan doen inderdaad. Vind dat alleen zo saai :o :')

Fysio ook zeker langs geweest ja, die dacht dat m’n schenen door m’n sokken kwamen. Op 1 of andere manier te veel vocht in mn benen gekomen, wat dan door die stox niet goed weg kon, daardoor gaan drukken en daardoor blauwe plekken. Die zei ook dat het wel vreemd was, vooral omdat ik nooit eerder last van die sokken heb gehad, maar was de enige logische verklaring.

Brooks cascadia heb ik geen ervaring mee.ijn trailschoenen zijn de asics trabuco’s, niets over te klagen so far.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Wat mij helpt bij krachttraining is netflix opzetten. Heb een mini beamer en projecteer het op de wand.
Ik vind het niet saai, maar ik heb er dan ook plezier in om mijn training op te zetten, steeds net even dieper of zwaarder gaan om mijn spieren te laten brullen en elke ronde progressie te zien en verlate spierpijn te veroorzaken.

Over spierpijn gesproken, mijn rondje joggen gisteren heeft voor spierherstel gezorgd. De avond ervoor net lower body getraind en voelde al wel licht wat spierpijn opkomen - na het rondje hardlopen is het verdwenen. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt! Leuk effect.

Ik loop ook makkelijker naast krachttraining. Als ik nog spierpijn heb in bijv buikspieren, voel ik ook tijdens het joggen hoeveel de buikspieren ook geraadpleegd worden. Heel tof.

@ Supervixen, dank voor de geruststelling. Dan laat ik me niet meer ontmoedigen door garmin's VO2 max rapportage :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Ik koop ook weleens een ouder paar, nooit problemen mee gehad.

Vo2max via horloge klopt sowieso niet echt geloof ik. Bij mijn test was ie veel hoger.

Ik heb net easy rondje gedaan. En nu zag ik dat bij start m’n hartslag zo hoog is. Had ik van de week ook. Zou dat kunnen door snel omkleden naar werk en schoenen aan en snel binnen wat warming up?Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:38

Ik heb ook regelmatig dat mijn hartslag de eerste km hoog is als ik na mijn werk of meteen na het avondeten ga. Geen idee hoe dat kan.
Net ook, terwijl ik op heel rustig tempo begon.

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:10

xNavatu schreef:
Hoihoi! Mag ik hier ook mee kletsen? :D

Ik ben in mei weer begonnen met hardlopen, nog niet heel serieus toen, maar vooral als doel om met een dogsurvival (obstakel run met hond) gewoon de 5 te kunnen rennen. Toen van de zomer met vrienden bedacht dat we 8 maart dit jaar een halve marathon wilden gaan lopen zodat we echt een doel hadden en iets om naartoe te trainen. Ging al vrij snel mis en toen heb ik twee maanden niet gelopen vanwege extreme spit (mijn rug is al zo’n 3 jaar een flinke probleemfactor, maar gek genoeg met hardlopen vrijwel geen last van, dus dat is top!). Daarna wel weer rustig opgebouwd, wat minder consistent dan eigenlijk de bedoeling was..
Toen eind december weer een trail run gehad waarna het weer helemaal mis ging, dat eindigde in weer spit (gelukkig wel veel minder extreem als die van de zomer, kon 2 weken niet zitten maar wandelen was nog wel een soort van te doen gelukkig), en m’n schenen die helemaal blauw waren.. ook geen idee hoe of wat, huisarts wist er niets zinnigs over te zeggen, en de fysio dacht dat het vanwege mijn compressie hardloopsokken was, maar nogsteeds raar gezien ik daar nooit eerder last van heb gehad..
Anyways, inmiddels werk m’n lijf weer op normaal niveau en ben ik weer aan het opbouwen. Had die halve marathon eigenlijk al een beetje opgegeven, gezien 10km de verste afstand was dat ik gelopen had. Maar afgelopen maandag toch weer hoop gekregen, nadat ik 17km had gedaan. (Wel met kleine stukjes wandelen om ff wat te drinken en een gelletje te nemen, dus niet aan 1 stuk gerend. Maar was er toch triest gelukkig mee haha.) Het doel voor die halve marathon is hem uitlopen, heb niet persee een doel voor tempo want dat is niet realistisch op dit punt vrees ik.

Ik merk dus ook dat mijn lijf echt niet goed gaat op trails, elke keer na een canicross slaat die hele rug weer in paniek stand.. en het is niet dat ik nu echt heel snel loop tijdens die runs. Morgen weer een wedstrijd, ga hem op mn dooie gemakje doen want als het nu weer fout gaat met die rug kan ik die halve sowieso op mijn buik schrijven. Zijn er hier toevallig ook mensen die niet lekker gaan op onverharde paden of die weten waar dat door zou kunnen komen?

Heb je altijd last van die rug na lopen met je hond?
Wat voor heupgordel gebruik je? Trekt je hond en zo ja, constant of in delen?

Ik zou toch een beetje krachttraining gaan doen. Twee keer 20 minuutjes per week gaat al veel schelen.

Oh jongens, ik verwaarloos jullie. Ik wil elke keer pas iets posten als ik eindelijk een bijleespost heb gemaakt maar het wordt natuurlijk steeds meer :+ Ik kom er weer aan hoor. Lekker bezig allemaal!