De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:23

LadyMadonna schreef:
Maar, ok, stel nu, je hebt een terminale kankerpatient die Corona krijgt.. en die persoon komt te overlijden....
Is deze persoon dan overleden aan kanker of aan Corona :?

Als ze diagnostiseren met corona dat waarschijnlijk als doodsoorzaak gezien worden.

Ik heb een oma van in de 90. Die is al een week ziek. We hebben geen idee wat ze heeft. Als zij overlijd dan zal er geen onderzoek gedaan worden naar corona.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:23

Wat apart dat het niet doorgaat of zal dat zijn omdat ze nog bezig zijn en ze dan even geen tijdsdruk hebben?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:24

sureido schreef:
Ik haal hier toch echt uit dat er nu geen pers conferentie meer voor Brabant komt.

Dat zeg je inderdaad juist. Er komt geen persconferentie door de burgemeesters van de veiligheidsregio's.

Maar je vorige post suggereert dat er helemaal geen persconferentie komt en dat is onjuist. NOS gaat later vandaag wel uitzenden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:25

moonsparkle schreef:
Wat apart dat het niet doorgaat of zal dat zijn omdat ze nog bezig zijn en ze dan even geen tijdsdruk hebben?

het gaat wel door, later vandaar, door Rutte op NPO1.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:25

PSvanLot schreef:
sureido schreef:
Ik haal hier toch echt uit dat er nu geen pers conferentie meer voor Brabant komt.

Dat zeg je inderdaad juist. Er komt geen persconferentie door de burgemeesters van de veiligheidsregio's.

Maar je vorige post suggereert dat er helemaal geen persconferentie komt en dat is onjuist. NOS gaat later vandaag wel uitzenden.

Dat is nog niet zeker toch

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:26

LadyMadonna schreef:
Maar, ok, stel nu, je hebt een terminale kankerpatient die Corona krijgt.. en die persoon komt te overlijden....

Aan corona als diegene sterft door het longfalen van de corona.

opisop_shop

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:29

Onze school stuurt net een mail dat de kinderen morgen spoed margedag hebben zodat de school zich kan voorbereiden. Ze willen kijken wat ze kunnen doen op afstand, voor wanneer de scholen sluiten of voor kinderen die thuis moeten zitten ivm klachten.

fokfanaat

PSvanLot schreef:
Ik heb een oma van in de 90. Die is al een week ziek. We hebben geen idee wat ze heeft. Als zij overlijd dan zal er geen onderzoek gedaan worden naar corona.

Ik denk wel dat de arts dat gaat voorstelling om een test te doen , maar jullie zouden daar geen toestemming voor geven?

Sannnn

LadyMadonna schreef:

Aan Corona, als dat er niet was geweest had de patiënt op dit moment nog geleefd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:30

Sannnn schreef:
LadyMadonna schreef:

Aan Corona, als dat er niet was geweest had de patiënt op dit moment nog geleefd.

dat kun je nooit stellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:30

Citaat:
Wordt iedere overleden persoon onderzocht op de doodsoorzaak?

De GGD verwacht dat er 6000 mensen besmet zijn. Bijna 6x zoveel dan bekend. Dan kun je er misschien ook wel vanuit gaan dat er bijna 6x zoveel overlijdens zijn waar het niet van bekend is.

Naar de letter van de wet (de Nederlandse wet op de lijkbezorging) ja.

Enkel een arts mag stellen dat een mens overleden is ('schouw').
De schouwarts moet stellen of sprake is van natuurlijk overlijden of een politiezaak.
(Merk op dat euthanasie in deze tweedeling een politiezaak is.)

Bij 'natuurlijk overlijden' in een ziekenhuis liggen er uiteraard een of meerdere diagnoses.
Al is het geen standaard om uit te zoeken wat nu toch precies 'de' doodsoorzaak was (obductie, etc.). Als familie kun je er om vragen en soms vragen de artsen dit, maar de familie mag weigeren.

Bij politiezaken gebeurt het standaard (bij euthanasie vooraf en op papier).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-03-20 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:31

Ik kan me niets voorstellen bij de situatie in NL. Echt heel bizar hoe alles loopt. Hier (Australië) merk ik er echt helemaal niets van. Ik zal eigenlijk vrijdag terug vliegen, maar denk er nu aan om eerder terug te komen, voor de zekerheid. Maar ergens twijfel ik ook omdat er hier weinig aan de hand lijkt. Maar voor hoe lang? En eerlijk, als het hier net zo wordt als in Europa, dan ben ik toch liever in mijn eigen land en huis.... Maar wat ik zeg, vanaf hier lijkt alles wel een film, ik vind het heel moeilijk om due inschatting te maken.

Mijn reisgenootje zal vrijdag doorgaan naar Nieuw Zeeland. Maar die heeft besloten om naar huis te gaan omdat er voor Nieuw Zeeland 2 weken quarantaine is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:33

anne_bento schreef:
Zijn werkgevers verplicht om het advies van RIVM te volgen?
Mijn partner is enorm verkouden, snottert en niest aan 1 stuk door. Hij mag zich echter alleen ziek melden als ie koorts heeft, anders kost het hem zijn salaris. Hij werkt in een kleding winkel. Ik vindt het heel vreemd allemaal.

Wat raar dat advies in een kleding winkel... Winkels gaan nu toch wel verlies draaien. In de zorg sector is het wel stoppen bij koorts althans waar ik stage loop wordt dat aangehouden. Ik hoest maar gewoon komen omdat we anders personeel te kort hebben. Ik wil ze ook gewoon de zorg kunnen bieden die ze verdienen. Maar in het geval van jouw vriend klinkt het als een ja we moeten open en verdienen en lijkt het niet meer te gaan om gezondheid. Belachelijk dat werkgevers dat uit hun strot krijgen....

elnienjo

tandlozemum schreef:
Ik kan me niets voorstellen bij de situatie in NL. Echt heel bizar hoe alles loopt. Hier (Australië) merk ik er echt helemaal niets van. Ik zal eigenlijk vrijdag terug vliegen, maar denk er nu aan om eerder terug te komen, voor de zekerheid. Maar ergens twijfel ik ook omdat er hier weinig aan de hand lijkt. Maar voor hoe lang? En eerlijk, als het hier net zo wordt als in Europa, dan ben ik toch liever in mijn eigen land en huis.... Maar wat ik zeg, vanaf hier lijkt alles wel een film, ik vind het heel moeilijk om due inschatting te maken.

Mijn reisgenootje zal vrijdag doorgaan naar Nieuw Zeeland. Maar die heeft besloten om naar huis te gaan omdat er voor Nieuw Zeeland 2 weken quarantaine is.

Ik zou er voor kiezen bij m'n familie te zijn. Weet niet of jij nog ouders hebt in Nederland, maar je zou maar vast zitten omdat er geen vluchten meer gaan terwijl zij in het ziekenhuis komen.

Als je geen persoonlijke banden hebt denk ik dat je in Australie in dunbevolkt gebied, wellicht een stuk veiliger zit dan in overbevolkt Nederland.

PSvanLot

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wordt iedere overleden persoon onderzocht op de doodsoorzaak?

De GGD verwacht dat er 6000 mensen besmet zijn. Bijna 6x zoveel dan bekend. Dan kun je er misschien ook wel vanuit gaan dat er bijna 6x zoveel overlijdens zijn waar het niet van bekend is.

Naar de letter van de wet (de Nederlandse wet op de lijkbezorging) ja.

Enkel een arts mag stellen dat een mens overleden is ('schouw').
De schouwarts moet stellen of sprake is van natuurlijk overlijden of een politiezaak.
(Merk op dat euthanasie in deze tweedeling een politiezaak is.)

Bij 'natuurlijk overlijden' in een ziekenhuis liggen er uiteraard een of meerdere diagnoses.
Al is het geen standaard om uit te zoeken wat nu toch precies 'de' doodsoorzaak was (obductie, etc.). Als familie kun je er om vragen en soms vragen de artsen dit, maar de familie mag weigeren.

Bij politiezaken gebeurt het standaard (bij euthanasie vooraf en op papier).

maar als iemand thuis overlijd, in de slaap. Wordt daar dan ook onderzoek naar gedaan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:34

AnnexUdith schreef:
Wat raar dat advies in een kleding winkel... Winkels gaan nu toch wel verlies draaien. In de zorg sector is het wel stoppen bij koorts althans waar ik stage loop wordt dat aangehouden. Ik hoest maar gewoon komen omdat we anders personeel te kort hebben. Ik wil ze ook gewoon de zorg kunnen bieden die ze verdienen. Maar in het geval van jouw vriend klinkt het als een ja we moeten open en verdienen en lijkt het niet meer te gaan om gezondheid. Belachelijk dat werkgevers dat uit hun strot krijgen....

Een winkel waar een personeelslid loopt te hoesten/snotteren zou ik met een grote boog voorbij lopen en ik zou het onthouden voor na de crisis. Die maken geen goede beurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:35

PSvanLot schreef:
Sannnn schreef:

Als mijn moeder nu corona krijgt overlijd ze. Ookal had ze volgens de dokters al 6 jaar dood moeten zijn aan de tumor in haar hoofd. Dus dat kun je prima stellen.

Hele ongepaste discussie hier trouwens.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:35

AnnexUdith schreef:
anne_bento schreef:
Mijn partner is enorm verkouden, snottert en niest aan 1 stuk door. Hij mag zich echter alleen ziek melden als ie koorts heeft, anders kost het hem zijn salaris. Hij werkt in een kleding winkel. Ik vindt het heel vreemd allemaal.

Yep en mijn vriend zegt net dat ie gewoon gaat werken ondanks verkouden en hoesten :roll:

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:36

naomiiiii schreef:
PSvanLot schreef:

Als mijn moeder nu corona krijgt overlijd ze. Ookal had ze volgens de dokters al 6 jaar dood moeten zijn aan de tumor in haar hoofd. Dus dat kun je prima stellen.

Hele ongepaste discussie hier trouwens.

Natuurlijk, maar dat kun je niet voor ieder persoon die overlijd zo stellen.

Justme_Lisaa

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:37

Bij mij is het crisisteam aan het overleggen over wat nu te doen, tis een kinderdagverblijf. Ben benieuwd..

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:39

Ik vind de discussie niet ongepast. Ze vraagt het zich af en het is een relevante/actuele vraag.

Eén van mijn beste vrienden (het soort vrienden dat je familie noemt), is ongeneeslijk ziek. Kanker met uitzaaiingen in o.a. de longen. Dat zijn 'maar een paar' plekjes nu, maar het kan hard gaan. Ondanks dat hij zich nog niet echt ziek voelt door de kanker, is hij natuurlijk wel een risicogroep. Als hij nu komt te overlijden door corona verwacht ik dat hij in de statistieken meegaat als overleden door corona, maar wel in de risicogroep vanwege ziekte.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:39

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:41

Anne_bento , namens mij ! Zeg je vriend maar dat hij wat mij betreft een dom figuur is. En gaat hij toch dan hoop ik dat zijn baas er is en hij er even flink overheen hoest , snap ze beide niet, stelletje idioten .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:41

anne_bento schreef:

...nou, niet alle werkgevers houden zich aan de wet en dit is er zo eentje.
Salaris inhouden vanwege een ziekmelding is gewoon nooit toegestaan, punt.
...en op dit moment ook gewoon maatschappelijk onverantwoord.
Citaat:
Yep en mijn vriend zegt net dat ie gewoon gaat werken ondanks verkouden en hoesten :roll:

...en wat zeg jij terug? ;)

('Doet effe normaal', of zo...)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:42

bigone schreef:
Anne_bento , namens mij ! Zeg je vriend maar dat hij wat mij betreft een dom figuur is. En gaat hij toch dan hoop ik dat zijn baas er is en hij er even flink overheen hoest , snap ze beide niet, stelletje idioten .

Zo, ga je lekker? 8)7