Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:45

Nog een tipje; vaak kán je wel langer door lopen maar ook hier moet je mee oppassen. Spieren en conditie bouw je namelijk erg snel op en dit zal je zelf ook al wel merken, maar botten en pezen doen er een stuk langer over en dit kan soms best vervelende overbelastings-blessures opleveren!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:37

Ja, spieren gaat om weken, pezen/botten afharden heb je het over maanden! Het begin is dus het moeilijkst, eenmaal op een bepaalde afstand wordt uitbouwen makkelijker.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:13

Helaas begin ik klachten te krijgen.
Spier of pees? net onder mijn enkels.

Weet iemand wat dat precies is?

6 mei is mijn eerste 5km wedstrijd en 5km hardlopen hebben we nog niet gedaan aan 1 stuk.

Ga ik dit nog redden?
Zoveel weken is het zonder blessures goed gegaan :(

Of zou het komen door lopen in het bos ongelijk?

Had het vorige week al op zondag rustige training gedaan maar dinsdag weinig last met de cursus alleen aan het begin even.
Net wilde ik weer hardlopen en weer pijn. Nu maar bij wandelen gehouden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:10

Dan kun je het beter even rust geven denk ik. Of misschien is het minder als je op het asfalt loopt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:57

Ik heb vandaag eens even flink getraind voor de ride and run.. 11 km gelopen in een uur en vijf minuten. Ging redelijk makkelijk, maar kreeg wat last van mijn heup, dus niet verder gelopen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:07

Ik heb vandaag ook heerlijk gelopen 10,6 km in een uur en 4 minuten :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:22

Heerlijk dames!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:37

Heb ook lekker gelopen, week 3 van couch to 5 K zit er op. Wel keiharde wind tegen, je zou niet zeggen dat het volgende week al mei wordt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:36

Ik ben na een hardnekkige blessure ook eindelijk weer aan het lopen. Zit eigenlijk heel snel weer op de 4k, dus hoop snel weer gewoon de 10 aan te kunnen. Jeetje, wat heb ik dat gemist zeg :) Nu nog hopen op een beetje fijn loopweer ;)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:25

Wat fijn batje dat je weer kan! Ik weet natuurlijk je loopverleden niet maar pas je op dat je niet te hard opbouwt? :)

Ik ga mijn rondje van vandaag maar gauw vergeten. Ik liep voor mn gevoel best oke maar was echt een stuk langzamer.

Wat is in jullie eigen trainingen een acceptabele schommeling in tempo, hoe veel seconden? Ik had nu tussen 2 trainingen bijna 0:30/km verschil zitten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:57

Amethyst_ schreef:
Wat fijn batje dat je weer kan! Ik weet natuurlijk je loopverleden niet maar pas je op dat je niet te hard opbouwt? :)

Ik ga mijn rondje van vandaag maar gauw vergeten. Ik liep voor mn gevoel best oke maar was echt een stuk langzamer.

Wat is in jullie eigen trainingen een acceptabele schommeling in tempo, hoe veel seconden? Ik had nu tussen 2 trainingen bijna 0:30/km verschil zitten.

Maar het is toch juist niet de bedoeling in iedere training even snel te lopen. Ik train altijd bewust op verschillende tempo's. Dl 1,2 en 3 tempo lukt altijd wel alleen kost het de ene keer meer moeite dan de andere keer. En dan zijn het de omstandigheden en het doel van de training die bepalen hoeveel moeite ik er op dat moment voor wil doen. DL 4 en 5 tempo kost altijd moeite maar de trainingen zijn er op gericht dat ze zodanig in het schema worden verwerkt dat ik het aan zou moeten kunnen.
Als je altijd probeert zo snel mogelijk te lopen zal je snel geen progressie meer boeken want dan wordt het een aanslag op je lichaam.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:21

Goed dat je dit zo uitlegt. Ik ben hartstikke groen dus alle info is welkom. Ik denk dat ik had verwacht dat mn tempo op zn minst enigzins gelijk zou blijven. Maar da's dus niet realistisch. Tempo zal ook sneller worden als ik langere stukken kan lopen en minder wandelen. Ik ben een beetje 'bang' dat ik die 4EM echt in een uur ofzo uit ga lopen en dat vind ik een beetje genant want dat lukt wandelend ook. Maar even mentaal op de rem trappen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:07

Vandaag een canicross wedstrijd gelopen met de hond. Ging heel goed van start en daarna ook goed totdat ik ergens de verkeerde kant op ben gegaan |( Beetje jammer maar ja volgende keer sowieso sneller.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:12

Ik heb vandaag de Koning van Spanje Trail gelopen, 11km/261hm.
Heb me prima vermaakt en was echt heel leuk om te doen.
Super mooie route, lekker afwisselend :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:55

Haha, ik kan nog maar 1 tempo. Net geen slak. Maar dat gaat vast nog wel beter worden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:12

MuSLi schreef:

Hey wat leuk, ik liep daar ook mee. Was mijn eerste echte trail (dus met hm). Hoe weet je dat het er 261 waren? Kon dat nergens terug vinden. Maar was inderdaad een prachtige route, tijd vloog voorbij.

Oh en voordat iemand denkt, wat komt die binnenvallen. Ik klets al een tijdje niet fanatiek meer mee maar ik lees wel nog alles ;).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:10

Wat leuk dat jullie die gelopen hebben! Die KvST wil ik volgend jaar ook doen :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:56

Dee_Es schreef:
MuSLi schreef:

Hey wat leuk, ik liep daar ook mee. Was mijn eerste echte trail (dus met hm). Hoe weet je dat het er 261 waren? Kon dat nergens terug vinden. Maar was inderdaad een prachtige route, tijd vloog voorbij.

Oh en voordat iemand denkt, wat komt die binnenvallen. Ik klets al een tijdje niet fanatiek meer mee maar ik lees wel nog alles ;).

Dat gaf mijn TomTom aan na afloop ;) Dus om en nabij dat aantal.
Vond het inderdaad echt heel snel voorbij gaan! Was heel gaaf!

Ik ga vanavond even inschrijven voor de 2e Smokkelaarstrail.
Zag er ook heel gaaf uit *\o/*

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:25

Ah oké. Ik heb geen sporthorloge en had mijn telefoon ook niet meegenomen dus had geen idee over de hoogtemeters, leuk om te weten!

Die smokkelaarstrail heb ik ook weleens van gehoord, veel plezier alvast ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:57

Smokkelaars trail heb ik vorige keer gelopen (25km). Zaten wel mooie stukken in, maar niet echt een uitdagende trail. En het inschrijfgeld vind ik wel erg veel voor wat er wordt geboden. (geen tijdsregistratie, geen klassement, geen douches). Ja dan kun je eigenlijk net zo goed daar gratis zelf een rondje gaan lopen.
Koning van Spanje trail heb ik nog nooit gelopen. Komt steeds niet uit wat betreft planning maar ik krijg ook het idee dat die inmiddels te groot en dus te druk is geworden. Niets zo erg als file moeten lopen in een trail.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:53

Goed om te weten Greetje63!
KvS viel volgens mij reuze mee qua drukte op de langere afstanden. De 11 was wel redelijk druk. Nu vind ik dat zelf niet zo erg want ben toch nog niet snel maar als je door wilt lopen en je zit achter iemand vast op een single track is dat natuurlijk behoorlijk frustrerend.

Volgende wordt de vaalserberg of stuwwaltrail (denk die laatste). Nu eerst van mijn spierpijn afkomen, had nog nooit 11km gelopen en dan met klimmen erbij was toch wel pittig voor mijn lijf.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:27

Stuwwaltrail ins in ieder geval heel mooi en pittig. Als zal die in het voorjaar net zo modderig zijn als in het najaar toen ik hem gelopen heb.
ik vind altijd dat je van een trail veel sneller hersteld dan van een wegwedstrijd. Inderdaad heb je soms wel pijntjes op een andere plaats dan dat je ze bij gewone wedstrijden hebt maar vaak zijn die ook weer heel snel weg.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:45

Ik denk omdat je niet hetzelfde de hele tijd belast als bij een wegwedstrijd. Je loopt steeds anders dus meer afwisseling voor het lijf. Ik heb iig erg veel zin in de Stuwwaltrail!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:58

Tijdens de Stuwwaltrail zit ik in de Ardennen met de mountainbike.
Dus die kan ik helaas niet mee doen :(:)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:19

de schok belasting is op onverharde ondergrond natuurlijk sowieso veel minder. En op de weg ligt het tempo continu op het maximale van je kunnen terwijl je bij een trail weet dat je van alles nog gaat tegenkomen en dat het dus niet veel zin heeft op je tandvlees te gaan lopen want dan kom je de zware stukken niet door.