Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:23

Samantha, ik ga er van uit dat ik dit weekend wel weer fit ben. Dan zijn we 2 weken na het begin van de verkoudheid verder. Het gaat heel langzaam al weer wat beter. Alleen ja, ik heb dan ook 2.5 week niet getraind op hardlopen (en ook geen lange afstanden gewandeld, 14.6 was het verste). Ik ga er dus ook niet van uit dat ik dan 27km kan hardlopen, maar misschien wel 9 of 18 en dan de rest wandelen ofzo. Ik wil eigenlijk wel die afstand in de benen hebben, dat is ook wat er gezegd wordt, als het niet lukt hardlopend, probeer wel de afstand in de benen te krijgen. Maar het is wel zo dat ik met wandelen last van m'n hielspoor krijg en met hardlopen niet. Dus vanmorgen stond ik weer op met pijn in de hak, iets wat ik niet heb als ik hardgelopen heb. En gisteren ging het maar om 10km.
Dat blijft dus ook een aandachtspunt helaas. Maar goed, als ik af en toe 100m hardloop en dan verder wandel, dan heb ik het weer minder dan dat ik 100% wandel. Wandelen is wel een heel andere belasting, ik kan niet zeggen minder zwaar. Dus die afstand wordt nog wel een dingetje komend weekend, maar ik ga gewoon genieten en zie het wel. Ik heb in ieder geval tot 5 uur 's middags, dus qua tijd moet het makkelijk lukken. Zonder doel starten is immers ook mogelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:22

Maar dan wil je er dus gewoon een dagtocht van maken ipv een hardloopevenement. Ik snap dat niet, maar goed.

Samantha, ga je dat sporten doen bij je sportschool? Wel goed zeg.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:12

Goof, in principe thuis/eigen sportschool, het is elke dag 15 min ongeveer. En dan eens per 2 weken terug naar hun, om te kijken of het verbeterd.
Ik ben wel benieuwd of dit me gaat helpen. Ik ga vanavond weer bij de AV mee trainen na 2 maanden, ook wel benieuwd naar. Staat een baan training op het programma, maar voordeel van baan is dat ik rustiger kan als ik het niet trek.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:31

Echt goed hoor. Ik zou er ook echt eens meer in moeten duiken, ben ook niet sterk qua balans en ik mis sowieso kracht. Ik denk dat mijn fysieke klachten ook zouden afnemen. Maar eerlijk, ik heb er geeoon geen zin in :')

Wat een heerlijk loopweer vandaag, lekker fris, maar niet te koud.
Heb een klein rondje gedaan, want ik wilde mijn knie niet overbelasten (dat doe ik zondag wel weer :') ).
Lekker gelopen en echt een lekker tempo! Ik merk dat ik conditioneel wel echt lekker ga, dat is fijn, want dat was een hele periode echt minder.
En toen ik thuis kwam had mijn man al boodschappen gedaan en een ijskoffie mee genomen. Ik ga serieus zo achterlijk goed op ijskoffie, jammie.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:48

Aah lekker zeg, ja ijskoffie is zeker lekker!

Ik wil dit gewoon nu even goed doen. Ik baal gewoon van die pijnklachten en blessure ellende. Misschien is dit wel de truc die wel helpt, geen idee.
Wat er trouwens ook naar voren kwam is ademen. Ze benaderen daar alles nogal holistisch. Maar ik houd m’n adem in als ik een oefening doe. En toen hij me vroeg om eens 3 keer goed in en uit te ademen, was dat nog steeds oppervlakkig en alleen borst ademhaling.
Geen idee hoe dat te verbeteren maar daar zit ook heel veel winst.

Dit was trouwens m’n fiets ritje gisteren, op ebike, kort stukje vanaf fysio naar huis. Maar die hartslag, dat kan toch niet?
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:08

Zo, hij piekt ook ineens zeg. Gek. Ik herken dit wel van hardlopen, niet van fietsen. Waarom zou die hartslag niet zo hoog kunnen zijn en wat had je verwacht dan?
Als ik op de racefiets zit is mijn hartslag wel wat lager dan bij hardlopen, maar het ontloopt elkaar echt niet heel veel.
Ademen! Man, ik adem ook zo vreselijk slecht, zeker sinds corona. Ellende.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:16

Goof schreef:
Maar dan wil je er dus gewoon een dagtocht van maken ipv een hardloopevenement. Ik snap dat niet, maar goed.

Samantha, ga je dat sporten doen bij je sportschool? Wel goed zeg.

Nee, wel grotendeels hardlopen. En rest zien als training als het niet meer gaat. Ik ga nu zonder direct plan er naartoe. Dus 2 rondes of 3. Als ik na 1 al te moe ben zal ik enorm balen en dan zeker een 2e wandelen. Maar verwacht wel 2 te kunnen doen en bij nr 3 dan moe zijn. Bovendien is er een ruime tijdslimiet en is het inschrijfgeld betaald wat ik anders kwijt ben. Je loopt ook niemand in de weg. Het is nu dinsdag, dus ga er van uit dat ik in het weekend wel weer fit ben. En dat het hoesten ook over is. Het gaat al weer beter dan afgelopen weekend. En het gaat er om dat je plezier hebt in je sport. En ook iemand die soms stukjes wandelt is een hardloper hoor. Al wil ik natuurlijk ook zo veel mogelijk hardlopen en zo min mogelijk wandelen.

Ik heb ook wel eens een plotselinge piek in de hartslag, geen idee of dat dan klopt of niet. Maar dan wandel je eigenlijk continu in zone 1 en zit er 1 piek bij in zone 4. Dat kan haast niet kloppen, maar goed, het staat dan in je Garmin.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:43

Ik wandel ook 'soms' een minuutje om een gelletje te nemen, te drinken en mijn hartslag iets te laten zakken. Of nog korter om een mooie foto te maken.
Maar 1/3e of zelfs 1/2e is niet meer 'soms' wandelen :')

En excuus dat ik er zo op zit, maar het verbaast me gewoon keer op keer weer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:53

Goof schreef:
Ik wandel ook 'soms' een minuutje om een gelletje te nemen, te drinken en mijn hartslag iets te laten zakken. Of nog korter om een mooie foto te maken.
Maar 1/3e of zelfs 1/2e is niet meer 'soms' wandelen :')

En excuus dat ik er zo op zit, maar het verbaast me gewoon keer op keer weer.

Ho, ik wandel normaal ook alleen maar soms een stukje. Maar nu ben ik bang dat het wat anders wordt. Maar misschien valt het mee en is je conditie na 2.5 week niet achteruit gegaan. We gaan het zien. Het is niet mijn plan om 1/3 te wandelen. Maar ben er nu gewoon wel wat bang voor ja. En daar kan ik nu niets aan doen helaas. Is geen onwil. Ik heb het overlegd met wat mensen en die zeggen, probeer toch die afstand in de benen te krijgen. Dat is belangrijker dan hoe. Dus we gaan het wel zien. En misschien ben ik er ook na 1 ronde wel klaar mee, maar ja, het is wel zo dat meer dan 200km rijden betekent dat ik niet snel op zal geven. En dus moet ik er maar het beste van maken. Inschrijfgeld is betaald, ik hinder niemand, ruime tijdslimiet, dus tja, we gaan het dan maar gewoon zien.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:40

Dit is op elektrische fiets, dus bijna geen inspanning, dus dan kan m’n hartslag toch niet zo pieken?
Ik heb nu dus ook een enorme herstel tijd steeds, want hij telt er na zo’n fiets ritje gewoon 30u bij op ofzo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:22

Germie, waar train je voor dat die afstand zo belangrijk is? Want je lichaam kapot maken werkt averechts, is toch wel een bekend principe uit de trainingsleer. Ik zou liever 2 rondes lekker lopen dan jezelf dwingen er 3 te doen.

Gekke waardes Samantha. Kan je horloge een glitch gehad hebben? Bij hardlopen herken ik het ook wel, maar bij fietsen niet. Tenzij je opeens een berg hebt en tegenwind.

Goof, jij lijkt nog steeds sneller te worden, klopt dat? Heerlijk zo'n ijskoffie met dit weer :+
Haha nee hoor, lief van je man!

SV, ik snap wat je bedoelt hoor met de drukte! Ik vind de wegwedstrijden leuk, maar zo'n trail is echt genieten. Ik ben nog op zoek naar wat andere loopjes dan die van Trailrunning.

Ik heb besloten dat ik nog geen zin heb vandaag, dus start donderdag weer met hardlopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 18:36

Samantha je hartslag gaat wel aardig mee met je snelheid, maar lijkt wel erg hoog idd.

Germie ik zou ook kiezen voor 1 of 2 rondes en die gewoon fijn lopen.

Goof heb jij nou een oranje witte kat?? <3 Heb ik een zwak voor. Wij hebben er ook eentje.
En lekker gelopen natuurlijk.
Koffie vind ik dan weer smerig.

Wij zijn ons aan het oriënteren op Slowakije voor de zomer en hebben ook een trail gezien daar. Een marathon afstand met 1800hm in het tatra gebergte. Erg kleinschalig. Verder is er weinig te vinden daar aan iets langs en georganiseerds.
Mijn vriend moet zijn aangevraagde dagen bevestigd krijgen en dan gaan we denk ik wat huisjes boeken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:57

Gelijk heb je Tiggs.
Ja, ik word ongemerkt steeds vlotter en ik heb echt al wekenlang geen sprint- of tempotraining meer gedaan.

Slowakije <3
Ik houd ervan, het is nog zo puur daar en de Tatra's zijn zo mooi.
Ja, ik heb een rooie kater <3

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:08

Ik zie de kat nu pas, wat een lieverd!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:23

Hihi, had die kat eerst ook niet gezien. Wat een leukerd! <3

Wat leuk dat je diegene van Facebook gesproken hebt, Germie. Had je ook wat typisch Nederlands voor haar mee?
In principe was het wel de bedoeling om mijn jonkie voor de wagen te laten beleren maar ik weet nog niet wanneer dat gebeurt. Eerst maar lekker thuis onder het zadel aan de slag.
Waar ga je komend weekend heen te lopen?

Trails zijn zo leuk, Forumster. Gewoon een keer doen!

Leuke actiefoto, SV! Wat een leuk vooruitzicht, Slowakije!

Heeft je horloge niet gewoon de hik, Samantha? Maak je ‘m wel eens schoon? 190 hartslag is wel bizar als je lekker op de elektrische fiets toert.
Of merk je ook dat je hartslag echt omhoog schiet?
Klinkt interessant, dat sportprogramma! Ben benieuwd naar de oefeningen die je krijgt.

Heerlijk Goof, mooi tempo! Superlief dat je man je zo verwend heeft. Extra genieten na zo’n loopje.

Soms heb je even geen zin, en daar is helemaal niks mis mee, Tiggs. Donderdag nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Vanavond een ronde buitenuit gedaan met de loopgroep. Het Noorderlicht zou vanavond ook weer te zien moeten zijn. Ik heb wel wat kleur op de foto gekregen maar niet zo heel duidelijk. Wel heel lekker gelopen. :):)

Gisteravond had ik ontzettend mazzel en kon ik deze foto maken:
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:41

Zie de kat nu ook pas Goof, wat een schatje.

Wauw mooie foto Puera! Dat noorderlicht is helemaal langs me heen gegaan haha. Zag op fb en insta allemaal mensen die naar Soesterduinen enzo waren gereden.

Lijkt me mooie plek voor vakantie SV! En om te trailen natuurlijk.

Ik heb gisteren weer meegetraind bij de AV. Stond baan training op programma dus dat durfde ik wel aan. Alleen was de baan te glad en gingen we de wijk in.
Ik kan de snelle tempo’s van die groep niet bijhouden, hun easy tempo is mijn snelle tempo zeg maar. Dus ik heb mijn training iets aangepast. Wil ook niet meteen geblesseerd raken weer.
En als ik dan m’n data terug krijg heb ik dus echt te snel gelopen. Want je wil toch niet 500 meter achter de groep blijven, ik liep al achteraan.
Dat is wel nadeel, op zaterdag is de groep in 2 verdeeld, snel en normaal tempo. Op dinsdag is dat dus gemixt, zitten jongen bij die uit de wedstrijd groep komen en easy tempo rond de 5 is haha.
Maar wel leuk om weer mee te trainen, voel de bilspier wel maar niet overdreven. Straks in lunchpauze rustig rondje lopen.

Afbeelding

Had horloge niet stilgezet bij wandelen enzo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 12:56

Geweldige foto Puera, ik baal dat ik het gemist heb. Fijn dat je lekker gelopen hebt!

Samantha dat ziet eruit als een pittige training! Ga je dan niet teveel over je grenzen heen als je met van die snelle mensen loopt?

Ik ging vanmorgen met zonsopkomst lopen. Wat was het fantastisch. Ook nog een grote groep herten gezien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:59

O wauw zeg, wat een prachtige foto’s!

Ja dat ga ik zeker. Want iedereen zegt, loop je eigen tempo. Maar als je in het donker loopt en je ziet de groep steeds verder voor je uit ga je toch proberen bij te lopen.
Duw de easy stukken; die zijn voor mij 6:40, heb ik grotendeels onder de 6 gelopen.
Normaal lopen er wel meer langzamere mee maar die waren er nu niet. Ik heb de hele snelle stukken gewandeld, even op adem komen.
Hopelijk volgende keer weer op de baan.
Net herstel rondje gedaan, 7,5k zone 2, lekker door het bos.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:32

Mooi noorderlicht Puera. Hier was het gisteren helaas amper aanwezig en de avond er voor lag ik voor pampus op bed. Dus heb het gemist helaas.
Ik ga op de Utrechtse heuvelrug lopen. Een paar keer per jaar ga ik verder weg voor een trailrun, wel steeds eentje met een medaille die ik nog niet heb. Dit is een nieuwe trailrun, Galgenberg, hoewel het eigenlijk gewoon voortborduurt op de Mas Montagne trail. Heb Mas Montagne al gelopen. Toen was de heide paars. Nu dus in de winter.

SV, je had mooi zonlicht. Was de grond ook bevroren? Want hier heb ik tussen de middag even 4km gewandeld zo snel als ik kon, maar alles was hard.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 15:58

Nee die was niet bevroren.
Wel onwijs veel takken afgebroken door de sneeuw.
Ik zag hem voorbij komen die galgenberg trail.

Ik heb me ingeschreven voor de zandenbos trail in gebruari, de 30km.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:47

Ah ja, Zandenbos staat ook misschien nog op mijn lijstje, mooi daar.
Galgenberg ook zin in.

Prachtige loop zeg SV, je was echt vroeg op pad dan.
Puera, ook een supermooie foto.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 12:43

Zo gaaf dat Noorderlicht! Ik heb het helemaal gemist dat het te zien zou zijn, dus ook geen poging gedaan.

Pittige training Samantha. Ik herken het wel dat je dan heel snel te hard gaat lopen. Gelukkig kon je gisteren weer op je eigen tempo lopen! Geen last van de wat te zware training?

Ik heb net weer een rondje gefietst, er stond iets meer wind dan ik had gedacht maar het was wel lekker. Na 18 km m'n vader gemeet voor koffie en een taartje, dus het was ook nog eens gezellig!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:06

Zo leuk om foto's te zien van jullie rondjes. Noorderlicht heb ik ook gezien en vastgelegd:)

Mijn rondje bos vanmiddag
Afbeelding
Ideaal dat de paden nu hard zijn door de vorst, dan is het minder zwaar.

Vraagje: ik heb gemerkt dat mijn trailschoenen nu wel echt versleten zijn (geen bounce meer, ik raak de energie 'kwijt' in de grond). Op mijn nieuwe weg schoenen loop ik enorm veel makkelijker. Tijd voor nieuwe trailers dus. Ik ben erg gehecht aan mijn Brooks cascadia 16 en zie ze hier en daar nog te koop. Ik ben een beetje bang dat de kwaliteit achteruit is gelopen tijdens de lange opslag. Wat denken jullie? Ik blijf graag bij dit type, alle blessureleed heeft me geleerd dat ik heel goed ga op deze. Opvolgers zijn vaak best wel anders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:03

Mijn ervaring is dat er met opslag niets mis is en dat je prima een overjarig model kunt kopen. Ik heb nog een ongebruikt paar Clifton 9's hier staan, juist omdat ik op de Clifton 9 goed kan lopen en bij de 10 weet ik het niet. 1 paar Cliftons is bijna af, dan staat er nog een bijna nieuw paar die ik voor wedstrijden gebruik waar de carbonschoenen niet handig zijn. En ik heb dus nog 1 paar gewoon in een doos in de kast staan.
Dus ik zou rustig een overjarig model met korting kopen (dus betaal niet het volle bedrag).

Hier even een soort van ego post hoor. 2 weken niet gelopen en ik hoest nog steeds wat. Ook ben ik nog enorm moe, kan echt de hele nacht als een mummy slapen (ik word wakker in de houding waarin ik in slaap gevallen ben), Garmin vindt dat ik goed slaap en mijn HRV is ondanks mijn verkoudheid ook niet slecht geweest. Maar de energie, man, die is er gewoon nog steeds niet. Ik heb al wel 30km gewandeld deze week, maar nu wilde ik echt weer proberen hard te lopen. Maandag was na 100m de lucht op, benauwd. Dus nu naar de loopgroep, we zouden piramide doen, 100, 200,300, 400, 300, 200 en 100m met steeds max 30 seconden rust.
Nou, ik heb heerlijk gelopen. Heel rustig aan gedaan, had met de rustpauzes er bij 5km in 43 minuten, mijn spieren voelen alsof ze amper wat gedaan hebben, maar ik had het maar iets benauwd en hoefde ook niet vaker te hoesten dan dat ik wandel. Als ik ging versnellen, dan konden mijn longen het niet aan, maar zo rustig wel. Dus ik heb stiekem hoop dat ik zondag een 10km in 90 minuten moet kunnen doen. Zo blij dat ik gegaan ben en 5.6km gedaan heb. Niet veel, maar gezien hoe ik me voel was het goed. En ik liep dus lekker. Hartslag is ook niet echt heel hoog geweest, 154, dus eigenlijk klopte alles wel, behalve dus wat benauwd en af en toe hoesten.

Als een pad hard is door vorst en dat pad is gewoon vlak, dan vind ik dat niet erg, maar zodra er ook maar iets aan oneffenheden in een pad zitten wat bevroren is, dan zie je mij er niet op hardlopen. Dat gaat me mijn enkels kosten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:11

Ik heb daar dus juist slechte ervaring mee. Eens hardloopschoenen een paar maand lang niet gebruikt en toen kon ik ze afschrijven. Helemaal stug geworden. Dus nu durf ik het niet zo goed.

De run2day is heel goed, koop ik zo nu en een schoenen, maar ze hebben me ook twee keer verkeerde maat gegeven dus ik voel me niet schuldig af en toe niet trouw te zijn