Zebrastreep schreef:Het komt wel vaker voor dat juist mensen die hoog opgeleid wat meer gevoelig kunnen zijn voor dit soort praktijken. Ik ben ook wel op plekken geweest waar mensen werken die niet in de maatschappij meekomen. En daar zaten ook hele slimme mensen bij die gewoon een HBO studie hadden gedaan. Maar een kleine groep kan sociaal niet goed meekomen en daar op vast lopen. Dus er kunnen inderdaad hele slimme mensen bij zitten , maar die vallen net een beetje buiten de boot omdat ze vastlopen op het sociale. Nu vinden ze aansluiting bij een groep met dezelfde denkwijze. En aangezien mensen ook grote kuddedieren zijn is het logisch dat iemand daar dan verbinding mee kan voelen en dan maar mee doet.
Beetje vergelijkbaar met groepsdruk , als je bij een groep hoort en één iemand doet wat heel verkeerds maar de rest van de groep accepteert dit , zeg je echt niet van ho uh dit kan niet. Puur omdat je dan weet dat je het 'kudde' gevoel kwijt bent met alle gevolgen van dien. In dit geval loopt er iemand met een galg of weet ik veel waarmee maar niemand zegt er wat van , anders volg je het principe niet meer en val je buiten de boot. Aansluiting voor een mens is nu eenmaal heel belangrijk.
Eigenlijk werken de hersenen van mensen best wel interessant.
Boeiend die psychologie, ik denk dat er ook gewoon heel veel mensen meeliepen die de galg niet gezien hebben of geen jodenster gezien hebben eigenlijk? Of dat afkeuren maar het geen reden vinden om dan af te haken bij de demonstratie?
Volgens jouw theorie zouden deze mensen juist moeten willen prikken, als aansluiting en niet buiten de boot vallen je belangrijkste motivatie is?