Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boemklatsch

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 01:18

Ik heb gisteren eindelijk weer gelopen.. :):)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:44

Piekosjj als je vast houd aan de dinsdag en donderdag training zou je zaterdag een niet te lange track training kunnen doen maar dan enkel met sprintjes of tempoblokken maar net iets hoger dan op duurloop tempo en dan op zondag de interval training. Dat lijkt mij wat betreft verdeling van de trainingen prima te kunnen.
Het blijft wel heel belangrijk de trainingengoed op elkaar af te blijven stellen. Dat is toch altijd het risico als e een paar dagen met een groep in opdracht traint en dan zelf de rest in gaat vullen. want om zelf je weekend trainingen in te zou e moeten weten wat er voor de dinsdag en donderdag op termijn maar zeker de week later in de planning staat.
Heeft de groep geen trainer die het voor je in kan vullen.
Ik heb gisterenavond mijn schema weer gekregen tot de volgende wedstrijd over een kleine drie weken. Deze week nog rustig aan. Vandaag een kort rustig duurloopje van een uur en dan morgen een rustdag. Gaan we vanaf donderdag weer een beetje echt aan het werk. Maar tot het met het weekend allemaal wat rustiger en korter dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:11

Greetje63 schreef:
Piekosjj als je vast houd aan de dinsdag en donderdag training zou je zaterdag een niet te lange track training kunnen doen maar dan enkel met sprintjes of tempoblokken maar net iets hoger dan op duurloop tempo en dan op zondag de interval training. Dat lijkt mij wat betreft verdeling van de trainingen prima te kunnen.
Het blijft wel heel belangrijk de trainingengoed op elkaar af te blijven stellen. Dat is toch altijd het risico als e een paar dagen met een groep in opdracht traint en dan zelf de rest in gaat vullen. want om zelf je weekend trainingen in te zou e moeten weten wat er voor de dinsdag en donderdag op termijn maar zeker de week later in de planning staat.
Heeft de groep geen trainer die het voor je in kan vullen.
Ik heb gisterenavond mijn schema weer gekregen tot de volgende wedstrijd over een kleine drie weken. Deze week nog rustig aan. Vandaag een kort rustig duurloopje van een uur en dan morgen een rustdag. Gaan we vanaf donderdag weer een beetje echt aan het werk. Maar tot het met het weekend allemaal wat rustiger en korter dan normaal.

Ik ga met Greetje mee. Ik dacht dat ook allemaal wel zelf te kunnen en maar door te blijven gaan. Rust en de trainingen moeten in balans zijn. Ik zit nu met de gebakken peren en ben geblesseerd. Puur omdat ik perse eigenwijs door wilde gaan en heb nu een overbelastingsblessure.

Ik heb gisteren weer mijn eerste voorzichtige training gelopen, 5 blokjes van 4 minuten in duurtempo hardlopen met daartussen 2 minuten wandelen. Daarvoor en daarna 10 minuten in en uit wandelen. Het voelde alsof ik jaren niet heb hardgelopen, alsof mijn conditie helemaal weg is, en dat terwijl ik 3 weken geleden nog een halve marathon liep. Maar geen pijn! *\o/* Mijn heup hield zich goed, voelde hem af en toe maar meer onwennig als pijnlijk. Vanavond krachttraining en morgen naar de fysio. Ik hoop dat hij zegt dat ik weer mag opbouwen en dan gaat hij samen met mijn trainster een schema maken.

Het advies van hem en van mijn nieuwe trainster is om nu te gaan focussen op de kortere afstanden en op snelheid. Ik ben gezegend met het lijf van een spinter en niet van een duurloper :( Ik heb heel lang in mijn hoofd gehad dat hoe verder je loop hoe beter je bent en dat is best lastig los te laten. Aan de andere kant ben ik dol op hard gaan, knallen op de baan, en ik merk ook dat ik daar beter in ben. Op de lange afstanden ben ik een middenmoter, en op de korte afstanden loop ik vooraan mee. Dus even de focus verleggen en weer lekker doorgaan.

Het was gisteren trouwens echt heerlijk weer! {:}

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:45

Ik ren dus 2x per week. En het gaat elke keer beter dus ik vind het prima. Misschien dat het met 3x pw nog sneller en beter gaat, maar ik hoef niet snel en daarnaast heb ik al een volle week met baan, paard en huishouden. En nu krijgen knieën, pezen en banden genoeg rust. Na mijn trailruntraining op de stuwwal hier vorige week voelde ik beide achillespezen (alles ging heuvelop- en af) dus zelfs een hele week niet gerend.
Ik wissel het soort trainingen wel af. 1x pw een rustige steeds langere training (afstand verhogen) en dan de ene week een kortere training met iets hoger tempo of interval. Beetje om en om.

Oja, als mijn paard straks half mei zijn 120 of 160km wedstrijd heeft gelopen en dus een paar weken vrij heeft, ga ik wel 3x pw lopen omdat ik dan mijn paard niet hoef te trainen.

Gisteren als laatste training voor as vrijdag (Ladiesrun 4mijl) een bekend rondje van net iets meer dan 5km gelopen. Maar 2/3e gaat progressief omhoog met een pittige klim aan het einde en dan een stukje omlaag en dan laatste 800meter weer vlak. Heb de klim tot nu toe niet in 1x door kunnen lopen, altijd 1 of 2 keer wandelen ivm buiten adem. Maar nu heb ik alles door kunnen rennen! En het ging echt lekker. Dus kwam zeer voldaan thuis :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:03

En nou gaat de hardloopwedstrijd niet door :\ Balen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:47

Hoezo niet door? Waarom niet?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:48

Te weinig inschrijvingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:52

Dat is echt balen, en zeker zo kort dag! Eigenlijk erg slecht van de organisatie...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:56

Ik snap op zich wel dat ze toch op het laatst gewacht hebben. Maar denk ik ook te weinig werving gedaan. Was juist zo leuk in het kader van de Giro d'Italia.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:38

Djilna schreef:
En nou gaat de hardloopwedstrijd niet door :\ Balen!

Daar baal ik ook van!! Had er net zo'n zin in..

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:13

Wat jammer van de wedstrijd maar is natuurlijk ook maar niks als er bijna niemand meedoet :\

Ik heb vandaag een rondje van 7,72 km gedaan, tempo 5:57. Was zwaar omdat de zon scheen en het daardoor toch wel warm was :) Maar ik kan dan ook helemaal niet goed tegen warmte :+

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:11

Ik begrijp dan wel dat je het warm had haha, hier nog zo iemand. Hier waaide het vandaag best hard dus dun jasje was niet overbodig.

He ik vroeg me af he. Ik vertelde vandaag aan iemand in mn naaste omgeving van mijn 4em inschrijving. Ze vroeg naar wat ik nu liep (3km in ong 9:20/km met nog 5 weken schema te gaan). Toen deed ze een beetje alsof het waaaaay out of my league is om 11 juni 6,4km te doen. Zie ik het zelf dan te rooskleurig of zij juist iets te zwartgallig?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:25

9.20 per km is wel langzaam..en 3 km is nog niet zoveel. Hoe lang heb je erover gedaan tot je die 3 km kon volhouden?

Ik heb me ingeschreven voor de strong viking water edition.. ik weet niet wat ik ervan ga vinden. Mijn zusje heeft me overgehaald. Hou helemaal niet zo van al die modder :')
Ik heb vanavond 7.5km gelopen met 5.53 min per km. Ging best lekker.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:36

Jij liever dan ik haha, ik hou graag droge voeten.

Nou die 9:20 is wel met wandelen erbij. Ik heb vandaag het volgende gedaan; 7/2/7/2/7/2. Runkeeper geeft van die handige updates qua tempo en als ik net gewandeld zie ik het tempo altijd kelderen :').

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:40

Ik vind het moeilijk inschatten of je het kunt. De een kan sneller opbouwen dan de ander, maar ik denk dat er nog wel wat werk aan de winkel is voor je!

Ik hou ook liever droge voeten, maar af en toe moet je eens wat uitproberen..

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:45

Ja werk aan de winkel geloof ik ook zeker :j Ik denk dat het niet verkeerd is om te kijken of ik een iets hoger tempo kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:56

Amethyst_ schreef:
Ja werk aan de winkel geloof ik ook zeker :j Ik denk dat het niet verkeerd is om te kijken of ik een iets hoger tempo kan hebben.

Het tempo gaat vanzelf omhoog als je aan een stuk door gaat rennen. Als je 2 minuten aan het wandelen bent dan gaat je tempo wel omlaag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 06:30

Mijn sponsor link is weggehaald dus het lijkt me wel eerlijk als die van jou ook wordt weggehaald.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:33

Ik heb de regels hierop nagelezen voor ik dit postte. Een sponsoractie mag niet via bokt georganiseerd worden, maar wel via bokt gedeeld worden, als hier duidelijk bij staat dat het niet via bokt georganiseerd is. (Lijkt me logisch vanuit spierfonds).

Dus volgens mij gaat hier niks in strijd met de regels? Anders hoor ik het graag.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:56

Thanks voor de tips wat betreft die extra dag training! Ik was dinsdag niet thuis, dus niet wezen lopen met de club en dus ook geen kans om het een en ander te vragen. Wel heb ik gister in plaats daarvan een korte interval training op straat gedaan, heerlijk om weer 'ns vlak te kunnen rennen en even je verstand op nul te zetten! Ik moet nog regelmatig lopen bergop in de heuvels dus dan kom je eigenlijk nooit lekker in een ritme. M'n interval bestond uit vijf intervallen van 3 min rond de 5.15/5.20 min/km en dan 2 min rustig rennen. Uiteindelijk zo'n 5.5 km gelopen in 31 min inclusief warming-up en cooling-down dus zeker niet ontevreden!

Balen Djilna & Supervixen dat de wedstrijd niet door gaat! :\
Amethyst ik denk dat het wel kan, maar ook niet met te veel speling. Ik zou eerst ervoor zorgen dat je de afstand kan lopen (scheelt je ook mentaal, want je weet dat je het al kan tijdens de wedstrijd!) en daarna pas op tijd focussen. It's not the distance that kills, it's the pace! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:30

Moderatoropmerking:
Even een toelichting op het plaatsen van sponsorlinks, stem op mij links, etc. Dit is NIET toegelaten op dit gedeelte van bokt. Het is niet de bedoeling om binnen te vallen in topics met een dergelijke link, of berichten te plaatsen met een dergelijke link. Wat mag wel is de link delen in je onderschrift of een topic openen op LN. (Pas op, ook de link van dat topic mag je niet gaan rond posten, maar mag je wel in je onderschrift plaatsen ;) )
Dit kun je na-lezen in de boktregels.
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Mag_i ... op_Bokt.3F
Citaat:
Een goed doel of inzamelingsactie onder de aandacht brengen is ook toegestaan, dit kan door het plaatsen van een link op het Links [LN] forum of in je onderschrift. Wel vragen we je hierbij duidelijk te maken dat dit níet via Bokt loopt.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:49

Kennen jullie Rangar in Nederland? Ik ga in September met een relay team van 12 mensen meer dan 300km afleggen. Iedereen loopt 3 wissels en we lopen daarbij dag en nacht, totdat de finish bereikt is. Mijn aandeel is 'slechts' 24km, maar 18 daarvan vallen onder moeilijk of zeer moeilijk, vanwege de heuvels (meer dan 350m omhoog en 450m omlaag). ~~}>

Dus als iemand nog tips voor heuveltraining heeft hoor ik het graag. :=

Amethyst_ schreef:

Nee, joh, lekker zo blijven lopen! Je bent nu nog aan het opbouwen, dan is sneller worden nog helemaal niet aan de orde. Die 6,4km haal je wel! Ik neem aan dat dit je eerste wedstrijd is, maar het zal je verbazen hoeveel mensen af en toe wandelen. Een van mijn loopmaatjes staat regelmatig op het podium en zelfs die neemt onderweg vaak even 'pauze.' Aan de andere kant, zou het kunnen dat je tegen die tijd 6,4km onafgebroken kan lopen, maar het is inderdaad erg krap.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:56

Guinevere; Is het ook voor een goed doel of is het doel de afstand an sich? Ik vind t wel heel knap!!

Vandaag heb ik 8/3/8/3/8/3 gelopen. Ik heb 3,4km afgelegd in 8:24/km. Doordat mn loopstukken steeds langer worden is mn tempo al een minuut/km sneller. Ik heb na wat onderzoek op internet mn schema ietsje aangepast.

Les 1 en 3 zijn in een week gelijk. Ik heb nu les 3 van elke week vervangen voor interval van afstand ipv duur. En dan even gekeken naar welke afstand ik nu één stuk kan afleggen zodat het niet ineens heftiger is. Maar op die manier hoef ik niet in de laatste 2 weken voor de loop nog 1,5km erbij te trainen. Ik ben hoopvol!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:05

Gewoon voor de gezelligheid. :D

Ik snap niet helemaal hoe je je schema aan wil passen, maar pas daar wel mee op. Soms gaat je conditie je lichaam voorbij en dan heb je zo een blessure te pakken.

Als je op schema blijft, kan je bij de laatste les 30 minuten onafgebroken lopen. Dat kan 5km zijn, maar ook minder, of misschien zelfs meer. Hoeveel je nog erbij moet trainen hangt van je snelheid af. Weet je wat je snelheid is tijdens de hardloopstukken? Dan heb je al een beter idee.

Bij alle 5k's die ik gelopen heb bleef het parcours minimaal een uur open, dus als je een beetje doorloopt kan je dat binnen de tijd afleggen zonder ook maar een stap te rennen. Hoe lang je erover doet maakt niet uit; de finish halen is al een mooi doel op zich! Dan kan je de volgende keer je doel bijstellen naar PR - x seconden/minuten.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:10

Een uur na de start van de 4EM start de halve marathon dus open is het parcours wel.

Vandaag was mijn tijd van de eerste km 7:55/km. Daarvan heb ik denk ik zo'n 100/200m gewandeld. Ik ben voorzichtig en luister goed naar mn lijf, maar vind het goed dat je toch even 'waarschuwt' :) Ik heb een vrij lage pijngrens dus als er iets niet lekker voelt merk ik dat heel snel.