Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:40

Groen licht van de arts! *\o/*
Alles staat goed, en hij zag aan mn loopjes dat het beter gaat. Heb inderdaad ook de laatste weken minder pijn en ook niet meer het gevoel dat ene kant zwakker is.
Ik mag verder opbouwen naar marathon, hij raad wel af om elke week een lange duurloop te doen, om de week is beter. En dan de andere week een duurloop van 1:15 met de trappen bijvoorbeeld.
Zulke blessures komen vaak terug als je teveel doet, daar heb ik inmiddels ervaring mee: en over training is dan ook een hoog risico.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 14:42

Wat een goed nieuws zeg! Fijn!

Leonie ik denk dat je je hardloopconditie straks zo weer hebt opgebouwd. Zeker als je nu andere sporten blijft doen. Dat komt echt wel goed.

Leuke lantaarnpaaltraining Puera!

Ik heb vanmorgen heuvels gelopen net over de grens in Duitsland. Enorm genoten van het zonnetje. Ik zweette me al meteen weer kapot :')
Wel morgen een afspraak met de huisarts om eens te bespreken waar ik allemaal tegenaan loop de laatste tijd qua gezondheid. Heb hem nog nooit gezien, want ik kom eigenlijk nooit bij de huisarts :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:41

Echt heel mooi en ik vind de eerste foto tof. Mooie training.

Leonie, ik denk ook dat je conditie niet zomaar verloren gaat hoor.

Superfijn Samantha!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:34

Wat tof zo op de skies achter je paard Germie. Wat braaf! Die van mij zou meteen aan de kletter gaan vrees ik.

Heel fijn Samantha, hopelijk blijft het met deze tips ook goed gaan in je training naar de marathon toe.

Ik verwacht ook dat je op deze manier best goed in conditie blijft Leonie.
Ik heb ooit mijn heup gebroken en was net daarvoor aan een training begonnen voor mijn eerste hm. Ik ben toen mijn hele lichaam blijven trainen behalve dat ene been. Ik heb daarna (op de eerste paar weken na, toen struikelde ik steeds omdat dat ene been slapper was) binnen 3 maanden weer volledig op kunnen bouwen.
En jij doet echt veel meer nu dan ik toen deed. Komt vast goed! Jij bent zó sterk.

Wat heb je weer prachtige foto's gemaakt sv! Ik hoop voor je dat er iets uit het doktersbezoek komt waar je iets aan kunt doen.

Mijn hardlooprondje ging weer niet door vanavond. Pas om half 8 thuis van mijn werk en toen moest ik nog eten. Dat werd me te laat. Hopelijk lukt het morgen wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:18

Balen Busymissy. Jammer, zulke volle dagen.

Germie, inderdaad leuk dat je achter je paard op de ski's kon. Ik had hem even gemist. Braaf beest.

Vanmorgen 10km gefietst en 5km hardgelopen. Had wat last van mijn heup, dus heb het kort gehouden vandaag.
Volgend weekend de Galgenberg trail, hoop dat het dan droog is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:32

Hier is het stil, ik heb al 10 dagen niet meer hardgelopen. In het weekend wegens de sneeuw, daarna 2 dagen wegens gladheid en dooi en toen werd ik verkouden. Ik heb m'n longen vol, ben 1 grote snotfabriek. Dus geen energie, hardlopen wil niet, wandelen zelfs niet. Baal wel. Het uitmesten van m'n paard was zelfs zwaar vandaag, maar moest gebeuren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:19

Rustig hier inderdaad.

Ik heb er al zo'n heerlijke loop opzitten. Ben in het bos gaan lopen en was er al vroeg, dus ik heb echt genoten van de zon.
Ik wilde 15km lopen, maar ik kreeg helaas op 9km toch weer last van mijn knie en met het oog op de run volgend weekend ben ik wijselijk gestopt na 10km.

Ik heb nog 4 prachtige reeën gezien trouwens, waarvan 2 echt op maar 4 mtr afstand ofzo. Wat een kado'tje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:05

Ik heb na Egmond niet meer gelopen, maar wel een heerlijk rondje van 30 kilometer op de racefiets vandaag.
Echt zo fijn die zon!

Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:20

Wat een mooie plaatjes SV en Goof!
Ben je al bij de huisarts geweest SV?

O wat leuk Germie, in de sneeuw met je paard!
Ben je al wat opgeknapt?

Lekker Tiggs, op de fiets. Met gravel bandjes?

Ik heb einde ochtend 22k gelopen. M’n eerste lange afstand weer sinds de blessure. Ging goed, voelde alleen mn voeten heel erg naderhand, maar de benen en hoofd konden nog door.
Heb 11k op 6:35 gelopen, en 2e helft op 6:15.Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:05

Busy heb je nog gelopen?

Germie beterschap!

Goof wat een heerlijke plaatjes en toch 10 mooie kilometers. Wild zien blijft geweldig, verveelt nooit!

Goed gedaan Tiggs en Samantha ook een mooie afstand zeg!

Ik ben bij de huisarts geweest en heb vrijdag bloed laten prikken. Ik denk dat er niks uit gaat komen, maar we gaan het zien. Had in ieder geval een goed gesprek met de h.a.

Vandaag de Montferland halve marathon gelopen. Door al die lichamelijke ongemakken verwachtte ik er niet veel van, maar best tevreden over het resultaat. Niet specifiek voor getraind en had al even niet zo'n afstand gelopen en zeker niet op tempo. Er zaten ook nog twee flinke bulten in, samen 155 hoogtemeters.
Mijn vriend had nog nooit een halve marathonwedstrijd op asfalt gelopen en liep hem gewoon in 1.45u :+. Zo goed!
Ik zat bij elkaar een uur in zone 5 :+, dus ik had het aardig zwaar :')
Nu wel weer even genezen van asfaltwedstrijden, ik kijk weer uit naar lopen in het bos.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:40

Wat is het daar mooi weer bij jullie! Ik zit al de hele dag in de mist. -O- Maar gisteren en vrijdag hadden we het zonnetje er wel bij. Het voelde bijna als voorjaar.

Wat fijn dat je weer groen licht hebt, Samantha! Mooie afstand vandaag!

Heerlijke plaatjes van de Duitse heuvels, SV! Nothing beats the bos maar toch best een mooie omgeving daar bij die halve marathon. :j Mooie tijd!

Genieten, Goof! Wat een prachtige omgeving! Jammer dat je knie weer wat opspeelde. Hopelijk dat je er volgende week geen last van hebt.

Tiggs ook al van die mooie foto’s! Heerlijk gefietst!

Afgelopen donderdag heb ik met m’n collega de intervaltraining gelopen die op het programma stond. 2 km rustig / 7x (3’ vlot + 1’ rustig) / 1 km rustig. Ging lekker.
Vanochtend de duurloop: 75 minuten rustig en 15 minuten vlot. Ik heb altijd wel wat pijntjes, die komen en gaan tijdens het lopen. Maar uiteindelijk heb ik best wel fijn gelopen.
Had ik anders de eerste 5 á 6 km altijd wat moeite om op gang te komen, zware benen en zo, en nu heb ik dat niet meer? Of zou dat toch tussen m’n oren hebben gezeten. :D :+

Vanmiddag hebben we m’n jonkie weer opgehaald bij het beleeradres vandaan. De eerste helft was ze wat onrustig op de trailer maar daarna stond ze keurig stil. Ik vind het allemaal maar wat spannend, dit nieuwe hoofdstuk weer. Ik ga nu lekker instorten op de bank. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:55

Samantha, fijn joh, mooi gelopen.

SV, jeetje, je vriend heeft dan echt heel goed gelopen zeg. Ik vind jouw tempo ook echt al heel vlot. En ik moet stiekem lachen dat je meteen weer klaar bent met asfalt haha.

Puera, mooie trainingen. En leuk dat je paard weer thuis is, spannend ook weer.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:24

SV, Julie hebben allebei echt goed gelopen! Heb je Egmond weleens gelopen of vind je die te massaal?

Samantha, mooie afstand! En dan kon je eigenlijk nog door ook, echt goed.
Ik heb 32mm 4 Seasons banden van Continental. Dat ging heel goed.

Puera, ga jij nu zelf verder met je jonkie? Fijn dat ie weer terug is!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 20:47

Ik hou niet van strand, te ver weg en te massaal. Mag dat ook? :+ :') . Vandaag vond ik ook te massaal.
Heb me net meteen voor twee kleinschalige trails ingeschreven.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 20:58

Dat is wel de bedoeling, Tiggs, maar door een nare ervaring met mijn vorige paard (klikte totaal niet) ben ik heel veel vertrouwen kwijt.
Ik heb gelukkig een hele fijne instructrice die me heel goed begrijpt en er komt iemand om mijn paard voorlopig wat door te rijden dus dat is een erg fijne gedachte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 23:12

Mooie route Goof.

En fietsen kan ook lekker zijn Tiggs.

SV, dat je snel was komt gewoon omdat het een wegwedstrijd was, haha. Mijn laatste trainingen waren eigenlijk voor 80% steeds in het bos. Terwijl ik veel meer een wegloper ben eigenlijk, maar dat is meer omdat ik geen bos heb om in te trainen naast de deur net vaak geen zin heb om de auto te pakken.
Maar je vriend is ook snel zeg. De mijne zal nooit zeggen tegen mij als ik eens mopper van geen zin van kom ik ga mee. Die zegt dan: je mag wel een keer overslaan hoor. En als ik dat bij wijze van spreken 10 keer zou doen, dan zegt hij nog niet dat ik te veel oversla. Oftewel, die krijg je eigenlijk niet mee. Hij is 2 keer meegeweest en loopt dan helaas voor mij, mij er ongetraind uit. En ook zo 14km he.

Puera, ga je nu rijden op het dier? Of ook voor de wagen? Ik gok alleen rijden?

Hier helaas nog steeds absoluut niet fit. Vannacht was een drama, benauwd. Met opstaan viel het wel mee en dacht ik, mooi. Maar nu? Ik hoest me de longen uit het lijf en dat is pas 2 uur geleden begonnen ofzo. De keelpijn is weg, het snotteren wordt ook minder. En dan komt het volgende helaas. Maar had een lange dag, beurs in Dusseldorf. Het was heel gezellig, maar ik ben meer dan kapot. Ik zou iemand ontmoeten die hier was voor haar baas uit China en we hebben via Facebook al meer dan 5 jaar contact. De gesprekken gaan allang niet altijd meer over haar werk en wat ze moet promoten, maar ook over haar prachtige grijze poes en mijn paard, het leven in Chenzen, de natuur daar, familie, sporten, eten en drinken, enz. Dus dat kon ik niet laten schieten, en stond redelijk fit op. Dus ik dacht echt, mooi, gaat de goede kant weer op. We hebben even gezellig met elkaar gesproken, paar foto's gemaakt, want ik ben de lange slungel en zij het kleine vrouwtje (komt maar tot mijn schouder ofzo), en ik heb van haar echte Jasmijnthee gekregen uit de regio waar ze geboren is in een prachtige kadoverpakking en prachtig blik. Zo leuk :D Ik weet nu haar echte Chinese naam (amper uit te spreken, ze hanteert dus een westerse naam voor klanten in Europa), was echt heel gezellig.
Maar mijn lichaam is nog niet weer van de verkoudheid af, hoewel ik eerst dacht van wel. Helaas. Het schuift steeds wat op. Dus hierna komt de hoofdpijn nog?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:47

Sorry, maar gaan wr hier nu ook hele off topic dagverslagen plaatsen? Blij dat het leuk was hoor, maar dan kunnen we beter een huiskamertopic ernaast openen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 18:40

Supervixen schreef:
Ik hou niet van strand, te ver weg en te massaal. Mag dat ook? :+ :') . Vandaag vond ik ook te massaal.
Heb me net meteen voor twee kleinschalige trails ingeschreven.

Ik dacht een 'wegwedstrijd' in natuurgebied te opperen :+

Spannend Puera, maar het klinkt alsof je het goed aanpakt!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 19:47

Haha Tiggs, bedankt voor de tip, maar ik sla de wegwedstrijden even over voorlopig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:55

Wat maakt dat je asfalt vervelend vind? Saaier of mis je de demping?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 20:22

Saaier, maar vooral te druk en wegwedstrijden draaien natuurlijk vooral om zo hard mogelijk lopen.
Daar geniet ik gewoon niet zo van als lopen in de natuur, cruisen op smalle of technische paadjes, wild zien, heuvels op en af, verschillende ondergronden, rust, medelopers die ook genieten van de natuur en waar je onderweg een praatje mee maakt, stilstaan bij verzorgingsposten en daar even kletsen met de vrijwilligers, lekkere snackjes bij de vp's, parkeren vlakbij de start, geen dixi's maar een gewone wc bij de start, rustig een foto maken van iets moois dat je ziet onderweg en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daar kan geen wegwedstrijd tegenop.

Waar ik me trouwens kapot aan ergerde, was dat iedereen zijn lege gelletjes gewoon op de grond gooide. Langs het hele parcours. Bizar.
Je houdt het toch bij je tot een vp?! Je kon het toch ook meenemen toen het vol was? Ik snap daar niks van.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:32

Ah zo. Ik ben eigenlijk niet zo dol op hardloop evenementen vanwege alles wat je op noemt. Ik wist niet dat er een andere sfeer is bij offroad/trailen, interessant om te weten! Dan is dat nog iets om te proberen, later als ik sneller en sterker ben.

Lopen in het bos/natuur is vooral waarvoor ik loop, maar ik vind het wel echt een pak zwaarder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 21:48

De sfeer is niet te vergelijken met die van wegwedstrijden. Veel gemoedelijker.

Ik had nog een foto van gisteren gevonden. Beetje molenpeerd vibes, maar dat vind je al snel van jezelf.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 08:06

Ik ben in het bos ook een stuk langzamer. Vind het ergens wel mooier, maar soms vind ik het ook fijn om in het donker gewoon dom een stuk rechtuit op een fietspad te lopen en nergens over na te hoeven denken.
Maar ik loop ook wel wegwedstrijden. Vind dat ook wel leuk. Het draait bij mij niet om de snelheid, ben toch vaak laatste. Maar probeer op de weg dan zo snel mogelijk te lopen. Met trail zijn het vaak de langere afstanden die ik loop, dus ben overall dan toch langzamer. Ik vind beiden wel leuk. Mits het wel goed georganiseerd is. De trailrun van vorig jaar waar ze alles al opgeruimd hadden voordat de tijdslimiet om was ben ik nog niet vergeten. En de trailrun in Norg kan ik niet kleinschalig noemen met 1500 deelnemers.

Hier gisteren 'getraind', oftewel gewandeld. In 2 uur 10km, dus dat wandeltempo was nog wel hoog. Af en toe flink hoesten, 2 keer gehad dat ik even niet in kon ademen omdat er slijm in de luchtpijp zat wat alles blokkeerde. Maar ik had het idee dat ik overall weer wat fitter word. Een 'hoogholtje', was nog wel zwaar. Heb 2 keer een straat over gerend omdat ik anders op een auto moest wachten. Dat was ook genoeg hardlopen nog helaas. Het voelde bij thuiskomst echt of ik getraind had. Dus dat gaf me dan wel weer een goed gevoel. Komend weekend is het plan een 27km. Gelukkig heb je de hele dag de tijd, dus uitwandelen kan dan ook. Of eerder stoppen, want je kunt na elke lus stoppen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:45

Lekker SV, en je vriend was snel zeg!
Jij ook! Irritant die gelletje op de grond, ik snap dat ook nooit, ik doe ze altijd in mn zak en gooi ze bij vp weg.

Leuk Puera, nieuw paard ook! En lekkere loopjes!

Als je niet fit bent Germie, lijkt 27 km me een beetje te gek?

Ik had een tijdje niet gefietst ivm gladheid, maar zaterdag op de ebike naar paard, gisteren naar fysio. Maar geen idee of het klopt maar als ik de data terug kijk heb ik dan ineens een hartslag van 190 gehad? Waardoor ik voor een stukje fietsen op een ebike wel te verstaan, ineens een mega lange herstel tijd heb?
Iemand een idee? Heb dit nooit bij fietsen?

Ik heb gisteren een intake gehad voor een andere manier van sporten, op mijn blessure en zwakke plekken gericht. Moest een hele test doen, en aan de hand van de uitslag is een programma gemaakt. Voornamelijk stabiliteit is niet zo mijn ding want ik viel letterlijk om bij sommige oefeningen