[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:39

veneri schreef:
Ik lees overigens dat de pleister en nuvaring gelijk staan aan een generatie 3 pik qua risico's

Wat bedoel je daar mee?

Sheran

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:55

_O- sorry moest even lachen om de generatie 3 pik.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:49

Hebben jullie wel eens gehad dat de menstruatie niet doorzet? Ik begon woensdag avond met een heel klein beetje donkerbruin bloed, zoals wel vaker in het begin. Nu is het vandaag zondag en is het nog steeds nauwelijks noemenswaardig en donkerbruin. Ik heb dit nóg nooit gehad en van googlen wordt ik ook niet echt wijzer. Ik heb wel al vanaf woensdag last van menstruatiekrampen, niet zo erg als normaal maar wel op de achtergrond de hele tijd door..

Oh en volgens mijn planning moest ik afgelopen vrijdag ongesteld worden dus dit begon iets eerder wat wel eens vaker zo is en ben sinds september niet meer aan de pil.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:04

Ik heb dat ook sinds ik aan de pil ben. Eerst 3 dagen bruin bloed en daarna 2 dagen gewoon rood bloed en daarna klaar.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:29

Sheran schreef:
_O- sorry moest even lachen om de generatie 3 pik.

Is dat iets Nederlands ofso, namelijk geen idee wat het inhoud

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:31

Wij gebruiken pik als een ander woord voor een mannelijk geslachtsorgaan. :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:06

Ik moest ook even lachen, maar ga er vanuit dat het een typo was.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:14

Klopt, ze bedoelde uiteraard pil, maar in dit topic vond ik het wel toepasselijk :P

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:31

Captain schreef:
Ik heb dat ook sinds ik aan de pil ben. Eerst 3 dagen bruin bloed en daarna 2 dagen gewoon rood bloed en daarna klaar.

Ik ben juist gestopt met de pil en altijd normaal ongesteld. Maar tot nu toe nog steeds alleen donker bruin en heel weinig.. Ik vind het maar gek, nog nooit eerder gehad, ik weet ook niet zo goed of ik er nu iets mee moet doen of niet.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:51

Ik ben vorig jaar een maand of 4 gestopt met de minipil. Was vaak moe en hoofdpijn en nog wat dingetjes wat waarschijnlijk pil gerelateerd kon zijn.

Na een paar weken stoppen met de pil had ik inderdaad veel meer energie, minder hoofdpijn en andere vagen klachten, zelfs mijn nek en schouder klachten verdwenen.

Na 3 weken kwam mijn eerste menstruatie, en was eigenlijk meteen stabiel elke 25 dagen ongeveer .
Alleen bleef ik veel last van mijn borsten houden, en dat maandelijkse gedoe steeds kon ik niet aan wennen (met de minipil wordt je niet ongesteld, dus als je dat al 6 jaar niet meer gewend ben..) en ben ik uiteindelijk na 4 mnd weer begonnen.

Had er na 2 maand eigenlijk wel weer spijt van weer begonnen te zijn, weer moe, hoofdpijn en ook weer vlekken zien (aura migraine), en ik kon weer elke week naar de fysio omdat mijn nek en schouders weer vast gingen zitten. Gebruik inmiddels alweer 4 maanden de pil, maar overweeg weer te gaan stoppen.

En dan ook definitief, en niet meer eraan beginnen, hoop alleen dan dat vooral die zere borsten uiteindelijk wel een keer overgaan. Vraag mij af hoelang zoiets duren kan.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:19

Hey hey even een vraagje ,
Ik heb sinds september een mirena spiraal.
Tot zover tevreden,
Mijn menstruatie is goed regelmatig.
Ik heb nu alleen de laatste 3 maanden onwijs last van krampen rond mijn eisprong,
Zoals vandaag ook lig alleen maar in bed met mega buikpijn, niks helpt.
Wie herkent dit en word het beter of blijft dit zo?
Dit is nog pijnlijker dan bevallen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:38

Ik heb ook even een vraagje. Ik heb nu bijna 2 maanden de prikpil en ik merk dat ik opeens onder de puistjes zit. Zowel op mijn gezicht als op mijn rug. Ook sta ik iedere dag op met lichte buikpijn die in de loop van de ochtend verdwijnt.
Hebben hier nog meer mensen last van en is het bij jullie snel weggetrokken?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:00

Prikpil moet je even tijd geven :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:03

Quebelle schreef:
Prikpil moet je even tijd geven :j

Ik wil inderdaad de prikpil even minimaal een half jaar 3/4de jaar de tijd geven. Heb tot nu toe alleen maar nadelen gehad ( Behalve dat ik nu geslachtsgemeenschap kan hebben zonder condoom *\o/* ) zoals 3weken lang ongesteld zijn, emotioneel onstabiel zijn ( opeens janken of boos worden om niks :') ), puistjes en buikpijn. Ben er trouwens wel van afgevallen :P
Hoop dat de verdere positieve uitwerkingen binnen een paar maanden komen :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:25

Ik moet helaas stoppen met de prikpil, heb ontdekt dat ik toch wat bijgekomen ben. Jammer, want het is echt een ideaal middel buiten dat.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:31

Nou, ik kom hier ook eens mijn verhaal doen. Niet zozeer omdat ik niet weet wat ik moet doen, maar meer omdat ik een soort van steuntje in de rug nodig heb.

Ik slik nu sinds mijn 15de de pil, destijds puur om controle over mijn menstruatie te hebben. Ondertussen ben ik 5, bijna 6 jaar verder en ben ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee ben. In de periode dat ik de pil slik heb ik last van depressie klachten en humeurwisselingen (en niet zo zuinig ook). Daar zijn sinds vorig jaar ook maagklachten bij gekomen, toen ik op een merk ben gezet waar ik slecht op de hulpstoffen reageerde. De laatste tijd loop ik ook aan tegen het feit dat mijn libido dramatisch slecht is en ik last heb van droogheid. Dit zit me best dwars, want het is voor beide partijen niet fijn als mijn hoofd wel wil maar mijn lijf niet, zullen we maar zeggen. Dit is ook een beetje de druppel en ik ben klaar met die rotzooi. Zeker met die tekorten van tegenwoordig waardoor ik constant een ander merk krijg wat mijn lijf ook niet ten goede komt.

Punt is dat ik absoluut niet zonder anticonceptie wil. Ik ben gewoon echt te huiverig om zwanger te worden. Dus er moet een vervanger komen voor die pil. Het liefste zou ik compleet zonder hormonen gaan, maar dan is er allen de koperspiraal en dat zie ik niet zitten ivm grote kans op heftige menstruaties. Ongesteld zijn zal al genoeg wennen zijn zonder dat het ook nog eens heel erg is. Prikpil is geen optie aangezien ik te bang ben dat het niet bevalt of dat het dezelfde bijwerkingen heeft als de normale pil, en dan zit ik eraan vast tot hij uitgewerkt is. Implanon hoor ik veel verhalen over gewichtstoename over, dus dat zou ik liever ook niet willen.

Zelf (en de HA na overleg ook) kwam uit op de mirena. Na ervaringen erover te hebben gelezen, zowel hier als op andere sites, denk ik dat ik het hierop wil wagen. Ik zit er alleen mee dat ik er thuis nogal gedoe over heb. Mijn moeder houd bij hoog en laag vol dat een spiraal alleen te doen is voor vrouwen die kinderen hebben gehad. Ook vind ze het niet nodig omdat ik geen vriend heb. Dit hele gedoe maakt me onzeker en nu begin ik te twijfelen. Voornamelijk omdat ik het niet door een gyn kan laten doen omdat ik dat gewoon echt niet kan betalen.

Zijn er hier mensen die een spiraal hebben zonder kinderen te hebben gehad en die me een beetje gerust kunnen stellen? Want ik wil gewoon echt van die pil af en dit lijkt verder de enige optie.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:15

Een vriendin van me is begonnen met de nuvaring, en die schijnt heel fijn te zijn. Spiraal is echt 50/50. Voor sommigen is die fijn, voor anderen helemaal niet en het is niet iets dat je zomaar kan stoppen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:42

Pluisje1998 schreef:
Nou, ik kom hier ook eens mijn verhaal doen. Niet zozeer omdat ik niet weet wat ik moet doen, maar meer omdat ik een soort van steuntje in de rug nodig heb.

Ik slik nu sinds mijn 15de de pil, destijds puur om controle over mijn menstruatie te hebben. Ondertussen ben ik 5, bijna 6 jaar verder en ben ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee ben. In de periode dat ik de pil slik heb ik last van depressie klachten en humeurwisselingen (en niet zo zuinig ook). Daar zijn sinds vorig jaar ook maagklachten bij gekomen, toen ik op een merk ben gezet waar ik slecht op de hulpstoffen reageerde. De laatste tijd loop ik ook aan tegen het feit dat mijn libido dramatisch slecht is en ik last heb van droogheid. Dit zit me best dwars, want het is voor beide partijen niet fijn als mijn hoofd wel wil maar mijn lijf niet, zullen we maar zeggen. Dit is ook een beetje de druppel en ik ben klaar met die rotzooi. Zeker met die tekorten van tegenwoordig waardoor ik constant een ander merk krijg wat mijn lijf ook niet ten goede komt.

Punt is dat ik absoluut niet zonder anticonceptie wil. Ik ben gewoon echt te huiverig om zwanger te worden. Dus er moet een vervanger komen voor die pil. Het liefste zou ik compleet zonder hormonen gaan, maar dan is er allen de koperspiraal en dat zie ik niet zitten ivm grote kans op heftige menstruaties. Ongesteld zijn zal al genoeg wennen zijn zonder dat het ook nog eens heel erg is. Prikpil is geen optie aangezien ik te bang ben dat het niet bevalt of dat het dezelfde bijwerkingen heeft als de normale pil, en dan zit ik eraan vast tot hij uitgewerkt is. Implanon hoor ik veel verhalen over gewichtstoename over, dus dat zou ik liever ook niet willen.

Zelf (en de HA na overleg ook) kwam uit op de mirena. Na ervaringen erover te hebben gelezen, zowel hier als op andere sites, denk ik dat ik het hierop wil wagen. Ik zit er alleen mee dat ik er thuis nogal gedoe over heb. Mijn moeder houd bij hoog en laag vol dat een spiraal alleen te doen is voor vrouwen die kinderen hebben gehad. Ook vind ze het niet nodig omdat ik geen vriend heb. Dit hele gedoe maakt me onzeker en nu begin ik te twijfelen. Voornamelijk omdat ik het niet door een gyn kan laten doen omdat ik dat gewoon echt niet kan betalen.

Zijn er hier mensen die een spiraal hebben zonder kinderen te hebben gehad en die me een beetje gerust kunnen stellen? Want ik wil gewoon echt van die pil af en dit lijkt verder de enige optie.

Yes ik! Ben er heel blij mee. Het zetten was wel even naar, maar daarna ben je er voor 5 jaar vanaf. Wel heb ik het bij de gynaecoloog laten doen. Dat vond ik wel fijn, want die kunnen ook met echo kijken of alles wel goed zit

De kyleena is miss ook een optie? Daar wil ik naar kijken als mijn mirena er uit moet. Die is wat kleiner dan de mirena.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:48

Je kan een mirena toch ook gewoon weer laten uithalen :?

Ik ben een van diegene die nooit kinderen gehad heeft en een mirena heeft laten steken zonder ongesteldheid. Maar dit was wel bij een gyn, die alles opgemeten heeft en gecheckt op echo.
Dag van plaatsing wel wat buikkrampen gehad maar minder dan als ik ooit tijdens mijn menstruatie gehad heb. Buscopan hielp enorm goed. Gedurende een week soms een vervelende druk als ik gesport had (lopen of paardrijden).
Na 3-4 maanden bijna geen bloexingen meer en na een klein jaar zijn ze volledig weggebleven.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:57

Ik heb voor het eerst sinds ik de pil slik een doorbraakbloeding/donkerrode/bruine afscheiding, nu heb ik de afgelopen keer de pil doorgeslikt (doe ik af en toe) volgende week is er weer een stopweek, of kan ik beter de stopweek eerder nemen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:16

Mijn eerste twee spiraaltjes waren ook zonder dat ik kinderen had gehad. Ik zou het zo weer doen. De voordelen wegen op tegen die twee keer au. Au als ze met de tang je bmm vastpakken en au als ze het spiraaltje uitklappen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:53

Pluisje1998 schreef:

Ik zou zeggen: neem die spiraal.
Je bent een volwassen vrouw toch?
Ook al woon je nog Thuis.
Jouw lichaam, jouw keus.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:22

Pluisje kijk eens naar de Kyleena spiraal.
Is iets kleiner nog als de mirena en eigenlijk juist speciaal ontwikkeld voor vrouwen die (nog) geen kinderen hebben gehad.
Er zitten zelfs ook nog weer minder hormonen in dan in de mirena.

Dat gezegd hebbende, ik heb zowel de mirena als koperspiraal gehad voordat ik een kind gekregen heb.
De ene geplaatst door een gynaecoloog en de ander gewoon door een huisarts.
Beide keren prima te doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:55

Pluisje1998 schreef:

Zelf (en de HA na overleg ook) kwam uit op de mirena. Na ervaringen erover te hebben gelezen, zowel hier als op andere sites, denk ik dat ik het hierop wil wagen. Ik zit er alleen mee dat ik er thuis nogal gedoe over heb. Mijn moeder houd bij hoog en laag vol dat een spiraal alleen te doen is voor vrouwen die kinderen hebben gehad. Ook vind ze het niet nodig omdat ik geen vriend heb. Dit hele gedoe maakt me onzeker en nu begin ik te twijfelen. Voornamelijk omdat ik het niiet door een gyn kan laten doen omdat ik dat gewoon echt niet kan betalen.

Ik heb op m'n 18de m'n mirena gehad, en ik heb nog nooit kinderen gehad, haha. Het is echt een geweldig ding. Van de pil had ik altijd ongelofelijk last, geen libido, slecht humeur en zelfs depressies. Van de mirena heb ik nog nooit last gehad. Geeft veeeel minder hormonen af dan de pil en veel gelijdelijker (geen pieken en dalen) en plaatselijker, en je hoeft nergens aan te denken. :) Zou het gewoon lekker doen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:51

@Pluisje1998, Ik heb de Kyleena nu een maandje, maar ben er nog niet over uit of ik hem nou fijn vind of niet. Denk wel dat het echt onwijs verschilt per vrouw hoe ze erop reageert. Ik heb al weleens gelezen van mensen dat ze er een enorm onrustige huid van kregen. Mijn huid is juist zuiverder geworden. Sommige mensen hebben nooit last van spotting en worden niet meer ongesteld, terwijl ik al een maand lang dagelijks spotting heb. Ik heb nog lange tijd na het zetten buikpijn gehad en af en toe nog scheuten, de ander heeft nergens last van.
Als 1998 je geboortejaar is en je nog niet jarig bent geweest zou ik hem gewoon laten zetten. Proberen kan altijd, hij kan er zo weer uit en het is nu nog gratis (bij de meeste zorgverzekeraars tenminste). De huisarts (bij mij een verpleegkundig specialist zelfs) kan beide prima zetten. Over 2 weken heb ik een controle-echo om te kijken of hij goed zit. Dus ook bij de huisarts word je prima geholpen. :j