Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:24

Geen idee Goof, ik heb er nog niet op gelopen. Ik heb vanochtend op de loopband gelopen, durf het echt niet aan nu buiten.

Balen dat je zo werk moe bent zeg.

Iris, ik snap dat je baalt ja. Nog even en het is weer normaal weer hoop ik.

Ik had gisteren de voorlichting van de marathon groep, is een samenwerking tussen 3 atletiek verenigingen uit de regio.
We gaan 13 weken elke zondag lange afstanden lopen. De voorlichting ging over opbouw, blessures etc. Komen nog een paar sessies. Was een fysiotherapeut die ons ook allemaal oefeningen liet doen, en ook foam rollen voor blessures.
De eerste training start morgen, maar ik betwijfel of het doorgaat ivm gladheid. Anders loop ik zelf maar een rondje, maar dan moet ik wel naar buiten, want 15+ op de loopband trek ik echt niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:41

Zo'n traject is wel leerzaam Samantha.
Nee, snap ik. Ik ga nu ook niet buiten lopen. Morgen weer in de sportschool denk ik.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:57

Interessant Samantha, is dat om je voor te bereiden voor een specifieke marathon? Vanmorgen had ik een afspraak bij Runners World, fijn geholpen aan een paar trailschoenen (HokaMafate), die moesten natuurlijk getest worden. Mooi rondje gedaan, niet al te gek (13 km). Ondanks ijs, blubber, opgevroren bulten etc niet een glijer of misstap dus aankoop geslaagd.
Afbeelding
Ik heb vandaag ruzie met foto's uploaden :( .

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 23:13

Ik snap het volledig dat ze de evenementen met dit weer (en ook met erg warm weer) afgelasten. In Tromsö wordt het de meeste winters extreem koud en zijn de mensen daar op ingesteld en voorbereid in de winter. Hier wordt iedereen daardoor overvallen, heeft niet de goede uitrusting en weet niet wat wel en niet te doen bij extreem weer en sporten. Ook de organisaties zijn daar niet op voorbereid. En dan heb ik het nog niet eens over hoe je je (buiten eventuele aansprakelijkheid) als organisatie zult voelen wanneer er iets mis gaat en iemand het loodje legt doordat hij of zij onderkoelt raakt of oververhit. Ga er maar eens aan staan als organisatie. Moet je dat dan allemaal maar over hebben voor iemand zijn hobby? Dat iemand teleurgesteld is over het feit dat bepaalde runs niet doorgaan dat begrijp ik, maar naar mijn persoonlijke mening mogen we op zo'n moment ook wel even iets verder kijken en denken dan onszelf.

Erg dubbel inderdaad Leonie.
Wel fijn dat het nu duidelijk is wat er aan de hand is, maar enorm balen dat je herstel zo lang gaat duren. Sterkte met dit verdict.

Klinkt als een heel gedegen opbouw om naar een marathon toe te trainen Samantha. Top dat ze dat zo uitgebreid aanpakken.

Fijn dat je schoenen bevallen Wdj, ik kan inderdaad niets maken van je foto, haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 13:10

Leonie wat ontzettend ruk van je blessure. Maar wel fijn dat er eindelijk duidelijkheid is.
Pak je tijd om te herstellen, voor je het weet ben je weer aan het lopen. De tijd vliegt.

Wdj wat een toffe werkgever dat hij zo'n challenge organiseert!
Hoeveel werknemers doen er mee? Geweldig dat het geld naar een goed doel gaat.
En fijne schoenen aangeschaft!

Iirrssjee ik snap dat het frustrerend is dat evenementen niet doorgaan, maar je wil het als organisatie niet op je geweten hebben dat er ergens een gewonde hardloper ligt en de hulpdiensten er niet bij kunnen komen. Dan ben je toch aansprakelijk. Nederland is nou eenmaal niet gewend aan dit soort weer.

Samantha is je training doorgegaan?

Ik zou gisteren meedoen aan de Otterlo trailrun, maar ik liep van de week weer te klooien met mijn energie. Lage hrv, veel stress in het lijf, buik niet in orde en als ik wat verder hardloop heb ik meteen een niet herstellende slaap. We zijn niet naar Otterlo gegaan en ik heb maar eens een afspraak met de huisarts gemaakt, want ik loop sinds eind november te klooien met buikklachten. Kan pas 21 januari terecht, pff...
Is echt niks voor mij om een afspraak bij de huisarts te maken, ik weet zelfs niet hoe mijn huisarts eruit ziet :+ .

Vanmorgen voelde ik me wat beter dus besloten om een rondje te lopen. Mijn vriend is naar het bos gegaan, maar ik wist dat dat zwaar zou worden dus ik ben op de weg gaan lopen. Na 14km en een noodstop tussendoor op de wc vond ik het wel prima. Eerst maar eens kijken wat dit met mijn lijf doet. Als het goed gaat bouw ik komende week weer wat langere afstanden op.

Anyways. Nieuwe trailschoenen getest: saucony xodus 4. Ik heb ook de 3 en die lopen goed.
Schoenen zijn goedgekeurd in ieder geval.

Bordje spaghetti door de wijk :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:38

Lekker SV. Balen dat je niet fit bent en zo lang moet wachten voor je naar de huisarts kan.

Ik heb vanochtend niet meegetraind. Ik vond de afstand nog iets te, mocht van de arts nu 90 minuten. Dus ik heb zelf m’n rondje gelopen, 11km. Rustig tempo en elke keer wandelen bij stukken ijs. Vond de kou nog meevallen eigenlijk.
M’n trail schoenen getest, niet ideaal, op de weg. Hoop dat het gauw dooit dat ik er rondje bos op kan doen.
Voor nu had ik beter mn normale aan kunnen doen, dan heb ik meer demping.
Woensdag weer naar de arts, ben benieuwd.
Komende zondag loopt de groep 24, die sla ik ook nog over denk ik. Week erna is 21, dat moet lukken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 18:32

Iedereen aan de nieuwe trailschoenen _O-
Hoop dat ze jou dalijk ook bevallen Samantha. Ik moest er ook even op wennen, maar vind ze fijn. Ik merk eel dst ik er wat minder vlot mee loop, maar dat is prima.

Lekker gelopen wdj en Samantha en SV.
Balen dat je niet fit bent en Otterlo niet hebt gelopen. Wil je hem komende zomer ook lopen? Ik vind het wel een leuke run.

Ik heb vanmiddag weer op de loopband gelopen, 9km op 6.45. Best lekker.
Ik weet nou niet wat ik ervan vind; enerzijds is het supermakkelijk lopen, je hoeft niet op te letten, het is alleen maar dom je voeten voor elkaar blijven zetten, anderzijds is het heel saai, fus het duurt heel lang haha.
Maar goed, die 9km liep dus wel weer superfijn weg. Enige nadeel is dat het zo vreselijk warm is binnen, ik loop echt liever in frisse lucht.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:17

Mooie afstand, Goof!
Ik vind het lopen op de band niet zo ontspannen als buiten. Ben altijd wat bang dat ik een misstap maak en op m’n giechel ga. :=

Mooie afstand ook, Samantha! Ben benieuwd wat de sportarts zegt. Merk je zelf ook vooruitgang?
Wat een leuke samenwerking tussen die atletiekverenigingen! Zo leuk om dat met een groep te doen.

Jammer dat je Otterlo moest missen, SV. Hopelijk kan de huisarts je verder helpen, buikklachten zijn niks aan. Mooie schoenen!

Fijn dat je nieuwe trailschoenen goed bevallen, Wdj! Foto is wel een beetje klein. B-)

Vanochtend met mijn trainingsmaatjes plan B gelopen aangezien de trail in Appelscha niet doorging. Wel echt jammer want gisteren was het er prachtig weer voor geweest.
Weer een aangepaste route, over gestrooide wegen. Maar prima te doen.
Weeronline had gevoelstemperaturen ver onder de
-10 voorspeld, daar keek ik wel een beetje tegenop maar het bleek reuze mee te vallen. Had me extra warm aangekleed, heb het geen moment te koud gehad. Er stond 23 km op het programma. Eerst een rondje van 16 km met z’n drieën gelopen
Toen aangesloten bij de rest van de loopgroep voor een nieuwjaarsloop. Daarna koffie met gebak bij een restaurant gedaan. Een geslaagde dag.
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:26

Haha dat heb ik ook Puera. Ik heb al eens met iets op de rand gestaan toen ging ik al bijna.
Kan je niet serietje kijken Goof? Ik heb net nog 5 op de band gedaan, kijk dan Stranger things. Het is inderdaad wel mega warm. Ik heb thuis een band dus ren dam gewoon in ondergoed. :')

Ik merk wel iets vooruitgang, heb niet meer het idee dat mn ene been minder kracht heeft. Maar het is nog niet weg. Maar dat is het ook nooit geweest.

Wauw top gelopen zeg, flinke afstand ook! En wat een prachtige foto zeg!
Ik vond de temperatuur inderdaad wel meevallen. Ik had gisteren m’n paard nog een extra deken opgedaan maar die heb ik vanmiddag weer afgehaald.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:48

Puera, lekker en supermooie afstand. Nergens glad geweest??
Ik ging recht voor de ingang van de sportschool net niet onderuit, echt spek- en spekglad was het.

Samantha, dan moet ik zelf een tablet meenemen, daar heb ik helemaal geen zin in. Ik heb een luisterboek op mijn oortjes, dan kan ik wegduiken in een verhaal.
Lekker gelopen ook.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:52

Ai, niet fijn. Gelukkig dat je je overeind kon houden.

Dat viel heel erg mee. De wegen waren goed geschoven en gestrooid. Op een klein stukje dorp en fietspaadje na, daar was niks gebeurd maar daar lag gelukkig genoeg sneeuw.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:24

Ik was begin avond met m’n dochter bij de Mac, we waren op stal geweest en hadden honger haha.
Maar daar viel me op dat de hele parkeerplaats best goed begaanbaar was, behalve de invalide plek recht voor de deur. Dat was echt een grote ijsbaan. Bizar toch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 21:40

Ja dat is bizar.

Puera mooie kilometers gemaakt en mooie foto!

Ik ben ook bezig met Stranger Things. Nog anderhalve aflevering te gaan.

Een luisterboek op je oren is ook fijn inderdaad, deed ik afgelopen week ook tijdens het lopen door de wijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 08:15

Even een ego post, maar: I survived Egmond!

Het was pittig met de kou (en ik heb het nooit koud met lopen…) maar heb ‘m sub 3 uitgelopen dus ik ben tevreden!

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 08:55

Super!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 10:57

Super gedaan!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:03

Toppie! *\o/* Gave medaille ook!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:50

Top gedaan Tiggs!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 23:00

Wat ontzettend goed gedaan Tiggs! Prachtige medaille ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:35

Spierpijn vandaag Tiggs?

Ik heb vanmiddag 6km hardgelopen en daarna 6km gefietst. Best lekker.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 19:15

Lekker Goof!

Ik heb na werk 7,5 km easy loopje gedaan. Alleen m’n verlichting stopte er ineens mee, dus met zaklamp op tel verder gelopen haha.
Net batterijtje vervangen maar hij doet het niet meer helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 19:41

Lekker Samantha en Goof!
Fietsen en rennen combineren is ook fijn.

Hier helaas gewerkt van 7.30 tot 18.30 uur en nu net thuis, gedoucht en op de bank. Morgen weer een dag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 19:48

Mooi Tiggs.

Hier al weer vanaf donderdag niet gelopen, het was te glad. En nu wilde ik net nog gaan, maar heb een kriebelhoest. Dus niet 100% fit.
Dus ik kan je de hand schudden SV. Ben jij inmiddels al weer fit?

Leonie, is die irritatie van die knie nu zo extreem geworden na die trail die je van de organisatie zeg maar uit moest lopen?

Ik heb dit weekend overigens wel genoten van de sneeuw hoor.
Eindelijk kon m'n paard weer eens ingespannen worden. Heerlijk lol met de knol gehad.

Afbeelding

En verder wilde de dochter van m'n vriend graag een fotoshoot als Grell Sutcliff. Dus dat hebben we ook gedaan. Ik herken haar niet eens meer zo met die kleding en de pruik. Deel van de kleding is door haar zelf gemaakt. Vind het wel knap gedaan.

Afbeelding

Dus wel bezig geweest, maar niet met hardlopen. Wel mijn beweging gehad.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 21:24

Dankjewel allemaal voor de beterschapswensen en het meeleven. De tijd zal het leren hoe het gaat herstellen. Ik hoop heel snel want ik merk nu al dat mijn conditie echt waardeloos aan het worden is :( . Zo geen zin om straks helemaal opnieuw te moeten beginnen met alles opbouwen.

muppetmayo je had wel gelijk dat het 1 grote ijsplaat was maar hier is nu bijna alles weg. Eindelijk!

Ook ik had de luxe van thuis kunnen werken. Gister voor het eerst naar mijn werk gefietst en nog 2x bijna op mijn plaat gegaan :+ . En de school waar ik voor werk heeft ook 1 dag alle docenten thuis gehouden en online onderwijs aangeboden.

Dat klinkt heel tof en leerzaam Samantha! Ga je vast veel uit halen.

Fijne nieuwe schoenen SV. Ik ken dat model helemaal niet.

Goof ah ja loopband, ik haat het echt grondig! Kan er geen motivatie voor vinden en ben er altijd heel snel klaar mee. Luisterboek is echt geweldig hoor. Luister ik ook naar tijdens mijn kracht trainingen en lange lopen als ik er zin in heb.

Puera wat een mooie afstand heb je weer gelopen. Mooie foto ook.

*\o/* Tiggs!!! wat onwijs goed gedaan! Heel knap.

Germie skiën met je paard. Wat leuk!
De irritatie is ontstaan door een kleine verdraaiing door mijn knie. Het doorlopen zal het 100% sterk verslechterd hebben maar daar doe ik echt niks meer aan.

Eigenlijk leek het na een week of 2 wel beter te gaan, tot het opeens slechter ging dus. Te veel gedaan? Of toch omdat het gewoon een grillige blessure is zoals de arts zei?
Ik heb de fysio om hulp gevraagd omdat de arts niet echt een duidelijk plan had meegegeven. Zij heeft me wat houvast gegeven in wat wel en wat niet te doen. Alleen geef zij dus aan, NIET hardlopen, terwijl de arts zei, gewoon doen maar het mag geen pijn doen anders dan een lichte zeurende pijn. Voor nu ga ik proberen mezelf zo lang mogelijk tegen te houden :+
Vorige week afgestapt met spinnen omdat ik teveel last had. Deze avond wel gewoon de les uitgefietst met een kleine aanpassing op het echte zware werk. Nu weer koelen, zo weer verwarmen en dan kijken hoe het morgen voelt. Als spinnen wel kan, kan ik op die manier iig mijn conditie een beetje op peil houden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 23:59

Goed bezig, Goof en Samantha!

Poeh, lange dag, SV!

Haha cool Germie, op ski’s achter je paard! Gave foto van de dochter van je vriend.

Fijn dat je toch nog kunt spinnen, Leonie. Maar volgens mij ben je eentje die slecht stil kan zitten.
Hopelijk knapt je knie snel op en kun je weer rustig aan opbouwen.

Het is weer dinsdag… wat een verschil qua temperatuur met zondag! Toen was het nog ver onder nul. Nu 5 graden of zoiets, en regen. Bah.
Maar gelukkig regende het niet zo hard. We zijn een fietspad met lantaarnpalen op gegaan. Eerst een piramideloop, 200/300/400/300/200 meter met telkens 100 meter rust. Tussen elke lantaarnpaal zat ongeveer 100 meter. Toen 2 keer 800 meter met 200 meter rust en daarna nog 100 meter tempo, 100 meter rust. Ik was halverwege de tel kwijt maar wel lekker gelopen. :))