Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:59

Ik heb nog nooit zo lang in zone 5 gezeten. Is ook niet zo goed voor je lichaam als je er vaak lang in zit, omdat je dan echt aan je max zit van je hartslag en je veel herstel nodig hebt. Zo rond de 5 tot 10 procent van je training, heb ik altijd gelezen, zou je op maximaal moeten zitten. Misschien klopt de indeling van jouw hartslagzones niet ieris en zit je bij 166 pas in zone 3 of 4.

Ik voel me vandaag wat beter, dus denk een rondje bos straks als het droog wordt.

Van runner's world geplukt:

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:57

In zone 5 kom ik eigenlijk nooit, terwijl ik wel echt moe kan worden van het hardlopen. Hooguit een paar seconden zit ik boven de 160.

Ook zie ik dat jij een geheel blauwe lijn hebt. Ik maak kennelijk af en toe tijdens het hardlopen een beweging met mijn arm waardoor Garmin denkt dat ik 2 of 3 seconden gewandeld heb. En dat is niet zo. Maar als ik bijvoorbeeld mijn horloge wil lezen tijdens het lopen moet ik mijn bril omhoog zetten en ik denk dat GArmin dat registreert als wandelen.

Vanavond wil ik weer even gaan. Hopelijk is het droog.

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:20

Ik vraag me af bij hoeveel mensen in dit topic die hartslagzones correct zijn. Die van mij is puur gebaseerd op een rekensommetje adhv mijn leeftijd. Ik zit nu >162 in zone 5, maar ik kan prima een uur in zone 5 lopen. Ik ga het pas merken als ik >170 zit.

Veel plezier in het bos SV.
Ik ga dalijk ook een rondje.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:31

Ik heb niet het idee dat de hartslagzones volgens mijn garmin enkel op leeftijd zijn berekend. Iemand van dezelfde leeftijd die ik ken heeft namelijk andere hartslagzones dan ik, beide een garmin.
Ik kan gevoelsmatig ook prima een uur lopen in zone 5 en deed dat eerst ook (onbewust). Dan voelde het niet als een enorme inspanning. Maar nu ik de verschillen begin te ervaren van de zones was het continu in zone 5 lopen wel meer een uitputtingsslag.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:40

Qua hartslagzones kun je inderdaad beter zo’n inspanningstest doen. Ik mag de 27e dat doen.

Garmin maakt een gokje natuurlijk.

En zone 5 is inderdaad alleen om in te pieken tijdens een interval training :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:51

Bij mij was het eerst wel een berekening op leeftijd. Zat ik vaak in rood terwijl ik nog over had.
Toen moest ik een keer van Garmin een soort intervall maximaal lopen en daarna heeft die de zones aangepast. Daarna liep ik ineens heel lekker en een stuk sneller en kon ik ineens ook langere stukken in zone 3 blijven lopen terwijl het daarvoor vooral zone 4 en 5 was en voor zone 4 moest ik moeite doen.

Mijn Forerunner 245 die bleef bij de leeftijdsverdeling. De 955 heeft dat dus echt aangepast na een tijdje. En vanaf toen voelt rood ook echt als zwaar dus dat heeft hij toch wel goed dat klokkie.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:17

Bij mij zijn de zones ook verandert nadat ik vaker en wisselender heb gelopen in tempo.
Ik heb ook wel het gevoel dat het grotendeels klopt en heb er voor nu in ieder geval geen duur sportmedisch onderzoek voor over. :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:13

Lies-sparkle, leuk dat jij de 27e gaat! Ben benieuwd wat er uit komt!

Suliko,dat is wel fijn dat het goed aanvoelt, ik dacht er ook altijd net zo over als jou, maar na 2 jaar hardlopen ben ik toch wel benieuwd geworden hoe de zones nu echt zijn.
Dus nu ga ik een duur onderzoek laten doen!

Be funny, welkom terug trouwens! Hoe gaat het nu met je?
Fijn dat je 955 zo goed bevalt!

SV, succes vandaag met je loopje!

Goof, ook veel plezier met je rondje, ik vraag me dat dus ook af.

Ik ben net terug van een rondje hardlopen, heb een leuke piramide training gedaan, 4 5 6 5 4 minuten snel, met steeds 2 minuten pauze.
En ik heb een afspraak voor de inspannings test!
Ben 22 februari aan de beurt, ben echt benieuwd wat er uit komt!
Zou zo maar kunnen SV, wat je zegt over de zones.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:16

Lekker dat je bent geweest ieris. Ik ben ook net terug, vond het maar benauwd door al dat vocht en die flinke temperatuursteiging.
Ik heb het benchmark loopje gedaan, maar die was maar 9 minuten, dus ik heb daarna het rondje afgelopen tot 6,5km totaal.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:07

Hier ook net gelopen, een kort trailrondje van 12.5km. Rustig aan gedaan omdat ik nog verkouden ben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:34

Zo meteen ga ik even lopen om de kop leeg te maken. Doel 6km met maximale hartslag van 145. Ik heb er zin in.

Canitrail gaat het voorlopig niet worden. Donna is loops, hopelijk over 2,5 maand puppies tijd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 09:12

Hier gisteren nog een rondje gedaan van 5km. In 39 minuten. Dus op 20 seconden na mijn snelste tijd. Misschien zat het er wel in, maar Garmin gaf aan dat 30 minuten basis genoeg was en ik vond van niet. Die 'moppert' nu ook dat ik te weinig laag aerobe activiteiten doe. Maar ik liep gisteren voor het eerst met iemand en we konden gewoon praten. Die vond mijn tempo aardig hoog liggen, terwijl ik het nog te langzaam vind. Als hij alleen geweest was, dan was hij na 3km al gestopt. Dat geeft mij op zich wel een fijn gevoel natuurlijk. :D Alleen de laatste 500m heb ik me even dood laten gaan, toen zat ik op een hartslag van 164 uiteindelijk, maar volgens Garmin geen enkele anaerobe activiteit. Terwijl die 20 seconden boven de 161 anaeroob zou moeten zijn. Dus ik had misschien nog meer of eerder moeten versnellen. Ik ben geen sprinter, dus ik kan versnellen altijd heel lastig inschatten. Ik ben echt zo'n stayer. Maar ik kon in de liezen de 12.5km nog voelen, en in de pezen ook. Niet dat ze echt heel pijnlijk waren, maar wel wat gevoeliger. Nu eerst een duikweekend, dus dan geen tijd om te lopen (en is ook niet verstandig wegens de aard van de geplande duiken, zware inspanning na een decompressieduik moet je echt vermijden. )

Je loopt wel heel erg door het water supervixen. Ik zou er denk ik toch omheen lopen. ;)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:22

@ieris Als je het 1½ uur kan vol houden is het per definitie niet waar zone 5 voor jou ligt, al ben ik het er wel mee eens dat je best lang in de predefined zone 5 van Garmin kan zitten. De definitie van de zone volgens Garmin zelf is "Maximaal tempo, onmogelijk vol te houden in de tijd. Snelle ademhaling.". De inspanningstest die je zelf ook noemt is denk ik zeker een goed idee. En als je jouw zone verdeling daar uit hebt gekregen, dan kan je dat ook in je Garmin app instellen.https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 822E2.html

@supervixen Fijn dat je je wat beter voelt. Altijd naar als je precies ziek wordt in je vakantie. En zo te lezen er ook lekker op uit geweest.

@germie Leuk dat je op de 5k zo dicht bij een PR zat, dat moet een fijn gevoel gegeven hebben. En veel plezier op je duikweekend.

@Suliko Voor mijn gevoel zit er iets in dat zone algoritme van Garmin dat naast de standaard % van max HR ook een factor voor je lactate threshold heeft. Maar hoe mijn horloge die dan weer bepaalt weet ik niet :')

Hier gister baantraining gehad, ik was met een collega mee. uitgebreide warming up gevolgd door 10 keer 400m op afwisselend 2:30ish en 2:40ish met 200m wandelen er steeds tussen. Ging lekker, was echt als een metronoom zo constant. De "tragere" intervallen waren 2:42, 2:39, 2:2:39, 2:41, 2:41 en de "snellere" intervallen waren 2:27, 2:28, 2:28, 2:29, en met een eindsprintje de laatste 100m bij de laatste 2:22. Echt wel tevreden, eerste keer weer op de baan sinds de achillespees issues in September.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:50

Jeetje, wat knap joh.
Ik ben net als Germie geen sprinter. 6.00 os voor mij echt al doorlopen en intervallen loop ik een minuut op 5.20, maar jij loopt nog zeker 2x zo snel joh!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:34

Ik denk dat die 400m in totaal 2.40 min duurde en niet 2.40 min/km. Dat is namelijk sneller dan het marathontempo dan Kipchoge, dan loop je meer dan 21 km/u.

Ik heb een anaerobe training gedaan voor het eerst in lange tijd. 8x1 min sprint en daarna nog wat langzame kilometers. Totaal 15km.

Afbeelding

Hartslag deed lekker mee dit keer.

Afbeelding

Lekker gelopen ondanks een nacht met 6 uur slaap door hoesten 8)7

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:55

Dat was SV zegt idd, ik ben niet zo snel hoor.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:12

Het kan wel hoor SV :)

Mijn 400 meter baantrainingen loop ik ook op 2:30-2:40 min/km. Maar ik moet er niet aan denken dat ik dit 42 kilometer moet volhouden :+

Mooi die piekjes zo! Lekker die hartslag ook mee, daar heb je wat aan! :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:22

Moet ik echt vaker doen, komt omdat ik me zo richt op lange afstanden. Dan schiet dit er vaak bij in.
Nog iets meer dan 3 weken tot de Sallandtrail 50km, het komt rap dichterbij. Hopelijk hou ik mezelf heel tot die tijd en is alle hoest ellende voorbij.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:55

lies_sparkle schreef:
Qua hartslagzones kun je inderdaad beter zo’n inspanningstest doen. Ik mag de 27e dat doen.

ik heb deze, deze week laten doen. Mijn garmin is zeeer accuraat EN had de zones vrijwel perfect bepaald voor me. Achteraf gezien beetje zonde van het geld :o

Wel te weten gekomen dat mijn VO2max bij de beste 5% behoort. Kan er niet op lopen maar toch leuk om te weten he.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:48

ieris, leuk bedacht zo’n training. en tof dat je zo’n inspanningen test hebt gepland. lijkt me ook wel eens interessant, maar weet niet of het al handig is voor mij omdat ik nog niet zo lang loop. hoe lang ben jij nu bezig met hardlopen?

goed bezig goof en SV. lekker rustig aan. leuk om die grafiekjes zo te zien!

judenjul, puppy’s, altijd leuk <3 hoe ging je 6km?

germie en imay1990, jullie ook goed gedaan!

leonie, ach ja, je weet het nu in ieder geval zeker :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:03

Ja ik dacht idd ook dat Z5 het uitputtingsniveau zou moeten zijn, iets wat je dus niet lang kan volhouden. Ik denk wel dat ik ondervonden heb waar dat voor mij precies ligt :D met mijn nieuwe max hartslag instelling komt dat voor mijn gevoel ook beter overeen. Misschien als mijn conditie beter wordt dat ik die max hartslag ook niet meer zo snel aantik. Ik train nu ook niet gericht op hartslagzones, probeer het wel steeds langer vol te houden in de sportschool op Z3/4

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:21

Als je echt vanaf niks begint met hardlopen moet je echt heel voorzichtig beginnen. Dus dan bedoel ik paar minuten erbij per week. Maar ik loop al hard vanaf mijn 15e ofzo. toen ik mijn huidige paard op me 17e kocht ben ik in het begin super vaak gevallen en toen had ik steeds pauzes omdat ik dan pijn had van het vallen en hardlopen niet lukte. Toen deed ik steeds een 5km van mijn oude afstand aftrekken en dan vervolgens elke week een km erbij.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:05

leonie87 schreef:
lies_sparkle schreef:

ik heb deze, deze week laten doen. Mijn garmin is zeeer accuraat EN had de zones vrijwel perfect bepaald voor me. Achteraf gezien beetje zonde van het geld :o

Wel te weten gekomen dat mijn VO2max bij de beste 5% behoort. Kan er niet op lopen maar toch leuk om te weten he.

Oh jee, nu maak je mij aan het twijfelen :+ Was het die 245 euro (of had jij een ander bedrag?) waard?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 07:56

SV, zo dat ziet er uit als een nat loopje zeg! Wel fijn dat je nog even gegaan bent!

Imay, bedankt voor de uitleg! Ben nu ook wel heel benieuwd wat er uit de test komt.

Lies sparkle, zo 245, wat een geld zeg! Wat zit daar dan allemaal bij in?
Hier bij 3 aanbieders gekeken, en ze kosten allemaal rond de 150 euro, ik heb daarvan de duurste gepakt van 162 euro.
Je bent er wel een uur, en ik vind het wel fijn om info te krijgen om gericht mee te kunnen trainen.
Hier is de test op een loopband, ze meten je zones en vo2max.
Misschien maken ze bij jou test ook nog een hartfilmpje of loopanalyse?
Als dat niet zo is, moet je hier in de buurt maar een afspraak maken, scheelt toch bijna 100 euro dan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:18

Waar ga jij dat laten doen ieris?
Ik heb wel eens naar papendal gekeken, daar kun je uit veel verschillende soorten testen kiezen.