De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:30

Hier is ook de knoop doorgehakt, wij moeten thuiswerken. Waar ik werk is het vrij noodzakelijk dat er altijd iemand aanwezig is, maar ze gaan nu echt het hele gebouw leegvegen. Heb net maar even wat supplies besteld, toetsenbord en muis en een laptopstandaard, zodat ik morgen niet binnen 2 uur een nekhernia heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:31

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:32

PSvanLot schreef:
Daar hebben wij in de winkel gisteren al de gevolgen van gezien helaas.
De mensen onderaan zullen het het eerste voelen. Super triest.

Dat is inderdaad iets waar ik meteen aan dacht.
En buiten dat er minder naar de voedselbanken gaat, gaan de meesten ook sluiten om de (vaak oudere) vrijwilligers niet aan het corona virus bloot te stellen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:33

DubbelDun schreef:
Google schreef:
Geen resultaten gevonden voor "verspreiding covid-19 tijdens incubatietijd".
Djali schreef:
Dan werkt je google niet.
Engels is vaak dé oplossing ;)
https://www.bing.com/search?q=spreading ... &FORM=AWRE

Dan nog wil ik de specifieke bron van Djali weten wat dan kan je lezen waar ze de claim op baseren. Hierbij is het gokken en hopen dat je de desbetreffende bron hebt. Dus, Djali noemde de zoekterm in het Nederlands. Als ik in het Engels ga zoeken krijg ik dus andere bronnen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:37

Omany schreef:
Allez ze, de Belgische dagtoeristen richting Hulst zijn weer op weg ze ^) . Wij wonen op een sluipweg richting Hulst en het is belachelijk druk op de baan -:(- . Terwijl het normaal een rustig baantje is... Zucht :n

Dan wonen we vlak bij elkaar waarschijnlijk :P. Sluis al dicht, dus het zal in Hulst wel dubbel druk zijn. Gelukkig kunnen we thuis blijven. We hadden eigenlijk het voornemen om de middenstand te steunen door wat af te halen, maar als ik het zo lees denk ik dat de middenstand hier nog een meer dan goede omzet heeft dit weekend.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:38

...
Laatst bijgewerkt door sureido op 15-03-20 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:39

Man van mijn vriendin (woonachtig in Hongarije) heeft 3 uur voor de Oostenrijks/Hongaarse grens gestaan. Hij moest bewijzen dat hij in Hongarije woont, anders kwam hij er niet in.
Op andere plaatsen is de wachttijd voor de grens 7-8 uur....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:40

sureido schreef:
Hoor net dat de extra maatregel iig niet horeca sluiten gaat worden, van de burgemeester van Eindhoven op Nos.

Neeeee!!! |(

Wat dan? Grenzen dicht om die Belgen tegen te houden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:40

Horeca niet sluiten snap ik echt niet :n

Alle cafés zaten vol, dan bestellen ze een biertje en worden die glazen in een bakje water een soort van schoongespoeld en hup weer naar de volgende.
En iedereen die overal met z’n handen aan zit, toiletten, barkrukken, tafels.

Ik zou er echt niet heen gaan nu :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:41

Geen idee of het hier al benoemd is, dit topic gaat echt te snel om het te kunnen volgen, maar dit is waar ik tot nu toe het meest van geschrokken ben als hondeneigenaar en liefhebber;

https://www.instagram.com/tv/B9uK4Qfl2a ... mq5t3c9ivu

Vrouw uit italie. De honden moeten daar in huis worden uitgelaten! ;(

Sannnn

mariekeoo schreef:
pff zou morgen weer starten met reïntegreren naar 1,5-2 maand ziek te zijn geweest. Ik twijfel echt wel een klein beetje.

zeker nu een artikel uit komt: "Zes medewerkers UMCG besmet met coronavirus". En dat er zeker een is op de kinderafdeling. Mogelijk dus 1 bij mij op de afdeling.

Ik weet het niet zo goed. Ik ben er maar 2 uurtjes voor ondersteunende taken. Maar toch.

De ondersteunende taken in ons ziekenhuis moeten zo veel mogelijk thuis werken, wellicht is het bij jou ook mogelijk?

Ik vind het echt zo typisch dat mensen roepen hou op met paniek zaaien en vervolgens wel in de kroeg staan. Als we zo doorgaan word de zorg nog meer overbelast dan dat het al was de afgelopen jaren.... Over een half jaar zijn velen dit weer vergeten en staat die personen dan weer te klagen dat de wachtrijen voor operaties of afspraken zo lang zijn. |o Wat voor een moeite is het nou om een paar weken rustiger aan te doen en zoveel mogelijk thuis te blijven zodat deze uitbraak kan verminderen? :?

Babootje

https://www.theweek.in/news/health/2020 ... -free.html
One of the major fears during the coronavirus outbreak was the possibility of the virus' potential to spread from one person to another during its incubation period, when the patient is asymptomatic. Even during the initial phases of the outbreak, Chinese researchers had suspected that could be the case, though there was no solid proof of the same. Then came a report in the New England Journal of Medicine (NEJM) in January that seemed to confirm the theory. The study dealt with a Shanghai resident, who arrived in Germany's Munich on a business trip. According to NEJM, the resident displayed no symptoms while arriving, but was taken ill on the flight back to China; it was later tested Wuhan coronavirus positive. Two people in Germany, who had come into direct contact with the Shanghai resident, contracted nCoV, which pointed to a possibility that the virus spread when the Shanghai resident was asymptomatic. "It is notable that the infection appears to have been transmitted during the incubation period of the index patient, in whom the illness was brief and nonspecific. The fact that asymptomatic persons are potential sources of 2019-nCoV infection may warrant a reassessment of transmission dynamics of the current outbreak," according to the study.

Dit is in lijn met de informatie uit het hoorcollege dat femke_tweety al een heel aantal pagina's geleden postte. Daar werd al in verklaard dat
a) wiskundige modelstudies door epidemiologen aantoonden dat er wel sprake MOEST zijn van verspreiding in de A-symptomatische fase.
b) studie door duitse onderzoeker (Drosten) op 9 patienten in alle fasen (in aanraking geweest met covid maar nog geen symptomen, lichte symptomen en zware simptomen) die liet zien dat in de voorfase covid het meest besmettelijk is.
Dit is al lang bekend, nog voordat WHO pandemie uitriep.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:42

Mijn zus woont in Portugal. Daar is donderdag de noodtoestand afgekondigd. Bij de supermarkten wordt daar nu steeds maar een beperkt aantal mensen naar binnen gelaten. Er staan bewakers bij de deuren. Er worden er zo ongeveer max 50 naar binnen gelaten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:43

LadyMadonna schreef:
Man van mijn vriendin (woonachtig in Hongarije) heeft 3 uur voor de Oostenrijks/Hongaarse grens gestaan. Hij moest bewijzen dat hij in Hongarije woont, anders kwam hij er niet in.
Op andere plaatsen is de wachttijd voor de grens 7-8 uur....

Klopt, hoorde in vrijdag ook van iemand die met hele grote regelmaat daar is (hij is zelf Roemeens en woont in NL). Hele strenge controles

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:44

mariekeoo schreef:
pff zou morgen weer starten met reïntegreren naar 1,5-2 maand ziek te zijn geweest. Ik twijfel echt wel een klein beetje.

zeker nu een artikel uit komt: "Zes medewerkers UMCG besmet met coronavirus". En dat er zeker een is op de kinderafdeling. Mogelijk dus 1 bij mij op de afdeling.

Ik weet het niet zo goed. Ik ben er maar 2 uurtjes voor ondersteunende taken. Maar toch.

Ik begrijp je angst wel een beetje. Vorige week is mijn zoon daar geopereerd en morgen moet hij weer terug voor 1 of 2 dagen om de "drains" weer te laten verwijderen. Zijn weerstand is nu veel lager en zelf ben ik longpatiënt, maar hem alleen laten doe/kan je ook niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:45

Hier in frankrijk alles dicht...alleen supermarkten en apotheken zijn open.Vanochtend wel wezen stemmen,maar daar was alles vrij streng.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:47

naomiiiii schreef:
Geen idee of het hier al benoemd is, dit topic gaat echt te snel om het te kunnen volgen, maar dit is waar ik tot nu toe het meest van geschrokken ben als hondeneigenaar en liefhebber;

https://www.instagram.com/tv/B9uK4Qfl2a ... mq5t3c9ivu

Vrouw uit italie. De honden moeten daar in huis worden uitgelaten! ;(

Behalve dat het sneu is, vind ik het ook smerig. %)

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:48

CynthiaV schreef:
mariekeoo schreef:

Ik begrijp je angst wel een beetje. Vorige week is mijn zoon daar geopereerd en morgen moet hij weer terug voor 1 of 2 dagen om de "drains" weer te laten verwijderen. Zijn weerstand is nu veel lager en zelf ben ik longpatiënt, maar hem alleen laten doe/kan je ook niet.

Kunnen de drains niet bij de huisarts verwijderd worden? Weet niet wat voor drains het zijn, maar huisartsen doen dat ook wel soms.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:49

@LadyMadonna ik snap dat het een lastige keuze is. Ik heb laatst mijn wimpers moeten opvullen en had er ook mijn twijfels bij. Je hebt gewoon close contact met iemand en je weet niet van te voren of iemand besmet is. Zo hoorde ik van mijn wimperstylist, die er best streng in is, dat een klant van haar ziek was maar dit niet gemeld heeft. Even later was ze zelf ziek geworden. Ze had gevraagd aan de klant waarom ze niks gemeld had en toen had haar klant gezegd dat ze zo graag weer mooie wimpers wilde hebben. Dit is wat mij ergens zorgen baart, dat mensen hun uiterlijk belangrijker vinden dan hun eigen gezondheid en die van de stylist die weer in aanraking komt met andere klanten... nu kan je natuurlijk niet hard maken dat mijn styliste ziek was geworden door die klant, maar het is jammer dat mensen niet hun eigen verantwoording nemen en een afspraak dan cancelen of verzetten. Als jij eenmaal ziek bent geworden ben je denk ik nog langer van huis en zal je zeker geld mislopen en zullen er misschien ook klanten bij zitten die naar een andere styliste gaan om daar wel hun nagels oid te krijgen... dus dat maakt het lastig!

Ik heb gehoord dat AH ieder geval de hamsterweken heeft afgeblazen. Snap ik ook wel, zal nu geen goede reclame zijn... :+
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 15-03-20 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:50

Cer schreef:
Loretta schreef:
En deze hele ramp had zo makkelijk voorkomen kunnen worden.

https://www.knack.be/nieuws/wetenschap/ ... 1584200697

Ja als men geen nauw contact onderhoudt met vleermuizen (en dromedarissen) zou t ook al de helft schelen...
Ik vind “achteraf” kletsen echt té makkelijk .. uiteraard moet ervan geleerd worden maar er komt dan altijd wel iets wat men niet had verwacht ..

Er zijn duidelijke waarschuwingen in de wind geslagen van virologen. Dat dit kon gebeuren was wel bekend zijn in het verleden ook genoeg documantaires over gemaakt. waarom zeg je dan dat achteraf praten zo makkelijk is als er vooraf al voor gewaarschuwd werd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:52

als je mis grijpt in de supermarkten zou je ook nog aan de boerderijwinkels kunnen denken. http://www.findfarm.nl
Voor verse nederlandse vlees, zuivel fruit en groenten.

gillian

gillian schreef:
mariekeoo schreef:

Als je niet hoest, snotterd keelpijn of koorts heb, zou ik mijn collega's juist gaan helpen. Ook al is het maar 2 uur.

Ja zo zit ik ook in elkaar. Maar mijn weerstand is wel verminderd. Dat is het "enge" .[/quote]

Hmm, dan snap ik je zorgen..

PSvanLot

elnienjo schreef:
sureido schreef:
Hoor net dat de extra maatregel iig niet horeca sluiten gaat worden, van de burgemeester van Eindhoven op Nos.

Neeeee!!! |(

Wat dan? Grenzen dicht om die Belgen tegen te houden?

Dit is een herhaling van een programma.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:53

CynthiaV schreef:
mariekeoo schreef:

ah niets aan! hoe oud is je zoon? mag ook via pb hoor :D