[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:34

Ik kom even binnenvallen als dat mag, ik heb de laatste paar pagina's gelezen maar kon het niet zo snel vinden.
Ik ben zelf sinds een paar maanden gestopt met de pil omdat ik de microgynon 50 voor 4 jaar heb geslikt en die mocht maar een paar maanden achtereen, en bedankt oude huisarts :+, dus nu ben ik langszaam opzoek naar iets anders.

Ik ben nu aan het twijfelen over een spiraaltje maar ik weet niet zo goed of ik de myrena of kyleena wil proberen. Heeft er iemand toevallig ervaring met beide of een goede reden voor de een in plaats van de andere?
Bedankt voor het meedenken

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:00

Linde99 schreef:
Wie heeft er ervaring met het anticonceptiestaafje?

Ik ben nu 4 jaar lang aan de pil, maar ik heb mentaal nogal last van de hormoonpieken. Daarom ben ik opzoek naar een ander conceptiemiddel en kwam uit bij het anticonceptiestaafje. Nu ken ik eigenlijk niemand die hier ervaring mee heeft dus ben benieuwd :)

Dan zou ik eerder voor de prikpil gaan. Is makkelijker mee te stoppen en je 'voelt' niets zitten. Ken ook mensen waarbij het staafje verplaatst was en ze een röntgenfoto hebben moeten nemen om het ding weer te vinden.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:14

Quebelle schreef:
Linde99 schreef:
Wie heeft er ervaring met het anticonceptiestaafje?

Ik ben nu 4 jaar lang aan de pil, maar ik heb mentaal nogal last van de hormoonpieken. Daarom ben ik opzoek naar een ander conceptiemiddel en kwam uit bij het anticonceptiestaafje. Nu ken ik eigenlijk niemand die hier ervaring mee heeft dus ben benieuwd :)

Dan zou ik eerder voor de prikpil gaan. Is makkelijker mee te stoppen en je 'voelt' niets zitten. Ken ook mensen waarbij het staafje verplaatst was en ze een röntgenfoto hebben moeten nemen om het ding weer te vinden.

Ohjee :o daar zitten we natuurlijk ook niet op te wachten.. bij de prikpil had ik gelezen dat je botdichtheid af kan nemen daardoor en dat er geadviseerd wordt daar vitamine D bij te slikken. Dat vind ik ook wel weer heftig.

Quebelle

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:41

En de pil vergroot de kans op tromboses. Nergens last van met de prikpil, en gewichtstoename isnde grootste bijwerking maar ook maar bij een aantal mensen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:26

DanielleB schreef:
smurffie schreef:
Het is een pleister van 4 bij 4 cm. Hij is ontworpen om minimaal een week te blijven zitten. Ik g
Draag m nu 1.5 jaar en heb m 1 keer verloren inclusief de huid waar hij vast zat. Lompe actie van mezelf.
Nee de pil vergeten is 100x makkelijker dan deze ongemerkt verliezen.
Enige is de gewichtsgrens.

Moet je je ook aan die stopweek houden, of kun je deze ook doorgebruiken met als de pil?

Die kun je gewoon doorplakken.
Gewichtsgrens ligt op 90 kilo trouwens, maar in mijn hoofd is het fijn dat ik daar goed onder zit :+

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:07

Quebelle schreef:
En de pil vergroot de kans op tromboses. Nergens last van met de prikpil, en gewichtstoename isnde grootste bijwerking maar ook maar bij een aantal mensen.

Ja dat is waar maar ik voel me bij zo'n soort bijwerking niet prettig. Zal wel tussen mijn oren zitten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:22

smurffie schreef:
Mag ik je een hele andere tip geven?

Ik had een beetje hetzelfde, last van de hormoonpiek. Heftige bloedingen en spiraaltje verzakte bij me.
Ik ben echt heel happy met de evra pleister. Die plak je 1 keer per week een nieuwe op, geen piek, minder hormoon

Ik ben ook sinds maandag over op de Evra en ik ben erg happy. Ook bij mij veel last van teveel hormonen, als ik na de stopweek begon met de pil vaak 4-5 dagen hoofdpijn.
De pleister plakt heel goed, zelf met het paardrijden in de hitte en het zweet etc laat hij niet los.
Ik heb mn eerste ongesteldheid nog niet gehad, maar tot nu toe ben ik onwijs tevreden! Echt een verademing om niet elke dag koppijn te hebben in de eerste week.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:55

Iemand enig idee wat een mirena doet met je huid? Gaat het dezelfde werking hebben tegen acne als een pleister/pil?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:56

Ik word met mirena soms een beetje ongesteld, en in die week is mijn huid vaak wat slechter (vetter, meer puistjes). Verder nooit last van :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:02

Ik twijfel nog steeds enorm of ik nou een mirena of een kylena spiraal laat plaatsen.
en óf ik hem uberhaupt laat plaatsen.
Zonder hormonen gaat het prima.
niks mis met mijn cyclus, die is aardig regelmatig.
Maar ik hoor van zoveel mensen dat een 'bijwerking' van de mirena is dat je niet meer ongesteld word... en dat vind ik toch wel erg aanlokkelijk.
(buiten dat hij ook beschermd tegen zwangerschap)
Mijn man en ik willen allebei geen kinderen meer, maar vinden het ook te vroeg om een 'operatie' uit te laten voeren.
Wat zouden jullie doen?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:30

Hoi jongens, dit is geen vraag of niks, maar meer wat info mocht dit ooit handig zijn voor iemand anders.

Zelf ben ik voor ongeveer acht maanden naar de andere kant van de wereld geweest (Australië) en daar ben ik precies één keer ongesteld geworden en daarna niet meer. Hier heb ik me soms wel zorgen over gemaakt, maar ik vond het te toevallig dat dit zo gelijk liep met de 'verhuizing'.
Nu ik ongeveer drie weken terug ben in Nederland is ook mijn menstruatie weer terug!

Zo zie je maar dat een verandering in je leven (of dat nou stress was, tijdzone, of ander milieu), best wat kan doen met je hormoonhuishouding. Hopelijk is iemand hiermee wat meer gerustgesteld als zij in dezelfde situatie zit. Had dat zelf heel fijn gevonden :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:58

IvysToeter schreef:
Ik twijfel nog steeds enorm of ik nou een mirena of een kylena spiraal laat plaatsen.
en óf ik hem uberhaupt laat plaatsen.
Zonder hormonen gaat het prima.
niks mis met mijn cyclus, die is aardig regelmatig.
Maar ik hoor van zoveel mensen dat een 'bijwerking' van de mirena is dat je niet meer ongesteld word... en dat vind ik toch wel erg aanlokkelijk.
(buiten dat hij ook beschermd tegen zwangerschap)
Mijn man en ik willen allebei geen kinderen meer, maar vinden het ook te vroeg om een 'operatie' uit te laten voeren.
Wat zouden jullie doen?

Wipher schreef:
Ik word met mirena soms een beetje ongesteld, en in die week is mijn huid vaak wat slechter (vetter, meer puistjes). Verder nooit last van :)

Ik heb nog geen kinderen gehad, dus denk dat het dan juist wel heel pijnlijk is om te plaatsen. Maar ik gebruik nu een pleister, en merk dat mijn libido echt bijna helemaal weg is.
Wordt een mirena enkel geplaatst bij vrouwen die al kinderen gehad hebben, dacht dat dat zowat een 'mythe' was?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:59

Sommige huisartsen willen 'm niet plaatsen als je nog geen kinderen gehad hebt. Maar mijn eerste twee zijn ook geplaatst nog voor ik kinderen had.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:04

Ik heb nooit kinderen gehad en gewoon een mirena laten plaatsen. Was zelfs niet tijdens de menstruatie. Plaatsing was onaangenaam en eerste uur erna was ik wat "ijl" in mijn hoofd, vgl lage bloeddruk en verder heb ik +/- 24u een vervelende druk gevoeld in mijn buik.
Ik heb geen kinderwens en geen menstruatie meer hebben was de doorslag om een mirena te kiezen. (Ik was toen 31)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:16

Ik gebruik al vanaf mijn 14e de pil.destijds vooral vanwege ernstige acne.heb zeker 10 jaar de diane35 gebruikt. Gebruik nu al jaren een andere pil:Ethinylestradiol/Levonorgestrel van 0,03/0,15 mg.ik wil graag over op zo min mogelijk hormonen. Heb al sinds mijn pubertijd veel last van hoofdpijn en vraag mij af wat een andere anticonceptie kan doen.helaas nu op mijn 35e nog steeds gevoelig voor acne.
Iemand ervaring met acne en overstap van pil naar pleister of eventueep nuvaring?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:10

CalipsoLover schreef:
Iemand enig idee wat een mirena doet met je huid? Gaat het dezelfde werking hebben tegen acne als een pleister/pil?

ik heb sinds de mirena geplaatst is veel meer last van mijn huid, vettig, puistjes en oneffenheden. tot nu toe is dat het enige min punt aan mijn mirena ervaring

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:52

petitparis schreef:
Ik heb nooit kinderen gehad en gewoon een mirena laten plaatsen. Was zelfs niet tijdens de menstruatie. Plaatsing was onaangenaam en eerste uur erna was ik wat "ijl" in mijn hoofd, vgl lage bloeddruk en verder heb ik +/- 24u een vervelende druk gevoeld in mijn buik.
Ik heb geen kinderwens en geen menstruatie meer hebben was de doorslag om een mirena te kiezen. (Ik was toen 31)

Maar goed het niet ongesteld worden schijnt dus niet bij iedereen zo te zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:59

Ik lees overigens dat de pleister en nuvaring gelijk staan aan een generatie 3 pik qua risico's.

Ik overweeg om eens helemaal te stoppen met de pil.
Geen kinderwens,maar daar zijn andere oplossingen voor.

Ik ben alleen zo bang dat ik direct weer een super vette acne huid en overbeharing krijg,net zoals in mijn puberteit toen ik met de pil begon.kan dat nu op mijn 35e nog terugkomen?hoe groot is die kans?
Ik wil gewoon eens ervaren hoe ik mij voel zonder al die hormonen. Sinds mijn puberteit veel last van hoofdpijn en vermoeidheid.oorzaak niet te vinden....misschien toch door de pil....

Oh enne spiraaltje absoluut niet!van een uitstrijkje ben ik al 3 dagen uitvde roulatie door aanhoudende bloeding en kramp,dus spiraaltje begin ik niet aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:34

IvysToeter schreef:
petitparis schreef:

Maar goed het niet ongesteld worden schijnt dus niet bij iedereen zo te zijn.

Klopt, maar ik had goede hoop gezien ik door langdurig pilgebruik zonder stopweken eigenlijk al geen echte bloedingen meer had.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:29

Hallo, ik heb een vraag. Ik ben nu ongeveer een kleine 2 maanden gestopt met de pil. Ik heb 1 x een menstruatie gehad maar nu al een aantal weken niet meer.. ik ben nu heel bang dat ik zwanger ben.. als iemand mij een beetje gerust kan stellen zou fijn zijn

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:32

Maar hoe wil je geruststelling dan? Dat kan toch alleen als we meer info hebben? Heb je onbeschermde seks gehad? Waarom ben je gestopt met de pil? Zit je in een periode van veel stress?

Ik kan wel heel hard roepen dat je soms niet meteen een normale cyclus hebt, maar ja, wat heb je daar aan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:42

Heel simpel: je gaat naar de winkel, koopt een test, doet de test en weet wat er is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:23

Iris82 schreef:
Maar hoe wil je geruststelling dan? Dat kan toch alleen als we meer info hebben? Heb je onbeschermde seks gehad? Waarom ben je gestopt met de pil? Zit je in een periode van veel stress?

Ik kan wel heel hard roepen dat je soms niet meteen een normale cyclus hebt, maar ja, wat heb je daar aan?

Nee heb het altijd veilig gedaan. Ben gestopt door medische redenen.. ik haal morgen voor de zekerheid een test...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:04

Yenni schreef:
Hallo, ik heb een vraag. Ik ben nu ongeveer een kleine 2 maanden gestopt met de pil. Ik heb 1 x een menstruatie gehad maar nu al een aantal weken niet meer.. ik ben nu heel bang dat ik zwanger ben.. als iemand mij een beetje gerust kan stellen zou fijn zijn

doe een test.
als die negatief is dan ben je het meeste gerust gesteld denk ik....

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:36

Gisteren een koperspiraal laten plaatsen op de 2de dag van mijn menstruatie. Het lijkt er op dat het bloeden vandaag helemaal is gestopt? Kan dit? Ik dacht dat het juist langer en heviger zou zijn, zeker deze keer.