Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:22

Ik heb nu de Asa foetida binnen en heb het al twee keer ingenomen. Dat spul is smerig, niet normaal, brrrr. Maar even doorzetten maar, hopen dat het helpt...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:28

Diane65 schreef:
Ja, ik merk ook dat ik een spastische darm-aanval ga krijgen omdat ik het dan intens koud krijg, inderdaad ook koude handen en voeten. Verder heb ik geen last van kou, vroeger wel altijd gehad, maar dat had meer te maken met de negatieve thuissituatie. In mijn geval heeft die kou-aanval te maken met een verstoorde darmwerking.
Het boek van de Engelse internist is razend interessant en geeft goede handvaten om verder mee te komen. Ik denk dat ik een kleine samenvatting ga maken voor geinteresseerden want als ik het hier moet uitleggen spam ik waarschijnlijk pagina's vol. Die samenvatting stuur ik dan wel per mail als ik daarover een pb krijg. In elk geval gaat deze man uit van 3 hoofdgroepen PDS en dan nog 2 subgroepen. Hij heeft voor de groepen methodes ontwikkeld om de klachten te verminderen of zelfs blijvend te laten verdwijnen.

ik meld me ook aan *D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:42

joyce2 schreef:
Ik heb het bijna altijd koud, zowieso altijd koude handen en voeten, maar dat zit bij mijn in de familie. Maar het klopt wel dat als je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, je lichaam niet voldoende energie heeft om je warm te houden.

Bij mij zit het niet in de familie. Juist eerder het tegenovergestelde. Ik heb er vaak wel koude handen en voeten bij, maar ik ben dan voor de rest dan ook echt door en door koud.
@Diane65: Dat klinkt heel erg interesssant!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:43

Ik heb t ook altijd koud...
Koude voeten en handen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:19

Ik heb t ook altijd koud, maar nooit gedacht dat het wel is daar aan kon liggen. Tzit bij mij juis t niet in de familie. Iedereeen heeft t altijd warm, en ik zit dan te bibberen van de kou!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:18

Mijn ouders en broertje hebben het niet, maar mijn oma heeft het en mn tante van dezelfde kant van de familie heeft het geloof ik ook. Dus ik denk dat het in mn vaders kant van de familie zit. Dat door en door koud heb ik voornamelijk in de winter of als ik me niet lekker voel, dan kan ik letterlijk zitten rillen van de kou.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:29

Def schreef:
Diane65 schreef:
Ja, ik merk ook dat ik een spastische darm-aanval ga krijgen omdat ik het dan intens koud krijg, inderdaad ook koude handen en voeten. Verder heb ik geen last van kou, vroeger wel altijd gehad, maar dat had meer te maken met de negatieve thuissituatie. In mijn geval heeft die kou-aanval te maken met een verstoorde darmwerking.
Het boek van de Engelse internist is razend interessant en geeft goede handvaten om verder mee te komen. Ik denk dat ik een kleine samenvatting ga maken voor geinteresseerden want als ik het hier moet uitleggen spam ik waarschijnlijk pagina's vol. Die samenvatting stuur ik dan wel per mail als ik daarover een pb krijg. In elk geval gaat deze man uit van 3 hoofdgroepen PDS en dan nog 2 subgroepen. Hij heeft voor de groepen methodes ontwikkeld om de klachten te verminderen of zelfs blijvend te laten verdwijnen.

ik meld me ook aan *D

Hier nog 1 :D

Ben sinds vorige week begonnen met movicolon, kan nu 3/4 x per dag rennen naar de wc :(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:03

Diane, ik heb dan ook wel interesse. :j
Hoe heet het boek ook alweer?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:00

Hoi Dyonne, het boek van de Engelse internist heet Irritable Bowl Solutions. De professor heet John Hunter. Ik heb het via Amazon.com/uk besteld.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:06

Ik meld me ook aan voor de samenvatting :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:37

Au.. opgeblazen buik en misselijk/kramp..
Wat heb ik gegeten:
Ochtend: Havermout met sojamelk en beetje vlokken (puur)
Middag: Sla, tonijn, kappertjes, olijven, olijfolie.
Avond: Gevulde courgette en rijst (gehakt, tomaat, ui, paprikapoeder en kaneel, zout en peper)

Had eigenlijk na de middag al een beetje een vol gevoel nu ik terug denk.
Ik heb het idee dat ik vandaag weinig heb gegeten.. als ik naar de hoeveelheid kijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:09

Die olijven, courgette, paprika, ui, paprikapoeder, peper waren bij mij niet goed gegaan :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:21

Denk dat het licht aan het feit dat het gebakken is.. ik heb vaak last van avondeten, maar salades en groente/aardappelen gaat goed, voeg er gebakken vlees aan toe (kruiden ook) dan gaat het fout.
Dus de gehakt met kruiden in de koekenpan waren denk ik het probleem. Zou het liefst een week geen avondeten eten..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:23

vlees met kruiden kan ook een goeie zijn ja.
Ik eet nooit vlees met kruiden.
Sommige mensen bakken ook heel erg vet, dat kan t ook nog zijn!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:23

Def schreef:
Die olijven, courgette, paprika, ui, paprikapoeder, peper waren bij mij niet goed gegaan :D

Dus eigenlijk mijn hele menu :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:25

Def schreef:
vlees met kruiden kan ook een goeie zijn ja.
Ik eet nooit vlees met kruiden.
Sommige mensen bakken ook heel erg vet, dat kan t ook nog zijn!

Vroeger alles in de zonnebloemolie, dat ging echt niet goed.
Tijden in olijfollie gebakken, dat ging heel goed. Maar dat helpt nu ook niet meer.
Rare is dat ik de ene dag nergens last van heb en patat eet en de volgende dag dus van dit soort avondeten last krijg.
:Y) He, zou het daaraan liggen? Dat ik gister patat (met gebakken vlees) heb gegeten?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 08:51

Haha, ja eigenlijk je hele menu.Ik eet dat soort dingen al lang niet meer. Ik eet ook (bijna) nooit friet en dan zeker niet de volgende dag zo'n maaltijd... das bij mij echt vragen om problemen.
Maar ja, dat zal ook bij iedereen anders zijn hoor!

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:01

itsmi schreef:
Tzit bij mij juis t niet in de familie. Iedereeen heeft t altijd warm, en ik zit dan te bibberen van de kou!

haha hier ook ja

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:47

Het kan ook heel goed liggen aan de granen, tarwe en rijst. Ik eet zelf steeds minder koolhydraatrijk voedsel en dat bevalt steeds beter. Ik weet niet of ik helemaal overga op een dieet waarbij ik geen granen, tarwe, haver, rijst etc. zal eten, maar ik merk wel dat mijn darmen veel minder prikkelbaar zijn. En de combinatie aardappels, groente en vlees is sowieso heel slecht voor de darmen. Beter is het groente (zonder al te veel scherpe kruiden) en vlees of vis en dan geen aardappels, pasta of rijst.
Ik eet ook regelmatig vlees, maar dan alleen met groenten. Als ik eens een aardappel wil, dan eet ik die ook allen met groenten erbij en niet met vis of vlees, dat valt bij mij dan weer niet goed.

e_horse schreef:
Denk dat het licht aan het feit dat het gebakken is.. ik heb vaak last van avondeten, maar salades en groente/aardappelen gaat goed, voeg er gebakken vlees aan toe (kruiden ook) dan gaat het fout.
Dus de gehakt met kruiden in de koekenpan waren denk ik het probleem. Zou het liefst een week geen avondeten eten..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:13

Diane65: Dat klinkt logisch. Ik doe dat vaak al automatisch, blijkbaar geeft mijn lichaam dat wel aan. Als we aardappels hebben dan heb ik helemaal geen trek in vlees.

Lastig is dat ik wel weet dat ik niet zo vet/gekruid moet eten, maar er toch vaak weer op terug val.
Het South Beachdieet gaat ook uit van weinig koolhydraten, veel vlees, vis en zuivel. Ik moet alleen de melkproducten vervangen door soja. Het is zo'n gedoe om elke dag weer wat te maken, dat ik vaak terug val op te vet (gebakken aardappels ofzo).. lastig.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:22

Enne... soja gaat bij mij ook vaak niet goed hoor. Dat zijn nl ook bonen en die zijn ook niet makkelijk te verteren. De sojamelk gaat wel goed, maar de margarine van Alpro krijg ik dus eczeem van! Geitenmelk is eigenlijk nog beter. En zuivel mag je wel, maar dan schijnt de Griekse yoghurt van AH het best te zijn. Ik eet m nu van Digros/Dirk vd. Broek (die zit op het winkelcentrum bij mij in de buurt) en die valt ook goed. Gewone melk/karnemelk/vla kan ik niet tegen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:25

Ik krijg astma/eczeem van lactose/melk (kaas, melk, ijs etc), helaas.. dus vandaar de soja.
Ik kan prima tegen gewone sojamelk met bv havermout. Sojamelk chocola of yoghurt moet ik niet teveel van nemen. Dan gaat het goed. Maar soms is het moeilijk maat houden. Net als chips; ik kan er vreselijk buikpijn van hebben in bed 's avonds, maar toch de volgende dag weer nemen.. raar is dat eigenlijk..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:03

Aardappels, groente en vlees kan ik wel weer goed hebben, alleen dan moet het vlees niet te vet zijn. Van de week door tijdgebrek mn kipschnitzel in de frituurpan gedaan en ik wist dat ik het niet moest doen, maar toch gedaan, natuurlijk was het gelijk raak! Rijst kan ik ook goed hebben en pasta ook wel. Maar als ik lasagne maak, krijg ik toch vaak weer last. Gewoon spaghetti met groente, mager gehakt en tomatensaus lukt wel.

Gekruid eten kan ik soms wel hebben, soms niet en laatst had ik opeens last toen ik tomaten had gegeten. Frituur krijg ik eigenlijk altijd last van, behalve van de aardappelkroketjes!

@e-horse: ik ken het wel hoor... soms krijg ik ergens behoorlijk last van, maar vind ik het zo lekker, dat ik het de volgende dag gewoon weer eet. Bij sommige dingen heb ik nu ook minder last van mn buik, lijkt wel of je lichaam er dan toch een beetje aan gaat wennen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:34

Ja en de ene dag een halve zak chips leeg en geen last en de volgende keer al van een bakje chips last krijgen.

Ik heb vandaag het vlees bij het avondeten weggelaten en ik heb ineens een hele berg gegeten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:06

Nou, dat heb ik dus ook wel eens, dat ik iets eet wat zo goed valt, dat ik 2x op kan scheppen, zonder ergens last van te krijgen! Maar dat is maar zelden hoor, haha.