aslo schreef:Hallo allemaal, kom mij hier ook melden, daar mijn dochter van 15 wrs ook FM heeft. Zijn gisteren bij de reumatoloog geweest, heeft daarna nog een bloedonderzoek gehad om eventuele andere dingen uit te sluiten, maar vooralsnog vermoedt hij idd FM. Hij vond haar wel erg jong, maar volgens mij (na inwinnen van de nodige info) zijn er wel veel meer jongeren bij wie FM is geconstateerd? Ze reageerde ook niet op alle tenderpoints, maar zou dit te maken kunnen hebben dat zij voornl. last heeft van haar benen (en soms, zoals vandaag, onderrug en schouders) ? De meeste drukpunten liggen ook in het bovenlichaam toch?
Kan best hoor, tenminste ik heb ook al die klachten sinds mn puberteit.
En het is pas drie of vier jaar geleden geconstateerd. Ik was 24 toen.
Mijn zusje heeft ook fibro.
@ paintless, ik heb gelukkig fijne/hete paarden en hoef eigenlijk weinig te drijven, alleen maar te zitten.
Mijn jonge paard leer ik al dat het opstappen met krukje helemaal niet gek is. Mijn wedstrijdpaard is daar al aan gewend.
Ik kan thuis best trainen zonder al te veel last hoor.
Maar wedstrijden en lessen hakken er erg in.
Onbewust verkramp ik dan te veel, en ga te lang door.
Thuis stap ik veel meer tussen door.
Als ik teveel last heb rij ik overigens niet.
Mijn paarden lopen dus relatief gezien veel aan de longe, maar ik train ze dan of met de pessoa of met de dubbele lijnen, zodat ze toch echt aan het werk zijn.