ADD??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

ja maar dat is het hem dus. een tijdje wilde ik dat wel, maar wil ik dat eigenlijk wel, snap je?
ik werk zelf in de jeugdzorg, behandelgroep residentiëel, ik zie mezelf al aankomen: 'ja wacht even, even pietje en mezelf Ritalin geven..' haha! echt niet. daarnaast weet ik dat Ritalin echt chemisch spul is waar je niet zomaar aan moet beginnen.

meer denk ik dan aan iets homeopathisch, wat vroeger echter geen effect had op mij als kind, maar misschien nu wel :D

aan de ene kant wil ik heel graag weten wat het is, en ook zeker zijn dat het gewoon aan iets af te leiden is, maar aan de andere kant: wat dan? ga ik tegen mensen zeggen: ja, ik heb ADD.. lekker label erop..

ik slaap er nog een nachtje over :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:23

Het label verandert jou niet, maar verandert idd wel de benadering van sommige mensen. Maar dan moet je je denk afvragen wat de waarde van dat label voor jou is. Met dat label is hulp wel een stuk dichterbij en gemakkelijker. Overigens hoef je helemaal geen medicijnen te slikken, ook al ben je nog zo'n diehard adhd-er :)
Overigens wil ik zelf later ook in de psychiatrie gaan werken, met mijn adhd, maar ik zie er eigk geen probleem in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:36

Bumpje, vandaag officieel ADD vastgesteld. Heeft eventjes geduurd, maargoed.
Toch wel fijn, geeft toch weer wat perspectief nu ik aan mijn havo-opleiding begin (na overal vanaf getrapt te zijn... :') )

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:39

Ik heb het gevoel dat ik een beetje terug val in mijn oude "school-patroon". Terwijl ik nog steeds vakantie heb, en ook niet meer naar school hoef. Wel zit de stress er weer omdat ik zoveel moet regelen, en ik niet meer weet waar ik moet beginnen.
Ritalin slik ik nog steeds, maar toch, het komt er allemaal niet van. Ik stel al mijn werk weer uit, zit de hele week al dingen te doen die niet hoeven, gewoon omdat ik de dingen die wel moeten weer uitstel. :\
Ik was zo blij dit bijna kwijt te zijn, maar nu er dus weer teveel druk op mij komt, is het gevoel weer terug.
Zoals net, vroeg ik even hulp aan mijn vader, en hij gaf een verkeerde opmerking en ik flipte. Gevolg; ik weet nog steeds niet wat ik er nou aan moet doen en hoe ik nou alles moet aanpakken.
Ook slaap ik nog steeds slecht. Half twee in bed is weer een gewoonte en voor 9 uur (of later) kom ik er gewoon niet uit. Dan bedenk ik me 's nachts wat ik de volgende dag allemaal wil gaan doen, en.. vervolgens komt er die dag natuurlijk weer niets van. ;(

Ik baal hier van, was zo blij dat het beter ging. Toch maar weer met mijn persoontje praten. :\

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:38

Vandaag voor het eerst aan de concerta gegaan, ipv ritalin. Merken jullie verschil? Ik heb namelijk sowieso het gevoel dat het langer duurt voordat het gaat werken, of... uhm, misschien zelfs helemaal niet werkt (tot nu toe...) :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:00

Ik heb ook even concerta gehad. Bij mij werkte het gewoon niet, ik werd er alleen maar heel duizelig en licht in mijn hoofd van, wat ik bij ritalin absoluut niet heb.

Dus nu ben ik weer terug naar ritalin.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:52

Het schijnt (volgens psych) dat ik hier ook trekjes van heb. Het zit in ieder geval zeer sterk in de familie:
Opa: ADHD
Broertje: ADHD/autisme
Oom: Schizofrenie
Neefje 1: ADHD
Neefje 2: ADD + autisme
Neefje 3: ADHD
Nichtje 1: ADHD
Nichtje 2: ADD

Mn psycholoog dacht dat ik vermoedelijk ADD heb. Ik heb ervoor gekozen het niet te laten diagnostiseren.
Ik kan prima leven op deze manier, met mijn beperkingen af en toe :)) .
Heb ook geen medicatie of iets dergelijks. Psycholoog vond het ook niet nodig om te testen.
Ze zei dat het dan zo'n hokjesgedoe werd, en wat schoot ik er uiteindelijk mee op?

Dus dat ga ik ook niet laten doen! :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:29

Unseen schreef:
Vandaag voor het eerst aan de concerta gegaan, ipv ritalin. Merken jullie verschil? Ik heb namelijk sowieso het gevoel dat het langer duurt voordat het gaat werken, of... uhm, misschien zelfs helemaal niet werkt (tot nu toe...) :\

Ik zit nu ruim een maand aan de concerta. Het duurt idd veel langer voordat het werkt, het gaat pas na 1-2 uur werken namelijk. Bij mij is dat echt die 2 uur wel voordat het lekker gaat werken. Ik merk ook dat het iets minder sterk werkt dan de ritalin maar bij mij zeker nog voldoende gelukkig. Welke dosering heb je nu? Misschien meot je gewoon nog iets omhoog en is deze dosis gewoon wat te laag voor je!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:44

Zwerte schreef:
Unseen schreef:

Ik zit nu ruim een maand aan de concerta. Het duurt idd veel langer voordat het werkt, het gaat pas na 1-2 uur werken namelijk. Bij mij is dat echt die 2 uur wel voordat het lekker gaat werken. Ik merk ook dat het iets minder sterk werkt dan de ritalin maar bij mij zeker nog voldoende gelukkig. Welke dosering heb je nu? Misschien meot je gewoon nog iets omhoog en is deze dosis gewoon wat te laag voor je!

Hm, ja dat zou dan kunnen. De ritalin werkte vaak al na een kwartiertje, iig heel korte tijd. Ik voel me nu al wat beter inderdaad, maar ik kan het nog niet echt vergelijken met mijn ritalin-periode.
Ik slik nu al 1x daags 54mg. Dat rode pilletje dus. Mocht hij te vroeg naar mijn wens uitwerken kon ik eventueel nog 1 à een halve ritalin erbij slikken. Maar dat zie ik vanavond wel.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:44

Dochterlief is vandaag voor het eerst begonnen met ritalin. We zijn heel benieuwd.
Volgens de psychiater heeft ruim 80% van de gebruikers er baat bij.
Ik blijf hopen dat de ritalin tijdelijk is, net als de gesprekken.

Labels vind ik ook naar. En onnodig. Wat mij betreft is ADD net zoiets als bijziend. Voor het een een pilletje voor het andere een brilletje.
Maar we vertellen het maar gewoon niet teveel. ;)

Van Concerta lees je wel dat het beter is, maar als ik jullie zo hoor, is ook dat weer individueel.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:56

Mijn dochter en zoon hebben allebei adhd..
Van Ritalin kreeg mijn dochter een behoorlijke rebounce als het uitgewerkt was na 4 uur dus toen zijn ze overgestapt op concerta.Dat is in feite ook ritalin maar dan duurt deze 8 uur.Werkte wel beter maar de bijwerkingen waren voor de kinderen te groot,ze leken net zombie's.
Tussen de middag waren ze spierwit en hadden ze totaal geen eetlust,nou zie er dan maar eens een boterham in te krijgen.. en voor de rest zat er totaal geen plezier meer in,alle emoties waren afgevlakt en dat wil ik ze niet aandoen.
Nu krijgen ze al een poos Strattera,was wel even omschakelen maar hun karakter kwam weer terug en zo kun je ze wel met alle voors en tegens opvoeden.
Zijn er hier volwassenen die hun ervaring met medicijnen willen vertellen?Heb je er echt baat bij of stomp je er van af?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:00

Strattera is toch ook een anti depressivum?
Psychiater raadde ons die af..

Lijkt me erg moeilijk, Marei, om uit te vinden wat voor je kinderen goed werkt.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:57

Geen idee jottum,waarom raadde de psych het af?Had je niet eerst ritalin/concerta geprobeerd,meestal willen ze daarna pas proberen met strattera.

Ik zal eerst eens verder lezen want er staan al aardig wat ervaringen tussen :o

@unseen;helpt de medicatie bij jou niet om het wat rustiger in je hoofd te krijgen?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:12

Marei schreef:
@unseen;helpt de medicatie bij jou niet om het wat rustiger in je hoofd te krijgen?

Jawel. Normaal gezien wel. :j Maar met stressvolle periodes kan ik ook met medicatie nou eenmaal niet de rust zelve blijven. De dingen die ik moet doen worden beter geordend, het is in ieder geval geen mess meer, zoals altijd. Maar het is ook nog niet optimaal.
En ik heb vrij erge last van de rebounce. Ik slik(te) ritalin om de 3 uur, terwijl ik in het begin om de 4 uur slikte. Dat werkte gewoon niet.
Nu dus de concerta geprobeerd vandaag, ik merk dat de rebounce er nu aan zit te komen, dan heeft hij het toch zo'n 12 uur volgehouden. Al begon hij dus vrij laat te werken... :7
Ik kijk het nog even aan hiermee. Als ik eenmaal weer naar school ga kan ik beter kijken in hoeverre het werkt, dan nu in de vakantie (waar ik geen ritme heb en veel dingen moet regelen en niet doe).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:08

@unseen: de concerta werkt ook pas na 1-2 uur he, das volledig normaal. Als dit te lang duurt kan ik er een ritalinnetje nemen, dus smorgens dan mn concerta aangevuld met 1 ritalin. Ook 'savonds indien nodig aanvullen met 1tje. Als je vind dat het te traag gaat werken, kan je dit nog met je psych overleggen!
Ik had ook veel te veel last van de rebound van ritalin. En het werkte vaak maar 2 uurtjes. Plus nog een lading bijwerkingen die ik met concerta niet heb!

@marei: als ze zombie's werden, was de dosering dan ook niet veel te hoog?
Ik wordt totaal niet afgestompt door de medicijnen, ik voel me juist veel beter. Veel meer overzicht en meer rust in mn lijf en vooral mn hoofd.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:05

M'n kinderen zijn vrij licht van gewicht t.o.v. hun lengte dus misschien dat ze idd daardoor wat teveel kregen.
Ik herinner me nu dat de arts toendertijd pas na een poosje daar gewerkt te hebben de hoogtemeter pas goed kon bedienen..
M'n dochter heeft nu ook nog last van de bijverschijnselen vlak na het innemen maar haar broertje hoor ik er nooit over.Ze is er gewoon gevoeliger voor denk ik.

Fijn dat het bij jou zo goed werkt Zwerte.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:57

Mijn god ik voel me vandaag echt een zombie. Spreek mijn psych gelukkig zaterdag, dit is echt niet fijn. :+

Zwerte, ik voelde me met ritalin juist geweldig, echt heel fijn. Maar ik ga een jaar naar het buitenland en dan is het handiger om een paar doosjes concerta mee te nemen dan tien keer zo veel doosjes ritalin. En daarbij is het natuurlijk ideaal dat de concerta maar eens per dag hoeft, terwijl ik ritalin 3-4 keer daags nam. Maar goed, dit gaat ook niet echt lekker dus. Zaterdag even babbelen. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:32

@ Unseen, je mag toch geen jaarvoorraad mee nemen volgens mij? Je hebt een shengenverklaring nodig om met dit soort medicatie de grens over te gaan en mag volgens mij maar een beperkte voorraad mee nemen :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:22

Alwiene schreef:
@ Unseen, je mag toch geen jaarvoorraad mee nemen volgens mij? Je hebt een shengenverklaring nodig om met dit soort medicatie de grens over te gaan en mag volgens mij maar een beperkte voorraad mee nemen :)

Weet ik, had ook een schengenverklaring naar Zambia en Engeland. :j Maar het is heel moeilijk om aan medicatie te komen in Australië. Ik moet nog even goed nakijken hoe of wat, want die Concerta is een ramp.