Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:07

Ik en mijn vriend gaan nu zeven jaar met elkaar. De eerste drie jaar gelat en we wonen nu vier jaar samen. Toen ik hem leerde kennen, was zijn dochter negen. Toen ik mijn vriend leerde kennen, was hij al ca. vier jaar gescheiden. Echter toen ik ten tonele verscheen, begon zijn ex vrouw, waar hun dochter woont, heel raar te doen. Allemaal niet echt leuk en ik had daar ook behoorlijk stress van. Af en toe hing ze krijsend aan de telefoon en kon ik haar meters verderop horen. Dan zat ik te trillen op de bank. Ook omdat het in die periode al rot met me ging. Gisteren was echter een mijlpaal, mijn stiefdochter werd zestien en voor het eerst in zeven jaar was ik ook welkom op een verjaardag bij haar moeder thuis. Zaterdag nacht sliep ik heel slecht en op de heenweg er naartoe was ik bloed nerveus. Maar uiteindelijk ging het heel goed. Dat was een enorme opluchting en mijn stiefdochter zei meerdere keren dat ze blij was dat we waren gekomen. Voor haar was het ook heel fijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:01

Wat erg dat je 7 jaar lang opgescheept hebt gezeten met zo'n ex-vrouw van je vriend.
Hoe gedroeg je stiefdochter zich eigenlijk in die 7 jaar naar jou?
Fijn dat het gisteren erg goed ging.
Is dan wel een opluchting. Jammer dat daar 7 jaar overheen is gegaan...
Komt het omdat zijn ex-vrouw jaloers was?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:17

Mijn stiefdochter gedraagt zich altijd vriendelijk tegenover mij. Ook al deed haar moeder af en toe voor komen dat sinds mijn komst haar vader zijn afspraken niet meer na kwam en alleen nog maar voor mij koos en zijn kinderen niet zo belangrijk meer waren voor hem. Ik denk dat mijn stiefdochter wel door had dat het toch wel anders in elkaar zat. Ze is niet achterlijk. Maar die verhalen dat mijn vriend plotseling ook zijn financieele verplichtingen niet na zou komen, is misschien wel wat van blijven hangen. Echter is dat absoluut niet waar.
Ik weet niet precies waarom de moeder van mijn stiefdochter zo deed. In ieder geval heeft ze gewoon best een moeilijk karakter. Mijn stiefdochter heeft zo af en toe ook wel het nodige met haar te stellen. Haar moeder kan heel dominant en overheersend doen en hele erge woede aanvallen hebben. Dan is er geen land meer met haar te bezeilen. En dergelijke mensen raak ik dus juist erg gestresst van. Dus ik hield graag zoveel mogelijk afstand van die vrouw. Daarom vond ik het doodeng gisteren om daar in huis te gaan zitten, maar het ging gelukkig goed. Ik deed het voor mijn stiefdochter en zij was zichtbaar blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:52

Pfoeh, dat is ook heftig Himyar..
Maar fijn dat het toch goed ging gisteren.

Wilde net op eigen initiatief een afspraak maken met de Arbo-arts. Kan het pas volgende week woensdag, want ze is er deze week niet. Great.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:49

ok ik zit met een burn out thuis.
belt vanmiddag me collega gewoon voor de gezelligheid op.
zegt ze ja ik heb sinds kort als ik moe ben zon pijn op me borst en tintelingen in me arm vooral als ik heel moe ben geweest.
ook heb ik last van veel huilbuien ze was korter van stemming en ze is steeds heel bang om dood te gaan.
kortom de zelfde klachten die ikook heb/heb gehad
ik heb haar gezegd dat ze naar de huisarts moet gaan n haar klachten voor moet leggen.
ik hoop dat ze het doet want dit is geen doen meer voor haar.
ik denk dat ze ook gewoon een burm out heeft.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:59

Hoe reageerde ze op jou advies om naar de huisarts te gaan?

Vond je het trouwens niet moeilijk dat ze je vertelde er eigenlijk ook zo doorheen te zitten? (schuldgevoel enzo?) Dat zou ik me namelijk heel goed voor kunnen stellen...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:23

Pollewoppy schreef:
Hoe reageerde ze op jou advies om naar de huisarts te gaan?

Vond je het trouwens niet moeilijk dat ze je vertelde er eigenlijk ook zo doorheen te zitten? (schuldgevoel enzo?) Dat zou ik me namelijk heel goed voor kunnen stellen...

ja ze zag in dat het naar de huisarts gaan mischien wel een goed idee was.
zeker nu geestelijke klachten ichamelijke klachten worden.
ze vertelde me dat ze iedere dag hoofdpijn heeft en bang is dat er een tumor in zit.
geestelijke klacht wat lichamelijk word.
ik had er geen moeite mee dat ze vertlede er door heen te zitten,klinkt heel stom eigenlijk
maar ik en meerdere collegas hebben al een keer bij de leiding gevende geklaagt over dat het zo niet verder kan,
bv gebeld worden op je vrije dag als je 5/6 dagen gewerkt heb omdat ze personeel te kort hebben ez.
werk druk is gewoon te hoog.
werk in de zorg.
tja en als het adelings hoofd dan weer tegen de hoofd zorg verteld dat het allemaal prima gaat op de afdeling (wat dus totaal niet waar is?)dan word er niets aan gedaan.
collega vertelde ook dat ze op vakantie nergens last van had en ze nu weer al die klachten heeft.
ze werd op haar eenige vrije dag gebeld,ze vertelde me dat ze nu 15!! dagen moest werken en er maar 1 dag vrij is.
ze moet vanavond dus weer werken omdat er 3 zieke zijn.
ze beld me vanavond op hoe het gegaan is heeft ze weer die klachten moet ze zich van mij ziek melden
ik werk overegens bij verpleeghuis birkhoven in amersfoort ze kunnen geen personeel krijgen,een grote bende dus.
op een afdeling gaan er weer 5 in een keer weg.
bij ons gaan er in oktober 2 weg en de rest loopt op nu tenen.
een grote bende dus

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:58

Jeetje, dat lijkt me een lastige situatie, omdat er ook geen verbetering in zicht is. Pluspunt is inderdaad wel dat je je niet schuldig voelt, omdat je weet dat er al meer collega's geklaagd hebben en de werkdruk gewoon veel te hoog is. Wel erg vervelend dat er geen gehoor aan gegeven wordt zeg.
Sterkte ermee!

Bij mij op het werk is de werkdruk ook wel hoog en dat zal ook wel zo blijven, maar er wordt wel naar je geluisterd en gezocht naar oplossingen. Maar ja, als je zoals bij jullie bijna geen personeel kan krijgen is het al een stuk lastiger...

Ik vraag me wel af hoe dat zit, kun je eigenlijk nee zeggen als je op je vrije dag gebeld wordt? Ik begrijp dat dit natuurlijk lastig ligt, want als je dat te vaak doet, wordt je werkgever ook niet blij. Moeilijk hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:23

Jeetje Janne, het klinkt exact als mijn baan.
( ja ook in de zorg )
Te hoge werkdruk, te weinig inval, te weinig vrije tijd, te weinig van euh ja... alles?
Bij mij verwachten ze ook dat je naast je werk geen leven hebt, privé leven? Wie heeft dat nou nodig.
Als je ziet dat je ineens op maandag in het rooster staat, terwijl je vrij was, kan je een 'tja het is anders, los het maar op' en een snauw toekrijgen en that's all.

Voor m'n vakantie moesten ik en collega op het matje komen. ( wij zijn privé hele goede vriendinnen ). Volgens teamleider waren er klachten uit het team over ons. We vormden een blok en collega's durfden hun mening niet meer uit te spreken als wij erbij waren...
Maar goed, ik weet dat dat bullshit is, maar ze willen ons uit elkaar hebben... Want wij zijn lastig, we zien alles en spreken alles uit.
Het ging zelfs zo ver dat onze teamleider begon over 'relaties op de werkvloer' Come on, wat een vergelijk!! En, nog erger, als we niet 'ophielden' zou 1 van ons overgeplaats worden naar een andere afdeling.
Maar goed, gelukkig had ik voldoende argumenten klaar en werd dat hele gesprek 1 of andere schijnvertoning... Maar het bevorderd de werksfeer niet echt hè. ( en die was toch al niet zo lekker )
En toen ik in m'n vakantie gebeld werd met een dreigende werkopdracht, tja dat was de druppel.

Geen personeel, de fysieke omgeving is waardeloos, op zo'n manier kan ik mijn werk niet doen.
We improviseren nu al maanden met de separeer, omdat 1 van de sloten kapot is. Dat kan toch niet!! Hoe moet ik in godsnaam de veiligheid van mijn cliënten waarborgen als dat ding niet functioneerd???

Nou ja, ik houd er maar over op, want ik bereik het kookpunt al bijna weer Nagelbijten / Gniffelen

En dan volgende week woensdag pas bij de Arbo terecht kunnen, briljant weer. ( oh en ik ben de 4e of 5e uit het team die dan bij de Arbo loopt en nog gaat er ze geen lampje branden.. )

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:56

Ik las dit zojuist en vind het heel toepasselijk voor veel mensen die een burn out krijgen:
http://www.melanietoniaevans.com.au/art ... daries.htm
How do we know when our boundary door is malfunctioning?
It’s simple. We feel broken, lonely, angry, distressed, victimized, anxious, unsupported, exhausted and empty.
There are many reasons why it’s important to have a mature boundary function; such as:
By saying "No" to more things you have the time, energy and resources to get really good at the things you want to say "Yes" to.
If you struggle to say "No", you will procrastinate over many areas of your life.
We have been conditioned to believe that "Yes" is what moves projects and life forward. Sometimes a "Yes" doesn’t, because it’s counterproductive - whereas a well-placed "No" will.
People who complain about life, don’t create an empowered life, or feel like victims are often those who find it very difficult to say "No" and define boundaries.
If you are unable to say "No", the price you pay is low self-esteem, depression, feeling overwhelmed, burnout, high stress levels and possible physical ailments.
If you find it hard to say "No" you won’t allow others to step up to the plate and find their own power. These people won’t then develop the resources to give back to you. If you are by definition the giver / fixer / doer – then your environment will not include individuals who are capable of granting you support.
If you respond before you clearly define what has been asked of you, you may create all sorts of mayhem for yourself and the other parties involved.
Don’t be misleading to others with wishy-washy answers. This isn’t fair and may give other people false hopes at the expense of you not speaking the truth.
If you don’t learn how to say "No", others will take you for granted and lose respect for you.
It is much easier to change a "No" into a "Yes" later - than it is to turn a "Yes" into a "No" after the fact.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:31

Heel mooi...
(en helaas ook toepasselijk ja....)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:24

Hier een berichtje van mij.....
Kost me een hoop moeite om hier weer te komen schrijven,maar probeer het toch.

Sinds vrijdag zit ik hier, op de paaz-afdeling van het ziekenhuis.
Ik heb een eigen kamer, gelukkig. Het eerste wat ik dan ook gedaan heb, is deze kamer ook echt mijn kamer te maken. Ik heb mijn laptop hier, en sinds vandaag ook internet via een usb-dingetje. Daar ben ik dus erg blij mee.
Verder heb ik overal fotos staan, plantjes, beeldjes, noem maar op. Dit is voor nu, en de komende weken (waarsch maanden?) mijn thuis, dus zo moet het ook voelen.
Dat gevoel moet nog komen, geloof ik. Al begin ik aardig te wennen. Het is en blijft moeilijk.
We krijgen therapieen, maar al dat praat gedoe is niks voor mij. Al die problemen van anderen, maken me alleen nog gekker... Ik heb genoeg aan de mijne.
Verder zitten er hier veel mensen, waar ik zo min mogelijk te maken mee wil hebben. Wat veel van hun raar vinden, maar ik zit hier nu eenmaal niet om vrienden te maken, ik zit hier voor mezelf. Ik heb wel iemand waar ik het goed mee kan vinden, gelukkig. We lachen heel wat af; en lachen is gezond toch?

Het is heel moeilijk om hier te zitten...... Ik raad dan ook iedereen aan om echt je best te doen dit te voorkomen, tis echt geen pretje.
Had verwacht dat ik het makkelijker zou krijgen; maar in tegendeel, het wordt telkens moeilijker. Er komen meer en meer gevoelens boven. Gevoelens worden sterker. Problemen van eerder komen weer bovendrijven, die problemen die je onbewust diep weggestopt had.

Dat is het voor nu.... het heeft me een hoop moeite gekost om dit te typen, maar ik wilde het graag.. bedankt voor het lezen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:46

Heel erg veel sterkte....
Ik vind het knap dat je dit getypt hebt.

Gelukkig heb je iemand waar je toch ook nog mee kan lachen. Lachen is inderdaad gezond en vooral voor jou nu toch wat afleiding.

Nogmaals heel veel sterkte, want ik kan me voorstellen dat het echt heel zwaar is...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:15

Ik ben vandaag weer lekker bibberig. Doe lekker een dagje kalm aan. Gisteren weer teveel hooi op m'n vork genomen en de hele dag maar weer doorgesjeest. Het zonnetje schijnt, dus ga lekker met de hond naar buiten en een beetje lezen denk ik...
Morgen eindelijk weer naar de psycholoog. Heb veel dingen waar ik het over wil hebben...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:21

Natalie heel veel sterkte gewenst!
Natuurlijk ook voor iedereen hier.
Met mij gaat het wel.
Ik ga 2 pups opvangen uit Roemenie en ik krijg vrijdag te horen of ze over 2 weken hierheen komen of dat ik nog 6 weken ongeveer moet wachten.
Ik vind het verschrikkelijk dat ik af moet wachten en niet zelf kan bepalen.
Veel mensen zeggen me; het is al zo morgen. Maar voor mij werkt dat niet. Voor mij voelt het aan als 36 uur elke minuut twijffelen en eraan te denken. Wat als, hoe moet het als. Gaat alles wel goed.
Ik kan hierdoor niet meer normaal slapen, heb spanning en erge hoofdpijn. Puur en alleen om die twijfel en het afwachten.
Het liefst wou ik dat ze er nu al waren en ik voor ze kon zorgen. Maar goed iedereen wil wat het liefst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:52

allereerst wil ik iedereen heel veel sterkte en succes wensen.

ikzelf heb geen burn out maar erg veel stress en dat uit zich op zoveel manieren dat ik even geen idee heb wat ik met mezelf aan moet, maak me zo druk om alles.

Mijn probleem is dat ik constant ziek en moe ben, klinkt aanstellerig maar van de stress krijg ik epilepsie en migraine en nu heb ik ook nog eens longinfecties. het gevolg daarvan is dat ik prednison gebruik en niet in staat ben om te werken, ik weet nu dus al dat ik ontslagen ga worden en dan heb ik echt een probleem want ik heb geld nodig, heb natuurlijk ook mijn vaste lasten!

En het ergste vind ik nog dat het slecht gaat/ging met mijn moeder ook van de stress. Vorige week waren we samen formulieren aan het invullen en toen wist ze haar eigen geboortedatum niet meer dus ik lachtte nog en zei weet je de mijne wel? ja zegt ze rotterdam 1979, nu ben ik in 87 geboren en al helemaal niet in rotterdam maar toen schrok ik zo erg! en het bleek dat ze heel veel dingen gewoonweg niet meer wist, we zijn midden in denacht naar het ziekenhuiis gegaan en daar spraken ze van teveel stress en nu heeft ze kalmeringsmiddelen gehad waarvan ze zelf mag bepalen of ze die gaat slikken.

Nu durf ik mijn moeder niet alleen te laten want er lag ook een brandende sigaret op de grond dus wil ik haar ff in de gaten houden maja ik zit ook met die infecties en ben zelf dus ook niet helemaal 100. Nu ben ik me zo druk aan het maken om mijn werk! heb dinsdag gemailt dat ik ziek ben maar heb nog nergens een reactie ofiets op gehad en daar heb ik slapeloze nachten van! ook omdat ik doodsbang voor mijn baas die echt een vals kreng is en al helemaal een hekel aan mij heeft.

mijn probleem is dat ik me overal druk om maak!

dit heeft mijn vriend tegen mij gezegt hierover: wat is het ergste wat er kan gebeuren? dat je ontslagen word, nou je wilde er toch al weg zodra je iets anders had maar nu wordt dat wat eerder. Je kan idd even je rekeningen niet betalen maar dat zijn er niet veel en ik kan ook wat betalen. En je zal snel een nieuwe baan hebben. Je bent 21 en hebt diploma's en werkervaring vanaf je 15de. je moet niet zoveel denken.

en eigenlijk heeft hij nog gelijk ook maar ik blijf me maar druk maken, ben er kotsmisselijk over! gelukkig gaat het al iets beter met mijn moeder en weet ze alles weer maar wat ze had is natuurlijk ook niet normaal. gelukkig heeft het geen oorzaak dat er iets fout zit in de hersenen ofiets gelukkig maar. maar maak me zo druk overal om!

dit is ook advies wat ik van mijn vriend heb gehad: denk niet zoveel! klinkt simpel maar het werkt bij mij wel een beetje hoor

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:31

Moet over anderhalf uur naar de psycholoog. Zit me nu al zenuwachtig te maken over dat ik de tijd wel goed in de gaten moet houden enz...

Bah, wat heb ik hier een hekel aan. Hoop dat het wel weer oplucht.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:43

Succes daar Nathalie!

Ik ben gister weer naar de psych. geweest, zag er enorm tegenop maar het werd toch een beetje een positief gesprek.
Ik voel me iets lichter na de gesprekken (leger ook) en ik merk dat ik minder boos word op mijn moeder.
Van de week wil ik de brief schrijven en geven, en zeggen dat ik in november op kamers ga.
Ik ben benieuwd hoe het loopt.
Voorqal omdat mijn zusje 5 oktober jarig is, en ik ben bang dat ze dan op de verjaardag heel schijnheilig gaat doen over mijn "op kamers gaan".
Plus, ze weet nog steeds niks van Abe, moet ik dat vertellen ja of nee? Nagelbijten / Gniffelen
Ben bang dat ze dan mijn vader daardoor gaat beinvloeden betreft het geld.

Succes bij de psych pollewoppy. Lachen

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:24

ik ben gister weer bij de psycoloog geweest.
was eigenlijk een fijn gesprek(best gezellig ook)
merkte wel dat ik daarna wel eer gesloopt was.
mijn vriend was al ziek thuis,nu loop ik daarbij ook nog met keel en oorontsteking.
kan je er ook nog lekker bij hebben.
hebben jullie ook bang van angsten?
ik heb nu al een par keer een paniek aanval met hartkloppingen gehad heel eng,
maar weet nu dat het echt tussen me oren zit en dat er niets met me aan de hand is en ik gewoon gezond ben.
ook heb ik hel erg gehad als ik bv last van me maag had ik dacht dat ik gelijk iets heel erg had.
nu heb ik bv last van me been,denk ik gelijk dat ik een trombose been heb,terwijl het gewoon gespannen spieren zijn.
de psycoloog nomt het bij mij niet een burn out maar zware overbelasting.
ben nu bv al een week niet bij me paard geweest alleen omdat ik te moe voor ben en er de puf niet voor heb.
gelukkig kan hij geen betere stal wensen erword uitgemest en gevoerd en goed op m gelet en hij staat er heerlijk in het land en krijgt aandacht en knuffels en appels genoeg,dat scheelt n hoop het is gewoon goed.
tja heel vervelend allemaal,maar mijn gezondheid gaat nu toch echt even voor hoe erg ik het ook vind

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:04

Dat hoort er "gewoon" een beetje bij volgens mij, dat je door de enorme stress van iedere mug een olifant gaat maken. En dus bij ieder pijntje of ongemak van het ergste uit gaat.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:27

Heb ook veel klachten die door de stress veroorzaakt worden. Bij mij kwamen de meeste lichamelijke klachten toen ik al thuis zat met een burnout. Ik had meteen wel door dat ze door spanning veroorzaakt werden, maar het maakt het niet minder vervelend.

Net bij de psycholoog geweest. Ze had het rapport van het onderzoek, dus die moesten we bespreken. Het rapport had al vertraging opgelopen en moet eigenlijk zo snel mogelijk naar de werkgever. Dat begrijp ik wel, maar kon vandaag daardoor niet echt mijn 'ei' kwijt.

Uit het psychodiagnostisch onderzoek bleek ook dat ik veel last heb van 'somatische klachten' zoals dat zo mooi heet...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:34

in mijn verwijsbrief van de huisarts naar de psych stond ook.
last van psychosomatische klachten.
klachten die tussen je oren zitten maar doordat je zo denkt dat er echt wat zit het lichamelijk word.
ik heb nu mijn bach druppels rock rose binnen hoopt dat dat helpt me rustig te houden.
de oxazepams helpen nu niet meer te lang gebruikt.
en wil gewoon niet aan de antidepresiva ivm afbouwen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:55

Ik wilde ook niet aan de antidperessiva, maar het ging gewoon niet meer. Ik stond niet meer voor mezelf in...
Oxazepam heb ik maar heel kort gebruikt. Ben ik gauw mee gestopt.

Maar nog even over de psychosomatische klachten, want ik denk namelijk niet dat ik lichamelijk iets mankeer, weet heel goed dat ik gewoon gezond ben en dat al mijn klachten veroorzaakt worden door de spanning. Dus bij mij zijn ze er niet omdat ik denk dat ze er zijn...
Volgens mij slaat spanning gewoon op den duur op je lichaam als je de spanningen maar lang genoeg negeert en probeert weg te stoppen (zoals bij mij het geval was/is)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:10

Bij mij heeft de AD wel heel erg geholpen, zou er toch eens goed over nadenken. Ben er eerst doodziek van geweest..maar daarna knapte ik vrij vlot op.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:22

Dat is het bij mij denk ik ook Pollewoppy.
Ik heb de laatste tijd veel last van mijn hart; kloppingen en een zwaar gevoel.
En eigenlijk continu hoofdpijn. Scheve mond

Hoe was het bij de psych?
Of wil je het er liever niet over hebben?