Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:41

nee ze hebben bij mij m'n bovenkaak geleidelijk verbreed !! en dat vond ik dramatisch!! dat aandraaien die steken! dat is echt een hel!! Het krijgt dan ook 2,5 week geen kans om te helen!! Want continu "breek" je het verder open.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:51

Ja het idd wel een hele korte tijd waarin het gebeurt, en natuurlijk zonder verdoving..
Nou ja, even het gesprek maar afwachten..

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:06

Nou het inbrengen is gewoon onder algehele narcose hoor!! Want ze verzwakken je kaak dan ook. Anders kan het natuurlijk nooit "oprekken"

Aandraaien doe je zelf! in mijn geval m'n vader! Omdat ik het zelf niet goed kon zien, en probeer jezelf maar is pijn te doen!!

en het eruit halen vond ik ook drama!! Ben nog nooit in me leven flauw gevallen maar daarna.... lag ik toch echt op de grond!! 10 prikken in me gehemelte! Dan dat getrek en gesjor! ligt in me hoofd.. Klaar, opstaan, ligt in me hoofd! En daar ging ik. :+

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:34

Ja bedoelde het aandraaien ook, zonder verdoving.

Hmmm dat uithalen is dan niks voor mij.. Plaatselijk verdoven hebben ze al eens geprobeerd.. :+

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:52

haha ;) het zijn diezelfde prikjes als die je krijg met je verstandskiezen trekken!! maar heb geen idee hoe dat bij je onderkaak is hoor!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:21

Hier nog eens een berichtje van mij...
Ik heb op 7-8-2007 een kaakoperatie gehad, mijn onderkaak is naar voren geplaatst : [MW] Gisteren kaakoperatie gehad

Ook mijn kin hebben ze wat naar voren gebracht, waar ik uiteindelijk helemaal niet blij mee was : [MW] Ik voel mij ellendig en rot na kaakoperatie... daar ben ik vervolgens weer aan geopereerd.

Uiteindelijk ben ik nu erg tevreden.
1 plekje op mijn onderlip heeft nog steeds een wat doof gevoel, mijn kin is juist veel gevoeliger geworden, maar mijn tandvlees ( onder ) heeft nog steeds zijn gevoel niet terug.
Als ik er op druk voel ik er wel pijn in, maar als ik mijn tandvlees boven aan raak voelt dat HEEL anders.

De operatie is mij 100% meegevallen, heb eigenlijk geen pijn gehad, alleen ja... het niet goed kunnen eten was geen pretje :n

Mocht iemand vragen hebben, stel ze gerust !

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:30

sunshine schreef:
Ik heb op 7-8-2007 een kaakoperatie gehad, mijn onderkaak is naar voren geplaatst : [MW] Gisteren kaakoperatie gehad

Ook mijn kin hebben ze wat naar voren gebracht, waar ik uiteindelijk helemaal niet blij mee was : [MW] Ik voel mij ellendig en rot na kaakoperatie... daar ben ik vervolgens weer aan geopereerd.

1 plekje op mijn onderlip heeft nog steeds een wat doof gevoel, mijn kin is juist veel gevoeliger geworden, maar mijn tandvlees ( onder ) heeft nog steeds zijn gevoel niet terug.
Als ik er op druk voel ik er wel pijn in, maar als ik mijn tandvlees boven aan raak voelt dat HEEL anders.

De operatie is mij 100% meegevallen, heb eigenlijk geen pijn gehad, alleen ja... het niet goed kunnen eten was geen pretje :n

dat heb ik ook met mijn tandvlees!! en als je maar hard in m'n kin druk is het juist ook heel gevoelig! hele aparte tinteling!
Waarom was je niet tevreden met je kin? en wat hebben ze er uiteindelijk aan gedaan? en na hoeveel tijd?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:42

Ja er zit een gekke tinteling in mijn kin, en daardoor lijkt het juist gevoeliger.
Maar mijn gevoel is dus nog steeds niet zoals het was, als ik bijv. drink en er loopt een druppel langs mijn kin af, voel ik dat eigenlijk niet ( ja op een gegeven moment kriebelt het een beetje ) :o

Over mijn kin: mijn kin hebben ze tijdens de operatie naar voren gebracht ( dus gebroken en een stukje naar voren gezet ), dat was nog niet eens zo het probleem.
Maar ze hebben er een plaatje in gezet om mijn kin iets puntiger te krijgen... ik vond dit afschuwelijk.
Voor mijn gevoel had ik een enorme punt kin, ik schaamde me ontzettend en had steeds het idee dat als ik bij wijze van het hoekje om kwam dat mijn kin eerst zichtbaar werd en dan pas de rest :o

Ik ben toen terug gegaan naar het ziekenhuis, de arts zei in eerste instantie dat het gewoon allemaal goed gegaan was, maar als ik niet tevreden was zouden ze er wat aan gaan doen.
MAAR... ik moest er wel 3 maanden overna denken of ik dat wel echt wilde.

Na die 3 maanden was ik nog steeds niet van gedachte veranderd, dus weer hup naar het ziekenhuis en toen mocht ik weer geopereerd worden.
Het plaatje werd er uitgehaald, en de arts gaf toen toe dat het plaatje inderdaad wel erg puntig was gemaakt wat erin zat.

Ik weet niet precies meer hoeveel tijd er tussen de kaakoperatie en kinoperatie zat... ik denk hooguit 10 maanden ???

collendoorn schreef:
sunshine schreef:

dat heb ik ook met mijn tandvlees!! en als je maar hard in m'n kin druk is het juist ook heel gevoelig! hele aparte tinteling!
Waarom was je niet tevreden met je kin? en wat hebben ze er uiteindelijk aan gedaan? en na hoeveel tijd?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:44

okee!! Dat is dan idd een te groot verschil geweest! Bij mij hebben ze het alleen uitgeschoven! maar als ze dan ook nog een implantaat zouden zetten was het effect ook niet meer " echt " zeg maar!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:54

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:58

Ik heb echt ontzettend last van mijn kaak nu...
Mijn kaakgewricht (bij mijn oor) aan de rechterkant doet onwijs pijn.
Het knakt steeds en schiet veel vast, waardoor m'n mond niet ver open kan.
Kan niet kauwen met rechterkant, dan ga ik door de grond, links gaat nog wel.

Baal er echt van, heb het al tijden, maar nu is het wel heel erg.
(20/08/2008 operatie gehad: onderkaak naar voren geplaatst en kincorrectie)
Ook het gevoel in mijn kin is nog steeds weg. Idd heel gevoelig van binnen, maar gevoelloos van buiten.

Blegh, ff zeuren hoor. :P

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:08

sunshine schreef:
Precies... het zag er niet meer " echt " uit.

Hieronder trouwens een foto van hoe ik nu ben:
http://img29.imageshack.us/img29/1371/kaak.jpg
Ik had voor de operatie een overbeet van 9mm

Mooi resultaat! Zo op het oog heb je toch ook helmaal geen implantaat nodig...
Mijn overbeet is 11 mm, dus ben ook blij dat ik bijna aan de beurt ben.

Sullebulle en Collendoorn: veel sterkte :(:)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:14

nee ik vind dat je zo een super mooi kinnetje hebt :D haha ! echt heel netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:15

Mijn overbeet was 1 cm, maar nu na bijna een jaar beugelen heb ik helemaal geen overbeet meer.. Als ze nu mijn onderkaak nog 1 cm naar voren gaan zetten (wat het plan was) dan zou ik een onderbeet krijgen :+
Maandag moet ik weer naar de orto, ga maar eens vragen wanneer ik naar de kaakchirurg kan.. Ben namelijk wel benieuwd wat die nu zegt..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:30

Relaxed schreef:
Mijn overbeet was 1 cm, maar nu na bijna een jaar beugelen heb ik helemaal geen overbeet meer.. Als ze nu mijn onderkaak nog 1 cm naar voren gaan zetten (wat het plan was) dan zou ik een onderbeet krijgen :+
Maandag moet ik weer naar de orto, ga maar eens vragen wanneer ik naar de kaakchirurg kan.. Ben namelijk wel benieuwd wat die nu zegt..

Daar ben ik ook benieuwd naar! Wie weet hoef je niet eens een operatie meer?! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:36

Nou ben net geweest en hij denkt nog steeds dat een operatie niet nodig is.. Zijn uitleg klonk wel logisch. Hij legde uit dat kaakchirurgen streven naar perfectie en ortho's streven naar goed.. Hij zei dat een operatie aan de bovenkaak (deze zou gekanteld moeten worden) niet noodzakelijk was, maar dat kaakchirurgen het wel zouden doen omdat zij perfect willen. Het enige wat zou kunnen is dat ze nog iets aan mijn kin gaan doen, zodat ik mijn lippen beter op elkaar kan houden.
Ik kreeg wel een oefeningetje mee voor mijn lippen, als ik achter de pc of voor de tv zit oid moet ik er een paperclip tussen houden of een papiertje oid, zodat ik die spieren train.. :+

Ik ga de verzekering eens bellen hoe het dan zit met die vergoeding, dat ze die niet terug gaan draaien oid :n

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:00

Zou je me kunnen laten weten wat de verzekering zegt? Ik heb vroeger jaren een beugel gehad, en mijn overbeet is daardoor wel de helft vermindert, maar door de jaren heen is alles weer verschoven en heb dus opnieuw een beugel en zou in september een onderkaak operatie moeten ondergaan om slijtage te voorkomen. Maar na alle reacties hier ben ik wel aan het twijfelen, ik ben bang dat ik dan juist last ga krijgen terwijl ik tot nu toe eigenlijk maar weinig klachten heb. Maar zou ook niet weten hoe ik alles zou moeten gaan terugbetalen als de verzekering dan alles zou terug draaien..

Zijn er eigenlijk ook mensen die wel tevreden zijn na de operatie en geen klachten erdoor hebben gekregen? Of is het maar een kleine minderheid die klachten hebben gekregen door de operatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:01

Ik word woensdag teruggebeld, ze wist het niet.. :+

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:56

Paashaas schreef:
Zijn er eigenlijk ook mensen die wel tevreden zijn na de operatie en geen klachten erdoor hebben gekregen? Of is het maar een kleine minderheid die klachten hebben gekregen door de operatie?

In principe ben ik zeer tevreden hoor! (onderkaak naar voren geplaatst en kincorrectie gehad)
Ik had een overbeet waardoor ik met mijn ondertanden in mijn gehemelte beet,
waardoor dat constant stuk en bloederig was; pijnlijk! Sinds de operatie heb ik hier geen last meer van.
Echter, dat kaakgewricht dus, dat is even vervelend. En dat gevoel in de kin is nog weg.
Hier staat, voor beide mankementjes, in totaal 2 a 3 jaar voor. Ik ben nu 1.5 jaar verder,
en de kaakchirurg heeft goede hoop dat beide klachten met een jaar weg zullen zijn.
Dus, nu even zeer vervelend, maar desondanks ben ik blij dat ik het heb laten doen!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:07

[/quote]In principe ben ik zeer tevreden hoor! (onderkaak naar voren geplaatst en kincorrectie gehad)
Ik had een overbeet waardoor ik met mijn ondertanden in mijn gehemelte beet,
waardoor dat constant stuk en bloederig was; pijnlijk! Sinds de operatie heb ik hier geen last meer van.
Echter, dat kaakgewricht dus, dat is even vervelend. En dat gevoel in de kin is nog weg.
Hier staat, voor beide mankementjes, in totaal 2 a 3 jaar voor. Ik ben nu 1.5 jaar verder,
en de kaakchirurg heeft goede hoop dat beide klachten met een jaar weg zullen zijn.
Dus, nu even zeer vervelend, maar desondanks ben ik blij dat ik het heb laten doen![/quote]

Je hebt nu naast de ongevoeligheid ook last van je kaakgewrichten?
Ik heb geen last van het in mijn gehemelte bijten doordat ik vroeger al een blokbeugel daarvoor heb gehad.
En heb eigenlijk weinig last van mijn kaakgewrichten, alleen soms of bv met stokbrood eten.
Ik ben bang dat ik na de operatie juist wel last ga krijgen van mijn kaakgewrichten..
Dus dat ik eigenlijk klachten ga krijgen in plaats van dat ze willen proberen te voorkomen dat ik ze later ga krijgen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:50

collendoorn schreef:
sunshine schreef:

Ben nou ruim twee maanden na de operatie en ik heb ook dat 'gekke tinteling' gevoel.
Eerst was het gewoon doof. Nu is het juist gevoelig, maar toch weer niet.
Inderdaad, is heel erg gek. Als ik het aan iemand anders wil uitleggen, begrijpen ze het niet goed.
Maar voor de rest is alles oké met mij. Soms als ik mijn mond ver opendoe, zegt mijn kaak nog wel eens 'knak'. Maar dat wordt ook minder heb ik het gevoel. Zou dat aan de gewrichten liggen die zich nog moeten aanpassen?

Verder heb ik goed nieuws! Tussen twee en vijf maand mag mijn beugel eraf! Jiepie. :D
Er is een klein spleetje gekomen tussen 2 tanden door de operatie en nu zit er zo'n draad in dat het al half heeft dicht gemaakt. Nog 1 keer en hij is dicht. Dan gaat de laatste draad er in. Normaal zit de laatste draad er eind maart in.

Citaat van de ortho: 'Ik vind het leuk dat je komt, maar nu is het toch echt wel genoeg geweest! Voor de zomervakantie gaat hij eraf, dat beloof ik.'

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:54

Super om te horen, kun je lekker de zomer in zonder dat rotding er in. En tenminste leuke vakantie foto's zonder beugelbekkie.. :)

Ik moet nog lang, maar kan nu al niet meer wachten tot dat *ding eruit mag.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:27

Paashaas schreef:
Je hebt nu naast de ongevoeligheid ook last van je kaakgewrichten?
Ik heb geen last van het in mijn gehemelte bijten doordat ik vroeger al een blokbeugel daarvoor heb gehad.
En heb eigenlijk weinig last van mijn kaakgewrichten, alleen soms of bv met stokbrood eten.
Ik ben bang dat ik na de operatie juist wel last ga krijgen van mijn kaakgewrichten..
Dus dat ik eigenlijk klachten ga krijgen in plaats van dat ze willen proberen te voorkomen dat ik ze later ga krijgen.

Jep, klopt helemaal. Ik zou gewoon eens goed praten met de kaakchirurg, want je moet idd niet hebben dat je na een operatie juist meer last krijgt ervan.. Vraag naar de risico's en de gevolgen van de operatie. Maar waarom zou je de operatie nu laten doen dan, heb je toch nog een overbeet oid?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:05

Ik had vroeger een erge overbeet en die is wel terug gebracht tot 0,9 maar volgens de ortho en de kaakchirurg zou dat toch nog overmatige slijtage veroorzaken plus mijn onderkaak staat een klein beetje scheef, die zou iets meer naar links geplaatst moeten worden zodat ook mijn tanden in die richting goed onder elkaar komen te staan.

Ik heb er toen wel naar gevraagd, maar krijg dan antwoorden van is maar een kleine simpele ingreep, je hebt een tijdje een doof gevoel in je kin en er is maar een heel klein risico.. en wilde me toen alweer buiten zetten..
Ook de ortho heeft nooit tijd, maar ga het binnenkort als mijn tanden wat beter staan toch nog eens vragen en dat ze dan maar wel tijd maken, het is mijn mond en ik zit straks miss met de gevolgen en hun niet..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 07:58

Hm oké, je moet natuurlijk wel bedenken dat ik een kincorrectie heb gehad he. Daarom heb ik nog steeds geen gevoel terug in mijn kin en deels onderlip. Aangezien ik een hechting had lopen van kaakgwricht links tot kaakgewricht rechts, langs de binnenkant wang en lip heen zegmaar (begrijp je wat ik bedoel? een hechting onder de hele rij ondertanden en kiezen dus) Bij alleen verplaatsing van de onderkaak heb je maar twee kleine hechtinkjes nodig. En is de kans op (tijdelijke)uitval zenuwen dus ook een stuk kleiner. Heb een heel interessant boek, over kaakoperaties, geschreven door oa mijn kaakchirurg. Daar staan ze operaties helemaal in uitgetekend met plaatjes, met alle verschillende stappen. Mocht iemand er belang bij hebben, wil ik wel gedeeltes inscannen. :)