fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:34

aha
ik doe het via Evy
die zegt wanneer ik moet rennen of wandelen op mijn mp3
ideaal

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:29

MissToseland schreef:
de reumatoloog waar ik heen moet heen meneer griep Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

Ik dacht dat Griep een vrouw was....
Ik ben bij een andere geweest in Lwden, maar dat was een hork van een vent. Mijn ma is doktersassistente en zegt dat alle reumatologen in Lwden niet zo leuk zijn. Griep is de enige reumatoloog in Lwden die gelooft in fybro.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:30

oh
kan best zijn dat t een mevrouw is hoor Nagelbijten / Gniffelen
heb ik verkeerd begrepen
ik ga geloof ik naar harlingen
dat heb ik tenminste gezegd

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:31

mijn moeder had liever niet dat ik naar jansen ging zei ze..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:32

Griep komt niet zo vaak voor als achternaam, dus het lijkt me sterk dat er twee zijn. Haha!
Misschien dat diegene ook in Harlingen zit, is ook van MCL geloof ik.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:34

klopt harlingen is ook mcl geworden nu

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:35

@ luuntje

Een paar pagina's geleden vroeg je wat er bij mij uit was gekomen:
Ik ben naar een reumatoloog geweest in Groningen. Daar zijn diverse onderzoeken gedaan. Het komt er bij mij op neer dat er wat afwijkingen zijn gevonden -> licht verhoogd ANA, licht verhoogde waarde van eiwit in de urine en fenomeen van Raynaud.
Dit is nog te weinig om te kunnen zeggen het is een systeemziekte. Het is teveel in combinatie met mijn klachten, om te zeggen er is niets.
Er broeit dus iets. Ze nemen de komende tijd een afwachtende houding aan om te kijken hoe het zich ontwikkelt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:13

Als het goed is staat mijn nek- en rugwervels nu weer recht, over een maandje ga ik nog een keer terug voor controle maar hoop dat het zo goed is Ja

Verder gaat het met mn B12 ronduit beroerd, ik ben zo ontzettend moe dan ik een half uurtje iets kan doen en daarna even helemaal niets moet doen.
2 artsen zijn nu bang dat ik een 1 of andere bloedziekte heb die bijna niet voorkomt en daar krijg ik de 16e de uitslag van, evenals van mn hart en darmen.
En nu maar niet teveel gaan stressen anders is het weer meer pijn.

@Ankem, wat is ANA?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:34

ANA zijn antistoffen in je bloed gericht tegen je eigen cellen. Deze is vaak (hoeft niet altijd) verhoogt bij auto immuunziekten.
Ik heb net 2 weken redelijk goede weken achter de rug, maar vandaag gaat het weer klote. Ik heb al sinds zondag een vage bult in mijn gezicht, vermoedelijk door de zon (is een symptoom). Had laatst ook al vage uitslag op een hand. Ik krijg mijn armen niet meer omhoog en mijn benen willen niet meer. Knieën en ellebogen zwellen dan weer op en worden stijf. Ik krijg weer keelpijn en kan bijna niet slikken. Pfff...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:38

Wat gaan ze doen dan met die verhoogde ANA? krijg je daar medicijnen tegen?

Ik ben de laatste week weer supermoe, maar verder gaat het wel aardig eigenlijk.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:47

Hoe lukt het bij jullie om te paardrijden?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:50

vandaag ook weer een pokkedag
25 maar op zondag een buitenrit gemaakt en sinsdien rugpijn.
Had wel verwacht dat ik er even last van zou hebben..maar dit (jaja..komt het ontkennen weer)
mijn hele linkerkant op mijn pols en elleboog na zit vast, nek, rug...heup knie been, alle stappen deden pijn vandaan en nog een rugzak op mn rug ook (ja joh..gewoon naar school gaan..gaat wel over na een paar uurtjes Nagelbijten / Gniffelen ) njah..viel tegen dus.
Maargoed, nog geen meds gepakt, als ik zit gaat het goed en liever niet dan wel aan de pijnstillers...

lol, net dit getypt en zie de reacite van astragirlie
nahaja,...lees bovenstaande..
polsen hebben het overleefd, maar mijn rug is momenteel compleet naar de kl*te..
ik wil weer zo graag echt gaan rijden....maar ben bang voor de gevolgen..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:51

AstraGirlie schreef:

Niet
Ik ben momenteel ook aan het overwegen op al mn spullen te verkopen, omdat ik merk dat mijn lichaam het gewoon niet aankan Scheve mond

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:56

AstraGirlie schreef:

Met mijn nieuwe paard wel goed eigenlijk. Ik merk alleen wel dat als ze sterk wordt, ik direct zere handen krijg en mijn armen en schouder ga voelen, dus dan maak ik het nooit zo lang. Gelukkig is ze heel licht in de hand en heb ik eigenlijk nooit problemen met haar. Voel vaak na het rijden mijn rug ook wel.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:58

aw aw, dat is niet leuk, als alles vast zit...
Ik denk ook wel dat een licht en actief paard dan beter zal helpen Goof, heb je zelf ook al een stuk minder spierspanning Duivel

Gaan jullie naar een masseur? Of brengt dat geen verlichting?
Kunnen jullie andere sporten doen? omdat ze mijn vriend aanbevolen te fietsen naast de wekelijkse fysiotherapie...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:02

Ja klopt, daarom heb ik mijn vorige paard ook verkocht. Die was zo sterk dat ik na hooguit 10 minuten moest stoppen vanwege de pijn in mijn handen.

Ik ga sinds een tijdje iedere 4 weken naar een massagetherepeut. Heb het idee dat het wel werkt ja. Heb daarna toch minder last van mijn rug (komt wel weer terug tegen de tijd dat ik weer moet) en andere plaatsen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:07

Ik krijg op dit moment nog geen medicijnen, omdat het beloop willen aankijken. Pas als de waarden zich nog meer verhogen, dan krijg ik medicatie.
Ik vind het zelf erg vervelend, want je weet dat er iets broeit. Maar goed je weet inmiddels wel hoe artsen zijn, die willen alles medisch objectiveerbaar.

Ik heb zelf een eigen paard en ik kom er iedere dag. Momenteel kan ik niet rijden, omdat ik geen zadel meer heb. Op dagen zoals vandaag wordt ze even een uurtje losgegooid. Een stalgenoot houdt haar dan vast, want ik houd haar niet. Wanneer ik me goed voel, longeer ik. Als mijn vriend mee is en ik red het niet, longeert hij mijn paard. Toen ik nog een zadel had, had ik een meisje dat mij ondersteunde. Ik reed altijd eerst, zolang ik het volhield en daarna nam zij het over. Wilde het nu als het zadel er straks is, toch wel meer zelf oppakken. Voel ik me een dagje niet goed, dan krijgt ze een rustdag.
De klachten zijn bij mij niet gerelateerd aan de hoeveelheid activiteiten die ik doe. Ik krijg dus geen last van dat ik teveel heb gedaan. HEt is daardoor wel onvoorspelbaar.
Paardrijden geeft me wel een stuk ontspanning en het houd me soepel, dus ik wil graag straks weer los met rijden.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:36

Hoe ik kan blijven rijden?

Ijslanders;-)

Nee serieus, rijdt sinds 2 jaar ijslanders en dat gaat eigenlijk prima. Juist omdat ze tölt erbij hebben zit het veel makkelijker. De rug beweegt nauwelijks en je zit daardoor veel stiller en stabieler. Geeb vervelende schokken dus meer van een paard waar niet op licht te rijden is;-)
De ijslandse merrie die ik daarnaast voornamelijk rijdt (we hebben er hier 4 stuks staan) heeft zo'n ontzettend fijne makkelijke gangen dat ik nergens last van heb. Vorig jaar zelfs trektocht over de veluwe gemaakt van 8 dagen;-)

Wat betreft die vraag van mij van gisteren trouwens....
Huid wa sineens kapot en oorzaak wee tik dus nog steeds niet.
Maar goed wa tik al vaker heb gemerkt is dat ik erg gevoelig ben voor ontstekingen dan en ja hoor, wond begon steeds meer pijn te doen. Ook al heb ik voor de FM klachten al ontstekingsremmers toch begon de wond te ontsteken. Toch maar evne huisartsenpost gebeld en ik moest dus langs komen.
Is idd flink aan het ontsteken en om dat de kop in te drukken heb ik een anti-biotica kuur gekregen.
Super dat e rmeteen naar gekeken werd, maar wat zijn die Ab pillen groot zeg!
Ga zo maar eens kijken of ik de eerste weg krijg!.......

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:38

ik kan blijven rijden door mijn onwijs leive haf Lovers
je hebt niks in je handen
had wel veel last van mijn heupen ne nkieen
heb nu een dressuurzadel aageschaft
zijn mijn benen wat 'langer' zeg maar Tong uitsteken
dus nu heb ik al veel minder last
maar lange buitenritten zitten er voor mij niet in

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:39

zijn het geen pillen die je op moet lossen in water risje?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:31

ben maar weer gestopt met hardlopen
zó ontzettend veel pijn heb ik er niet voor over
ik hou het wel bij wandelen Verdrietig

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:11

jammer dat je in friesland woont en ik aan de andere kant!!
ga ook regelmatig lopen..het helpt wel om dingen weer los te krijgen.
Gister zat ook alles vast, stuk gaan lopen en daarna werd het wel even erger, maar vandaag gaat het al weer beter.
Zo huiswerk maken en beetje met mn aquarium klooien (jaa..visjes..hihi)
en dan als het op zn warmst is de hond even de plomp ingooien! Kan ik een lekker stuk lopen en is de hond ook weer gelukkig.

Ik merk wel dat hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.
De hond moest eerst aan de lange lijn omdat mijn tempo compleet misliep naast de zijne.
Gister aan de korte lijn (verder mag ie loslopen) en hij ging in een "draf" en ik dr lekker achteraan. Wel weer een teken dat mijn conditie verbetert *YaY*
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 04-04-07 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:12

ik loop denk ik ook te hard van stapel
maar ik wil zo graag dingen doen die anderen ook kunnen
maarja
dat kan ik nu eenmaal niet Verdrietig
ik ga wel te wandelen met mijn shet
(die is beetje te dik Lips are sealed)

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:22

MissToseland schreef:
ik loop denk ik ook te hard van stapel
maar ik wil zo graag dingen doen die anderen ook kunnen
maarja
dat kan ik nu eenmaal niet Verdrietig
ik ga wel te wandelen met mijn shet
(die is beetje te dik Lips are sealed)

Dat is denk ik wel heel erg herkenbaar voor velen.
Ik kan me er nog steeds niet bij neer leggen dat ik het niet meer kan , wordt soms zo boos op mezelf maar ja daar heb je niks aan.
Heb een tijd geleden zo goed geoefend dat ik weer een "grote"ronde kon lopen met de hondjes en de kinderwagen maar helaas door een gebroken been en arm is het helemaal niks meer en kan ik amper 5 meter lopen en dat hakt er goed in maar goed we gaan weer flink aan de oefen en wie weet kan ik weer wat verder lopen op den duur.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:23

MissToseland schreef:
zijn het geen pillen die je op moet lossen in water risje?

Nope!
Antibiotica pillen zijn eigenlijk nooit oplosbaar in water. Zijn meestal capsules die je in zijn geheel moet doorslikken. Kauwen of breken mag dus ook niet....ben nooit zo'n pillenslikker geweest, maar ja als het nodig is....