Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:17

Lekker gelopen Suliko!

Ik had vanochtend een fartlek training op de planning, eerst km inlopen, toen 6 km fartlek en nog km uitlopen.
Heb met de fartlek een PR op de 5 km gelopen, dus gok iets te snel gedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:35

Supervixen schreef:
Het is toch prima om app/bel/mailcontact te hebben?
Lijkt me genoeg persoonlijk contact.

Ik zou juist graag eens samen lopen.

Deze schijnt in Groningen te zitten, maar of het wel een echte trainer is? Kijkt wel naar hoe je loopt, maar ik lees niets over schema's.
https://www.robert-beweegt.nl/

Heeft iemand ervaring met 5d looplab? Brengt dat meer dan alleen een loopanalyse doen in een winkel als je nieuwe schoenen koopt? (dat kan daar ook, maar ik heb het even over de variant van 69.90 en 129.90 die in Groningen uitgevoerd kan worden). https://runx.nl/loopanalyse/
Ik heb mijn schoenen bij run2day in Assen vandaan. Met loopanalyse en eigenlijk geen klachten. Wel zou ik volgens de 'norm' mijn cadans moeten verhogen. Maar ik ben al 11 weken bezig met loopscholing elke training en dat verandert totaal nog niet. :P Kan dus ook zo zijn dat 140-145 gewoon voor mij de ideale cadans is, en het ligt natuurlijk ook niet heel ver van de 160 af wat als minimum gegeven wordt. Maar ja, het is wel weer 15 tot 20 stappen minder per minuut.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 09:13

Cadans is per persoon verschillend, er is geen ideale cadans.
Dit is achterhaald.
Enige is dat beginnende lopers hun cadans vaak iets zouden kunnen verhogen tegen blessureleed.
Gevorderde lopers hebben al een voor hun lichaam passende loopstijl ontwikkeld, waarbij het vaak beter is om er niet teveel aan de sleutelen.
Bron: slimmer presteren podcast, geen idee meer welke aflevering, misschien die over loopstijl.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:29

Lekkere loop Suliko! wil ik ook wel eens proberen, met echte sprintjes tussendoor

Samantha, wat is een fartlek (mijn beelddenkende brein had er iets van een lekkende farth van gemaakt :+ )

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:41

Fartlek is vrij vertaald een snelheidsspel.
Dus lijkt op een interval. Het is alleen niet met vaste afstanden en tijden zoals 500 m op 5:15. Maar je kan het zelf indelen, dus tot die lantaarnpaal versnellen bijv.
Bedoeling is ook dat je speelt met ondergrond en hoogtes. Ik heb dus stukje bos en stukje weg gedaan, heuveltje op en af etc.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:59

Germie, ik zou al die leuke theorieën lekker loslaten. De een schrijft er een heel boek over, de ander een ontkrachtend artikel. Je loophouding geforceerd veranderen doet meestal meer kwaad dan goed, omdat je gaat compenseren en je lichaam aanspant. Gewoon, ontspannen lopen, dynamisch door afwisseling te zoeken in tempo, afstand, hoogtemeters en ondergronden. Dat is wat je lichaam sterk en belastbaar maakt in rennen. Mijn loopmaatje heeft een lagere cadans dan ik (rond de 140, ik zit vaak rond de 175), we lopen exact dezelfde afstanden weg en houden elkaar met gemak bij.
Die bovenste website ziet er prima uit, ik heb zelf goede verhalen gehoord van mensendieck therapie. Hij kan met je meelopen en streeft naar ontspanning in je lichaamshouding tijdens het lopen, dat lijkt me niet verkeerd. Ik zou gewoon contact opnemen en vragen of hij schema’s kan maken, vast wel gezien hij groepstrainingen doet, daar zal ook opbouw in zitten.
Die tweede geen idee, zo’n loopanalyse is ook een momentopname en lijkt meer gericht op schoenen/zolen.

Ik ging ook al opzoeken wat fartlek is, mijn hoofd kwam ook niet verder dan lekkende scheetjes. :') Maar wel heel leuk, zo heb ik onbewust mijn intervallen tot nu toe gedaan, spontane sprintjes en stukken versnellen tijdens het lopen.

Helaas zijn mijn sprintjes van gister minder goed bevallen dan ik had gehoopt. Ik heb opeens flink last van de binnenkant zijkant van mijn knieholte, ik geloof de pees waar mijn hamstring aan mijn knie vastzit. Die voelde ik na het laatste sprintje en nu is het bij aanraking en beweging pijnlijk. Kan wel gewoon bewegen zonder dat het meer pijn gaat doen. Van exact deze plek had ik vorige week in de Ardennen de tweede dag lichtjes last van. Misschien was dat nog niet helemaal hersteld, afgelopen zondag had ik er geen last van, maar sprintjes zijn ook wel een andere belasting. Nu maar even rustig aandoen en bewegingen vermijden die pijn doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:59

Supervixen schreef:
Cadans is per persoon verschillend, er is geen ideale cadans.
Dit is achterhaald.
Enige is dat beginnende lopers hun cadans vaak iets zouden kunnen verhogen tegen blessureleed.
Gevorderde lopers hebben al een voor hun lichaam passende loopstijl ontwikkeld, waarbij het vaak beter is om er niet teveel aan de sleutelen.
Bron: slimmer presteren podcast, geen idee meer welke aflevering, misschien die over loopstijl.

Die heb ik ook geluisterd idd. Ook omdat ik een vrij lage cadans heb, vooral tijdens duurlopen.

Maar ik ga er idd niet meer aan proberen te sleutelen.
Ik loop ook gewoon echt niet lekker op mn DL als ik een hogere cadans probeer.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:54

Ik zou niet weten wat mijn cadans is
Ik heb mijn hardloopschoenen bij runnersworld idd met loopanalyse
Ik begrijp dat ze daar regelmatig lezingen maar ook trainingen geven, dat lijkt mij wel leuk om een x te doen

Dank voor de uitleg Samantha, klinkt ook erg leuk! Minder loeren n m’n applewatch

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 12:35

Vervelend Suliko, hopelijk is het snel over.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:13

Sorry Sulimo, vergat te reageren
Heel vervelend, hopelijk ben je snel weer hersteld!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:58

O dat is vervelend Suliko, hopelijk gauw weer de oude

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:27

Wat balen, Suliko! Hopelijk knapt het snel weer op.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 16:16

Sprint trainingssuggestie van garmin gedaan.
15 min WU op 6 min/km.
10x10 sec sprint op ongeveer 3.30 min/km, met steeds 3 minuten rust op 6 min/km.
10 min CD op 6 min/km.
Ik heb daarna nog rustig uitgelopen tot 10km.
Garmin wilde dat ik de sprints op 3 min/km liep, maar dat was me wat te hard. De weg was ook nat en dan vind ik het soms ook eng als je zo hard loopt.
Hartslag was erg hoog voor mijn doen, ik moest vanmorgen met spoed naar de tandarts en daar had ik nogal stress van en slecht door geslapen.

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:25

Oh wat balen Suliko. Hopelijk snel weer over.
En er zijn sprintjes gelopen vandaag. De term fartlek ken ik ook niet, maar dat zijn ook gewoon sprintjes maar dan zoals je zelf wil, zoiets?! :+
Spoedbezoek tandarts, brr. Ik sterf 1000 doden bij de tandarts, heb altijd een flinke piek in mijn hartslag.

Ik heb 2 dagen rust gepakt na mijn 18km en wilde vandaag lopen, maar ik heb vannorgen 2,5 uur wat gedaan op werk en het vreet zoveel energie dat ik vanmiddag ipv een uur gelopen, een uur geslapen heb _O-

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:07

Suliko dat is pech, hopelijk trekt het snel weg en is het geen echte blessure, je gaat natuurlijk wel als een speer :j Een pittige loop ook.

Sv ook jij hebt een pittige loop erop zitten.

Ik heb een herstel loopje geprobeerd, moet heel rustig aan doen en durfde nog niet naar de fitness. Wandelen gaat goed dus ik dacht ik probeer een stukje. Maar dat viel best tegen. Maargoed ik ben iig even geweest.

Soms vergeet ik dat het hier ook best mooi kan zijn trouwens
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:19

Prachtig BeFunny!

Hier ook niet zo’n fan van de tandarts.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:27

Nee de tandarts is niet fijn ook.
Ik ben al een hele tijd niet geweest. Ben de laatste keer knock out gegaan en sindsdien durf ik niet meer. Maarja nu nog heftigere dingen. Dus misschien trek ik de tandarts nu ook wel beter.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:28

Lekker Befunny, mooi groen daar.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:56

Leuke training, SV. Mooie kammetjes.

Toch even lekker weg geweest, BF. Heerlijke foto’s!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:03

Mooie omgeving befunny.

en balen van je 'knie' Suliko. Dat klinkt een beetje als het laatste stuk van de hamstring. Die loopt achter je knie. Je kunt hem ook wel voelen of zien zeg maar.

Ik heb die Robert Terpstra een bericht gestuurd. Dus afwachten.

Ik zit nu nog in dubio of ik vandaag interval ga doen, of heuveltraining, haha. Garmin heeft interval staan, maar ik ga zaterdag weer 10km doen en dit keer met wat trappen er in, dus twijfel erg of ik die niet moet skippen en dus heuvels moet doen. Maar ik laat m'n avondeten nu zakken, dus kan nog even twijfelen. :+ :P

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:24

Supervixen, getsie, met spoed naar de tandarts, daar zou ik ook flink gestresst van raken. En leuk, ook een sprintjes interval! En ik snap dat je met een natte ondergrond niet voluit gaat, ik vind zo snel rennen ook altijd wat spannend voelen, als je onderuit gaat, ga je echt hard namelijk.

Goof, genoeg rust is ook een belangrijk onderdeel van trainen. :D

BeFunny, fijn dat je hebt kunnen lopen en genoten hebt!

Met fietsen en lopen doet mijn knie niet echt pijn gelukkig, alleen een wat oncomfortabel gevoel, maar ik voel wel echt dat er iets niet goed zit. Traplopen voel ik wel, als ik mijn knie buig en dus bij aanraking, er zit duidelijk een pijnlijke plek. Het is niet echt eens echt mijn knieholte, maar de zijkant aan de binnenkant van mijn been, waar de knieholte overgaat in je bovenbeen zeg maar. Ik ga in ieder geval beweging vermijden waarbij ik het meer voel, maar wel rustig blijven bewegen. Zo irritant dat je lichaam dan niet eerder een signaal geeft, maar pas als het te laat is, ik voelde zondag met 23 km hier helemaal niets van, ook de dag erna niet. In de Ardennen dan heel lichtjes, maar dat was de volgende dag weer weg. Hopelijk wordt het met de dag minder, als het vrijdag nog zo voelt, ga ik wel een afspraak maken met de fysio, heeft ie me toch te vroeg ontslagen. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 18:32

Dit was mijn stress level voor de tandarts.. ik heb een vrij erge tandartsfobie.

Afbeelding

BeFunny wat fijn dat je weer even een rondje kon maken. Lekker om even buiten te bewegen toch.
En na al die nare sh*t die jij meemaakt moet de tandarts voor jou een eitje zijn.

Goof heerlijk om even te slapen. Na de tandarts heb ik ook een half uurtje liggen pitten.

Balen dat dat gedoe met je knie aanhoudt Suliko. Rustig bewegen zonder pijn kan vast geen kwaad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:15

Slapen gisteren was goed. Ben blij dat ik niet meer gegaan ben. Voel me vandaag een stuk fitter + het is veel lekkerder weer.

Vanmorgen een Garmin suggestie gelopen: 10 min in- + uitlopen op 8.00 min/km (niet gehaald) en 20 min op 6.30 min/km en die heb ik top gelopen. Ik loop eigenlijk nooit meer zo vlot, maar ik liep hem goed weg. Mijn hartslag was hoog, maar het voelde goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wel 'gesmokkeld'; ik heb tijdens die 20 minuten tempo gepauzeerd. Ik trok namelijk de voordeur dicht zonder sleutel mee te nemen _O-
Godzijdank was er iemand thuis die mijn sleutel heeft, dus die heb ik even moeten oppikken tussendoor en dat werd een kprte kletspauze. Maar goed, ik ben weer thuis :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:22

Zoiets gebeurt Goof, maar je hebt het wel gedaan.

Hier gisteren 4.5km, 8 keer 15 seconden heuvelop, 8 keer 15 seconden heuvel af en verder loopscholing, en heb nog 10 minuten wat intervalletjes gedaan om nog even moe te worden, want dat was ik niet na die heuveltraining wat incl. warming up en cooling down maar 32 minuten was. De totale intensiteit lag laag, dus nu ook geen spierpijn.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:34

Lekker bezig geweest, Goof en germie!