Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 09:26

@imay, die bidons zijn zacht en werken juist door er in te knijpen. Sinds mijn voortanden er af lagen, zijn ze gevoelig en zuigen aan een bidon vind ik heel onprettig. En zo’n stuur is fijn! Ik vind het enorm fijn en relaxed fietsen (en het is een fantastisch kledingrek :') )

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:10

Leuk te lezen hoe iedereen het ‘water meenemen op de fiets’ oplost. Met kleine frames is dat idd soms passen en meten. Op mijn gravel bike past geen bidon op de schuine buis als ik daar een halve framebag in heb. Ik heb een waterblaas van dacht 2 liter die in die tas past, en dan met een slangetje waar ik uit kan drinken. Nadeel is dat het veel plek in neemt en niet makkelijk te vullen en schoonmaken is, steeds dat ding eruit en weer erin.
Dus nu heb ik een drinkrugzak, en dat bevalt me best goed. Op ruig terrein veel makkelijker drinken dan uit een bidon. Ik gooi daar ook gewoon poeder in, heb nu tabletten om de zak en drinkslang schoon te maken.
Voor op de weg gebruik ik 2x 750ml bidons, vullen kan in cafés, tankstations en in ultra’s vaak gebruikt; op begraafplaatsen.
Die geïsoleerde Camelbacks klinken wel fijn. Keego bidons vind ik ook wel interessant, die zijn plastic vrij en houden het water smaakloos en gezond als ik de reclames mag geloven. Maar ook behoorlijk duur dus die moet je niet per ongeluk ergens laten staan.
Altijd leuk om mee te puzzelen!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:15

De opslag voor bidons is ook een van de redenen dat mijn oog is gevallen op de nieuwe fiets. Op mijn leenfiets zat het ook en ik vond dat wel heel prettig.

Soms was het inderdaad met pakken wel een beetje onhandig. Als 1 leeg was wisselde ik de bidons van plek zodat ik de volle bidon beter kon pakken.

Het schoonmaken vind ik vaak nog wel een ding, komt snel schimmel in. Wat gebruiken jullie daarvoor?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:26

Ik maak ze gelijk schoon na gebruik en dan goed laten drogen, heb zo'n schuurspons op een steeltje van de Action om goed onder de randjes te reinigen, dan gaat het hier eigenlijk goed qua schimmel. Die Fidlock bidons zijn een soort van transparant, dus dat helpt wel om het in de gaten te houden.

Qua dropper ben ik helemaal om, heb mijn vorige fiets er zelf 1 opgezet en op mijn huidige fiets kwam deze er standaard op. Bij (voor Nederland) stevige afdalingen laat ik hem altijd zakken, nooit je zadel die ergens tegenaan komt als het wat harder en lomper gaat :+

In het bikepark Holten waar ik train is het echt een must, dan wordt je niet vrolijk van bepaalde onderdelen (springen van drops, steil dalen/step up rijden enz) zonder dropper. Sommige mensen laten dan hun zadel zakken, maar bij mij komt de hoogte heel secuur, daar zou ik niet mee overweg kunnen.

En als je stil staat kan je heel lui, gewoon blijven zitten op je zadel :D

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:42

Betreft bidons en waterzakken. Zelf in mijn velomobiel heb ik een bidonhouder rechts voor in mijn bak. En de tweede bidon licht vaak naast me. Net achter de bidonhouder in de bak.

Andere velonauten hebben het liefst een waterzak tot soms wel 3 liter. Meestal de lange afstandsrijders en racers.

Mijn trike heeft ene bidonhouder onder de stoel. Dat is opzich een handige plek, maar kan maar ene bidon meenemen. En dan een ander in de tas.

Mijn (race)ligfiets heb ik nog steeds geen houder op. Ik doe er geen wedstrijden mee. En rijd er meestal geen lange afstanden mee. (Eerder wel, maar had ze in de tas zitten omdat toch ook andere lading bij me had.)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:49

maaikemuis schreef:
@imay,En zo’n stuur is fijn! (en het is een fantastisch kledingrek :') )

_O- Geweldig :D

Schimmel in een bidon heb ik nog niet gehad .
Hier gaan ze ook de vaatwasser in .
Maar worden ook regelmatig vervangen .
Heb er meestal toch veel te veel .
En als het drink nippeltje me niet bevalt , gaat die sowieso weg .
Voor mijn lange duurloop heb ik ook een waterzak/ trailvest .

@Gothico ; leuk woord Velonauten

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:17

Time2Tri schreef:
@Gothico ; leuk woord Velonauten

Ja officieel is één persoon een velonaut. Dit is wereldwijd eigenlijk.

Veel mensen maken er ook fouten mee in meervoud.

1 velomobiel en 2 velomobielen. Vaak zeggen mensen velomobiels. (Het is ook automobielen en geen automobiels)

Velonaut wordt ook wel foutief velomobilist genoemt. Dat zou dan wel logisch zijn als je vergelijkt met een auto omdat het automobilist is. Maar het wordt geaccepteerd als mensen het verkeerd zeggen :o
En meervoud dus velonauten en geen velomobilisten. En hier hoor je eigenlijk waarom het velonaut is.

En in het Engels werkt het niet anders. Een fietser is cylclist en velomobilist zou veloclist of iets worden. Aangezien het over de wereld verspreid is, is het Engels ook Velonaut.

Sorry voor dit kleine lesje rondom één woord :+

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 07:11

Ha ha , dankje voor de uitleg .
Nou velonaut "bekt " wat fijner dan velomobilist :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:58

Wat gebruiken jullie voor het schoonmaken van de ketting en fiets?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:36

Welkom Jesda! Mooie fiets, daar ga je veel leuke kilometers mee hebben :D Schoonmaken doe ik altijd met lauwwarm water en een drupje afwasmiddel. Ketting (en eigenlijk alles) daarna heel goed (af)drogen. En ik haat een vieze cassette en ketting dus die hou ik vrij neurotisch bij met ontvetter (en wax voor de ketting).

Poeh ik heb hier lang niet gepost. Ook al een tijd niet gefietst, ben tot maart nog vooral aan het hardlopen. Wel Zwift afgelopen weekend weer aangeslingerd en een fietsweekend Ardennen in de zomer gepland <3

Knap hoe jullie allemaal doorfietsen en ook steeds de mooie (droge) momenten buiten weten mee te pakken :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:16

@Jesda , ik heb deze

Afbeelding

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:37

Ik heb ook ontvetter van Cyclon (wel een andere geloof ik, een spray). Prima spul :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:40

Ik fiets samen met mijn broer en hij heeft ook wel wat schoonmaak spul maar zei dat ik in dit topic zat en toen vroeg hij wat jullie gebruiken. Ik ga het hem laten zien.

Wij gaan morgen weer fietsen. Echt zin in want schijnt best lekker weer te worden

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:44

leeslampje schreef:
Ik heb ook ontvetter van Cyclon (wel een andere geloof ik, een spray). Prima spul :j

Ik giet idd altijd wat over in een spuitflesje .
Het frame maak ik er ook mee schoon , wat verdund in water .

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:53

Na gewone ritjes nu gooi ik de slang er even over. Meestal droog ik hem met een handdoek en lube ik de ketting als ik weer ga fietsen.

Als we echt poetsen dan eerst met een ontvetter, dan met een shampoo en de ketting nog apart door een apparaatje heen met schoonmaakspul specifiek voor de ketting.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:02

Hier ook Cyclon, voor de ketting dezelfde als T2T, voor het frame een andere van Cyclon.

Ooit zo'n emmer met verschillende producten van hen gekocht en dat beviel zo goed dat we nu groot inkopen. Je hebt die in wax en all weather lube, net wat je voorkeur is
https://www.cyclonbikecare.com/product/ ... er-lube-xl

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 22:08

Ik heb ook de cyclon. Ik giet een beetje in een jampot en met een verfkwast zeep ik de ketting en cassette in. Dan heb ik daarna een apparaatje met borstels wat ik vul met de kettingreiniger en wat ik over de ketting bevestig en dan haal ik de ketting daar doorheen. Dan goed afspoelen, afdrogen en weer waxen/smeren.

Het frame hangt een beetje af van het weer. Als het goed weer is dan was ik de fiets en dan impregneer ik hem daarna. Is het slecht weer dan spuit ik hem af en gebruik een foamreiniger.

Toegegeven, ik ben wel chef poetsen hier thuis. Met het huidige weer staat er zeker 1 keer in de week minstens een fiets te drogen in de keuken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:21

Zou er nog verschil in zitten met de fiets? Ik heb natuurlijk elektrisch.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 22:27

Ik denk het niet. Zolang je er maar voor zorgt dat de contacten tussen batterij en fiets droog blijven.

Ik heb elektronische schakelaars, en die werken prima bij nat weer. Alleen vrieskou vinden ze niet grappig van het weekend _O-

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 07:42

maaikemuis schreef:
Dan heb ik daarna een apparaatje met borstels wat ik vul met de kettingreiniger en wat ik over de ketting bevestig en dan haal ik de ketting daar doorheen. Dan goed afspoelen, afdrogen en weer waxen/smeren.

Hoe ziet dat ding eruit ?

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:29

Ik ben niet zo merkentrouw wat schoonmaakspul betreft, Antidot vind ik wel fijn want eco.
Meestal spoel ik mijn fiets af na elke modderig en poets de ketting schoon en droog met een doekje. Als het heel vies is gebruik ik een ontvetter en dat machinetje waar je ketting doordraait.
Dan voor ik volgende x ga fietsen nog eens de ketting en cassette met een schoon doekje poetsen en dan lube van squirt erop.
Voor de grote schoonmaak kijk ik mijn man lief aan :)

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:32

Zoiets denk ik Time, die hebben wij
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:41

Time2Tri schreef:
maaikemuis schreef:
Dan heb ik daarna een apparaatje met borstels wat ik vul met de kettingreiniger en wat ik over de ketting bevestig en dan haal ik de ketting daar doorheen. Dan goed afspoelen, afdrogen en weer waxen/smeren.

Hoe ziet dat ding eruit ?

https://www.mantel.com/park-tool-cm-53-cyclone
Zo'n ding Time, ik heb een rip off, werkt prima. Is wat gesmeer maar heel af en toe gebruik ik hem (met ontvetter/reiniger), als ik bv de fiets niet hoeft te wassen, maar alleen de ketting wil doen.

Oh het gaat hier trouwens voornamelijk over kettingen en frame, maar vergeet niet remreiniger te kopen, je schijven van je remmen regelmatig ontvetten (en je remblokjes even opschuren) scheelt veel piepen, remkracht en slijtage.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 08:56

Ik heb exact die in de link van Marlies en dat vind ik een fijn ding. Altijd een blinkende ketting!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:01

Thanks *\o/*

Wel gehoord van gehoord , maar nog niet eerder gezien .
Mijn beide fietsen zijn zonder schijfremmen :+