Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:19

anjali schreef:
VuurVleugels schreef:
Never mind, eerste zoekresultaat op google: https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... bshm=ncc/2

Wiskundedocent is ontslagen omdat hij in zijn lessen continu zeer bewust bleef misgenderen en zijn (extreem christelijke, anti-lgbt en islamofobische) religieuze geloof op de klas bleef inpraten. Íets meer nuance dus.

Preekt het Jainisme, ook vanuit de sterke verwantschap met boeddhisme en hindoeïsme, niet voor een oordeelloos en neutraal bestaan?

Het is een Katholieke priveschool. Als je daar je kind naartoestuurt verwacht je ook een Katholieke school.Islamitische scholen zijn er ook. Waarbij ik trouwens denk dat die heel wat conservatiever zijn dan Katholieke. Ook zijn er openbare scholen ,doe je kind daar dan naartoe .Ook Gereformeerde scholen bestaan. Hoe het daar is weet ik niet. Ik ben echt voor de verzuiling zoals in mijn jeugd. Dan kreeg je met niemand ruzie en iedereen kon zijn eigen sfeer hebben.

Oh ja, verzuiling was echt geweldig, meisjes die het huis werden uitgeschopt omdat ze iets hadden met een jongen van een andere kerk, mensen die keihard over elkaar oordeelden, omdat ze geen idee hadden van de andere kant van het verhaal. Nee super, moet je willen.

En ook een Katholieke school moet gewoon respect hebben voor wie mensen zijn. Preken kan je in de kerk doen, niet op school.

En je hebt de belangrijkste vraag genegeerd, maar ik zal zo vriendelijk zijn hem voor je te herhalen:
VuurVleugels schreef:
Preekt het Jainisme, ook vanuit de sterke verwantschap met boeddhisme en hindoeïsme, niet voor een oordeelloos en neutraal bestaan?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:22

anjali schreef:
VuurVleugels schreef:
Never mind, eerste zoekresultaat op google: https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... bshm=ncc/2

Wiskundedocent is ontslagen omdat hij in zijn lessen continu zeer bewust bleef misgenderen en zijn (extreem christelijke, anti-lgbt en islamofobische) religieuze geloof op de klas bleef inpraten. Íets meer nuance dus.

Het is een Katholieke priveschool. Als je daar je kind naartoestuurt verwacht je ook een Katholieke school.Islamitische scholen zijn er ook. Waarbij ik trouwens denk dat die heel wat conservatiever zijn dan Katholieke. Ook zijn er openbare scholen ,doe je kind daar dan naartoe .Ook Gereformeerde scholen bestaan. Hoe het daar is weet ik niet. Ik ben echt voor de verzuiling zoals in mijn jeugd. Dan kreeg je met niemand ruzie en iedereen kon zijn eigen sfeer hebben.

Wat een enórme plaat voor je kop heb je als je oprecht denkt dat mensen dolgelukkig waren in de verzuiling. Tuurlijk, voor sommigen zal het heerlijk zijn geweest. Maar voor kindjes die niet met elkaar mochten spelen? Geliefden die niet eens naar elkaar mochten kijken? Mensen die kaal werden geplukt onder het mom van 'de schouders eronder om de zuil sterk te houden', waarbij het in de zakken van de zeer rijken verdween? Voor mensen die zich, hoe zeer ze zich ook inspande, geenszins thuis voelde in welke zuil dan ook?

Een objectieve geschiedenisles zal niet misstaan hier. En zelfs dan, het is onder de gordel om een volledig ongegronde claim hier te droppen die voor verdere polarisatie op een toch al heel gevoelig onderwerp zorgt. Drie woorden: door de mand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:26

Los van het verzuiling deel want dat zegt me niet meteen iets.... Het deel dat het een katholieke school is ben ik het wel mee eens. Ik heb zowel op een katholieke als op een gemeentelijke school gezeten. En ja, in die katholieke school werd er doorheen de dag over het geloof gesproken en werden we geacht ons aan de "regels" van die school (die zwaar leunde op het geloof) te houden. Een trans-kind op een katholieke school zetten vind ik hetzelfde als een streng katholiek kind op een moslim-school zetten en dan klagen dat ie geen les krijgt over het oude testament. Met alle respect voor iedereen (trans of niet maakt hierin niet veel uit.) en hun struggles maar er komt wel een punt dat je moet beseffen dat de wereld om de zon draait.

Tieneke

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:30

Ayasha, ik heb een jaar lesgegeven op een katholieke middelbare school in Hasselt. Gemiddeld was de helft van de klas daar moslim. Ze kregen wel katholieke godsdienstles en vaak was dat geen pretje. Maar het is wel de realiteit waar je mee moet dealen als school en leerkracht. Dan een kind zijn eigen identiteit gaan ontkennen/ontnemen, is gewoon pestgedrag naar een kind. Plus, je zit met een machtsverhouding. Echt niet oké.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:30

Ayasha schreef:
Een trans-kind op een katholieke school zetten vind ik hetzelfde als een streng katholiek kind op een moslim-school zetten en dan klagen dat ie geen les krijgt over het oude testament.

Het idee dat het kind eerst als meisje op school zat en pas gedurende een aantal latere schooljaren in transitie ging komt niet bij je op, begrijp ik? Terwijl het sowieso zo moet zijn gegaan anders had die leraar geen reden het kind als meisje te benoemen want dan was het altijd een jongen geweest.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:32

anjali schreef:
In Oxford heeft een wiskundeleraar na een proefwerk tegen de hele klas gezegd: "Goed gedaan meisjes" waarop 1 transgender leerling geklaagd heeft "die" als jongen wil worden aangesproken. Waarop deze leraar nu een levenslang beroepsverbod heeft opgelegd gekregen. Omdat de ts vraagt over of het niet doorgeslagen is, is dit een voorbeeld daarvan.

Even een bruggetje naar de OP.

Vind je het gek dat mensen boos worden en gaan reageren, als dít soort berichten geplaatst worden, waarbij vakkundig het gepreek en alle pesterijen van de leraar worden genegeerd? Waarin ook wordt genegeerd dat de man nogal ongepaste video's liet zien in de klas, zijn geloof bij mensen door de strot drukte en iemand systematisch het leven zuur maakte?

Vind je het heel raar dat mensen dan boos worden over dit soort belachelijke eenzijdige berichtgeving waarin transgender mensen wéér eens een keer de schuld krijgen?
En hou daarbij in je hoofd dat transgender mensen buitenproportioneel slachtoffer worden van geweld, pesterijen, worden gediscrimineerd, dat transvrouwen zijn vermoord omdat ze trans zijn?

Weet je wat dit soort berichten kan veroorzaken? En dat de slachtoffers vaak al mensen zijn die met een stevig trauma rondlopen? Misschien eens nadenken voordat je wat roept. Of 2 of 3 keer. Of gewoon helemaal je mond houden als je niet anders kan dan door een religieuze bril kijken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:33

Ayasha schreef:
Los van het verzuiling deel want dat zegt me niet meteen iets.... Het deel dat het een katholieke school is ben ik het wel mee eens. Ik heb zowel op een katholieke als op een gemeentelijke school gezeten. En ja, in die katholieke school werd er doorheen de dag over het geloof gesproken en werden we geacht ons aan de "regels" van die school (die zwaar leunde op het geloof) te houden. Een trans-kind op een katholieke school zetten vind ik hetzelfde als een streng katholiek kind op een moslim-school zetten en dan klagen dat ie geen les krijgt over het oude testament. Met alle respect voor iedereen (trans of niet maakt hierin niet veel uit.) en hun struggles maar er komt wel een punt dat je moet beseffen dat de wereld om de zon draait.

Precies wat ik dacht, waarom breng je als ouder van een transgender kind, het kind naar een RK school? Je zou bijna denken dat de ouders hoopten dat de RK school het zou laten verdwijnen?

Ik denk altijd dat de kerk respect verwacht, maar eigenlijk niet geeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:34

Ibbel schreef:
Ayasha schreef:
Een trans-kind op een katholieke school zetten vind ik hetzelfde als een streng katholiek kind op een moslim-school zetten en dan klagen dat ie geen les krijgt over het oude testament.

Het idee dat het kind eerst als meisje op school zat en pas gedurende een aantal latere schooljaren in transitie ging komt niet bij je op, begrijp ik? Terwijl het sowieso zo moet zijn gegaan anders had die leraar geen reden het kind als meisje te benoemen want dan was het altijd een jongen geweest.

Jawel. Maar blij om te lezen hoe je denkt over mijn intelligentie. Dat verandert mijn mening gewoon niet. Dan wissel je het kind van school, is dat makkelijk en leuk? Nee. Maar dat is het leven. Als je wijs genoeg bent om genderidentiteit te erkennen en aan te nemen dan ben je ook wijs genoeg om te beseffen dat daar consequenties aan vast zitten. Het is het één of het ander. :) Ofwel heeft het kind besef genoeg voor beide of wel voor geen enkel.

Tieneke schreef:
Ayasha, ik heb een jaar lesgegeven op een katholieke middelbare school in Hasselt. Gemiddeld was de helft van de klas daar moslim. Ze kregen wel katholieke godsdienstles en vaak was dat geen pretje. Maar het is wel de realiteit waar je mee moet dealen als school en leerkracht. Dan een kind zijn eigen identiteit gaan ontkennen/ontnemen, is gewoon pestgedrag naar een kind. Plus, je zit met een machtsverhouding. Echt niet oké.

Ik zat in Diepenbeek op een katholieke school en tja, daar liep niet 1 leerkracht rond die hier acceptabel mee om gegaan zou zijn denk ik. De scheiding van mijn ouders was al reden om mijn broer en mij in het verdomhoekje te zetten. Mijn ouders hadden ons ook beter van school gewisseld toen ze gingen scheiden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-05-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:34

VuurVleugels schreef:

Over dit laatste: Als er 1 land is waar de boel zwaar verzuild is dan is het wel India, met het kastenstelsel. Ieder heeft zijn eigen groep met eigen regels en dat is de beste manier om met zo ontzettend veel mensen samen in hetzelfde land te leven. De problemen komen als men over elkaars grenzen heen gaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:36

Wintu, je haalt nog iets aan: ouders brengen hun kind naar een school. Ouders schrijven het kind in en kiezen dus de school. Moet het kind dan gestraft worden omdat één pummel niet de naastenliefde onthoudt maar wel enkel mannetje/vrouwtje?

Dus Ayasha, omdat men er zo mee omgaat, is het oké en moet je het accepteren? Neen, ongeacht geloof moet in elke school elk kind met respect behandeld worden. Anders moet je geen leerkracht worden. De tijden nu zijn ook nog wat anders dan toen jij/ik op de middelbare school zaten. Dat alles z'n proces nodig heeft, snap ik, maar er zijn genoeg zaken in de geschiedenis die we nu wel kunnen veroordelen.

Ja, Anjali, want in India zijn er geen problemen :') en zeker geen grensoverschrijdend gedrag hoor...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:39

anjali schreef:
Over dit laatste: Als er 1 land is waar de boel zwaar verzuild is dan is het wel India, met het kastenstelsel. Ieder heeft zijn eigen groep met eigen regels en dat is de beste manier om met zo ontzettend veel mensen samen in hetzelfde land te leven. De problemen komen als men over elkaars grenzen heen gaat.

Oh ja, het gaat ook zo geweldig in India. Geen infanticide of extreem geweld naar vrouwen...... nee joh, geweldig land als je ergens onderaan hangt en toevallig met een baarmoeder geboren bent :') Yay. Lijkt me echt een doel om naar te streven.

Overigens is het geen antwoord op de vraag.
Wintu schreef:
Ik denk altijd dat de kerk respect verwacht, maar eigenlijk niet geeft.

Dat denk ik ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:39

anjali schreef:
Het is een Katholieke priveschool. Als je daar je kind naartoestuurt verwacht je ook een Katholieke school.

Dat klinkt alsof je het normaal vindt dat een katholieke school zou staan voor pesten, discrimineren, indoctrineren en het negeren van allerlei wetten en richtlijnen voor docenten?

Bijzonder...

(Overigens, 2 van mijn scholen hadden een katholieke grondslag. Nooit iets gemerkt van extreme neigingen, dat was allemaal ontzettend respectvol. Je kunt katholicisme invullen als Bisschop Gijsen, en als Bisschop Muskens. Ik weet wel waar ik meer respect voor heb.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:41

Tieneke schreef:
Wintu, je haalt nog iets aan: ouders brengen hun kind naar een school. Ouders schrijven het kind in en kiezen dus de school. Moet het kind dan gestraft worden omdat één pummel niet de naastenliefde onthoudt maar wel enkel mannetje/vrouwtje?

Dus Ayasha, omdat men er zo mee omgaat, is het oké en moet je het accepteren? Neen, ongeacht geloof moet in elke school elk kind met respect behandeld worden. Anders moet je geen leerkracht worden. De tijden nu zijn ook nog wat anders dan toen jij/ik op de middelbare school zaten. Dat alles z'n proces nodig heeft, snap ik, maar er zijn genoeg zaken in de geschiedenis die we nu wel kunnen veroordelen.

Ja, Anjali, want in India zijn er geen problemen :')

Waarom moet alles en iedereen zich aanpassen aan één groep? :)
Waarom moet een christelijke school zijn identiteit op geven voor de identiteit voor een groep waarvoor gewoon een school is: Een gemeentelijke (of openbare of hoe dat ook noemt in nederland.)
Als die leerkracht nu op een gemeentelijke/openbare school les gaf was ik het geheel met je eens, maar de leerkracht in kwestie gaat lesgeven in een school die past bij diens achtergrond en dan moet ie zich nog aanpassen aan een situatie die geheel tegen zíjn identiteit in gaat. Is de identiteit van het kind dan belangrijker dan de identiteit van de gehele school en leerkracht?
Je vraagt toch ook geen varkensvlees voor lunch op een moslimschool?

Shadow0: neen, maar als je ze er heen stuurt weet je wel waar ze voor staan en wanneer je daar achter staat is niets van wat jij noemt van toepassing.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:44

Omdat het in strijd is met de wet. En de school moet zijn identiteit niet opgeven, waar haal je dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:46

Tieneke schreef:
Omdat het in strijd is met de wet. En de school moet zijn identiteit niet opgeven, waar haal je dat?

Ik ben niet helemaal up to date met het geloof maar ik geloof niet dat transpersonen opgenomen waren in de bijbel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:47

Naastenliefde wel. Heeft een redelijk groot aandeel thans.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:48

Ayasha schreef:
Jawel. Maar blij om te lezen hoe je denkt over mijn intelligentie. Dat verandert mijn mening gewoon niet.

Het vreemde daarin is dat ik tussen de regels doorlees dat de school het geen probleem vond, of in elk geval niet openlijk, en dat de docent NIET vanuit het schoolbeleid handelde, maar tegen het schoolbeleid in. En daarom dus ontslagen is. Dus misschien verandert je mening niet, maar de werkelijkheid lijkt wel aanzienlijk anders dan je aanneemt.

Citaat:
Dan wissel je het kind van school, is dat makkelijk en leuk? Nee. Maar dat is het leven.

Ik vind die vasthoudendheid om het leven ook werkelijk zo k*t te houden, in plaats van op te komen voor rechtvaardigheid en verandering, bijzonder. Waarom 'is dat het leven'? Er is dus wel degelijk iets te doen: je trapt een te conservatieve discriminerende docent gewoon van school. Dat lost de problemen ook op.

Citaat:
Als je wijs genoeg bent om genderidentiteit te erkennen en aan te nemen dan ben je ook wijs genoeg om te beseffen dat daar consequenties aan vast zitten. Het is het één of het ander. :) Ofwel heeft het kind besef genoeg voor beide of wel voor geen enkel.

Dit.... slaat helemaal nergens op. Je gebruikt de woorden alsof er een verband is tussen die zaken, en dat is er gewoon helemaal niet.

(Het lijkt wel verdacht veel op dat andere adagium, als je wijs genoeg bent om seks te hebben moet je ook wijs genoeg zijn om de zwangerschap te voldragen - ook al zo'n bizar statement van non-logica, en ook erg gewild bij conservatieven. Ik zal het nooit snappen denk ik.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:48

Tieneke schreef:
Naastenliefde wel. Heeft een redelijk groot aandeel thans.

Ah maar die is tricky. :) Naastenliefde houdt ook in je naasten "redden" van de hel of duivel. Of dat nu terecht is of niet lijkt weinig uit te maken. Dat is het issue met geloof.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:51

Geloof je echt dat deze man dit uit liefde deed? Waaruit maak je dat op?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:52

Ik geloof niet dat ik met conservatieven naar de hemel wil, dus mij hoef je alvast niet te gaan redden. Liever niet zelfs.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:52

Kinderen vanaf 2-3 hebben al een idee van hun eigen gender. Hoe kun je in godsnaam ( := ) verwachten van jonge kinderen dat ze de consequenties van hun genderidentiteit doorzien? En moet je dat überhaupt willen? Kinderen zo jong al opzadelen met het feit dat er mensen zijn die ze koste wat kost wíllen veroordelen?

Bizar :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:53

Ayasha schreef:
Waarom moet alles en iedereen zich aanpassen aan één groep? :)
Waarom moet een christelijke school zijn identiteit op geven voor de identiteit voor een groep waarvoor gewoon een school is: Een gemeentelijke (of openbare of hoe dat ook noemt in nederland.)

Je hoeft als school je identiteit niet op te geven - tenzij je identiteit niet gaat om christelijk/katholiek te zijn ofzo, maar om discriminerend en haatzaaiend te zijn. Katholieke scholen kunnen echt prima ook respectvolle plekken zijn MET een katholieke identiteit.

En verder... tsja, de wet. Als je als school niet kunt voldoen aan de wet, dan word je toch geen school? Ik zou bijna zeggen: dat is het leven...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:55

anjali schreef:
VuurVleugels schreef:

Met alle, inmiddels in de diepste krochten van mijn ziel bij elkaar geraapte, respect... Over heel bokt verspreid beroep je je op het Jainisme, vaak ook in relatie tot je katholicisme wat het zo'n prachtige combinatie zou maken, tót het moment dat het je niet meer uit komt. Dat vind ik echt een nare manier van discussieren. Sta ergens helemaal voor of sta ergens niet voor, blijf niet op één been hangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:57

Tieneke schreef:
Geloof je echt dat deze man dit uit liefde deed? Waaruit maak je dat op?

Nee. Maar ik moet dat niet geloven. Ik geloof nl niet. Als die man dat geloofd dan verklaart dat zijn gedrag. We kunnen verder nog de rest van ons leven speculeren over zijn motivaties maar het feit blijft dat ik niet vind dat je kan verwachten dat iedereen zichzelf maar verloochend voor jou. En ja ik ben ook zwaar gepest geweest. Ook nog eens voor dingen die mijn naasten deden/beslisten. Hadden die mensen het recht op mij te pesten? Nee. Begrijp ik nú dat zij het niet zagen als pesten?
Ja.
Er zat zelfs een pastoor tussen. :+

Avalanche: ik zeg nog steeds: ‘go to heaven for the climate and to hell for the company.’
:+ mijn jehova getuige ‘schoon’tante doet vanuit naastenliefde ook een boel waar wij weinig mee kunnen. := := maar blijkbaar geloofd zij écht dat ze ons moet redden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-05-23 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:58

Berdien schreef:
Kinderen vanaf 2-3 hebben al een idee van hun eigen gender. Hoe kun je in godsnaam ( := ) verwachten van jonge kinderen dat ze de consequenties van hun genderidentiteit doorzien? En moet je dat überhaupt willen? Kinderen zo jong al opzadelen met het feit dat er mensen zijn die ze koste wat kost wíllen veroordelen?

Bizar :n

Ze hebben ook ouders toch?