Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:56

(No) thanks voor de tip @Kylan. Hier komt de broek ook deze kant op. Heb ik hem nodig? Nee. Wil ik hem hebben? Ja :') :Y)

Leuk idee van de kerstmuts @Puera. Ik ga sowieso van het weekend wel een rondje om, dus ik doe mee.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:18

Sorry allemaal voor het noemen van Nike :=

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:14

Nou heb ik een nike epic lux berlin tight besteld. Jouw schuld! :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:38

Supervixen schreef:
Nou heb ik een nike epic lux berlin tight besteld. Jouw schuld! :+

Die is ook nice zeg :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:52

Nou, ik kon het niet laten... heb ook een deel van mijn eindejaarsbonus besteed aan de Nike Epic trailrunning legging, want een 50% korting is wel erg nice. Bovendien had ik nog geen broek speciaal voor trailrunning. O:) :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:23

Dit topic gaat hard, ik kan nauwelijks volgen met bijlezen. Hele mooie kerstfoto’ s allemaal!
Hier zijn de reetjes nu vaak te zien, ook dikwijls de zeldzame zwarte.

Nu je proefschrift binnen is Lien, hoe loopt de zoektocht naar een baan?

Dilan, fijn dat er een diagnose is, maar toch raar dat je zo lang fout bezig kan zijn.

De maatregelen in België zijn aangescherpt, maar outdoorwedstrijden mogen doorgaan zonder publiek. En ik denk dat daar met dit evenement niet op gemikt werd, dus schat wel dat het door zal gaan. Straks maar even in de benen voor intervaltraining. Memuska, wat is er volgens jou mis met de organisatie?

Ik heb nu ook maar eens gekeken naar de Nike site, als je vanuit BE inlogt mag je natuurlijk volle mep betalen. En ik kan op de NL versie niet naar BE laten verzenden grrrr. Wil iemand hier me helpen? Trouwens, de nike epic luxe is ook in het roze in afslag. Vind de Berlin ook heel mooi. Keuzestress haha!

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:09

Soms zijn er van die dagen dat je beter niet kunt gaan...
Vandaag dus, want hier in NH grijs, nat en ondanks 9 graden door een stevige westen wind - best koud!

Maar na gisteravond zat het al in mijn hoofd - Seedijck route in Edam lijkt mij leuk! Door de vele tips hier heb ik online echt leuke nieuwe routes ontdekt!

Dwars door een stuk weiland, de dijk van het Markermeer en over de vesting terug. Het liep niet fijn, was nat en glad maar ik heb een hoop lol gehad door mijn kerst gedachte voor Bokt. Er stond 8km aangegeven maar dat was het rondje helaas niet.

Ik ben bang dat ik dit weekend niet kan rennen vanwege alle verplichtingen maar omdat ik geen spelbreker wil zijn alvast een pre-kerst avond aftrap! *-:)

Have fun you all {:) en fijn kerstweekend!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:27

Toffe foto's BB80!
Jammer dat hij niet de 8km was die je gedacht had.

Ik heb net een korte trail van ruim 12km gelopen. Heel veel damherten gezien, ook heel dichtbij.
Nu twee dagen looprust.

Fijne kerst alvast allemaal!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:02

Erg leuk gedaan BB80 je foto's!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:19

Ik heb morgen 50 minuten rustig op het schema staan, eind van week 6 van 8 van mijn huidige schema. Volgende week de "zwaarste" training van het schema. W7D1 is 4-8-12-16-10-5 minuten vlot met steeds 1 min pauze wandelen. Niet qua langste stuk vlot maar wel qua totaal aantal minuten op race pace zegmaar. Ik merk wel dat ik elke training op vlot tempo beter wordt op dat tempo, rustig tempo laat minder verbetering zien maar wellicht is dat ook meer een tempo dat vooral veel km oefenen vraagt om te verbeteren. W8 heeft alleen maar "rustig" tempo trainingen, met als afsluiter 60 min rustig. Ik verwacht absoluut niet dan op "rustig" tempo 10k te kunnen lopen in een uur, wellicht vervang ik die voor 10k lopen en kijk ik nog wel hoe ik dat ga doen. Wellicht 30 minuten op "rustig" tempo aangevuld met "vlot" tot ik op 10k zit. Of op "vlot" tempo vertrekken en zien hoe lang ik dat vol kan houden en kijken waar ik uit ga komen. Mijn huidige beste tijd op 10k is volgens Strava 1:13:08 en ik hoop daar toch onder uit te komen aan het eind van dit trainingsschema, maar op 7:30 per km ("rustig" tempo) gaat dat niet gebeuren...

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:29

Leuke foto's @BB80. Ik herken het wel dat routes niet altijd even lang zijn als staat aangegeven...

Vandaag eigenlijk geen looptraining op de planning staan, maar moest wel nog eventjes wat boodschapjes halen even verderop. Hup manneke in de kinderwagen en al joggend naar de supermarkt (wandelend duurt het hem vaak net even te lang :')). Boodschapjes gehaald en al joggend weer terug. Ventje vond het toch ook leuk weer :D

Afbeelding

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:32

Duke schreef:
Nou, ik kon het niet laten... heb ook een deel van mijn eindejaarsbonus besteed aan de Nike Epic trailrunning legging, want een 50% korting is wel erg nice. Bovendien had ik nog geen broek speciaal voor trailrunning. O:) :=

Ben er wel heel benieuwd naar. Hoor veel mensen hier in het topic die er tevreden over zijn. Hopelijk horen wij daar straks ook bij :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:34

IMAY1990 schreef:
Ik heb morgen 50 minuten rustig op het schema staan, eind van week 6 van 8 van mijn huidige schema. Volgende week de "zwaarste" training van het schema. W7D1 is 4-8-12-16-10-5 minuten vlot met steeds 1 min pauze wandelen. Niet qua langste stuk vlot maar wel qua totaal aantal minuten op race pace zegmaar. Ik merk wel dat ik elke training op vlot tempo beter wordt op dat tempo, rustig tempo laat minder verbetering zien maar wellicht is dat ook meer een tempo dat vooral veel km oefenen vraagt om te verbeteren. W8 heeft alleen maar "rustig" tempo trainingen, met als afsluiter 60 min rustig. Ik verwacht absoluut niet dan op "rustig" tempo 10k te kunnen lopen in een uur, wellicht vervang ik die voor 10k lopen en kijk ik nog wel hoe ik dat ga doen. Wellicht 30 minuten op "rustig" tempo aangevuld met "vlot" tot ik op 10k zit. Of op "vlot" tempo vertrekken en zien hoe lang ik dat vol kan houden en kijken waar ik uit ga komen. Mijn huidige beste tijd op 10k is volgens Strava 1:13:08 en ik hoop daar toch onder uit te komen aan het eind van dit trainingsschema, maar op 7:30 per km ("rustig" tempo) gaat dat niet gebeuren...

Ik zou zeggen, doen waar jij je goed bij voelt. Wat is het tempo wat jij loopt onder "vlot"? En is 16min aaneengesloten dan het langste dat je "vlot" hebt gelopen, of lees ik dat je wel eens langer vlot hebt gelopen in dit schema? En hoe voelde dat aan? En hoe lang is dat geleden?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:29

Leuk gedaan met de foto's BB80! Jammer dat de route wat korter was dan gepland.

Musli gezellig zo met de kleine man mee en niet te vergeten super efficiënt, boodschappen en training in 1!

Imay ik sluit me bij Musli aan, doen wat goed aanvoelt.

Hier stond vandaag heuvel training op het programma van Garmin coach Jeff. Dat is altijd een kortere training. Even richting Wageningse Berg gegaan en daar gelopen, stukken leuker dan de burg in het park op en een af lopen :D En, omdat ik niet zeker weet of ik het red om zondag nog te gaan, alvast een kerst foto. Ik had geen kerstmuts, maar een foute kersttrui en slinger werkt ook {:)

Fijne dagen allemaal!!

Afbeelding

Afbeelding

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:41

MuSLi schreef:
IMAY1990 schreef:

Ik zou zeggen, doen waar jij je goed bij voelt. Wat is het tempo wat jij loopt onder "vlot"? En is 16min aaneengesloten dan het langste dat je "vlot" hebt gelopen, of lees ik dat je wel eens langer vlot hebt gelopen in dit schema? En hoe voelde dat aan? En hoe lang is dat geleden?

Ik heb "vlot" voor mezelf gezet op het tempo waarin ik in hartslagzone Z3 loop, voor mij is dat t/m 177 slagen per minuut. Hoe snel dat precies is kan verschillen maar over het algemeen is dat ergens tussen 6:15 en 6:40 per km, dat heb ik in dit trainingsblok maximaal 25 minuten aaneen gesloten gelopen(in week 5) maar het is een tempo waarvan ik weet het minstens 30 minuten vol te kunnen houden. Deze week heb ik een training gedaan met 2-4-6-8-10-6-3 minuten vlot 1 min pauze en toen waren de tempo's 5:51 - 6:17 - 6:18 - 6:29 - 6:34 - 6:25 - 6:29 waarbij ik het laatste deel van het 10 minuten
(6:34) stuk en het 3 minuten ik op stukjes liep waar gps moeite mee heeft.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:59

Is een door jouzelf gesteld doel die 10km in een uur? Waar komt dit schema vandaan en wat voor schema is het? Want met het schema zoals je het nu aangeeft qua tempo's zul je daar niet aan gaan komen.. dan zul je de afweging moeten maken, wil ik 10km lopen? Of wil ik kijken hoe ver ik kom in 60 minuten?

Bij de eerste zou ik lekker rustig aan lopen en gewoon doorgaan totdat je de 10km afgerond hebt.

Bij de tweede zou ik vlot starten en kijken hoe lang je dat volhoudt en dan eventueel het tempo wat terughalen tot het vol maken van de 60 minuten :)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:06

MuSLi schreef:
Is een door jouzelf gesteld doel die 10km in een uur? Waar komt dit schema vandaan en wat voor schema is het? Want met het schema zoals je het nu aangeeft qua tempo's zul je daar niet aan gaan komen.. dan zul je de afweging moeten maken, wil ik 10km lopen? Of wil ik kijken hoe ver ik kom in 60 minuten?

Bij de eerste zou ik lekker rustig aan lopen en gewoon doorgaan totdat je de 10km afgerond hebt.

Bij de tweede zou ik vlot starten en kijken hoe lang je dat volhoudt en dan eventueel het tempo wat terughalen tot het vol maken van de 60 minuten :)

Het schema komt van Run2Day af. Het is een opbouwschema om van 5 naar 10k te komen maar bouwt dus niet verder op dan 60 minuten, wat in mijn ogen zeker voor beginners niet realistisch is om 10k in te lopen. Ik hoef echt niet in een uur die 10k te lopen maar ik wil wel 10k kunnen lopen. komende zomer wil ik een olympische afstand triatlon doen, dat is 1500m zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen. Na dit schema ga ik door met een vervolgschema tot 15k, dat bouwt vanuit het schema dat ik nu volg in nog eens 8 weken verder uit naar 15k met in week 6 90 minuten en week 8 15k als long run.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:43

Ik vind 10km in een uur zeker wel haalbaar voor het overgrote deel van de beginners. Dat is best een realistisch doel voor een gemiddelde hardloper.

Zijn je hartslagzones de standaard zones die je horloge aangeeft? Want die kloppen vaak niet, omdat dit per persoon verschilt.
Hartslagzone Z3 tot 177 klinkt als erg hoog namelijk.
Ik gebruik ook de standaard hartslagzones die garmin bij mij heeft berekend (moet nog steeds een afspraak bij papendal maken voor een sporttest om dit aan te passen.. tijdgebrek/coronatoestanden), maar bij mij zit Z3 tussen 132 en 149.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:56

Supervixen schreef:
Ik vind 10km in een uur zeker wel haalbaar voor het overgrote deel van de beginners. Dat is best een realistisch doel voor een gemiddelde hardloper.

Zijn je hartslagzones de standaard zones die je horloge aangeeft? Want die kloppen vaak niet, omdat dit per persoon verschilt.
Hartslagzone Z3 tot 177 klinkt als erg hoog namelijk.
Ik gebruik ook de standaard hartslagzones die garmin bij mij heeft berekend (moet nog steeds een afspraak bij papendal maken voor een sporttest om dit aan te passen.. tijdgebrek/coronatoestanden), maar bij mij zit Z3 tussen 132 en 149.

Dit zijn zones zoals ze door een sportarts zijn vastgesteld bij sportmedisch onderzoek afgelopen april. Voor hardlopen liggen mijn zones een 30 slagen hoger dan voor fietsen, wellicht dat het sindszien wat is verschoven omdat ik iets mionder een absolute beginner ben aar ze zijn denk ik nog redelijk acuraat. En ik denk ook dat 10k in een uur voor de gemiddelde hardloper zeker haalbaar is, maar voor de absolute beginner die net van 0 naar 30 minuten heeft opgebouwd is het wellicht een hoge lat. Ik ben zeker geen snelle loper, dat geef ik meteen toe, maar ik ben nu een jaar bezig en zie mezelf echt nog gen 6 min/km lopen op een half uur, laat staan een uur.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 17:36

BB80, je kerstrondje zit er al op zo te zien :D

SV, ahh leuk, damherten :D
Ik heb iedere keer weer een big smile als ik hier alleen al een ree spot :+

Musli, mooi om zo je boodschappen te combineren met hardlopen :D

Imay, 10k in een uur is best haalbaar voor de gemiddelde loper idd :j

Mijn laatste 10K in 'wedstrijd'verband zat ik daar ietd boven. Maar had het wat benauwd die dag :=
En ik val toch wel onder de trage lopers.

Wat betreft opbouw, voor het beste resultaat is het denk ik beter om een persoonlijk schema te laten opstellen.
Die standaard schema's zijn natuurlijk leuk, maar is toch minder gericht op wat je persoonlijke doel zijn.

Ik heb net mn oefeningen van mn fysio-schema gedaan. Pittig!
Had vandaag ook echt nergens zin in :') Maargoed, alles voor herstel/ verbetering

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:46

Duidelijk IMAY.

Wat voor soort oefeningen doe je Dilan?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 18:00

Heb er voorlopig 4 om mijn bilspieren en onderbuikspieren te activeren/ trainen:
- squatten met een bal tussen mijn rug en de muur. Voeten staan dat wat naar voren, zodat de squat echt je bilspieren laat gebruiken. 3 sets van 20 herhalingen

- step up op de traptrede.
Voet op 2e traptrede zetten, dan de andere voet omhoog, knie richting borst. Standbeen goed strekken en buik-/bilspieren aanspannen. Even vasthouden en opgetrokken been laten zakken. 3 sets, 10 hh per been

- oefening voor de onderbuik:
Je begint liggend op je rug, benen opgetrokken met gebogen knieën (90 graden). Langzaam je voeten naar de vloer laten zakken. Rug mag niet hol getrokken worden. 3x 20 hh

- oefening voor activatie bilspieren:
Liggend op je zij, benen gebogen, op elkaar. Dan je bovenste been vanuit je heup opzij draaien. Voeten blijven tegen elkaar aan.

Vooral de onderbuik oefening brandde nogal :))

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:15

Die is fijn ja :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:26

Goede oefeningen zijn dat!

Woehoe, ik heb vanmiddag mijn eerste aaneengesloten 3 km gelopen. Ik had nog energie over en mijn ademhaling was ook nog prima, dus ik heb echt het gevoel dat ik komende periode lekker kan gaan uitbouwen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:46

Oeh dat zijn goede oefeningen ja. Die voor je buik is pittig inderdaad!

Yeahhh goof, goed gedaan!