Leuk idee van de kerstmuts @Puera. Ik ga sowieso van het weekend wel een rondje om, dus ik doe mee.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Duke schreef:Nou, ik kon het niet laten... heb ook een deel van mijn eindejaarsbonus besteed aan de Nike Epic trailrunning legging, want een 50% korting is wel erg nice. Bovendien had ik nog geen broek speciaal voor trailrunning.![]()
IMAY1990 schreef:Ik heb morgen 50 minuten rustig op het schema staan, eind van week 6 van 8 van mijn huidige schema. Volgende week de "zwaarste" training van het schema. W7D1 is 4-8-12-16-10-5 minuten vlot met steeds 1 min pauze wandelen. Niet qua langste stuk vlot maar wel qua totaal aantal minuten op race pace zegmaar. Ik merk wel dat ik elke training op vlot tempo beter wordt op dat tempo, rustig tempo laat minder verbetering zien maar wellicht is dat ook meer een tempo dat vooral veel km oefenen vraagt om te verbeteren. W8 heeft alleen maar "rustig" tempo trainingen, met als afsluiter 60 min rustig. Ik verwacht absoluut niet dan op "rustig" tempo 10k te kunnen lopen in een uur, wellicht vervang ik die voor 10k lopen en kijk ik nog wel hoe ik dat ga doen. Wellicht 30 minuten op "rustig" tempo aangevuld met "vlot" tot ik op 10k zit. Of op "vlot" tempo vertrekken en zien hoe lang ik dat vol kan houden en kijken waar ik uit ga komen. Mijn huidige beste tijd op 10k is volgens Strava 1:13:08 en ik hoop daar toch onder uit te komen aan het eind van dit trainingsschema, maar op 7:30 per km ("rustig" tempo) gaat dat niet gebeuren...
MuSLi schreef:IMAY1990 schreef:Ik heb morgen 50 minuten rustig op het schema staan, eind van week 6 van 8 van mijn huidige schema. Volgende week de "zwaarste" training van het schema. W7D1 is 4-8-12-16-10-5 minuten vlot met steeds 1 min pauze wandelen. Niet qua langste stuk vlot maar wel qua totaal aantal minuten op race pace zegmaar. Ik merk wel dat ik elke training op vlot tempo beter wordt op dat tempo, rustig tempo laat minder verbetering zien maar wellicht is dat ook meer een tempo dat vooral veel km oefenen vraagt om te verbeteren. W8 heeft alleen maar "rustig" tempo trainingen, met als afsluiter 60 min rustig. Ik verwacht absoluut niet dan op "rustig" tempo 10k te kunnen lopen in een uur, wellicht vervang ik die voor 10k lopen en kijk ik nog wel hoe ik dat ga doen. Wellicht 30 minuten op "rustig" tempo aangevuld met "vlot" tot ik op 10k zit. Of op "vlot" tempo vertrekken en zien hoe lang ik dat vol kan houden en kijken waar ik uit ga komen. Mijn huidige beste tijd op 10k is volgens Strava 1:13:08 en ik hoop daar toch onder uit te komen aan het eind van dit trainingsschema, maar op 7:30 per km ("rustig" tempo) gaat dat niet gebeuren...
Ik zou zeggen, doen waar jij je goed bij voelt. Wat is het tempo wat jij loopt onder "vlot"? En is 16min aaneengesloten dan het langste dat je "vlot" hebt gelopen, of lees ik dat je wel eens langer vlot hebt gelopen in dit schema? En hoe voelde dat aan? En hoe lang is dat geleden?
MuSLi schreef:Is een door jouzelf gesteld doel die 10km in een uur? Waar komt dit schema vandaan en wat voor schema is het? Want met het schema zoals je het nu aangeeft qua tempo's zul je daar niet aan gaan komen.. dan zul je de afweging moeten maken, wil ik 10km lopen? Of wil ik kijken hoe ver ik kom in 60 minuten?
Bij de eerste zou ik lekker rustig aan lopen en gewoon doorgaan totdat je de 10km afgerond hebt.
Bij de tweede zou ik vlot starten en kijken hoe lang je dat volhoudt en dan eventueel het tempo wat terughalen tot het vol maken van de 60 minuten
Supervixen schreef:Ik vind 10km in een uur zeker wel haalbaar voor het overgrote deel van de beginners. Dat is best een realistisch doel voor een gemiddelde hardloper.
Zijn je hartslagzones de standaard zones die je horloge aangeeft? Want die kloppen vaak niet, omdat dit per persoon verschilt.
Hartslagzone Z3 tot 177 klinkt als erg hoog namelijk.
Ik gebruik ook de standaard hartslagzones die garmin bij mij heeft berekend (moet nog steeds een afspraak bij papendal maken voor een sporttest om dit aan te passen.. tijdgebrek/coronatoestanden), maar bij mij zit Z3 tussen 132 en 149.