Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:57

Marrit, gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!!

Volgens mij adviseren ze niet teveel te kolven voordat je dochter 4 weken is, anders kan je productie erg ontregeld raken.

Over handsfree kolven: ik had graag een Elvie gehad en er ook best het geld voor over gehad, ware het niet dat ik teveel negatieve reviews las. Andere vergelijkbare modellen waren allemaal van die Chinese dropshipdingen en die weiger ik te kopen. Uiteindelijk de medela freestyle flex gekocht met een bustier/kolf bh. Dan kan je handsfree dubbelzijdig kolven. Bevalt goed, al is het niet echt een ding waarmee ik in een kantoortuin ga zitten ofzo :+

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:58

Puur mechanisch/biologisch gezien zijn er wel wat verschillen tussen drinken uit de borst of uit de fles.

Bij borstvoeding komt het eerste stuk het makkelijkst melk (tsr) en wordt het daarna moeilijker en moeilijker voor de baby om melk eruit te krijgen.
Dit dient om aan de zuigbehoefte van de baby te voldoen en leert om te luisteren naar de correcte hongersignalen.
Bij volwassenen is dat de idee achter dat je eigenlijk moet stoppen met eten als je voor 75% voldaan bent aangezien de hersensignalen van verzadiging eigenlijk wat achterlopen op het hongergevoel.
Dit wordt bij bv opgevangen door het verminderen van de melkstroom en dat de baby meer moeite moet doen.
Als de baby echt nog honger heeft krijg je een 2e tsr (tenzij je zoals ik melk voor 3 had en moest blokvoeden ;( )

Bij een fles is dit omgekeerd, in het begin loopt deze wat trager om te versnellen naar het einde waardoor de zuigbehoefte soms niet wordt voldaan en het hongersignaal kan worden verstoord met mogelijk overvoeding tot gevolg.
Als dit met gekolfde melk is en niet elke voeding, zou ik me er geen zorgen over maken, dan regelen ze dat wel zelf grotendeels bij het life drinken.
Met kunstvoeding en bij elke voeding zou ik een beetje oppassen. Ik ben echter geen dokter of lactatiekundige dus vraag het best aan hun nog is na bij twijfels.

Daarnaast drinkt een baby 2 tot 3x zo efficiënt als een kolf, ook stabiliseert de productie op een gegeven moment waardoor je borsten minder gespannen of vol aanvoelen en pas lijken "in gang te schieten" bij aanleggen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:09

Hommage schreef:
Ben stiekem wel benieuwd hoeveel ml jullie geven bij gekolfde voedingen? En wat daarbij de leeftijd/gewicht van jullie kindje is?

@Gimmejoy, jij geeft dus 85cc? Wij schelen elkaar niet zoveel toch?

Ik blijf me afvragen of ik wel genoeg productie heb... Leg een paar keer per dag aan, de rest geef ik gekolfd in de fles. Maar moet geregeld toch nog aanvullen met kunstvoeding.

We geven waar hij om vraagt. Ik heb zakjes van ongeveer 50 cc liggen. Nu eentje van 35 cc en bleek dat hij daarna nog niet genoeg had, dus 50 cc bij gegeven. Toen kwam hij 3 uur later weer. Dus hoeveel hij wil/krijgt weet ik niet zo goed :+

Hij is morgen 9 weken oud. Bij de BV blijft hij gemiddeld 3 uur weg. Soms 2, soms 2,5 maar ook 4 uur. Hij groeit nog steeds 250 gr per week ongeveer.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:18

_Nelleke_ schreef:
Marrit, gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!!

Volgens mij adviseren ze niet teveel te kolven voordat je dochter 4 weken is, anders kan je productie erg ontregeld raken.

Over handsfree kolven: ik had graag een Elvie gehad en er ook best het geld voor over gehad, ware het niet dat ik teveel negatieve reviews las. Andere vergelijkbare modellen waren allemaal van die Chinese dropshipdingen en die weiger ik te kopen. Uiteindelijk de medela freestyle flex gekocht met een bustier/kolf bh. Dan kan je handsfree dubbelzijdig kolven. Bevalt goed, al is het niet echt een ding waarmee ik in een kantoortuin ga zitten ofzo :+

Dankjewel!

O ships, dan kan ik wellicht beter nog even wachten? Of is 1x per dag kolven (vandaag maar 5 minuten) in deze termijn wel ok?

Ik las inderdaad ook negatieve ervaringen van de Elvie. Goed om je ervaring te lezen van de medela. Ik werk in een kantoortuin en ik zou niet weten waar de kolfruimte op mijn werk is. Het zou dus gemakkelijk zijn als ik een redelijk onzichtbare en handzame kolf zou hebben voor tijdens het werk. Dan kan ik ook onderweg gemakkelijk kolven.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:39

mijn dochter is over 1.5 week alweer 10 maanden en nog steeds drinkt ze flesjes van 125/130 cc waarmee ze zo 4 uren vooruit kan.

Sinds 2 weken heeft mevrouwtje tanden en hoewel ze niet bijt schuurt soms 1 van haar ondertandjes per ongeluk langs mijn tepel bij enthousiast aanhappen waardoor ik nu voor het eerst een kloof heb. Ik geloof dat dat het enige was wat ik nog niet meegemaakt had dus toe maar :+ Lanoline is mijn grootste vriend nu.

Overigens kolf ik dubbelzijdig met een avent kolf. en waar ik eerst ook zo 180 ml per borst kolfde ben ik nu blij als ik de 120 ml haal.. en andere dingen eten en drinken is Yindi nog zo'n ster in dus af en toe maar een kolfbeurtje extra...

@Marrit het risico van nu (te) veel kolven is dat je overproductie creeert. en dat is niet fijn kan ik je uit ervaring vertellen. niet voor jou vanwege stuwing en niet voor je kindje omdat die er dan niet tegenaan kan drinken met bijbehorende moeilijkheden (spugen, krampjes). Volgens mij is het zelfs 6 weken dat ze aanraden nog niet te kolven, al zou nakolven na een ochtendvoeding niet zo'n grote ramp moeten zijn volgens mij.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:02

__danielle__ schreef:
@Marrit het risico van nu (te) veel kolven is dat je overproductie creeert. en dat is niet fijn kan ik je uit ervaring vertellen. niet voor jou vanwege stuwing en niet voor je kindje omdat die er dan niet tegenaan kan drinken met bijbehorende moeilijkheden (spugen, krampjes). Volgens mij is het zelfs 6 weken dat ze aanraden nog niet te kolven, al zou nakolven na een ochtendvoeding niet zo'n grote ramp moeten zijn volgens mij.

Overproductie heb ik al vanaf het begin. In het ziekenhuis stonden ze verbaasd te kijken dat mijn productie niet op gang hoefde te komen maar er gewoon was vanaf het moment dat ons meisje op mijn borst werd gelegd.
In de eerste week inderdaad flinke stuwing gehad, nu lijkt het wat te normaliseren maar is het nog steeds veel te veel voor onze meid. Vandaar dat ik dacht of de eerste druk er wat af te kolven of zoals vandaag gedaan, even 5 minuten na de ochtendvoeding kolven.

Maar dan wacht ik op jullie advies toch nog even! Ik heb geen zin om continue stuwing te hebben..

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:19

Bij nakolven loop je het risico om een 2e tsr op te wekken en dit stimuleert je productie opnieuw.
Best je kindje aanleggen, direct bij tsr loskoppelen, de melk laten wegstromen en dan terug aanleggen. Dan krijg je ook minder gemakkelijk een luie drinker :D.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:31

Marrit, ik heb een Elvie! En ik ben er heel tevreden over. Ik overweeg om een tweede Elvie bij te kopen zodat ik dubbelzijdig kan kolven als ik straks weer begin met werken. Echter moet ik er wel bij zeggen dat ik deze pas gekocht heb (en dus in gebruik) vanaf 6 weken na de bevalling. Mijn productie was dus al redelijk stabiel. De enige negatieve ervaring die ik tot nu toe heb met de Elvie is dat ik 1 voedingsbh heb waar ie niet lekker in past en dat ik gisteren bij de sauna moest kolven en toen natuurlijk niks aan had om hem in de stoppen.... dan is ie niet handsfree meer :')

Ik heb in de eerste weer een kolf van mijn collega geleend en dat was een Philips. Zij had eentje met stroomkabel, maar er bestaat eenzelfde variant met accu. En dat vond ik ook een hele fijne kolf in gebruik! (Iets minder massaal als de medela)
En mijn collega gebruikte een medela flex met kolf bh om in de auto te kunnen kolven. (Veel onderweg met ons werk...)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:28

Ik vond de Elvie kolf juist een verademing. Het heeft me geholpen het veel langer vol te houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:01

Hier ook héél blij met mijn dubbele Elvie *\o/*

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:38

Ik heb een Youtah the ins en een Medela.
Heb het idee dat de Medela krachtiger is maar met de Youtah kolf ik soms terwijl ik voed. De Medela gebruik ik nu op m'n werk.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:56

Ik lees ook stiekem mee. Inmiddels ruim 5 weken geleden bevallen en sinds een week aan het kolven. Dat begon niet zo lekker (10 ml, 28 ml, 5 druppels), maar gaat nu een stuk beter.
Mij is door de kraamzorg geadviseerd om inderdaad een week of 4 te wachten met kolven om de productie te stabiliseren. Overigens raadde het consultatiebureau dan weer aan om met een week of 5-6 te beginnen met het oefenen van een fles zodat ze dat ook leert. Dus dat hebben we ook braaf gedaan (met 30 ml, gewoon om te beginnen met een toetje aan de borst).

Ik heb de Medela freestyle gekregen van mijn schoonzus, echt super fijn. Maar dat zeg ik pas sinds ik er eeen bh bij heb. Want daarvoor vond ik het maar een stom ding :+

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:03

Nou we kunnen intussen net zo goed gewoon het andere topic gebruiken als iedereen hierheen komt _O-

Ik ben ook tevreden over mijn dubbel Elvie, moet alleen eeb kleinere schelp bestellen voor mijn mini tepels kennelijk. Naar Youha the Ins schijnt ook fijn te zijn, steekt alleen iets boven je BH uit dus zichbaarder en ik wil ook gaan kolven tijdens afspraken dus moest er echt in passen.

Even over bewaren: hij heeft vandaag vrij weinig gedronken dus 4*50ml weer terug gekregen. Staat sinds vorige week in de koelkast nu één dag werk. Heb nu van vandaag maar ingevroren en dan van vorige week volgende week weer meegeven. Volgens de nieuwste richtlijnen mag dat geloof ik ook, zoals het schema hierboven ook zei 29 dagen koelkast geloof ik. Doen jullie KDV's daar moeilijk over?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:15

Youtah maakt ook best wel 'herrie' vind ik.

Als je kdv er moeilijk over doet en jij het geen probleem vind kan je de datum ook aanpassen toch? :x

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:19

Ik houd max 7 dagen koelkast aan. Dat lees ik eigenlijk ook overal verder

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:07

Wat leuk om te lezen hoeveel iedereen zijn kindje geeft.

Mijn zoontje van ruim 11 maanden heeft nooit meer dan 100cc gehad. Wel drinkt hij met een premature speen ivm flinke zuigbehoefte toen hij 3/4 maanden was. Daardoor dronk hij heel snel en wat hij na de fles heel hard aan het huilen. Toen dus de Brown premature speen en rechterop en fles minder horizontaal. Toen opeens hele blije baby met dezelfde hoeveelheid melk. Nu nog steeds 3* 100cc als ik werk. ook natuurlijk vast voedsel erbij ik kolf dat ook ongeveer. Vaak net iets meer maar ook dagen dat ik minder kolf dan dat ik nodig heb. Gelukkig diepvries vol

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:19

Heel bijzonder die verschillen! Hier knalt de kleine er met vier maanden zo 180-200 in… :oo ik kolf ook 150 in 10 min (dan is het bakje vol en stop ik) dus het zou me niet verbazen als ze ook echt zoiets drinkt.

Het afbouwen gaat niet zo goed hier :') veel drukte
momenteel waardoor ik het steeds te handig vind gewoon aan te leggen…

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:37

Volgens de meest recente onderzoeken is het 29 dagen achterin de koelkast en 24 uur op kamertemperatuur :)

Linkje zou ik even moeten zoeken

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:41

Kdv heeft zich idd aan bepaalde richtlijnen te houden. Maar dat is simpel op te lossen door er een andere datum op te zetten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:42

Kwal schreef:
Volgens de meest recente onderzoeken is het 29 dagen achterin de koelkast en 24 uur op kamertemperatuur :)

Ik vind dat echt heel lang! Bijzonder dat het zo lang goed blijft

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:50

996981 schreef:
Kwal schreef:

Bron is de website van Eurolac

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:52

ynskek schreef:
996981 schreef:

Bron is de website van Eurolac

[ [url=m/MLaxCe.png]Afbeelding[/url] ]

Ik had het inderdaad gevonden :) was overigens niet dat ik het niet geloofde hoor! Ik vind het gewoon bizar dat de natuur in staat is iets te maken dat zo lang goed blijft zonder conserveringsmiddel. Blijft knap wat het menselijke lichaam kan <3

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:58

996981 schreef:
Heel bijzonder die verschillen! Hier knalt de kleine er met vier maanden zo 180-200 in… :oo ik kolf ook 150 in 10 min (dan is het bakje vol en stop ik) dus het zou me niet verbazen als ze ook echt zoiets drinkt.

Het afbouwen gaat niet zo goed hier :') veel drukte
momenteel waardoor ik het steeds te handig vind gewoon aan te leggen…

Hahah ik was al bang dat de mijne de enige was :’)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:10

Mijn lk legde het uit, omdat het afgesloten bewaard is kan er dus geen externe bacterie in de melk komen terwijl de goede levende bacteriën in je melk die juist "schoon" blijven maken. Het zal dus niet snel bederven vers in de koelkast, tenzij ontdooid of gepasteuriseerd omdat het dan niet meer leeft.

Heb inderdaad overgieten en nieuwe datum overwogen maar zo'n gedoe dus probeer het maar gewoon zo. Als ik gewoon niks anders mee geef laten ze hem heus niet verhongeren omwille van hun protocol :+

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:13

Ik ga denk ik vanaf morgen beginnen met afbouwen van de borstvoeding. Ik wil het nog wel blijven geven in de ochtend en de avond. Het schema van la leche leaque kreeg ik als tip van de kraamhulp. Welke flesvoeding geven jullie?

Afbeelding