Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:37

Janinevv schreef:
Jeetje wat een haat aan beide partijen. Omdat anderen anders denken is dat gelijk achterlijk en zijn ze dom?

Misschien niet achterlijk of dom, maar wel zeer slecht in staat om goed te factchecken of goed te kunnen researchen.

_Penotti

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:39

Of wel in staat maar hebben er gewoon een andere mening over.
Niet in staat vind ik eigenlijk ook weer verwijzen naar een vorm van dom.

Die chip, ja dat vind ik ook wel dom, maar dat de farmaceutische industrie hier niet om staat te huilen is ook wel weer waar denk ik. Maar ik denk niet dat ze het de wereld in gebracht hebben.
Dus waar val ik dan onder? :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:47

Janinevv schreef:
Jeetje wat een haat aan beide partijen. Omdat anderen anders denken is dat gelijk achterlijk en zijn ze dom?

Anders denken is niet dom, wel als je aan je eigen denkwijzen vast blijft houden als het overduidelijk niet waar is.
Niet doorhebben dat je een zeer groot stuk kennis mist en geen flauw idee hebben van het feit dat je onbewust onbekwaam bent vind ik ook een beetje dom.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:02

Janinevv schreef:

Precies. Dus het idee dat het corona virus de wereld in is geholpen om geld aan te verdienen is compleet van de pot gerukt, maar dat conspiracy theorieën er zijn om geld aan te verdienen is dan wel het meest logisch?

Begrijp me niet verkeerd, de meeste conspiracy aanhangers zijn inderdaad niet de meest heldere lichten en delen klakkeloos wat er aansluit op hun visie. Maar aan de andere kant wordt er precies hetzelfde gedaan.

Ik ga uit van feiten en wetenschap en een hoop van de theorieën stroken inderdaad niet met de wetenschap. Maar er zijn ook een aantal theorieën waarvan, ondanks dat ze te bizar voor woorden klinken, ik niet kan weerleggen dat het niet zo is.

Er zijn in de geschiedenis wel vaker theorieën geweest die compleet niet strookte met de consensus in de samenleving. De bedenkers daarvan werden ook weggezet als ketters of gestoord, terwijl we hun vandaag de dag zien als grote denkers. Ik denk niet dat dat hier het geval is maar je weet maar nooit.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:25

_Penotti schreef:
Of wel in staat maar hebben er gewoon een andere mening over.
Niet in staat vind ik eigenlijk ook weer verwijzen naar een vorm van dom.

Die chip, ja dat vind ik ook wel dom, maar dat de farmaceutische industrie hier niet om staat te huilen is ook wel weer waar denk ik. Maar ik denk niet dat ze het de wereld in gebracht hebben.

Als een 'andersdenkende' denkt dat Corona niet erger is dan een griepje dan ben je slecht in fact-checken. Jouw mening doet er niks aan af of het wel of niet erger is dan een griepje. Even voor de duidelijkheid: dan heb ik het over de ziekte als geheel, niet op persoonsniveau. Er zijn niet meerdere waarheden in dit soort stellingen. Er is er één.

verootjoo schreef:
Janinevv schreef:

Anders denken is niet dom, wel als je aan je eigen denkwijzen vast blijft houden als het overduidelijk niet waar is.
Niet doorhebben dat je een zeer groot stuk kennis mist en geen flauw idee hebben van het feit dat je onbewust onbekwaam bent vind ik ook een beetje dom.

Precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:27

_Penotti schreef:

Gewoon, onder mensen die kritisch zijn zonder daarbij hun portie nuchterheid te verliezen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:30

Imandra

Nee er is niet een stelling, ja soms, maar niet altijd.
Ik geloof ook niet dat de farmaceutische industrie corona in de wereld heeft gebracht.
Maar 100% zeker weten, nee dat ga ik ook niet beweren.
Dus er kunnen wel degelijk meerdere waarheden zijn.
Misschien niet waarschijnlijk, maar helemaal uitsluiten zou ik pas dom vinden.

Dank je safina, dat vind ik ook van mezelf :P :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:38

Maar er is gewoon wetenschappelijk bewijs dat het van vleermuizen komt en niet uit een lab. Daar zijn genoeg betrouwbare artikelen over geschreven. Dan kan je dus stellen dat het met hoge waarschijnlijkheid uitgesloten kan worden dat het uit een lab komt. Ergo, als je gelooft dat Corona door de farmaceutische industrie de wereld in is geholpen, ben je niet goed in fact-checken/researchen. Bovendien vind ik er een héél groot verschil tussen zitten als je zegt 'ik geloof dat Corona door natuurlijke middelen is ontstaan maar kan niet-natuurlijke middelen niet voor 100% uitsluiten' tov 'De overheid liegt!! Corona is de wereld ingeholpen door de farmaceutische industrie!!'

Dus nee. Bij dit soort feiten zijn er niet meerdere waarheden. Hoe kunnen bij dit soort beweringen twee dingen tegelijkertijd waar zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:40

Als de pharma al iets expres de wereld in wil helpen dan is een luchtwegvirus virus zo ongeveer het onhandigste. Vaccins zijn niet perse een fantastisch winstgevend model.
Dat zou suggereren dat die ‚boeven‘ niet verschrikkelijk intelligent zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:56

Dat lab in Wuhan werd toch ook mogelijk aangewezen dat het daar per ongeluk vandaan kwam?
Ik heb dat overigens niet meer gevolgd en dus ook niet ge-fact checkt, maar is dat ondertussen al weer uitgesloten?

Ik denk dat vanuit die dingen wel de complotten de wereld in komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:03

_Penotti schreef:
Dat lab in Wuhan werd toch ook mogelijk aangewezen dat het daar per ongeluk vandaan kwam?
Ik heb dat overigens niet meer gevolgd en dus ook niet ge-fact checkt, maar is dat ondertussen al weer uitgesloten?

En dat lab is met behulp van Amerika opgezet en er werkten veel Amerikaans opgeleide wetenschappers , vast een list van Trump , die heeft voor het China virus gezorgd om zo de verkiezingen te manipuleren, sarcasm off.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:04

Haha, ja zoiets ja :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:07

_Penotti schreef:

Dat kan in het begin zo geweest zijn ja en ik kan me best voorstellen dat je het niet opnieuw geresearched hebt en daardoor wellicht onbewust foute informatie doorgeeft. Maar, als iemand dan tegen je zegt/je leest ergens 'nee dat klopt niet, er is onderzocht en daar kwam X en Y uit' dan zou je bij een normaal denkend persoon verwachten dat diegene op zijn minst die artikelen/onderzoeken nakijkt en waar nodig zijn of haar mening bijstelt. Ook hier zijn er geen twee waarheden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:17

Ja en nee :+

Ja, eens dat die persoon dan zegt oke, ik heb het verkeerd, momenteel is in de media buiten gebracht dat het daar niet vandaan komt, ik zit fout ik stel mijn mening bij.

Nee, moet je alles geloven wat altijd naar buiten gebracht word? Klopt dat allemaal zo maar?
Zou natuurlijk kunnen zijn dat alles klopt, maar ergens in mij zegt ook altijd wel iets, de wereld is verrot.
Ook, of misschien wel juist, bij (regering)leiders.
Nee ik geloof niet in de nieuwe wereld orde. :P
Maar ergens hou ik wel een deurtje open op een klein kiertje met achterdocht.

Ik ga nooit voor een volle 100% uit dat het allemaal eerlijk spel is.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Ben ik dan complotdenker, denk ik dat het virus waanzin is, nee. Maar ik ben niet iemand die net 100% geloofd dat de regeringen over de wereld altijd het beste met ons voor hebben. Macht en geld is een lelijk ding.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:22

_Penotti schreef:
Ja en nee :+

Ja, eens dat die persoon dan zegt oke, ik heb het verkeerd, momenteel is in de media buiten gebracht dat het daar niet vandaan komt, ik zit fout ik stel mijn mening bij.
Nee, moet je alles geloven wat altijd naar buiten gebracht word? Klopt dat allemaal zo maar?

Zou natuurlijk kunnen zijn dat alles klopt, maar ergens in mij zegt ook altijd wel iets, de wereld is verrot.
Ook, of misschien wel juist, bij (regering)leiders.
Nee ik geloof niet in de nieuwe wereld orde. :P
Maar ergens hou ik wel een deurtje open op een klein kiertje met achterdocht.

Ik ga nooit voor een volle 100% uit dat het allemaal eerlijk spel is.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Ben ik dan complotdenker, denk ik dat het virus waanzin is, nee. Maar ik ben niet iemand die net 100% geloofd dat de regeringen over de wereld altijd het beste met ons voor hebben. Macht en geld is een lelijk ding.

Hier komt het fact-checken dus om de hoek. Kijk verder dan de media die het uitbrengt, zoek naar de bron. Meerdere betrouwbare onderzoeken die dit uitwijzen, tov een paar sketchy nieuwssites zonder goede bronnen die beweren dat het uit een lab komt? Dan kan je er het beste vanuit gaan dat de wetenschap gelijk heeft. Veel complotdenkers doen dit niet.

Skeptisch zijn is ook goed. Zo lang je maar ook kritisch blijft op je eigen mening.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:23

Imandra, ik denk dat de complot denkers juist wel de wetenschappelijke bewijzen lezen, juist om in hun denken bevestigd te worden dat het niet betrouwbaar is .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:26

bigone schreef:
Imandra, ik denk dat de complot denkers juist wel de wetenschappelijke bewijzen lezen, juist om in hun denken bevestigd te worden dat het niet betrouwbaar is .

Kan ook. Punt blijft dat ze niet kritisch zijn op zowel hun eigen bronnen als de bronnen die hun standpunt onderuit halen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:29

Maar wie zegt dus dat die bron klopt? Geld en macht is een lelijk ding :D

Vol houden dat klopt is een net zo goed niet kritisch kijken ;)

Nogmaals ik denk niet dat die virus de wereld is geslingerd of je een chip krijgt of dat het 5G is of wat ook.
Maar nooit steek in mijn handen in het vuur voor die het beweren te bewijzen, nooit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:30

IMANDRA schreef:
bigone schreef:

Kan ook. Punt blijft dat ze niet kritisch zijn op zowel hun eigen bronnen als de bronnen die hun standpunt onderuit halen.

Klopt volledig, je herkent ze op social media meteen.

Penotti , volhouden op basis van peer reviewed duidelijk onderzoek lijkt me een goede zaak. Zelfs onderzoeken die 100 keer dezelfde uitkomst hebben lijken me toch zeer betrouwbaar .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:34

Sizzle schreef:
Als de pharma al iets expres de wereld in wil helpen dan is een luchtwegvirus virus zo ongeveer het onhandigste. Vaccins zijn niet perse een fantastisch winstgevend model.
Dat zou suggereren dat die ‚boeven‘ niet verschrikkelijk intelligent zijn.

Vooral als je nagaat dat er tijdens de crisis heel veel behandelingen zijn blijven liggen. Ook handelingen, waarbij veel winstgevendere medicijnen worden gebruikt.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:35

Wanneer je dat wetenschappelijke bewijs voor de oorsprong van het virus ook daadwerkelijk leest zie je dat er nog erg veel onzekerheid is over de oorsprong.

De conclusie dat het van vleermuizen af moet komen is gebaseerd op grote overeenkomsten in het DNA met de varianten die vleermuizen dragen, echter is dit nog geen verklaring voor hoe het gemuteerd kan zijn naar de variant die zo goed op mensen kan binden.
Daarvoor ontbreken er nog een aantal schakels. Hier zijn verschillende theorieën over, de meest aannemelijke is dat er nog een andere diersoort tussen heeft gezeten (pangolin) die een virus draagt wat in combinatie met het vleermuis virus erg lijkt op covid. Maar dit is allemaal gebaseerd op overeenkomsten en logisch beredeneren, pas als iemand dit in het lab kan repliceren kan je met grote zekerheid zeggen dat dat de oorsprong is.
Dus ook al doe je nog zo goed research je kunt niet uitsluiten dat het man-made is op basis van de huidige papers, dat doen de onderzoekers zelf ook niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:41

_Penotti schreef:
Maar wie zegt dus dat die bron klopt? Geld en macht is een lelijk ding :D

Vol houden dat klopt is een net zo goed niet kritisch kijken ;)

Nogmaals ik denk niet dat die virus de wereld is geslingerd of je een chip krijgt of dat het 5G is of wat ook.
Maar nooit steek in mijn handen in het vuur voor die het beweren te bewijzen, nooit.

Je hebt twee bronnen.

1. Een breed scala van tientallen wetenschappelijke onderzoeken (van verschillende landen en universiteiten, met verschillende financierders) geven aan dat Corona uit vleermuizen is ontstaan.

2. Een handjevol sketchy nieuwssites die geen bronnen noemt, of een 'dokter' aanhaalt die bij nader onderzoek een chiropractor is, of een verpleegkundige (t.o.v. een immunoloog, viroloog of medisch onderzoeker).

Occam's razor. Als je realistisch en kritisch bent is 1 verreweg het meest betrouwbare.

Zou het kunnen dat al die tientallen al dan niet honderden onderzoeken stiekem door een of andere schaduwoverheid zijn opgezet en tegelijkertijd alle media in controle hebben? Sure. Het kan. De kans en de bewijzen daartoe zijn heel klein en vrijwel niet bestaand. Is het logischer dat die wetenschappers gelijk hebben en dat handjevol sketchy nieuwssites/twitterberichten/filmpjes door trolls wordt beheert (waar ook al onderzoek naar is, die dit bevestigt)? Ja.

@Sky_Britt: Er is meer wetenschappelijk bewijs dat het van vleermuizen komt dan dat er bewijs is dat het ontstaan is vanuit genetische modificatie in een lab. Dat laatste is niet-bestaand overigens. Zijn er nog vragen die beantwoord/onderzocht moeten worden? Vast. Wil niet zeggen dat er niet al een heel duidelijk beeld is.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:19

Maar ik probeer dus te zeggen dat dat wetenschappelijke bewijs, geen onomstotelijk bewijs is. Het gaat om redenaties van wetenschappers die terug proberen te herleiden wat het meest logische is en dit hebben ze opgeschreven in een paper. Is dat meer aannemelijk dan dat het man-made is; ja. Is er ergens een paper te vinden dat beweert zeker te weten waar het vandaan komt; nee.

Dus voor mij is dat beeld nog helemaal niet zo duidelijk, aangezien ik ook realistisch en kritisch kijk naar de inhoud en opzet van de onderzoeken. En op die manier probeer ik een spiegel voor te houden voor mezelf en alle anderen die conspiracy's in eerste instantie uitlachen en afdoen als onzin. Want hoe kan ik mensen bekritiseren op hun scetchy sites als bronnen als ik zelf ook terug kom met 1 enkele samenvatting op een wetenschaps site.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:23

Één enkele samenvatting zou je nog reden hebben om sceptisch te zijn. Maar ook onderzoeken met 100 samenvattingen door verschillende wetenschappers van over de hele wereld met gelijke uitkomst worden weggezet als fake.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:45

bigone schreef:
Één enkele samenvatting zou je nog reden hebben om sceptisch te zijn. Maar ook onderzoeken met 100 samenvattingen door verschillende wetenschappers van over de hele wereld met gelijke uitkomst worden weggezet als fake.

Heb jij die allemaal gelezen dan?