De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:31

Loretta het griepvirus is ook elk jaar weer “ nieuw” voor ieders lichaam.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:32

Ik denk inderdaad dat Italie wat gemakzuchtig is geweest met het screenen van mensen die in de de voorliggende periode veel naar China zijn geweest. De zaak onderschat zo te zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:51

Afbeelding
Eerste (reining) show in Corropoli is nu net afgelast vanwege het Virus. Dit is al een stuk verder richting het zuiden van Italië

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:58

Singapore airlines was na elke vlucht nu ook de dekens en koptelefoontjes. En ze delen nu niet meer vochtige warme handdoekjes uit, maar maken gebruik van voorverpakte vochtige handdoekjes. De hepa filters moeten net zo schoon zijn als de filters in een operatiekamer staat er in de laatste nieuwsbrief.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:09

fokfanaat schreef:
honden zijn ook gewoon heel smerig, snap ook niet dat er mensen zijn die zich in hun gezicht laten lukken door een hond.

Ik vind dieren absoluut niet smerig .Geen enkel dier. Mensen wel, want de meeste ziektes gaan over van mens op mens. Zoönosen bestaan wel maar zijn zeldzaam. Natuurlijk moet je geen vleermuizen gaan eten, wat Chinezen gedaan schijnen te hebben en vandaar zou dit Coronavirus gekomen zijn? Dan is het de wraak van de vleermuis (al wil ik beslist geen grappen gaan maken over de zeer ernstige situatie die ontstaan is).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:10

Pocca_Locca schreef:
Misschien is het wel een goed idee om het een en ander eens in perspectief te plaatsen.
Er sterven achtendertigduizend (38.000) mensen wereldwijd aan gewone influenza PER MAAND!!!

Maar, we hebben nu al tig keer besproken dat je het niet kunt vergelijken met griep....
Dat is dus niet echt een nieuw of ander perspectief.

Hoe dat hele Covid19 uitpakt is gewoon nog niet bekend. Dus je kan ook nog niet veel zeggen over het overdreven reageren en maatregelen nemen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:15

Kelly_ann schreef:
Hoe dat hele Covid19 uitpakt is gewoon nog niet bekend. Dus je kan ook nog niet veel zeggen over het overdreven reageren en maatregelen nemen....
Ja en nee. Want vanuit de virologen is al aangegeven dat het vooralsnog lijkt (gelukkig) dat het voor de meeste mensen geruisloos plaatsvind en zij vaak beter worden zonder dat ze ziek zijn geweest. Helaas zijn er ook mensen overleden waarvan de virologen ook hebben aangegeven dat dit percentage aanmerkelijk lager lijkt te liggen als SARS of andere virussen of griep.
Dus de opmerking van Pocca_Locca is echt niet zo raar, want van de week werd precies dezelfde opmerking gemaakt door een vooraanstaande viroloog die de hype rondom het Corona virus even wat wilde relativeren. Waarbij zij ook aangaf, dat het wel zo is, dat we nu nog niet alles weten. MAAR dat we nu wel al weten, dat het geen Chica is, geen ebola, geen SARS, geen Spaanse griep e.a ziektes die heel veel slachtoffers hebben gevraagd. Dat dit virus toch echt anders lijkt te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:40

Nadeel is dat ebola, sars hier niet kwamen maar deze toch wel erg dichtbij komt. En het kan denk ik komen juist doordat zoveel mensen nergens last van hebben maar wel besmettelijk zijn. Dat maakt corona zeer lastig in te dammen. Beter gezegd, eigenlijk helemaal niet.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:50

anjali schreef:
fokfanaat schreef:
honden zijn ook gewoon heel smerig, snap ook niet dat er mensen zijn die zich in hun gezicht laten lukken door een hond.

Ik vind dieren absoluut niet smerig .Geen enkel dier. Mensen wel, want de meeste ziektes gaan over van mens op mens. Zoönosen bestaan wel maar zijn zeldzaam. Natuurlijk moet je geen vleermuizen gaan eten, wat Chinezen gedaan schijnen te hebben en vandaar zou dit Coronavirus gekomen zijn? Dan is het de wraak van de vleermuis (al wil ik beslist geen grappen gaan maken over de zeer ernstige situatie die ontstaan is).

Ongeveer 60% van de infectieuze ziekten die we bij mensen kennen zijn van oorsprong een zoönosen, van de recent ontdekte infectieuze ziekten ligt dat percentage zelfs rond de 75%. Dus heel zeldzaam zijn ze niet. Moet je nou heel erg bang zijn voor je hond of kat? Nee maar er zijn wel degelijk aandoeningen die je kan overnemen van Fikkie of Minoes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:17

bigone schreef:
Nadeel is dat ebola, sars hier niet kwamen maar deze toch wel erg dichtbij komt. En het kan denk ik komen juist doordat zoveel mensen nergens last van hebben maar wel besmettelijk zijn. Dat maakt corona zeer lastig in te dammen. Beter gezegd, eigenlijk helemaal niet.

Dat is maar hoe je het bekijkt. Mijn kleinkind daar was even sprake van dat zij in Africa een medische stage zou gaan doen, ebola of HIV. Gelukkig koos ze voor HIV stage want ebola zou ik niet overleefd hebben vrees ik. En ebola vond ik zo vreselijk verdrietig, dan voelt verweggiestan voor mij toch wel heel erg dichtbij. Net als met dat Chica virus, zo vreselijk verdrietig al die kindertjes. Daar is dit virus peanuts bij, dat moge nu al duidelijk zijn.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:28

6 doden al in Italië -O- Niet best. Ben benieuwd hoe het daar verder gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:38

Het is geen kwestie van óf influenza óf covid2019 hè? Als we verspreiding van covid2019 kunnen voorkomen scheelt dat wereldwijd vele duizenden doden. Naast die doden die jaarlijks door influenza al vallen. Er vallen ook doden aan kanker. Of in het verkeer. Dat is allemaal geen reden om niet proberen te voorkomen dat zo'n nieuw virus zich niet op de wereld vestigt.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:48

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:33

Ik zal wel gek zijn maar ik heb toch even gehamsterd in de Lidl vandaag. En dan meer omdat ik denk dat als het hierheen komt mensen gekke dingen gaan doen, dan dat ik denk dat het nodig is :+

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:52

ruitje schreef:
Ik zal wel gek zijn maar ik heb toch even gehamsterd in de Lidl vandaag. En dan meer omdat ik denk dat als het hierheen komt mensen gekke dingen gaan doen, dan dat ik denk dat het nodig is :+

Zou best kunnen, inderdaad. Het kan nooit kwaad om een beetje voorbereid te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:12

Pocca_Locca schreef:
Misschien is het wel een goed idee om het een en ander eens in perspectief te plaatsen.
Er sterven achtendertigduizend (38.000) mensen wereldwijd aan gewone influenza PER MAAND!!!

Ongeveer 0,1 % van de mensen die "gewone" griep krijgen overlijdt, tegen 2 % bij het corona virus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:16

Nikass schreef:
Pocca_Locca schreef:

Ongeveer 0,1 % van de mensen die "gewone" griep krijgen overlijdt, tegen 2 % bij het corona virus.

Waar bij werd gezegd door de viroloog, dat de kans aanwezig is dat die 2% naar beneden bijgesteld moet worden, daar er steeds meer vermoeden is dat er meer mensen besmet zijn waar we het niet van weten, daar ze niet getest zijn en niet ziek zijn.

Waar bij werd gezegd dat 2% nog steeds een heel laag percentage is, maar als er zo veel mensen ziek worden het uiteindelijk wel om een grote groep mensen gaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:24

Maar het virus slaat blijkbaar wel vaak op de hartspier, iets waar ouderen vaak heel erg slecht tegen bestand zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:00

Pocca_Locca schreef:
ruitje schreef:

Zou best kunnen, inderdaad. Het kan nooit kwaad om een beetje voorbereid te zijn.

Hier ook. Heb bij deen een voorraad houdbare producten ingeslagen. Voorraadkast zit vol. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:02

pien_2010 schreef:
Waar bij werd gezegd dat 2% nog steeds een heel laag percentage is, maar als er zo veel mensen ziek worden het uiteindelijk wel om een grote groep mensen gaat.

Precies dat. Daar zit hem de crux. Alleen kijken naar het percentage dat overlijdt is te simpel gedacht. Je moet ook kijken naar hoeveel mensen geïnfecteerd raken.

De verspreiding van covid2019 gaat sneller dan bij influenzavirussen. Dus dit virus heeft de potentie grote groepen te infecteren. En zo dus tot meer doden te leiden dan influenza.

Naast dat het ook vaker blijvende schade aan je lichaam op kan leveren. Over hoe dat werkt staat hier een interessant artikel:
https://www.nationalgeographic.nl/weten ... chaam-doet

Maar bovenal, ik schreef het al eerder: waarom zou je zo'n vergelijking met influenza maken? Wat zegt het? Dat er veel doden vallen aan influenza laat juist zien dat men goede redenen heeft om alles te doen om covid2019 in te dammen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:02

Ik ga morgen ook hamsteren.
Even de kast en diepvries vol..

Onze vakantie is nu geannuleerd, we gingen naar noord Italië, maar ik ben risico groep, dus blijven thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:12

Echt? Gaan jullie nou allemaal hamsteren? Nee toch? Lijkt mij niet nodig.

Wat jammer van je vakantie, Bo! Je zal wel stevig balen. -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:27

safina schreef:
Echt? Gaan jullie nou allemaal hamsteren? Nee toch? Lijkt mij niet nodig.

Wat jammer van je vakantie, Bo! Je zal wel stevig balen. -O-

Eens, wat jammer dat het topic deze kant opgaat. Ik vind het meer en meer een paniek topic worden.

De viroloog gaf die 2% als geruststelling, zoals ik hem ook neerzette,wat wordt er uitgehaald.....dat als het om grote groepen geinfecteerde gaat die 2% ,dat waarschijnlijk vele male lager is, toch een grote groep uiteindelijk geef.

Maar 2% van 100 betekent 98 mensen die beter worden. Dus relax mensen, en volg het gewoon en hou het in de gaten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:29

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:31

karuna schreef:
https://www.nu.nl/buitenland/6033087/re ... virus.html

Reisadvies aangescherpt voor Italie. Mogelijk geld terug krijgen bij annulering?

Ik heb reeds toezegging dat wij ons geld terug krijgen, had verklaring behandeld arts laten zien dat griep of corona extreem gevaarlijk is voor mij en het was zo geregeld.
Jammer van de vakantie, maar dat is niet anders. Gaan een andere keer wel....