Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:24

Fijn dat er in ieder geval serieus naar gekeken wordt benangelique! Hopelijk gaat het ook wat opleveren :)

Klinkt heerlijk zo'n trailmarathon, ik moet daar nog flink voor trainen wil ik dat kunnen :)

Ik gebruik idd ook antifrictie bij schuurplekken (meestal mijn benen als ik broekjes aanheb die niet strak genoeg zitten en soms ook het randje van mijn bh)

Wat doen jullie trouwens als je al een hele actieve dag hebt gehad maar eigenlijk ook nog wil hardlopen? Gaan jullie dan alsnog of kies je dan toch voor de rust? Ik had bijvoorbeeld vandaag al 50km gefietst + met paard gewerkt dus voelde mijn benen al wel een beetje maar ik wilde toch graag lopen dus, want ik had zaterdag voor het laatst gelopen en heb morgen geen tijd. Ben benieuwd hoe dat morgen gaat (want dan moet ik de 50k weer terug fietsen+paardrijles).
Twijfelde wel om het gewoon te laten zitten, maar het is toch een andere manier van bewegen dus ben ik bang dat ik een deel van mijn hardloopvermogen kwijt zou raken (het komt bij mij vaker voor dat ik al erg actief ben geweest)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:18

Ik doe dan soms gewoon een kort rondje of een snel half uurtje.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:19

Ik ga dan alsnog, hetzij wat korter of langzamer. Als het niet gaat kan je altijd nog stoppen.

Ik heb gister voor het eerst in een maand weer hardgelopen :7. Na de halve marathon eind juli gingen we op reis en ik had toen echt geen zin in hardlopen. Wel wat workouts gedaan als een hotel een gym had en veel gewandeld en gehiket. Gisterochtend begon het ineens weer te kriebelen dus hoppa; hardloopschoentjes aan en heerlijk ongeveer een half uurtje langs de kust van Chicago gelopen! Geen telefoon mee, geen sporthorloge, puur op gevoel een stukje vogeltjes- (en mensen-) kijktempo. Maandje looprust had me goed gedaan en qua conditie geen verschil merkbaar. Overmorgen weer terug in Nederland en dan weer lekker de draad oppakken :).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:24

Supervixen schreef:
Welk merk hemdjes heb je dan? En ik heb het alleen aan mijn rechterarm. Dat is toch raar?

De veluwe is zo heerlijk om te lopen!

Kan zijn dat je je armen niet helemaal op dezelfde manier zwaait waardoor de aan de ene kant meer last hebt dan aan de andere kant. Ik heb twee hemdjes van x bionic waar ik absoluut nooit last van schuurplekken bij heb.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:29

s1993 op alle doordeweekse dagen heb ik al een hele actieve dag achter de rug (naar het werk fietsen, fysiek zwaar werk, naar huis fietsen, hond uitlaten wandelend of fietsend). Maar doe dan toch gewoon de geplande training. Dan begin ik moe maar eenmaal ingelopen blijkt het dan toch best te gaan.
In de weekenden probeer ik altijd wel in te plannen dat ik eerst loop en daarna pas de andere sportieve activiteiten doe.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:26

Heb even gekeken bij x bionic, maar zie geen hemdjes. Vandaag ga ik in ieder geval de spray uitproberen. Hopelijk doet het zijn werk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:53

Oh die hemdjes zitten standaard in hun kleding lijn hoor. Zowel onder hemdjes (die ik ook gewoon als enige laag gebruik in de zomer),als de hemdjes bedoeld als buitenste laag.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:54

Benangelique echt super vervelend dat je met klachten blijft lopen. Maar wel heel fijn dat er nu echt goed naar wordt gekeken. Hopelijk snel duidelijkheid en een oplossing!

Greetje wat ga je in winschoten lopen?

S1993 dat zou wat mij betreft afhangen of hetgeen je al aan activiteiten hebt gedaan iets is wat je regelmatig doet of nu toevallig een keer. Als je met regelmaat al die 50km fietst zou ik het lopen er niet voor laten. Paardrijden telt bij mij sowieso niet mee voor het wel of niet lopen.
Maar je kan idd je training er op aanpassen door wat minder te doen.

Plien lekker dat je het weer zo makkelijk kon oppakken!

Gisteren ging ik een duurloop doen met mijn zus maar die had de avond er voor wedstrijd gelopen en was niet helemaal fit dus ben ik zelf nog een stukje extra gaan lopen. Uiteindelijk ruim 15km gelopen, ondanks dat het al vrij warm was. Tijdje geleden dat ik die afstand had gelopen maar het ging een soort makkelijk, gaf een lekker gevoel. Nog in best vlot tempo ook met een gemiddelde van 5.15 per km. Daarna nog een lange strandwandeling gemaakt met hond dus ik heb mijn beweging wel weer gehad :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:15

s1993 ik ga dan doorgaan niet meer. As ik merk dat het te veel is en ik ga toch dan heb ik mijn lijf daar mee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:06

Gelopen met de spray en nergens last van gehad! Maar kan ook komen omdat ik de hele tijd in de stromende regen heb gelopen. Volgende keer nog even afwachten.

Voor het eerst in lange tijd boven de 15km gelopen, namelijk 16.5 km. Tevreden!

Lekker Daan_o als je zo door kunt lopen hè.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:22

Daan_O schreef:
Greetje wat ga je in winschoten lopen?

Het NK 100km. Is eigenlijk mijn hoofddoel van dit jaar.
Vandaag een rustig duurloopje van 16,5km met iedere 2km een korte versnelling. morgenavond weer een interval training.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:29

@Daan_O Die beddenrace klinkt echt geniaal _O-
@benangelique Hopelijk schiet het nu op en kunnen ze er wat aan doen.
@greetje63 Gaaf dat je mee gaat doen aan de Run! Ben je bij mij in de buurt, ik woon er vlakbij :D
@s1993 Ik probeer dan alsnog te gaan, aangezien ik nu in de opbouwfase zit vind ik het belangrijk om het goed bij te houden.

Ik heb vandaag weer gelopen, maar moest de training helaas voortijdig afbreken. Heb last van mijn enkel door een klein ongelukje op het werk maandag... Bij gewoon lopen niet zoveel last van, bij hardlopen helaas wel. Denk dat ik het morgenavond maar weer probeer.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:47

Supervixen fijn dat je er nu geen last van had!

Greetje heel veel succes alvast! phoe 100km... echt ver! Wat wil je ongeveer gaan lopen? Hoe groot is het deelnemersveld bij zo'n afstand?

Destination dat is jammer, hopelijk snel geen last meer van.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:03

Daan_O schreef:
Greetje heel veel succes alvast! phoe 100km... echt ver! Wat wil je ongeveer gaan lopen? Hoe groot is het deelnemersveld bij zo'n afstand?

Streven is binnen de 10hr. Had vorig jaar 10hr10. Er stonden vorige week 116 deelnemers op de lijst. Kan zijn dat er deze week nog wat bijgekomen zijn. 18 daarvan zijn vrouw, 6 daarvan nederlandse vrouwen en ik ben de enige 50 plusser. Er doen heel veel buitenlanders mee omdat het de laatste mogelijkheid is om zich te kwalificeren voor het WK 100km.
Maar er is daarnaast ook een 50km en een 10x10 estafette dus er lopen meer mensen op het parcours.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:33

Ik weet nog dat je vorig jaar meedeed. Het lijkt me echt dodelijk saai, ik vind het heel knap als je zoiets geestelijk aankan. Is het hardlopen dan nog wel leuk bij zulke afstanden?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:43

Ik vind de run de laatste jaren wel minder geworden, in mijn beleving was het eerst grootser. Wel grappig om met Russen e.d. in de trein te zitten, vorig jaar nog een aantal naar de goede trein en het goede station verwezen :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:05

Ik volg een aantal Amerikaanse trail runners op youtube, ze maken vaak erg mooie films van de grote wedstrijden maar ik zie meestal inderdaad alleen maar lopers die last hebben van lichamelijke klachten op die afstanden. Denk dat het achteraf gevoel het 'm doet :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:18

Supervixen schreef:
Ik weet nog dat je vorig jaar meedeed. Het lijkt me echt dodelijk saai, ik vind het heel knap als je zoiets geestelijk aankan. Is het hardlopen dan nog wel leuk bij zulke afstanden?

Na een 40km is de lol er wel echt af. Maar aan een hele snelle 10km waarbij je op het uiterste van je kunnen gaat beleef je behalve de eerste km er ook geen plezier aan. Maar je moet het zien in het geheel , de weg er naar toe de vele trainingen en leuke trainingswedstrijden die ik op de weg er naar toe al beleefd hebt. De uitdaging die zo iets met zich mee brengt en het relativerings vermogen als je bij een volgende ultra 'maar' 60 hoeft en daardoor mentaal gemakkelijker wordt.
Ik zie het hardlopen niet alleen als leuke tijdsbesteding maar ook als een echte sport en jezelf sportieve doelen stellen is niet altijd alleen maar leuk. Het hoeft ook niet enkel leuk en gemakkelijk te zijn want de uitdaging zit hem juist in je grenzen op te zoeken. Wat betreft afstand, wat betreft tempo wat betreft belasting. Dat hele proces is de taart , als de wedstrijd goed gaat krijg je de slagroom erbij en gaat het super dan wordt er nog een kers op geplaatst. Maar zonder die slagroom en die kers is de taart ook nog lekker. Dus lukt het niet heb je niet voor niets afgezien maar zal je de keer erop nog harder moeten werken voor de slagroom met eventueel de kers erop.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:44

Ik vind het echt super knap Greetje. 100km... 10 uur achter elkaar hardlopen. Ik hoop echt voor je dat je binnen de 10 uur loopt, dat zou wel heel gaaf zijn!

Verwacht je dat jij je zal kwalificeren voor het wk?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:08

@benangelique, wat vervelend dat je zo blijft kwakkelen met je blessures. Wel goed dat er nu serieus naar gekeken wordt. Je hebt inderdaad in korte tijd veel opgebouwd. Misschien wel te veel?

@Greetje63, wat een enorme afstand zeg! Echt heel knap dat je überhaupt aan zo'n wedstrijd begint.

@Daan, lekker actief dagje inderdaad! En super leuk die beddenrace :')

@Destination, wat jammer dat je last hebt van je enkel. Gewoon rustig aan doen.

Dam tot dam is over 2,5wk dus ik ben rustig aan het doortrainen. Loop nu 2x per week een kortere afstand (5-7km) en 1x per week een lange (10+). Had deze week alleen weer een erg drukke werkweek dus dat merk ik dan in mijn lijf wel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:42

Nel dat schiet al op, leuk! Heb je er zin in?

Een vriend gaat over een paar weken een hele triatlon doen, ik vind dat ook zo bizar. Lijkt me echt mega zwaar. Hardlopen is het laatste onderdeel (marathon afstand), ik ga dan denk de laatste 10km met hem mee lopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:52

Daan_O schreef:
Ik vind het echt super knap Greetje. 100km... 10 uur achter elkaar hardlopen. Ik hoop echt voor je dat je binnen de 10 uur loopt, dat zou wel heel gaaf zijn!

Verwacht je dat jij je zal kwalificeren voor het wk?

Ik heb werkelijk geen idee wat de eis is. waarschijnlijk prima op te zoeken maar ik heb sowieso geen ambities om veel geld uit te geven om ergens op een saai parcours 100km te gaan lopen. Ben daar dus helemaal niet mee bezig geweest maar ik hoorde het toevallig en dat verklaard waarschijnlijk dat er nu nog meer buitenlanders meedoen dan normaal gesproken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:02

Die Breda urban run klinkt wel heel leuk, ik hou wel van rare races. Of de bedden :-)

Wow BenAngelique, na twee maanden trainen al de 10k gelopen?? Had je dan niet al een hele goede conditie of train je zoveel?

Ik wist niet eens dat er races zijn van 100 kilometer. Waar loop je dan heen eigenlijk? En misschien stomme vraag, maar wat doe je dan met eten? Of stop je dan wel onderweg?

Ik heb gisteren een nieuw trainingsrecord gehaald met 8.75 kilometer en was daar al trots op :-). Nu wat langzamer gerend en dat ging beter.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:27

Beert, ik heb zelf nog nooit meer dan een HM gelopen, maar ik kijk wel veel films van met name Amerikaanse ultra lopers. De 'eendaagse' races gaan vaak tot de 160 km, dit is 100 mile. Er zijn ook wel races over langere afstanden van meerdere dagen, maar dit heeft imo niet meer zo veel met hardlopen te maken maar meer met hiken en survival skills :D Netzoals bij de endurance wedstrijden te paard heb je aid stations, oftewel daar kan je crew klaar staan met eten / drinken / verkoeling / wat je ook wilt. Bij de endurance is er een vaste tijd die je daar moet verblijven, maar dit is bij het hardlopen geloof ik niet zo.

Over een paar dagen (morgen? dit weekend?) is er weer een grote race rondom de Mont Blanc van 100 of 160 km en zullen er waarschijnlijk weer veel mooie films te voor schijn komen. Zit al met smart te wachten, vind 't ontzettend interessant om de voorbereidingen van de atleten te zien en dan achteraf het eindresultaat! En met de mooie beelden die vaak worden geschoten is het altijd genieten van de korte films. Ook altijd erg inspirerend, al heb ik het nou niet bepaald in de planning staan om ooit van m'n leven zo'n afstand te rennen!

edit; zoals ik al zei heb ik dus nooit een daadwerkelijk verre afstand gerend, ik leer alleen van wat ik op youtube en vimeo zie! Greetje zal je kunnen vertellen hoe 't er écht aan toe gaat 8-)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:38

In mijn beleving is de run een route in en rondom Winschoten en loop je hetzelfde traject meerdere keren. Volgens mij is 1 rondje 10km? Er staan ook standjes langs de route van bijvoorbeeld bedrijven die lopers sponsoren.

Vanavond toch weer hard gelopen en het ging echt lekker voor mijn gevoel! Scheelt dat het niet zo warm was en dat de zon niet meer scheen. 2x 10 minuten met 3 minuten wandelen ertussen. Uiteindelijk 27 minuten gedaan over 3,4km met een gemiddelde snelheid van 7,3 km/u