Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:38

Thanks Denise! ik heb nu gisteren de myfitnesspal oid gedownload. :) kijken of die mij helpen kan.

Ik ben van plan ook om meer smoothies ofzo te gaan maken, maar eigenlijk vind ik dat dat best wel heel veel melk door heen moet. ben dus opzoek naar vervangers voor melkproducten. verder echt meer groente gaan eten en fruit enzo. ik denk dat ik dan al wel op de goede weg ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:47

DeniseES schreef:
Kayleigh, volgens jou mag je niet minder dan je BMR eten, maar vervolgens verbrandt jij zoveel calorieën dat je er ook weer ruim onder zit... dat klopt dan toch niet?

Zo had ik het altijd begrepen maar secricible (als ik het goed type) heeft me bijgeleerd dat je minimaal je BMR moet eten en wat je daarbuiten verbrandt, haalt je lichaam uit de vetopslag. Dus ik ga het eens een paar weken proberen om te kijken of ik die paar hardnekkige kilo's weet kwijt te raken ;)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:53

Ladybird, je bent in ieder geval gezond begonnen :D succes :D

Kayleigh, heb ik dat gemist in het topic? Wat je niet voldoende binnen krijgt kan toch bij voorbaat al uit je vetopslag gehaald worden? Je lichaam verbrand het toch wel, maar waar het vandaan komt hangt af van wat je gegeten hebt? En of je eet teveel, dan wordt het opgeslagen, of je eet precies goed, dan blijf je stabiel en of je eet te weinig, dan wordt het eerdere opgeslagen verbruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:55

Milon is er ook bij ons in de sportschool. Heb geen idee wat het effect daarvan is. Alle apparaten zijn er iig ook voor 'normale' sporters alleen die betalen €10,- minder per maand... :')

In die apparaten kan er trouwens vrij weinig misgaan als je de gewichten niet te hoog zet in het begin. Zo kom je er gaandeweg achter hoe zwaar je kunt trainen. Er zijn inderdaad plaatjes en tekstuitleg (niet veel, maar wel genoeg) hoe je de oefening moet uitvoeren.

Bij de leg press bijvoorbeeld moet je er wel altijd op letten dat je je benen niet overstrekt. Er moet ter hoogte van de knie een kleine buiging blijven anders krijg je knieproblemen :P En zo zijn er bij elk apparaat wel wat weetjes om precies de juiste spiergroep te pakken.
Maar ik denk dat je die informatie wel op internet kunt vinden.

Lopen er bij Basic Fit geen instructeurs die je heel kort willen uitleggen hoe het met je houding zit in die apparaten? Als je ze zelf even aanspreekt en vraagt om hulp? Het is toch zo dat ze niks uit zichzelf zeggen maar als je het vraagt ze wel even komen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:57

DeniseES schreef:
Kayleigh, heb ik dat gemist in het topic? Wat je niet voldoende binnen krijgt kan toch bij voorbaat al uit je vetopslag gehaald worden? Je lichaam verbrand het toch wel, maar waar het vandaan komt hangt af van wat je gegeten hebt? En of je eet teveel, dan wordt het opgeslagen, of je eet precies goed, dan blijf je stabiel en of je eet te weinig, dan wordt het eerdere opgeslagen verbruikt.

Het staat inderdaad in het topic, paar pagina's terug. Maar je BMR is de hoeveelheid kcal die je lichaam nodig heeft om 'in leven te blijven'. Celvernieuwing, het juist laten functioneren van organen, etc. Het lijkt mij dat als je niet aan die behoefte voldoet en je lichaam het uit vetopslag moet halen, je in de 'spaarstand' komt. En ook lijkt het mij dat je organen dan niet optimaal functioneren. Heel je lichaam kan dan niet optimaal functioneren...
Plus, je mist dan ook de juiste macro's en micro's.

Nou zal het heus niet erg zijn als ik eens een paar dagen maar 1000 kcal binnenkrijg maar dit structureel volhouden om af te vallen zal zeeeer ongezond zijn.
En ik wil graag wel gezond zijn :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:09

Ymke: wat houdt het zigzag dieet in?
DeniseES: ik vind 60 of iets daaronder wel mooi… tis niet dat ik dan een gratenbaal ben of wil zijn, maar ik wil gewoon weer wat “strakker”… en ik wil mijn lievelingsspijkerbroek weer aan kunnen… :)) Eigenlijk is mijn belangrijkste doel dat ik weer een platte(re) buik krijg en bij het gewicht dat ik had voor de verhuizing was het “redelijk in vorm” zeg maar… vandaar dat ik dat gewicht als richtlijn houd. Ik sport nu wel meer, maar ik lijk wel alleen maar dikker te worden :oo dus ik wil er ook bij afvallen… :)

Dingen over vetverbranding en BMR en hoe je dat kan berekenen snap ik (nog) niet… daar ga ik me een keer op mijn gemak over inlezen… zit nu op mijn werk dus kan niet heel uitgebreid veel info lezen… zo tussendoor reageren gaat wel (met hulp van Word :P )…

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:17

Ik ga zo maar eens een eierwrap maken met komkommer en sla!
M'n lijstje klopt nu al niet meer trouwens :=
Zit zo vol van m'n ontbijt dat ik de crackers niet heb gehad. Ook heb ik een glas water gehad ipv groene thee. Bij de lunch dus maar een kopje thee :)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:18

Citaat:
De Zigzag dieet methode

Om het allemaal wat gecompliceerder te maken zijn er meerdere dieetmethoden die de zigzag-benadering gebruiken. De twee meest gebruikte benaderingen zijn het wisselen van de calorie-inname en het wisselen van je koolhydraatinname, waarbij je iedere dag een andere hoeveelheid koolhydraten of calorieën eet.

Het doel van beide versies is je verbranding in de war brengen, waardoor het niet gewend raakt aan een bepaalde manier van eten. Op deze manier zal je verbranding niet langzamer gaan werken en op een bepaald niveau blijven steken (plateau) zoals het doet bij de meeste diëten waarbij je de calorie-inname of koolhydraatinname alleen maar verlaagt. Wanneer je iedere dag een ander aantal calorieën of koolhydraten eet zal je verbranding zich blijven aanpassen aan wat je je lichaam te eten geeft.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:23

Klinkt logisch.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:27

Maar als jij niet elke dag hetzelfde eet, ben je toch al aan het zigzaggen?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:27

Nou ik heb geprobeerd vanochtend banaanpannekoekjes naar binnen te werken, maar bah wat vies!
Ik had een halve banaan, een ei, beetje kaneel en beetje havermout erdoor.
Iemand tips waardoor het wat eetbaarder wordt? :') brrrr

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:29

_sharonnn schreef:

Niet als je elke dag aan het zelfde calorie aantal komt te zitten

Ohmy die havermout pannekoekjes zijn zo lekker!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:32

Ymke_Z schreef:
_sharonnn schreef:

Niet als je elke dag aan het zelfde calorie aantal komt te zitten

Ohmy die havermout pannekoekjes zijn zo lekker!

Dat zeg ik ook niet :)

Als je elke dag iets anders eet, meestal is de hoeveelheid calorieën dan ook anders.

Ik ben onbewust dus al aan het zigzaggen en ik denk dat veel mensen hier dat ook al doen, hetzij bewust, hetzij onbewust :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:36

Dus simpel uitgelegd, je moet je gewoon houden aan je BMR (of wat meer dan dat). Wat je door sporten en actieve dingen verbrand, haalt je lichaam uit je reserves. Dat hoef je dus niet te compenseren met eten, tenzij je niet af wilt vallen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:42

Zo heb ik het wel begrepen, Geryon :)

Hmmm ik heb een heerlijke proteïne pannenkoek. Beslag gemaakt met heel veel kaneel, gebakken in een bloedhete pan zonder vet of olie (ging goed!) en als topping een eetlepel honing erop. Yummie!

Vanavond sinds een poos weer eens Bodypumpen. Bij de gedachte alleen al ga ik huilen :P

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:42

_sharonnn schreef:
Dat zeg ik ook niet :)

Als je elke dag iets anders eet, meestal is de hoeveelheid calorieën dan ook anders.

Ik ben onbewust dus al aan het zigzaggen en ik denk dat veel mensen hier dat ook al doen, hetzij bewust, hetzij onbewust :j

Het is wel echt een schommeling van 500 kcal.
Bij mij bijvoorbeeld dag 1 2000 kcal, dag 2 1500 kcal dag 3 1000 kcal en weer opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:45

Ik denk niet dat een lichaam dusdanig slim is dat het daardoor gestimuleerd blijft. Ik denk dat het principe heel simpel is: krijg jij te weinig binnen, val je af. Krijg jij genoeg binnen, blijf je stabiel. Krijg jij teveel binnen, wordt dat opgeslagen. In acht neming dat je in elke situatie wel gezonde en genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

Waarom ik dat denk? Kijk naar mensen met anorexia. Mijn tante heeft dit gehad. Woog bij een lengte van 1.80m nog maar 36 kilo omdat ze te weinig at. Is nu 'genezen', at 2000 kcal per dag maar viel af. Heeft haar dieet bijgesteld naar 2150 kcal en blijft stabiel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:46

simpel uitgelegd is dat het plaatje idd Geryon. In principe kun je ook prima onder je BMR gaan eten, een spaarstand bestaat nauwelijks dus daar zul je geen last va hebben(vandaar dat zo'n zigzagdieet niet echt een wetenschappelijke basis heeft...). Wel honger je jezelf zodanig uit dat het bijna niet vol te houden is zo'n dieet op de lange termijn vast te houden. Bovendien krijg je dan bijna altijd te weinig vitamines en mineralen binnen en is gezond eten niet meer mogelijk. Daarom de grens van het BMR.

Samengevat:
Je hebt je BMR (zoveel heeft je lichaam nodig in absolute rust)
Je hebt je TEE (totale hoeveelheid energie inclusief beweging)
En om af te vallen moet je 500kcal onder je TEE gaan zitten, dat is eigenlijk de enige regel die je vast moet houden. Maar als jij nauwelijks beweegt dan zul je met je TEE-500kcal onder je BMR terecht komen, wat je gewoon niet moet willen omdat je dat niet volhoudt en je tekorten opbouwt. Je zal dan meer moeten gaan bewegen of minder snel afvallen.
Beweeg en sport je heel erg veel zul je met TEE-500kcal ruim boven je BMR zitten.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:52

Ik vind het wel interessant van je BMR!

Dat zigzaggen vind ik eerlijk gezegd maar niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:55

Ik denk dat dat zigzaggen meer een manier is om diëten vol te houden, omdat het niet zo streng is.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:57

Zigzaggen word vaak door bodybuilders gebruikt om vetmassa te verliezen, denk opzich dat hun wel weten wat ze doen. Een vriendin van mij heeft het ook gedaan en is 10 kilo kwijt. Ik ben erg benieuwd.
Het is natuurlijk ook gebaseerd dat je op je hogere dagen sport en op je lage dag 'rustdag' hebt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:59

Ik zeg ook biet dat get niet werkt, alleen dat de methode nergens op gebaseerd is.
Die bodybuilder valt waarschijnlijk net zo hard af als hij iedere dag bijvoorbeeld 2000kcal zou eten ipv dag 1 1500, dag 2 2000 en dag 3 2500 :)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:05

Mijn idee waarom het werkt is wanneer je onder je behoefte komt om af te vallen, gaat je lichaam in 'hongerstand' en blijft hij alles opslaan --> val je dus niet af. Maar wanneer je hier in schommelt. dan meer dan minder dan gaat ie niet in hongerstand en blijft ie verteren --> afvallen.

Dit is maar een hersenspinsel, ben natuurlijk geen diëtiste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:07

Ik meld me ook. Wil gewoon gezonder leven en heb niet per se een streefgewicht oid. Door stress ben ik wat aangekomen terwijl ik al niet slank was, wat ik best vervelend vind.

Wat ik nu doe is sowieso "slechte" dingen vermijden (chips, chocolade etc etc). Frisdrank drink ik al nauwelijks dus daar kan ik niet nog meer op inkorten haha :D

Qua eten probeer ik koolhydraten beperkt te houden, in principe maar 1 maaltijd met koolhydraten er in per dag. Meestal is dit savonds dmv rijst/pasta/aardappels. Anders sochtends dmv brood. Maar met mate. :) Tussendoor fruit.

Sporten wil ik weer oppakken zogauw mijn knie 100% in orde is (had hem op een onmogelijke manier vernaggeld :') ).

Maar, vind het altijd fijn om een stok achter de deur te hebben, dus vandaar dat ik me meld haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:10

Als iemand trouwens ideeën heeft voor een ontbijt wat iets anders is dan fruit of yoghurt...Be my guest :') Ben nog aan het zoeken. Eet ook graag ei maar dat doe ik dan liever smiddags (iets met geen ochtenmens en geen zin om sochtends uitgebreid ontbijt te maken O:) )