"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:39

Jammer dat t nou ineens gaat over het wel of niet rijden.
Volgens mij was dat niet de insteek.
Net zoals het imo niet de insteek was om dikke mensen als lelijk af te schilderen.
Er is gewoon opgemerkt dat mensen dikker worden. En dat dik zijn niet goed is voor je lijf.
Top dat dikke mensen blij zijn met zichzelf. Houden zo.
Maar super gezond is het niet. Dat hebben onderzoeken ondertussen wel uitgewezen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:03

probleem blijft niet het feit dat iemand te dik, te dun of precies goed is, of dat te dik of te dun zijn nu 2 kg is of 20
het probleem is het feit dat mensen het blijkbaar nodig hebben of vinden dat het eigen denkbeeld over zichzelf versterkt moet worden naar de buitenwereld om er een oordeel over het lijf van een ander aan vast te hangen.
"ik ben te zwaar, maar dat is mooi, ik ben blij met mezelf en (te) dun is stom"
"of ik ben (te) dun, kan niet aankomen, en (te) dik zijn is stom.
als iedereen daar eens mee op zou houden, zou het allemaal al een stuk leuker worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:22

Men zou ook eens kunnen stoppen met zoveel waarde te hechten aan cijfertjes. Dat je hier zoveel postst tegen komt met "maar ik weeg zoveel bij een lengte van zoveel" is tekenent.

Verder is te dik ongezond en te dun ongezond, maar mollig is niet meteen altijd gelijk aan gevaarlijk overgewicht, en om helemaal terug te grijpen naar het begin, de normale vrouwen die tegenwoordig in de media getoond worden zijn precies dat: "normaal" en waarom zou dat geen standaard mogen zijn? Waarom moet de standaard onder het voor de meesten haalbare liggen?
Waarom moeten de foto´s op de computer bewerkt om hier en daar randjes en cellulites weg te halen?

Ik ben ontzettend blij met de tendens om op de runways en in de reclames niet meer uitsluitend magere meiden te tonen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:18

Sonja_vR schreef:
"ik ben te zwaar, maar dat is mooi, ik ben blij met mezelf en (te) dun is stom"
"of ik ben (te) dun, kan niet aankomen, en (te) dik zijn is stom.
als iedereen daar eens mee op zou houden, zou het allemaal al een stuk leuker worden.

Sowieso: eerst gelukkig zijn met jezelf, ben je happy met jouw eigen lichaam, dan hoef je ook niet af te geven op het lichaam van een ander.
Maar aan de andere kant: Het zal mij echt niks uitmaken of iemand mij dun/dik/whatever vind. Het gaat erom wat ík wil. En daar hebben pietje, jan en klaasje echt niks mee te maken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:58

Waaaauuw wat is hier gebeurd?
Heb t begin van t topic toen der tijd gelezen en wat ik nu allemaal lees...
Vind t gewoon bijna beschamend hoe respectloos sommige mensen pver elkaar of een ander praten.. Bah.

Nou bij dez: ik ben 1.72m, en weeg 75kg. Harstikke dik dus maar ik ben er blij mee :))
Jullie moeten gewoon niet zo op anderen letten maar op jezelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:24

Mij persoonlijk maakt het niet uit of iemand dik of dun is en daardoor blij is met zichzelf. Volgens mij is dit topic bedoeld om te bespreken dat men blijkbaar? steeds molliger wordt :)
Een constatering waarbij volgens mij niemand zich aangevallen hoeft te voelen of hoeft te verdedigen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:06

Dat men over het algemeen dikker wordt is een feit maar het ging even over schoonheidsidealen want over tonen van "de echte vrouw" in de media.
Ik vind dat de media best overspoeld mogen worden met gewone vrouwen en niet alleen met dunne. Variatie is het toverwoord, omdat we nu eenmaal in alle vormen en maten voorkomen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:16

Dat zeker.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:54

Lusitana schreef:
Dat men over het algemeen dikker wordt is een feit maar het ging even over schoonheidsidealen want over tonen van "de echte vrouw" in de media.
Ik vind dat de media best overspoeld mogen worden met gewone vrouwen en niet alleen met dunne. Variatie is het toverwoord, omdat we nu eenmaal in alle vormen en maten voorkomen.

Maar wat vind jij de 'gewone vrouw'? Het gemiddeld? De 'mollige vrouw' dus? Het, nahja, steeds ongezonder wordende gemiddelde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:56

Het lijkt mij overigens geen feit Lusitana, maar een constatering. Waar is wetenschappelijk bewezen dat men steeds dikker wordt?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:13

In westerse landen zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:22

xSlvna schreef:
In westerse landen zeker.

Wat is er in westerse landen zeker?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:27

Verschuiving van de modaal, dikker wordend gemiddelde, 36 word steeds groter etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:28

xSlvna schreef:
Verschuiving van de modaal, dikker wordend gemiddelde, 36 word steeds groter etc.

Dat zeg ik, waar is de wetenschappelijke onderbouwing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:32

Niet dat ik het niet geloof dat de Nederlander steeds dikker wordt. Maar ik zie dit als een constatering en niet als wetenschappelijk onderbouwd. Rebeccaa, jouw stuk is ook niet wetenschappelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:33

En mag ik vragen wat dat wetenschappelijk onderbouwde voor meerwaarde heeft als we het toch al ZIEN gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:34

xSlvna schreef:
En mag ik vragen wat dat wetenschappelijk onderbouwde voor meerwaarde heeft als we het toch al ZIEN gebeuren?

Pff ja doei, lees even een paar posts hierboven. Ik ga niet alles uitleggen in babytaal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:39

Ik zie toch echt nergens staan wat het, in jou ogen, voor meerwaarde heeft om een wetenschappelijke huppelepup te hebben ipv een constatering?

En tja, babytaal zal je je wel aan moeten leren op een fora waar jongeren zich melden en dagelijks mee posten, zoals jijzelf zei.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:42

Maar wie heeft ons ingeprent dat 'maatje 36' zoals hierboven wordt gezegd normaal is?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 06:52

xSlvna schreef:
Lusitana schreef:

Maar wat vind jij de 'gewone vrouw'? Het gemiddeld? De 'mollige vrouw' dus? Het, nahja, steeds ongezonder wordende gemiddelde?

Buiten de variatie in molligheis is er ook geen enkele variatie in lichaamsbouw. Ik heb maat 40 terwijl ik geen overgewicht heb. Dat zie je niet in de media. Zelfs plus size modellen zijn smalle dames met mooie figuurtjes. De meeste plussize modellen hebben ongeveer mijn maat...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:06

xSlvna schreef:

Hoe zie jij het gebeuren? Waar baseer je dat op? Je eigen constateringen zijn alvast niet betrouwbaar, misschien let je er nu meer op dan vroeger, of heb je toevallig meer dikke mensen in je omgeving. Wat mensen om je heen zeggen is ook niet zo betrouwbaar want hun mening wordt nogal gevoed door de media en horen-zeggen. Dan is onderzoek toch wel fijn, en het zal beslist niet de eerste keer zijn dat keihard onderuit wordt gehaald wat mensen denken dat waarheid is. Nu heb je in dit geval gelijk, maar het is wel goed om je te realiseren dat eigen observaties en onderbuikgevoelens lang niet altijd heel betrouwbaar zijn. :)

Maar bij deze een linkje, al weet ik niet of iedereen erbij kan: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 7.505/full In het abstract staat al dat Amerikanen dikker zijn geworden tussen 1988 en 2004. Let wel, dat gaat over Amerikanen. Hier: http://www.ntvg.nl/publicatie/toegenome ... edig/print en hier: http://www.werkenbijtno.nl/downloads/TN ... ht2006.pdf is te zien dat dergelijke trends zich ook in Nederland voordoen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:08

Er zijn ook nog steeds zat magere modellen. De ontwerpers ontwerpen nog steeds vooral voor standaardmaten. Maar wat je nu ziet is een kleine verschuiving naar wat vollere modellen en het tonen van gewone vrouwen, met name op Facebook campagnes maar ook in de modewereld en in reclames. En gewone vrouwen, xSlvna, komen in allerlei vormen en maten. "DE" gewone vrouw bestaat niet.

Wat betreft maten, laat me niet lachen. Die verschuiven zo om de tig jaar. Ik weet nog dat ik vroeger maat 34 moest kopen bij wehkamp, dat was eigenlijk 36 maar de duitsers willen slanker lijken dan ze zijn. En daar verzoop ik nog in, want de petitmaten van nu bestonden gewoon niet. Kinderkleding ging niet, want hoewel slechts 1.65m had ik wel borsten (B cup)!

Als ik hier nu een kledingstuk koop, heeft het tig maten op het label:Spanje 42, Portugal 40, Duitsland 36, Nederland 38 etc.
Dus daar kun je echt niet van op aan. Een maat zegt niks. Daarbij kun je om puur je lengte of je borsten wel een grotere maat moeten....Wil niet zeggen dat je mollig bent.

En ja, die plussize modellen zijn vaak nog steeds niet echt dik, want maat 40 hoeft niet dik te zijn. Zeker niet als je ook nog lang bent, zoals bij modellen wel het geval is. Maar er zijn ook plussize modellen die echt wel "dik" genoemd kunnen worden en dat is prima. Wat ik zeg, variatie is goed.

plussize model Whitney Thompson

Dikker plussize model

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:39

Kleding valt beter op slanke mensen, het kost minder aan stof én het ontwerpen op een recht figuur is veel makkelijker dan te ontwerpen op verschillende vormen/rondingen. Voor mij hoeven al die plussize modellen echt niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:43

Zo heel erg plus is die whitney ook weer niet...