Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AlwaysH schreef:demy1911 schreef:Ik heb even een vraagje. Voor ons profielwerkstuk willen wij een enquête laten rondgaan.
Onze hoofdvraag is heeft sporten invloed om HMS.
Zijn er mensen die deze enquête zouden willen invullen?
Ja hoor.
Ik merk zelf nu dat de kou echt aanslaat, vreselijk.
Gianti schreef:Wees blij dat dat kan
Mendel schreef:Mag ik me ook melden?
(Ik heb niet het hetel topic gelezen. 44 pagina's).
Ik heb een bindweefselaandoening waardoor ik ook o.a. hypermobiel ben (onder andere). Dus ik weet wat het is.
Het komt me eigenlijk heel goed uit dat ik juist nu dit topic vind want ik merk de laatste weken weer dat ik last krijg van mijn heupen tijdens het rijden. Herkennen jullie dat? Ze schieten op slot, of ze schieten half uit de kom (blijven dan steken waardoor ik een hele vreemde beweging moet maken op het paardBen al zeer geoefend wat dag betreft),
Of er schieten steeds steken in de heup (niet de lies).
Ik begon me al zorgen te maken of het nog wel haalbaar is voor mij om serieus paard te rijden. Maar ik bijt liever door de pijn dan dat ik thuis zit.
Gianti schreef:Ja marfan ken ik zeer goed(studeer geneeskunde, marfan wordt veel gebruikt als praktijk uitleg van bindweefsel aandoeningen). heb je voor rest veel last van?
Het lijkt idd wel op eds klassiek type, maar volgens hebben mensen in dit topic vooral hypermobiliteit type van eds (eds type 3). Je hebt hypermobiliteitssyndroom en eds hypermobiliteits type (type 3)
Mendel schreef:Gianti schreef:Ja marfan ken ik zeer goed(studeer geneeskunde, marfan wordt veel gebruikt als praktijk uitleg van bindweefsel aandoeningen). heb je voor rest veel last van?
Het lijkt idd wel op eds klassiek type, maar volgens hebben mensen in dit topic vooral hypermobiliteit type van eds (eds type 3). Je hebt hypermobiliteitssyndroom en eds hypermobiliteits type (type 3)
Oh wat gaaf dat je geneeskunde studeert. En helemaal super dat je marfan wel kent. Ik ben benieuwd of artsen tijdens de studie veel leren over zeldzame aandoeningen. (When you hear hoofbeats, think horses not zebras). Helemaal toepasselijk op dit forum.![]()
Ik moet het nog zo vaak uitleggen (in ziekenhuizen) dat ik er moe van wordt.
Ik heb er wel redelijk veel last van ja. Zoveel dat ik momenteel niet werk. Ik wacht op de start van een revalidatie traject. Naast marfan heb ik ook sjogrens (overlapt lekker), POTS (dysautonomie) en Coeliakie (minst erge maar veroorzaakt ook vermoeidheidsklachten en spier en gewrichtspijn). Ik zie dus door de bomen het bos niet meer. En met mij de meeste artsen. Wat komt waardoor? Fibromialgie en cvs zijn ook al genoemd maar ik heb een hekel aan dubbele diagnoses. Al mijn aandoeningen veroorzaken deze klachten. Maar ik kan me wel voorstellen dat mijn pijncentrum van slag is en ik klachten heb die voortkomen uit mijn hoofd (niet tussen de oren maar wel in de hersenen). Dus wie weet heeft het revalidatie traject nut.
Wat enorm triest dat je niet meer paard kunt rijden. Ik vind het wel heel sterk dat je zo'n zware studie volgt.![]()
Mendel schreef:Mag ik me ook melden?
(Ik heb niet het hetel topic gelezen. 44 pagina's).
Ik heb een bindweefselaandoening waardoor ik ook o.a. hypermobiel ben (onder andere). Dus ik weet wat het is.
Het komt me eigenlijk heel goed uit dat ik juist nu dit topic vind want ik merk de laatste weken weer dat ik last krijg van mijn heupen tijdens het rijden. Herkennen jullie dat? Ze schieten op slot, of ze schieten half uit de kom (blijven dan steken waardoor ik een hele vreemde beweging moet maken op het paardBen al zeer geoefend wat dag betreft),
Of er schieten steeds steken in de heup (niet de lies).
Ik begon me al zorgen te maken of het nog wel haalbaar is voor mij om serieus paard te rijden. Maar ik bijt liever door de pijn dan dat ik thuis zit.
AlwaysH schreef:Gianti schreef:Ik ga geen wedstrijdje pijn vergelijken doen, vind ook apart dat ik wel dat gevoel van je berichtjes krijg?
Ik las alsof je daarmee red. Voor je maag kan je omeprazol erbij slikken (maagbeschermer)
Ik had juist het gevoel dat jij dat deed.![]()
Maar nee, is alleen niet anders.
AlwaysH schreef:Weet ik veel, het kwam gewoon zo over...
huisarts hier weet niet eens wat HMS is en de fysio is vorig jaar succesvol afgerond. Nu gaat alles alleen weer opnieuw en heb ik geen tijd om twee keer per week oefeningen te doen. Over het algemeen bewaard paardrijden ook wel de rust en is dit tot dusverre niet pijnlijk.
Huisarts kan er dus niks mee en de fysiotherapeut is al ingeschakeld.