ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melaniepk

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:11

Dat heet "het uitgestelde slaapfase type" om het maar even interessant te maken :))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:16

franka75 schreef:
Wie herkent het dat je snachts en nu goed functioneerd tot een uur of 2 half 3, en dan continu naar de plee moet en dan eindelijk als je dan slaapt tot aan halverwege de middag slaapt volkomen ko, duurt het zeker 20 min voor ik een beetje bij bewustzijn ben en voor die tijd val ik meestal alweer in slaap. gewoon ritme verplaatst maar ik slaap echt heel diep overdag. Als het echt moet kan ik wel opstaan ben ook wel eens sóchtends wakker maar zodra ik slaap ben ik echt weg. Ik vind het heel irritant heb ook zware medicijnen.

ik ga tegenwoordig zo na 2300 naar bed en de wekker gaat om half 6 :+
maar dat is voor mijn werk en ik zit zo in dat ritme dat als ik vrij ben ik om half 6 wakker word en daarna maar doorslaap tot half 9,dan ben ik wakker en ga er uit,maar ik moest er altijd al vroeg uit,ben daar aan gewent en kan er ook wel makkelijk uitkomen :j
vroeger(vroegahh haha) ging ik om 9 uur naar bed en was ik smorgen nog moe,heb daar nu dus gelukkig geen last meer van,maar ja als je ouder word slaap je ook minder toch?

*zucht* stukje tekst getypt,3x nagekeken en nog heb ik allerlei letters omgedraaid -O-

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:19

Wij jou begrijp :))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:25

_/-\o_
nou hehe,tenminste nog iemand dan!!! :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:28

Ik heb van mezelf eigenlijk ook heel veel slaap nodig. mimimaal 8 uur.. maar helaas red ik dat zelden, omdat ik savonds te wakker ben om te slapen, en smorgens er te vroeg uit moet.. in het weekend is dat makkelijker, dan tank ik dus ook echt bij

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:48

rensiepensie schreef:
Als ik om 23.00 uur naar bed ga, en geen wekker zet, wordt ik serieus pas rond 15.00 uur wakker. Hoeft niets noemenswaardigs aan vooraf te gaan, zoals drukte oid. Dit heb ik al vanaf mijn 12e/13e. Ik slaap wel vaker véél later dan 23.00 uur. Maar dat komt dan omdat ik er s'ochtends niet op tijd uit ben gegaan. Dat is een beetje een vicieuze cirkel.

Ik neig hier ook heel erg naar. Ik heb jaren lang problemen gehad met mijn dag nacht ritme omdraaien. In extreme vormen zegmaar :=.

Alleen sinds ik naar de psycholoog ga heb ik met haar hulp mijn dag nacht ritme bijgehouden en daarna, wederom met haar hulp, het juiste ritme voor mij uitgezocht (je kan blijkbaar als je het zelf even bijhoud ontdekken hoeveel slaap je lichaam nodig heeft). Het was wel echt enorm doorbijten want ik viel pas in slaap rond 3 uur en werd pas wakker tussen 2 en 3 uur in de middag, op slechte dagen zelfs 4 uur. := Dit heb ik in 2011 gedaan. En nu gaat het eigenlijk een stuk beter. Ik heb nog moeite met op tijd naar bed gaan, dat wel, maar ik lig nu op z'n laatst 1 uur in bed en word wakker om 10 uur. (Geen werk op het moment).

Toen ik naar school ging lukte het mij op een gegeven moment zelfs om om half 10 op school te zijn!! :oo Dat was echt een enorme vooruitgang! :j

Ik heb nu nog steeds wel slechtere dagen hoor.. Maar ik zet nu altijd mijn wekker niet later dan half 11. (En dan een 2de om kwart voor 11 en een om 11 uur, anders word ik niet wakker, dat hebben we ook ontdekt, ik heb minstens 3 wekkers nodig om echt wakker te worden :P).

Edit: 11 uur doe ik dus alleen als ik 2 uur naar bed ga of later. Dus ook na uitgaan slaap ik bijna nooit echt uit, omdat ik dan gewoon weet dat ik gelijk mijn ritme ga omdraaien. Heel lastig soms wel. :P Als ik bijvoorbeeld 11 uur ofzo naar bed ga zet ik nu mijn wekker om 9 uur, 12 uur ook 9 uur, 1 uur half 10 2 uur 10 of 11 uur, hangt van mijn vermoeidheid af. Het klinkt vast een beetje ingewikkeld zo maar voor mij werkt het! :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:53

Hoe doe je dat DarkDreamer, je eigen slaapbehoefte uitvinden?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:01

Peppertree schreef:
Hoe doe je dat DarkDreamer, je eigen slaapbehoefte uitvinden?

Nou ik had een lief huisgenootje die mij strikt om half 8 mijn bed uitschopte (nouja mijn kamer deur stond altijd op slot maar ze ramde dan gewoon keihard op de deur tot ik reageerde :')... En dan kwam ze later nog een keer langs, heel irritant maar het werkte wel haha). En ik werd uiteraard doodmoe omdat mijn lichaam dit niet gewent was. En uiteindelijk begon mijn lichaam wel aan het ritme te wennen maar ik bleef wel altijd moe en op dagen dat ik echt kon uitslapen werd ik ipv na 8 uur slapen pas na 9 uur slapen wakker met een uitgeslapen gevoel.. Zo zijn we er dus een beetje achter gekomen. Ik moest de eerste weken ook in het weekend gewoon vroeg mijn bed uit hoor, maar na een tijdje went je lichaam dan en dan kan je in het weekend iets losser gaan qua uitslapen. :P

Het heeft wel veel tijd nodig hoor, je kan het pas echt ontdekken als je lichaam aan het ritme gewend is, dus als je na 8 uur slaap redelijk snel je bed uit komt. Als je te snel gaat kijken zou je alsnog denken dat je 14 uur slaap nodig hebt, althans, zo lang kon ik vaak wel slapen. :=

Ik slaap heel diep, daarom heb ik 3 wekkers nodig. De eerste maakt me half wakker, dan droom ik vaak nog half. De 2de voorkomt dat ik weer in slaap val en bij de derde was ik dan eigenlijk al te laat, waardoor ik bij de derde meestal gelijk mijn bed uit kwam (met tegenzin dat wel).

Laten we zeggen dat het mij enorm heeft geholpen om een slaap schema bij te houden. Dat is een schema waarop je elke nacht bijhoud. Hoe laat je in bed ligt, hoe laat je ongeveer in slaap gevallen bent (soms moeilijk te zeggen) hoe laat je wekker ging en hoe laat je echt wakker was en hoe laat je je bed uit ging. En verder nog of je snachts nog wakker bent geworden, gedroomd hebt etc. Dit moest ik allemaal bijhouden en dan gingen we na 2 weken kijken wat het probleem was, dan daar een oplossing voor zoeken en dan weer een schema bijhouden. Ook door het bijhouden van een schema ga je braaf vroeg naar bed.. Ik wel dan.. Omdat je niet tegen jezelf wilt liegen haha. Je kan wel op schrijven dat je 11 uur in bed lag en dan om 3 uur pas naar bed gaan.. Maar dan lieg je jezelf voor.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:05

Thanks!

Ga het ook maar eens bijhouden, want uitgerust wakker worden gebeurd bijna nooit.. Dat wordt 4 wekkers zetten: Een voor het wakker worden met snooze, een voor het echte wakker worden, een om te voorkomen dat ik weer verder ga snoozen en vervolgens een om te noteren hoe lang ik geslapen heb :+ .

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:07

Peppertree schreef:
Thanks!

Ga het ook maar eens bijhouden, want uitgerust wakker worden gebeurd bijna nooit.. Dat wordt 4 wekkers zetten: Een voor het wakker worden met snooze, een voor het echte wakker worden, een om te voorkomen dat ik weer verder ga snoozen en vervolgens een om te noteren hoe lang ik geslapen heb :+ .

Haha, je kan ook vragen of iemand je wakker wilt bellen! Op de dagen dat mijn huisgenootje er niet was belde vrienden mij wakker ;). Het is niet echt een top situatie, ik geef het toe.. Maar het is het wel waard! :)

Het probleem is dat je lichaam gewent raakt aan zoveel slaap, terwijl het helemaal niet gezond is. En het is eigenlijk een beetje afkicken haha. Ik was de eerste weken echt een zombie hoor :P.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:16

Nou dat is nog eens een verrassend inzicht. Ik altijd maar roepen: als ik tot 14.00 rotsvast in slaap ben, dan heeft mijn lichaam dit waarschijnlijk gewoon nodig. Maar jouw ( en jouw begeleiders) visie hierop vind ik wel erg interessant. Dat je gewoon af moet kicken van slaap. Ik heb echt even een eureka momentje hier.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:22

Nou, wakker worden lukt wel (gelukkig voor de koeien), al duurt het wel vrij lang.. Ben zelf meer nieuwsgierig hoe lang ik nu 'echt nodig' heb. Denk dat ik dan wat makkelijker een bepaalde vaste tijd naar bed kan gaan.

Dat hele lange slapen heb ik ook een periode gehad. Werd ik eigenlijk alleen maar vermoeider van, maar kon mezelf er toen niet uit trekken. Was echt een soort van 'slaapverslaving'. Dus snap het afkicken wel.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:10

Een gemiddelde van 7 uur slaap is gezond. Er zijn mensen die aan 7 uur genoeg hebben, en er zijn mensen die 9 uur moeten slapen. Meer dan 9 uur slapen is ongezond. Als je het bekijkt op een gezond dagelijks ritme.

Als je ziek bent geweest, of een weekend uit bent geweest zou je eerder naar bed kunnen gaan en iets meer slaap nodig moeten hebben. Het verschilt ook per persoon. Voor mij is 7 uur slapen per nacht op lange duur echt heel slopend. 8 uur slapen gaat al beter, maar aan 9 uur heb ik duidelijk genoeg. Als ik langer dan 9 uur zou slapen zou ik juist weer moe worden. Als je heel lang slaapt kan je lichaam ook uitdrogen, dat had ik heel vaak. Ik had vaak hoofdpijn, was vaak duizelig en had continue dorst. Wat dan weer vermoeiend werkt, want je bent eigenlijk te laat met je energie op pijl houden met eten en drinken.

Snappen jullie het nog? :') Ik ben altijd heel slecht in dingen uitleggen. Misschien ADD? :+

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:14

Ik snap het heel goed! Volgens mij kun je prima uitleggen hoor.

Dacht dat ik dat ook kon, want vind zelf altijd dat ik dingen erg logisch kan vertellen. Toch snappen mensen me niet altijd direct. Hmm. Misschien kan ik het ook niet zo goed.

Waarschijnlijk snappen ADD'ers elkaar gewoon sneller :D

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:18

Peppertree schreef:
Ik snap het heel goed! Volgens mij kun je prima uitleggen hoor.

Dacht dat ik dat ook kon, want vind zelf altijd dat ik dingen erg logisch kan vertellen. Toch snappen mensen me niet altijd direct. Hmm. Misschien kan ik het ook niet zo goed.

Waarschijnlijk snappen ADD'ers elkaar gewoon sneller :D

Mensen snappen mij vrijwel nooit als ik iets uitleg _O-. Maar ik doe nu ook wel heel veel moeite en verwijder steeds dingen om ze vervolgens te herschrijven haha _O-.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:21

Mijn hoofd gaat altijd sneller als ik kan praten. Soms wil ik een zin zeggen die eigenlijk al drie zinnen na de zin komt die ik op dat moment aan het vertellen ben, ga dan dus middenin een verhaal opeens ergens anders op over of raak zelf de kluts kwijt omdat ik niet meer weet waar mijn mond mee bezig was en waar mijn hoofd mee bezig was. Dán kunnen mensen pas vreemd kijken.

Of ik weet niet of ik iets nu al gezegd heb of niet. Zeg het dan soms nog eens. Als ik het dan nog niet gezegd heb is er niets aan de hand. Als ik dezelfde zin twee keer achter elkaar zeg kom ik ontzettend intelligent over.. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:01

Wauw wat interessant, ik heb dat ook dat ik echt uuuuuuuuuuren kan slapen. Ook maar eens een tijdje proberen flink af te kicken :j

VWB praten/denksnelheid: zonder medicijnen houden mijn lippen mijn hersenen aardig bij, maar ratel ik echt enorm. Met medicijnen wordt zowel mijn denken als mijn praten erg vertraagd, helaas niet altijd naar hetzelfde tempo dus dat levert wel eens gekke zinnen op. :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:07

Ik snap het wel hoor!

Maar dat heb ik dus ook, ik moet gewoon echt neit meer als 9,5 uur op bed gaan liggen, want dan kan ik mezelf de rest van de dag wel afschrijven..

Het is voor mij ook wel het mooist om vaste slaap en dag ritme te hebben. alleen door school wil dat niet zo goed omdat ikz o super gevarieerd weg moet. ook leef ik meestal savonds het beste dus kan ik dan beter dingen doen. daarom word het vaak wel laat..

Nouks, zonder medicijnen zijn mijn lippen tevaak mijn hersenen voor.. ik flap er echt vanalles uit en denk daarna, ow dat had ik beter niet kunnen zeggen..

kunnen jullie ook bijvoorbeeld een boek lezen, en ondertussen gewoon een gesprek meeluisteren en daarbij desnoods oook nog aan iets anders denken? terwijl je daarna alles nog van je boek kan vertellen?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:12

Peppertree: Heb ik ook hoor haha! :D En ik vergeet ook altijd wie ik nou wat verteld heb dus soms vertel ik mensen 3x hetzelfde verhaal :+.

Nouks: Het is wel echt doorbijten. Bij mij duurde het wel een paar maanden :=. Ik had blijkbaar een extreem verziekt dag nacht ritme.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:59

Ladybird schreef:
kunnen jullie ook bijvoorbeeld een boek lezen, en ondertussen gewoon een gesprek meeluisteren en daarbij desnoods oook nog aan iets anders denken? terwijl je daarna alles nog van je boek kan vertellen?

echt n iet!
1 ding tegelijk,anders krijg ik van beiden niks mee :D
ik kan echt niet "filteren"een kamer vol met mensen die tegen elkaar praten vind ik ook vréselijk,want kan geen enkel gesprek volgen.
dus een boek lezen terwijl er andere dingen om me heen zijn is echt niet te doen

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:14

Als het even kan schuif ik mijn slaapritme ook op. Tussen half 3 en 4 ben ik uit mezelf echt moe, dus ik gebruik melatonine om eerder te kunnen slapen.
Maar ik kan dan soms juist heel moeilijk wakker worden. Ik snooze ook 3 keer voor ik goed besef dat het mijn wekker is en dat ik ook echt moet opstaan ipv weer terug kruipen (staat aan voeteneind).

Maar het is echt zeldzaam dat ik langer dan 11 uur slaap. Ik ben van 3 tot 11 ook uitgeruster als van 11 tot 7.
Nu denk ik zelf zo'n 8,5 uur slaap nodig te hebben. Ik kan ook prima op een paar dagen 6 of nog minder. Maar op gegeven moment is dat op en ben ik chagrijnig en ben ik hele dag echt heel moe. Maar toch kan ik dan niet op tijd gaan slapen, leef 's avonds altijd weer op.

Oh als ik lees kan ik idd ook gesprekken volgen etc tegelijk. Maar als ik in hyperfocus raak, hoor en zie ik werkelijk helemaal niks. Gebeurt met een goed boek al gauw. Wegleggen is dan ook heel moeilijk.
Maar soms ook te veel prikkels, dan kan ik niks. In een trein ben ik bijv knap waardeloos, irriteer me aan alle pratende en etende mensen en kinderen die aan je stoel trekken. Dan moet ik 3x zinnen opnieuw lezen etc. Met medicatie kan ik me wel beter afsluiten zonder in hyperfocus te raken of totale negeermodus.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:24

vooral dat laatste om 15.00 wakker worden echt walgelijk irritant. echt de medicijnen werken zo zwaar dat ik ko ga. en ik slaap ook vaak laat maar omdat ik dan weer niet slaap

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:28

Ik heb dat ook in een kamer vol met mensen! Heel irritant al die gesprekken door elkaar. Ik doe zelf wel altijd 10 dingen tegelijk. Maar dan doe ik niets goed.

Ik kan me op 3 dingen tegelijk concentreren die ik leuk vind . Maar op 1 saai ding lukt het me niet. Soms komt mijn vriend uit zijn werk en begint hij een eindeloos verhaal wat me echt niets interesseert... Dan heb ik de onbewust de neiging om door hem heen te neuriën. Echt zo erg! Ik doe het dus echt niet expres. Juist omdat ik uit allemacht probeer om hem niet af te kappen en hem te onderbreken. Dan wordt ie echt pissig. "Zit je nou gewoon door me heen te zingen?!" Arrg!!!

En in de hyperfocus ben ik ook totaal afgesloten. Voor de tv, in een boek, op bokt.nl... Soms besef ik me s'avonds laat "ineens" dat mijn vriend de kamer heeft verlaten. Die ligt dan al een uur te pitten en heb hem niet eens weg horen gaan... Beschamend hoor. Arme schat. Gelukkig houdt hij echt van me. Anders was hij hem allang gesmeerd ;)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:35

Bij een psychiater is ter sprake gekomen dat ik, een zware ADD'er, zonder medicijne leef. :+
Nu moet ik binnekort langs komen, en gaan we kijken welke medicijnen ik kan gaan gebruiken. Want dat was volgens de psychiater wel nodig.
Ben toch wel weer beniewd hoe het dit keer gaat aflopen, mij en medicijnen. :=

@rensiepensie: Daar kan ik ook slecht tegen, verschillende gesprekken door elkaar. Of een gesprek in de bus volgen tussen rumoerige meiden die door elkaar heen praten. Haha, mijn vriendin stond er versteld van dat ik het hele verhaal niet had kunnen volgen. :=

Hyperfocus heb ik ook. Vooral als ik aan het paardrijden ben, dan hoor ik gewoon niet wat mijn instructrice zegt. :+

Mijn slaapritme een beetje normaal houden lukt nog niet echt. Ik ben ook naar een slaapcentrum geweest, waar ik een tijdje testen voor heb moeten doen. Bijvoorbeld minimaal 6x per dag je temperatuur opmeten. Wat natuurlijk finaal vergeten werd..
Toen heb ik een tijdje zo'n lichtscherm in mijn kamer gehad. Soort wake-up light. Dat hielp wel om een beetje wakker te worden,
maar ik bleef alsnog vermoeit overdag.

Nu is het elke middag weer een gevecht om mezelf wakker te houden op het huiswerkinstituut.
Zolang ik maar bezig ben dan gaat het wel, maar als ik rustig ga zitten lezen/huiswerk maken, dan val ik zo in slaap.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 23-10-12 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:39

of het volgens de psych nodig is doet er lijkt mij niet zo toe?
ja tenzij je iets mankeert wat je echt ontzettend beïnvloed in je functioneren wat betreft wilsbekwaamheid en veiligheid et cetera.

vind je het zelf nodig? vaak is het niet handig om aan de meds te gaan als je er zelf niet echt achter staat