Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:04

Ik vind rondstuiteren eigenlijk altijd wel leuk! *\%/*

Maar om ervoor te zorgen dat ik daarna geen dip heb, ga ik even rustig zitten als ik thuiskom. Eet ik wat, kijk een rustige ontspannende serie en desnoods ademhalingsoefeningen (rustig ademhalen vanuit je buik, met je gedachten proberen alleen bij je ademhaling te blijven. Desnoods tel je mee met het inademen, vasthouden van je adem en weer uitademen. Adem altijd door je neus in en door je mond uit)

11AFotograaf

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:21

haha, het is ook leuk, maar heb het behoorlijk druk, dus dan is onrustige/geen slaap niet bevorderlijk ;) Die ademoefening is inderdaad een goede! Thanks!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:49

Haha lekker stuiteren.
Wat Sassol zegt is wel handig om te doen.
Ik kijk ook tv of speel Patience op de pc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:46

Ik ga meestal nog even achter de pc een spelletje doen (meestal van die puzzel spelletjes waarbij je goed moet nadenken) of lekker lezen in bed. Alhoewel ik me dan ook heel vaak gewoon niet op het verhaal kan concentreren en 5x dezelfde zin lees zonder dat ik weet wat er staat :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:57

Over prikkeling is bij mij nooit een goed idee. Of het nu positief is of negatief, het eindigt altijd in slapenloosheid. Dan ga ik piekeren en piekeren gaat meestal door naar paniekaanval.

Ik probeer het ook echt te vermijden, en anders loop ik 's avonds nog 1 of 2 uur met de hond om de prikkels weg te werken. Dat helpt (soms).

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 04:27

Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik om ga met mn overprikkeling, series kijken & eten, maar ik blijf gewoon heel erg gestressed. Maar morgen heb ik een spannende dag, dus dan kan ik 's avonds eens goed kijken wat het best helpt bij mij en eens wat dingen proberen die bij jullie wel helpen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:14

@Luuntje: Patience spelen hielp mij vorige week inderdaad ook wel.

@Amoj: Dat soort spelletjes zijn inderdaad wel lekker. Proberen te lezen doe ik ook altijd wel, maar meestal leg ik dan m'n boek weg en is binnen 5 seconden ben ik de rust weer kwijt...

@Veulen84: Klopt, dat is bij mij ook, maar helaas vaak niet te voorkomen, tenzij ik echt als kluizenaar ga leven en dat wil ik niet. Dat lopen lijkt me inderdaad ook wel fijn.

Gisteren heb ik eerst 10 minuten gemediteerd, of iig geprobeerd en daarna een aflevering van een tv-serie gekeken. Ben er gelukkig wel rustiger door geworden, maar niet helemaal rustig geslapen vannacht. Maar goed genoeg om vandaag weer flink te kunnen werken.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:03

Wie van jullie heeft een fijne manier gevonden om jezelf af te sluiten van gevoelens of zo van andere? Ik begin het gevoel te krijgen dat ik momenteel steeds gevoeliger word en steeds meer over krijg van andere en voel me daar niet goed bij... Heb al een edelsteen die zou moeten helpen, maar heb voor m'n gevoel met nodig...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:22

11AFotograaf schreef:
Wie van jullie heeft een fijne manier gevonden om jezelf af te sluiten van gevoelens of zo van andere? Ik begin het gevoel te krijgen dat ik momenteel steeds gevoeliger word en steeds meer over krijg van andere en voel me daar niet goed bij... Heb al een edelsteen die zou moeten helpen, maar heb voor m'n gevoel met nodig...

Wat voor mij helpt, is om me af en toe terug te trekken uit de menigte. Bv. op je werk in de pauzes even alleen zijn.

Op school werd ik ook altijd overweldigd door de drukte en emoties om me heen. In de pauzes ging ik dan altijd alleen in een gang zitten om te eten en vaak ook om gewoon door te werken. Het werken was niet mijn probleem. Soms had ik hoofdpijn door de omgeving en dan deed ik oortjes in en ging ik muziek luisteren en lekker uit het raam staren en dagdromen.

Voor jou is het denk ik belangrijk om af en toe alleen te zijn. Zoek daarbij iets wat je ontspant, dan zou het beter moeten gaan als je daarna terugkeert in de drukte.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:19

ik had me een tijd terug ook hier gemeld, en nu weer even wat pagina's bij gelezen.
momenteel gaat het op en af, ik kan enorm in vrolijkheid blijven hangen maar ook vreselijk in de negativiteit blijven hangen.
ik kan trouwens niet tegen strakke kleding, en word vervelend en gestresst als er ook maar iets loopt te kriebelen of wat te strak zit.
van de tv word ik dagelijks helemaal gestoord (en vriendlief heeft de tv de hele dag aan staan en doet na herhaaldelijk zeggen waarom ik er niet tegen kan alsnog niks mee ).
ook staat de hele dag zijn computer te ronken en van harde geluiden en kleuren/licht/tv beelden maken mij ook behoorlijk gestresst.
zelf zit ook niet vaak meer achter de pc.
ik ben liever met dieren als met mensen en dat hutje op de hei staat mij ook wel aan.

ik woon in een appartement en de hele dag geluiden etc etc en daar kan ik niet goed tegen.

ik heb het idee dat ik nooit rust heb, en bij de PMT (psychoMtherapie) -weet niet waar de m ook alweer voor staat- moet ik de spanning aangeven die ik de hele dag voel met een cijfer.
en dat is echt hoog.

ik kan rust vinden als ik ga wandelen (en dan loop ik tussen 2,5 en 4 uur) als ik een dag niet kan wandelen zakt mijn stemming/humeur ook erg naar beneden.

ik ben gek op dieren en ook van veel boerderij dieren en ga nu regelmatig naar de geitjes die hier in de buurt staan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:33

Heb je al eens oordoppen geprobeerd? Kan helpen als je echt het geluid beetje wil remmen. Ik doe zelf geregeld gewoon een koptelefoon op met wat rustige muziek. Hoor ik al die bijgeluiden van apparaten in huis niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:56

Mij helpt het om me gewoon terug te trekken. Lekker op mijn kamer even op bed liggen, boekje lezen, kleurplaten kleuren of muziek luisteren.
Bij dieren zijn helpt mij ook heel erg, word ik ook rustig van. Maar daar kan ik niet altijd heen.

Gisteravond was het ook weer raak. We hadden verjaardag en er was niet eens zoveel visite, maar het werd me allemaal te veel. Dan kan mijn humeur echt in 1x klap omslaan. Omdat ik niet onbeleefd wou doen heb ik er eerst een tijdje bijgezeten en me afgesloten maar dat wou niet echt, dus bleef geirriteerd. Op een gegeven moment barste de bom en toen had ik weer ruzie met mn ouders (die snappen niet dat ik gewoon niet tegen die drukte kan, vinden dat ik me aanstel). Ben naar boven gegaan lekker naar mn kamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:01

11AFotograaf schreef:

Bij mij helpt het -maar alleen als ik niet te lang en te vaak in zulke situaties hoef te zitten, vermijden van mensen die energie kosten werkt het best ;)- om voordat ik ergens heen moet letterlijk een luchtbel om mezelf en mijn eigen gevoelens heen te denken. Als ik dieren of fijne mensen om me heen heb denk ik die ook gewoon bij in die luchtbel. Ik kan vanuit de bel wel contact maken, mijn gevoelens mogen eruit als ik dat wil (maar meestal houd ik ze er veilig in), maar die van anderen blijven er buiten. Ik moet het wel echt visualiseren en daar ook even de tijd voor nemen.

Heb je last van mensen die dichtbij je staan, of gewoon van iedereen? En maakt het verschil of mensen hun gevoelens tonen of niet?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:43

demo_love schreef:
11AFotograaf schreef:

Wat voor mij helpt, is om me af en toe terug te trekken uit de menigte. Bv. op je werk in de pauzes even alleen zijn.

Op school werd ik ook altijd overweldigd door de drukte en emoties om me heen. In de pauzes ging ik dan altijd alleen in een gang zitten om te eten en vaak ook om gewoon door te werken. Het werken was niet mijn probleem. Soms had ik hoofdpijn door de omgeving en dan deed ik oortjes in en ging ik muziek luisteren en lekker uit het raam staren en dagdromen.

Voor jou is het denk ik belangrijk om af en toe alleen te zijn. Zoek daarbij iets wat je ontspant, dan zou het beter moeten gaan als je daarna terugkeert in de drukte.

Dat klopt zeker! Dat is ook heel fijn, zeker als ik een opdracht heb (ben freelance fotograaf) met veel drukte is het heerlijk om tijdens de pauze een rustig plekje (liefst buiten) op te zoeken. Pak er dan meestal ook wel meteen m'n telefoon bij om mijn mail te checken, zodat dat niet aan mij blijft trekken, maar dat heb ik inderdaad even nodig dan.

RedPassion schreef:
11AFotograaf schreef:

Bij mij helpt het -maar alleen als ik niet te lang en te vaak in zulke situaties hoef te zitten, vermijden van mensen die energie kosten werkt het best ;)- om voordat ik ergens heen moet letterlijk een luchtbel om mezelf en mijn eigen gevoelens heen te denken. Als ik dieren of fijne mensen om me heen heb denk ik die ook gewoon bij in die luchtbel. Ik kan vanuit de bel wel contact maken, mijn gevoelens mogen eruit als ik dat wil (maar meestal houd ik ze er veilig in), maar die van anderen blijven er buiten. Ik moet het wel echt visualiseren en daar ook even de tijd voor nemen.

Heb je last van mensen die dichtbij je staan, of gewoon van iedereen? En maakt het verschil of mensen hun gevoelens tonen of niet?

Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat. Ik las hier gisteren inderdaad ook iets over, zelfs met een muur visueel om jezelf bouwen... Begin het idee te krijgen dat ik dat wel nodig heb. Het nadeel is, is dat ik het dus ook thuis heb, zeker als de vriendin van mijn broertje komt... Zij heeft het momenteel ook niet makkelijk (ga ik natuurlijk niet verder op in), maar ik krijg al haar negatieve energie ook nog over me heen... Zaterdag was het zelfs zo dat zij binnen kwam en ik op de eerste verdieping zat te werken en dat ik het al heel duidelijk voelde...

Ik heb het sterker met mensen die dicht bij mij staan, maar krijg het ook als ik me 'afstem' op iemand die ik niet ken... In de stad en zo is het meestal alles dat door elkaar loopt waar ik niet tegen kan. Soms is het wel makkelijker/lichter als mensen hun gevoelens tonen... Dan kun je er over praten en ze helpen en daardoor ook jezelf helpen. Als ze het opproppen kan het er bij mij ook niet uit...

komende tijd toch maar eens flink gaan werken aan het visualiseren van zo'n visuele blokkade tussen mij en andere.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:58

Het blijft een bijzonder iets, snel overprikkeld zijn..
Ik zoek inderdaad ook rust op, of neem bewust 'afstand' van mensen in m'n hoofd. Ik denk dat dat in feite op hetzelfde neerkomt als de luchtbel of het muurtje? :)

Ik blijf het moeilijk vinden om balans te vinden tussen overprikkeling en onderprikkeling, herkennen jullie dat? Enerzijds is het heerlijk om je af en toe even niet met anderen bezig te hoeven houden, maar ik heb toch ook graag (dierbare) mensen om me heen. En uitjes zijn gewoon leuk, maar ook wel intensief. Laatst ben ik wezen stappen met een vriendin en hebben we een paar leuke mensen ontmoet: zij heeft zich op dat moment prima vermaakt, maar wist later niet meer precies wie nou wie was. Ik daarentegen wist nog hoe ze heetten, hoe ze er uit zagen, waar we het over gehad hebben, enz. en ondertussen ook nog bezig zijn met hun gemoedstoestand.. Geen wonder dat m'n vriendin de volgende dag gewoon fris en fruitig naar haar werk is gegaan en ik de hele dag knock-out was :P Ik zou best wel vaker gewoon dit soort dingen doen, maar meestal gaat het simpelweg niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:15

Ik gebruik het muurtjes truukje niet. Ik wordt er heel onzeker en nerveus van als ik er niet bewust mee bezig ben wat mensen doen/denken.
Wat ik wel doe is sturen. Als ik met kennissen ben dan laat ik ze praten, gewoon passief luisteren en drinken. Ben ik met echte vrienden dan voer ik wel echte gesprekken. Maar dan moet het ook echt eerlijk en zonder bijzaken. En dat werkt voor echte vrienden prima. Ze respecteren mijn aversie tegen dubbele bodems en vinden het vaak fijn dat ik ze mee neem in mijn gedachtes.

Soms vragen ze dan, hoe weet je dat enzo... maar meestal vinden ze het prima.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:19

Dat klinkt fijn, Veulen :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:32

Muds ik blijf het ook moeilijk vinden om die balans te vinden.

Ik vind het fijn om alleen mijn honden uit te laten en niemand tegen te komen.
Heerlijk die rust.

Vorige week een aanvaring met mijn man gehad.
Ik moest naar een orthopedische kliniek en dan ben ik zo van slag dat ik snauwerig word.
Gelukkig is mijn man het gewend en laat hij mij met rust.

Veulen als je gesprekken langs je heen laat gaan voel je de emoties dan niet?
Of kan je die langs je heen laten glijden?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:15

Veulen84 schreef:
Ik gebruik het muurtjes truukje niet. Ik wordt er heel onzeker en nerveus van als ik er niet bewust mee bezig ben wat mensen doen/denken.
Wat ik wel doe is sturen. Als ik met kennissen ben dan laat ik ze praten, gewoon passief luisteren en drinken. Ben ik met echte vrienden dan voer ik wel echte gesprekken. Maar dan moet het ook echt eerlijk en zonder bijzaken. En dat werkt voor echte vrienden prima. Ze respecteren mijn aversie tegen dubbele bodems en vinden het vaak fijn dat ik ze mee neem in mijn gedachtes.

Soms vragen ze dan, hoe weet je dat enzo... maar meestal vinden ze het prima.

Dat herken ik heel erg, ik doe het net zo!
Soms word die aversie niet goed ontvangen, maar ik kan me er niet toe zetten om heel uitbundig te doen bij mensen die ik niet ken en waar niet meteen een 'klik' mee is.
Maar idd, bij goede vrienden is dat heel anders en is die passiviteit niet nodig en kan ik ook erg uitbundig zijn, soms te, ter compensatie :p

Vind het wel fijn werken zo, mensen die je niet kent eerst aftasten. Ik kom niet graag in mensen hun 'bubbel' als ik ze niet ken. Dat voorkomt ook overprikkeling en teleurstelling als je moet merken dat die persoon je niet kan waarderen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:49

Luuntje aks ik die gesprekken langs me laat glijden dan voel ik die emoties wel degelijk. Ik zou er echt niet tegen kunnen als ik mensen niet zou gaan 'lezen'. Maar omdat ik niet betrokken ben bij de mensen; ik ken ze verder niet echt, ze praten niet over mij, de meeste hebben verder ook niks bijzonders met mij. Daarom voelt dat fijner. Het is een veel minder heftige gewaarwording dan bij vrienden.
Natuurlijk neem je er wel prikkels mee op. Maar het levert me minder vermoeidheid op dan dat ik daarna nog eens de hele dag ga herbeleven en alles ga wikken en wegen.

Aria: Meestal leef ik inderdaad wat intenser bij vrienden. Lachkick krijgen of juist huilen van ellende omdat dat nu eenmaal de emoties van de groep zijn op dat moment. Men vind het niet zo gek als ik daar in mee ga. Ook weten ze nu dat als ik zelf echt rot in me vel zit hoe ze daar mee om moeten gaan.

Familie daar en tegen, dat is gewoon een ramp.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:43

Veulen heel knap dat je dat kan.
Soort filteren wat je doet.
Lijkt mij, zoals ik het lees minder belastend voor jou.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:24

Dat is inderdaad ook wel een manier, Veulen... Nog nooit echt over nagedacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:32

Veulen84 schreef:

Maar doe je dat dan in elke situatie? Ik gebruik mijn luchtbel (en dat is voor mij gevoelsmatig heel anders dan een muurtje, bij een muurtje ben je niet bereikbaar en sluit je ook de goede dingen uit, in een luchtbel bescherm ik mezelf maar mogen dieren en fijne mensen wel naar binnen) voornamelijk bij supermartkbezoeken/dagjes winkelen/uit eten gaan etc. Ik zit dan samen met de mensen met wie ik ben in de luchtbel en heb op die manier minder last van andere prikkels en stemmingen van vreemden waar ik toch niks mee kan.

Ik gebruik het ook wel bij mensen waar ik 'verplicht' moet zijn maar die veel energie kosten doordat ze dit niet zijn/kunnen:
Veulen84 schreef:
Maar dan moet het ook echt eerlijk en zonder bijzaken.

Ik vermijd zulke mensen liever, maar dat gaat niet altijd (schoonfamilie ;) ). Mensen die incongruent zijn kosten enorm veel energie, velen staan niet open voor iets anders dus dat levert niks op. Het kan niet van 1 kant komen, dus dan gaat bij mij de deur (of luchtbel dus) gewoon dicht.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:41

RedPassion schreef:
Mensen die incongruent zijn kosten enorm veel energie, velen staan niet open voor iets anders dus dat levert niks op. Het kan niet van 1 kant komen, dus dan gaat bij mij de deur (of luchtbel dus) gewoon dicht.

Dat is inderdaad slopend.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:26

Wow ik wist niet dat er zoveel mensen hoog sensitief waren!
Hier dus nog een..... Toen ze mij vertelden dat ik dat waarschijnlijk was en op onderzoek uit ging, want ik vond het eerst onzin en dacht iedereen is dan zowat HSP.... Maar er waren toch wel een hoop puzzelstukjes die opeens op de plaats vielen.

Moet zeggen dat ik er niet naar leef, Maar wel dus de problemen ervan ondervind.
Ben snel moe, geïrriteerd en uitgeput als ik in mensenmassa's heb rondgelopen zoals winkelcentra, bios, festivals, concerten, verjaardagen etc. dat slurpt mijn energie echt op.
Meestal moet ik dan een dag bijkomen, met de nodige hyperventilatie, hartkloppingen en soms zelfs migraine achtige aanvallen.

Nogmaals ik leef er niet naar, loop er niet mee te koop en er zijn weinig mensen die weten dat ik HSP ben, is ook lastig want de meeste mensen zien ons als aanstellers, aandachttrekkers en watjes.
Dus meestal zeg ik er maar niets over. :n