Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:40

Ola!!! GOed bezig allemaal!!

HOe is he tnu met je knie Liek en had je fiets ook schade? wel zuur!! Hopen dat je nu niet bang bent. Misschien is het wel goed voor je knie om op een hele lage weerstand rustig een rondje te fietsen, bewegen maar niet belasten.. werkt bij mij altijd super goed

Lente:

Citaat:
Het bepalen van de framemaat geldt vooral bij een klassiek raceframe met een horizontale bovenbuis. Het bepalen van de zithoogte geldt voor alle typen (race-)fietsen.
De binnenbeenlengte wordt gemeten door de maat te nemen van het kruis tot aan de grond, waarbij de voeten -zonder schoeisel- circa 15 cm van elkaar plat op de grond staan.
Om tot de juiste framemaat te komen, wordt de binnenbeenlengte met een factor 0,68 vermenigvuldigd. Dit is de lengte van de staande buis (ook wel zitbuis), gemeten vanaf hart trapas tot de bovenkant van de zitbuis. In Italië wordt echter gerekend van hart trapas tot het punt van de kruising van de bovenbuis met de zitbuis.
De meeste frames hebben tegenwoordig een aflopende bovenbuis, "sloping" genaamd. Bij sloping frames is de zitbuis in meerdere of mindere mate korter en gaat bovenstaande richtlijn niet meer op. Je zou ook kunnen zeggen dat de klassieke framemaat zijn betekenis verloren heeft.
De zithoogte wordt bepaald door de binnenbeenlengte te vermenigvuldigen met 1,08 en zo de afstand tussen het pedaal (in laagste stand) en de bovenkant van het zadel vast te stellen.
Weet men de binnenbeenlengte gemeten met wielerschoenen en vergelijkt men dat met de hoogte van de fiets gemeten van de grond tot op de bovenbuis op de plaats waar de fietser over de bovenbuis staat (Engels: "standover"), dan kan men bepalen of een fiets al dan niet te hoog is voor de fietser. Het zou immers heel gevaarlijk zijn om op een te hoge fiets te gaan fietsen en bij een noodstop te ontdekken dat men zeer pijnlijk op de bovenbuis "landt", met kneuzingen en mogelijk zelfs breuken tot gevolg. Het gebruik van aflopende bovenbuizen heeft ertoe geleid dat deze maat alleen nog relevant is bij heel kleine volwassenen en jeugdige wielrenners.

Misschien heb je er wat aan :) Je kan altijd nog eventjes als je een fiets gekocht hebt langs een expert gaan, ze kunnen een hoop kleine dingjets fixen (stuurpen iets inkorten, zadel hoger ed.) en dan komt het vaak wel goed hoor :) Je kan het zo gek maken als je zelf wilt en je moet je niet te erg laten opjagen tot hoge kosten. In de wielersport is het heel erg Dress to impress, dat is ook de reden waarom de mannen hun benen scheren.

Ik heb gisteren 3 uur op de MTB gezeten, was een training voor mn crosstriatlon. Dus het duin opfietsen, trappetjes op en af, slippen, duinparcourtjes rijden enz. Te grappig: bergje op trap ik de meeste eruit, bergje af (zeker wanneer het van die kronkelpaadjes zijn met boomwortels en trappetjes tussendoor) rijdt iedereeen mij erop :+ moet duidelijk nog wat meer lef krijgen maar gaat wel al heeel veel beter!! Blijven oefenen :)

Vandaag 2 uur op de racefiets gezeten. Rondje van 58km gedaan. Het was jammer dat het zo super druk was op de fietspaden, want heb windmee alles op de 37/38 in het uur gereden en wind tegen tussen de 30 en 32 maar kwam met een gemiddelde van 29,7 thuis -O- (haat het als ik onder de 30,5 zit!). Aan de andere kant: het was de eerste keer weer sinds 1,5 jaar en heb zooo genoten van het fietsen!! Besef nu pas hoe erg ik het heb gemist :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:52

Lente schreef:
Mja, is wel een idee maar ik heb sowieso geen geld voor een nieuwe áls ik er al geld voor kan vinden... :o

Advies kost meestal geen geld.

Ik wilde vandaag eigenlijk gaan fietsen maar uiteindelijk besloten om naar het bevrijdingsfestival te gaan, dus ik hoop op morgenavond een rondje.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:56

Lekker getraind Romy!
Romyv schreef:
In de wielersport is het heel erg Dress to impress, dat is ook de reden waarom de mannen hun benen scheren.

Eh nee dat is niet de reden dat mannen hun benen scheren. Het is veel makkelijker met massages, met wonden na valpartijen, en met zweet en vuil. Daarnaast smeert het makkelijker in met zonnebrand of warmtespul voor de koers.

Romyv

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:58

Ja dat dacht ik ook altijd! Maar ik ken heel veel wielrenners en weinig daarvan hebben ooit zulke erge wonden gehad dat ze behandeld moesten worden of en nooit zo erg dat het haar in de weg zat. Vele hebben toegegeven dat het een stukje imponeren is := Je begrijpt dat ik echt over de grond rolde van het lachen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:59

Top Romy, daar heb ik wat aan! :) om een richtlijn te hebben.

Splash, is waar natuurlijk maar ik ben een type dat dan ineens met een fiets naar buiten loopt. Ben sowieso een beetje aan het bedenken wat voor fiets ik wil. Die crosshybrides vind ik super gaaf maar ik weet niet precies wat bij me past.

Ik ben lang en geen poppetje, ik fiets voornamelijk op de weg en ik hou vooral van afstanden. Het lijkt me gaaf om ook off-road te kunnen gaan en dan niet heel overdreven van steile rotshellingen maar gewoon wat meer door gras/bospaden... MTB? Is dat vol te houden op lange afstand?

Vraag ik teveel? :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:01

Weet je wat ik ook zo geweldig vind!!! Van die mensen die helemaal gepimpt op de fiest zitten (wat ik trouwens echt geweldg vind im te zien!!!! Mooie sponsonkleding, volledig gematched bij hun bike) en vervolgens omvallen omdat ze niet aan hun klikpendalen zijn gewend of heel rustig met 26km/h een rondje fietsen maar wel het hardste huigen bij het verkeerslicht, of zn grote bierbuik hebben dat die op het frame ligt. ZO mooi om te zien :D (absoluut niet negatief of denigrerend bedoeld dit hoor, juist niet! Vind het mooi dat ze zoveel tijd eraan besteden en zo hun best doen :D)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:05

Lente schreef:
Top Romy, daar heb ik wat aan! :) om een richtlijn te hebben.

Splash, is waar natuurlijk maar ik ben een type dat dan ineens met een fiets naar buiten loopt. Ben sowieso een beetje aan het bedenken wat voor fiets ik wil. Die crosshybrides vind ik super gaaf maar ik weet niet precies wat bij me past.

Ik ben lang en geen poppetje, ik fiets voornamelijk op de weg en ik hou vooral van afstanden. Het lijkt me gaaf om ook off-road te kunnen gaan en dan niet heel overdreven van steile rotshellingen maar gewoon wat meer door gras/bospaden... MTB? Is dat vol te houden op lange afstand?

Vraag ik teveel? :o

Ik heb nu toevallig mn downhill banden op mn MTB, maar voorheen had ik asfaltbanden en ging ik met regelmaat op mn MTB mee met de renners, puur om meer kracht te trainen. Deed dan gewoon een rondje van 80km mee hoor! (moet wel toegeven dat we dan iets rustigers gingen, was hun hersteldag en mijn krachttraining, of we gingen allemaal op de mtb en de de mannen waren altijd wel zo lief om een handje in mn rug te doen met klimmetjes hahaha)

dus kan prima! Misschien is het een idee om eens te kijken of je wat fietsen kan huren, dan kan je alles een keertje proberen voordat je er eentje koopt.. In alle eerlijkheid: ik heb een MTB maar daar tour ik mee, omdat ik al dat stoere jongens dingen gedoe maar dood en dood eng vind, het is heel explosief en maximale interval, zo niet mijn ding :+ word veel gelukkiger op mn racefiets. Heb dus ergens wel een beetje spijt van die MBT, aan de andere kant begin ik het nu wel steeds leuker te vinden

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:05

Romy, bij mijn vereniging is dat echt niet zo. Het is daar gewoon heel praktisch (en de rest heeft haar op zijn benen :+)

Lente ik heb laatst een crossparcours (voor het paard) op de racefiets verkend. Het kan wel maar is niet ideaal, door de dunne banden heb je minder grip en zeker als het nat is kan je daarin wel te kort schieten zeker als je weinig ervaring hebt
Er zijn wel mensen die ook lange afstanden rijden op de MTB. Maar door de extra wrijving van de banden en de andere houding is dat niet ideaal.
Dan zou ik eerder voor een cross/veldrijfiets gaan. > racefiets met iets bredere banden en gemaakt om meer offroad mee te rijden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:07

Romyv schreef:
Weet je wat ik ook zo geweldig vind!!! Van die mensen die helemaal gepimpt op de fiest zitten (wat ik trouwens echt geweldg vind im te zien!!!! Mooie sponsonkleding, volledig gematched bij hun bike) en vervolgens omvallen omdat ze niet aan hun klikpendalen zijn gewend of heel rustig met 26km/h een rondje fietsen maar wel het hardste huigen bij het verkeerslicht, of zn grote bierbuik hebben dat die op het frame ligt. ZO mooi om te zien :D (absoluut niet negatief of denigrerend bedoeld dit hoor, juist niet! Vind het mooi dat ze zoveel tijd eraan besteden en zo hun best doen :D)

Ik voel me stiekem aangesproken :)) lekker relaxt rond toeren in mijn sponsorpak! Hihi.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:08

serieus?? WOW Ik wil dus echt niet dat mn luxe paradepaardje vies word hoor :+ ben zelfs zo erg dat ik hem niet eens uit de schuur haal als het asfalt nog nat is hahhaha Dus laat staan dat ik hem meeneem het veld in..

Veldfiets, toptip!!!!!! Dat is denk echt ideaal met jouw eisenpakket!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:09

SplashIsLief schreef:
Romyv schreef:

Ik voel me stiekem aangesproken :)) lekker relaxt rond toeren in mijn sponsorpak! Hihi.

jaloes, wil ik ook!!! Ik fiets serieus gewoon in een truitje van de H&M :=
(maakt het dan wel stiekem heel leuk om een groepje renners in te halen die in dure sponsorkleding fietsen, vooral als het alleen mannen zijn hihi blijft toch een beetje een wedstrijdje op de straat toch ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:09

Goede tip van dat huren, eens kijken waar dat kan! En ik ga eens googlen op die fietsen die jij aangeeft Splash!

Ik ben niet van de met helmen over de kop slaan en springen met de fiets. Ben ooit eens over de kop geslagen met een fiets toen ik zes was en dat vind ik genoeg _O-

Veldfiets... *googlet*

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:10

Romyv schreef:
serieus?? WOW Ik wil dus echt niet dat mn luxe paradepaardje vies word hoor :+ ben zelfs zo erg dat ik hem niet eens uit de schuur haal als het asfalt nog nat is hahhaha Dus laat staan dat ik hem meeneem het veld in..

Veldfiets, toptip!!!!!! Dat is denk echt ideaal met jouw eisenpakket!

Ja :+ we moesten al om half 6 op stal weg en ik had geen tijd om tussendoor te lopen. En ik kreeg geen MTB geregeld, toen was de keuze half 6 weg of op mijn racefiets. Gelukkig was het erg droog en ging het prima, ik vond het zelfs erg leuk :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:12

hahahaha begrijp je!!! heb 2 jaar geleden mn rug gebroken (paardje had minder zin om mij op zn rug te hebben, ik minder om eraf te gaan en hij won :+) en sindsdien ben ik ook neit meer zn daredevil hoor.

Gisteren met die training, moesten we van een heuvel afrijden, was eerste stuk gras, toen een houte trappetje en daarna zand, ik ging 37km en remde!!! Was serieus het langzaamste van iedereeen en heb gegild alsof ik in SAW zat en mn eigen hand moest afhakken O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:13

Whahahahahahahahaha ik vind jou leuk!! _O-

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:13

Romyv schreef:
jaloes, wil ik ook!!! Ik fiets serieus gewoon in een truitje van de H&M :=
(maakt het dan wel stiekem heel leuk om een groepje renners in te halen die in dure sponsorkleding fietsen, vooral als het alleen mannen zijn hihi blijft toch een beetje een wedstrijdje op de straat toch ;))
Er staat heel groot Universiteit van Tilburg op mijn broek. Dan denken mensen helemaal dat je heeeel goed bent :') En als ik er dan nog bij zei dat ik voorzitter was... Dan kon ik ze nog meer teleurstellen _O-

Ik vind hard gaan op de fiets heel gaaf, ik knalde mijn eerste afdaling ooit met 75 km/u naar beneden :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:21

hahahaha als je dan ook nog een lekker wijf ben, heb je het voor uitzoeken!! ;)

srieus? WTF! Ik haak af, voel me nu echt een meisje-meisje hoor hahahahaha Word zelfs uitgelachen hier!!! ;)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:25

Eydis schreef:
Vandaag de boretti tour gereden 110 km in hoofddorp en omstreken. Wel verbrand door kortd broek en mouwen!

Die heb ik ook gedaan. Heb ook mooi verkleurde benen. Vond het deze keer echter geen mooie route. Miste het kopje van Bloemendaal en die beklimming in de buurt van Halfweg (geloof dat het zo heet). Als deze route volgend jaar weer op het programma staat fiets ik hem niet meer. Zag ook nog een vreselijk ongeluk gebeuren. Een vrouw reed zo het fietspad op met haar auto, terwijl er voor haar toch echt haaientanden stonden, en kreeg een fietster over de motorkap. Meisje is met de ambulance afgevoerd. De jongen die daardoor ook ten val kwam had allerlei schade aan zijn fiets. Nooit leuk zulke ongelukken. Gelukkig hadden ze wel allebei een helm op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:28

Nee ik vind het geweldig, ik zou dat ook doen!

Die veldfietsen zien er ideaal uit, ik ga MP in de gaten houden voor je weet maar nooit ooit :j

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:35

MuSLi schreef:
Pfff, 110km, wow.. Ik ben het niet gewend, dus dat zijn aardige afstanden.
Hoe voelde je je naderhand? Nog een beetje energie over?

Hoi ,
Wel spierpijn nu maar ging wel goed. Wel energie over, nog niet veel km kunnen maken dit jaar door het koude weer etc. Met Pinksteren de 240 km Elfsteden fietstocht fietsen, dat wordt wat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:36

Dat klinkt super gaaf!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:39

hoeveel zemen heb je dan in je broek? := ik weet na 80km niet meer hoe ik op mn zadel, of uberhaupt hoe ik moet gaan zitten hoor!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:39

Homiafortuna schreef:
Eydis schreef:
Vandaag de boretti tour gereden 110 km in hoofddorp en omstreken. Wel verbrand door kortd broek en mouwen!

Die heb ik ook gedaan. Heb ook mooi verkleurde benen. Vond het deze keer echter geen mooie route. Miste het kopje van Bloemendaal en die beklimming in de buurt van Halfweg (geloof dat het zo heet). Als deze route volgend jaar weer op het programma staat fiets ik hem niet meer. Zag ook nog een vreselijk ongeluk gebeuren. Een vrouw reed zo het fietspad op met haar auto, terwijl er voor haar toch echt haaientanden stonden, en kreeg een fietster over de motorkap. Meisje is met de ambulance afgevoerd. De jongen die daardoor ook ten val kwam had allerlei schade aan zijn fiets. Nooit leuk zulke ongelukken. Gelukkig hadden ze wel allebei een helm op.

Hoi, ik heb diverse nare ongelukken gezien. Ik vond de route ook vele malen minder dan vorig jaar en ook erg druk!! Veel bijna ongelukken zien gebeuren ook nog.

@ Romyv,
Haha gewoon mijn fietsbrek uhm met 1 zeem? Geloof mij, na zo een afstand voel je helemaal verdooft en niets meer down there :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:42

whahhahahahaah klink ook heel erotisch!!! Het schijnt serieus dat je speciale zalf hebt die alles verdoofd ofzo toch?

Heb je een op maat gemaakt zadel? Dat scheelt wel echt giga veel!!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:43

Nee geen op maat gemaakt zadel, gewoon een oude batavus race fiets :P Ooit overgenomen van iemand van de triathalon vereniging waar ik lid van ben. Al zou het wel schelen, ik heb wel last van op het zadel zitten (kan nu al niet meer zitten na die 110...:P), al zpou daar een oplossing voor zijn graag!