Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:57

mick75 schreef:
Vraag me af of er meer mensen zijn die zoiets hebben, die heel gelukkig kinderloos zijn en ondanks dat de tijd "begint te dringen" nog steeds geen enkel moederlijk gevoel hebben.

Nee, er wordt niet gevraagd of er redenen zijn om wèl aan kinderen te beginnen. Ik hoef die niet te horen, anders vraag ik er wel naar. Toch?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:59

Als je goed had gelezen Kamsel dan zie je in de reacties van o.a. Mambo en Alet ook dat zij zich zeker kunnen indenken dat niet iedereen kinderen wilt en dat zij daar respect voor hebben.

Of is dat te makkelijk? Moet er persé een scheidslijn ontstaan tussen twee partijen zodat er lekker met modder gegooid kan worden?
Nader tot elkaar komen is te soft?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:01

Persoonlijk vind ik het ook interessant om te weten wat mensen ertoe heeft doen besluiten om uiteindelijk wél aan kinderen te beginnen, terwijl ze er altijd van overtuigd waren dat ze die niet wilden.

Ik verwacht van die mensen dan overigens geen verhaal van 'wacht maar, jouw mening verandert nog wel' of 'joh, moet je ook zo doen'. Maar ik vind het wél interessant om hun beweegredenen te horen. Misschien ben ik daar wat apart in. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:05

wittepit schreef:
mick75 schreef:
Vraag me af of er meer mensen zijn die zoiets hebben, die heel gelukkig kinderloos zijn en ondanks dat de tijd "begint te dringen" nog steeds geen enkel moederlijk gevoel hebben.

Nee, er wordt niet gevraagd of er redenen zijn om wèl aan kinderen te beginnen. Ik hoef die niet te horen, anders vraag ik er wel naar. Toch?

Dan is het IMO aan de topicstarter om aan te geven dat zij puur en alleen reacties van gelijkgestemden wil.

Verder is dit een openbaar forum waar iedereen mag reageren. Dat hoeft geen problemen op te leveren zolang iedereen zich maar houdt aan geschreven en ongeschreven regels voor de omgang op internetfora.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:06

laetitia schreef:

Even lachen, mag ook in dit topic toch :+ ?

:D Dat filmpje is leuk en raakt de kern ook wel goed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:10

wittepit schreef:
MamboBeach schreef:
Dan denk ik, waar gaat het over...

Volgens is dit topic gestart door iemand die bewust geen kinderen heeft, zich stoort aan de gangbare reacties en zich afvraagt of ze de enige is. Nee dus. Daar gaat het over.

Ten eerste stond er niet bij dat moeders niet welkom waren, ten tweede kan ik het me voorstellen dat iemand zich daaraan ergert.

Waarom mag ik hier dan niet komen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:11

Lielle schreef:
Ik heb geen behoefte om moeders hier weg te jagen; alleen vind ik het wel prettig als het een discussie op niveau en op inhoud blijft, anders vertrek ik zelf wel.

Dat heb ik ook niet, maar blijf op z'n minst on topic ipv een discussie uit te lokken dat er meer tolerantie in deze wereld moet komen (en dan met name richting kinderen)

Ik heb geen behoefte om een genodigdentopic te beginnen, maar het kan geen kwaad het topic on topic te houden (waarmee ik nu overigens zo off topic ga als maar zijn kan)
Waarom zou er met modder gegooid moeten worden, bij elkaar komen zul je nooit. En dat hoeft ook niet, liever niet zelfs, maar respecteer elkaars keuze.
Ik vind het ook interessant (grappig soms ook) om te lezen over de verandering in sommige mensen en over de beweegredenen van mensen, sommige posts in het begin vind ik echt zeer persoonlijk geschreven en echt uit het hart.

Maar daar gaat dit topic allang niet meer over en dát is mijn probleem.

(en nu ga ik naar huis)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:16

kamsel schreef:
Ik vind het ook interessant (grappig soms ook) om te lezen over de verandering in sommige mensen en over de beweegredenen van mensen, sommige posts in het begin vind ik echt zeer persoonlijk geschreven en echt uit het hart.

Maar daar gaat dit topic allang niet meer over en dát is mijn probleem.

(en nu ga ik naar huis)

Ik moet idd zelf ook wel beamen dat het topic in het begin wat respect voller was.
Ben het hierin dus wel met Kamsel eens.
Als er op een gegeven moment niet meer serieus op een vraag een antwoord komt en dan maar een reaktie van....ohh, terug lezen doe ik neit en heb ik geen zin in, tja...dan word het toch lastig om elkaars stantpunten misschien wat beter te leren begrijpen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:19

Ik heb dit topic een beetje diagonaal meegelezen en en zie veel zinnige en goede opmerkingen voorbij komen ook van moeders.

Ik ben nu bijna 25 en tot een half jaar geleden was ik er bijna van overtuigd dat kinderen er voor mij niet zouden komen. Mijn vriend (30) kon zich daar ook heel goed in vinden en we waren en zijn nog steeds gelukkig met z'n tweeën.

Maaaaar sinds een half jaar merk ik toch wel dat mijn klok is gaan tikken. Zeker nu onze vrienden kinderen beginnen te krijgen en voorbeelden te zien krijg dat het ook anders kan. Ik heb namelijk vooral heeeeel veel opoffering en het weg cijferen van je eigen behoeftes in mijn hoofd als je kinderen krijgt. :o

Wel heb ik besloten nooit die enorme medische molen in te gaan om kinderen te krijgen. Respect voor iedereen die het wel doet maar heb veel relaties gezien die enorm onder druk kwamen te staan en nooit meer zijn geworden wat het was.

Ook ben ik er van overtuigd dat ik niet de moederkloek wil worden zoals ik dat bij vrienden zie gebeuren. Niks meer investeren in de relatie, uiterlijk en je ambities (werk maar ook prive) alleen maar zorgen. Daarbij ook nog eens meer dan 40 (!) foto's van de kleine spruit door je huis! (ja heb ze echt getelt tijdens de verhuizing) }:0

Voorlopig nog even genieten van alle dingen die je kan doen zonder kids en daarna, wie weet, een volgende stap. :D
Laatst bijgewerkt door Salsa op 09-03-10 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:19

IKbenEllen schreef:
Onassa schreef:
Voordeel is dat ik er niet vroeg uit hoef ;)

Heb geen kinderen en moet er wel vroeg uit :( Wat heb ik fout gedaan?

Niets hoor, denk dat ik graag met je zou willen ruilen en dan een gezond lichaam zou hebben zodat ik ook vroeg op moest staan om te gaan werken.
Mijn lichaam heeft iets fout gedaan, en dat is de reden dat ik er niet vroeg uit hoef. ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:23

Orangiste schreef:
Ik ben nu bijna 25 en tot een half jaar geleden was ik er bijna van overtuigd dat kinderen er voor mij niet zouden komen. Mijn vriend (30) kon zich daar ook heel goed in vinden en we waren en zijn nog steeds gelukkig met z'n tweeën.

Meid, je bent nog maar 24 en dan heb je het erover dat je klok gaat tikken????
Dat meen je toch niet serieus he?
Of bedoel je dat je eierstokken beginnen te rammelem omdat je de klientjes bij je vriendinnen ziet, dat kan ik me dan eerder voorstellen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:25

het was niet mijn bedoeling om dat 'uit te lokken' maar discussies hebben wel eens de neiging om allerlei kanten op te gaan. En het is de vraag of tolerantie tegenover kinderen of moeders in dit verband off topic te noemen valt, maar die discussie is dan weer wel off topic.

Maar om het dan nog even on topic te brengen. Ik ben oprecht van mening dat je echt diep in je hart ervan overtuigd moet zijn dat je moeder (vader) wil zijn en blijven voor de rest van je leven, en dat je dat ook daadwerkelijk kunt zijn . Zo lang dat niet het geval is, vind ik dat je niet aan kinderen moet 'beginnen'. En aangezien ik die overtuiging niet heb, is voor mij de keuze heel erg simpel. Ik heb er altijd al zo over gedacht, heb wel ooit een tijd gezegd 'nu ben ik ervan overtuigd dat ik geen moeder wil worden; maar misschien is dat over een tijdje anders, al verwacht ik van niet'. En ergens rond mijn 30e heb ik daar nog eens grondig over nagedacht, en toen een definitief besluit genomen. En daar voel ik me prima bij, en ik moet zeggen dat ik daar zelden of nooit vragen of opmerkingen over krijg.

Iets wat me trouwens opvalt, is dat kindervrijen vaak bewuster over hun keuze hebben nagedacht, dan ouders dat hebben gedaan. Ik heb zelf een keer ouders gehoord die dat via de medische mallemolen hebben gedaan, die niet verder kwamen dan 'ja, waarom niet'? En dat snap ik niet. Zo'n ingrijpende keuze, daar denk je toch over na?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:29

Ik snap niet goed wat je met dat laatste bedoelt Lielle, de medische mallemolen om toch een kind te kunnen krijgen??
Als je dat bedoelt, dan denk ik dat dit juist ouders zijn die er heeeel erg goed over nagedacht hebben en waarschijnlijk aan jaren aan het "proberen" zijn geweest.
Ik denk dat juist zo'n kindje meer dan gewenst is.
Ik zie dat juist eerder gebeuren bij mensen die zeer vruchtbaar zijn.
Vandaag komt het idee om te stoppen met de pil en bij sommige is er dan 9 of 10 maanden later een baby.
Daarbij denk ik eerder, heb je er wel goed over nagedacht wat het allemaal voor de rest van je eigen leven betekent?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:41

Ik denk dat dat juist is wat Lielle bedoelt met dat voorbeeld. Althans, zo lees ik het (correct me if I'm wrong).

Als iemand de medische molen in gaat, dan zou je verwachten dat diegene heel bewust heeft nagedacht over 'waarom doe ik mezelf dit hele traject aan'? Maar als je dan bij de vraag 'waarom' als reactie krijgt 'waarom niet?' - nee, dat snap ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-03-10 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:42

Ik ben het helemaal met je eens Onassa. Maar juist die mensen, die er dus zoveel moeite voor hadden gedaan, kwamen niet verder dan het antwoord 'waarom niet'.

Klopt helemaal Karin.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:45

Nou, dan zouden ze wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.
Ik weet wat dat traject inhoud en als je daar instapt met een laconiek "waarom niet", dan vrees ik dat ze het hele gebeuren niet gaan trekken.
Psychologen, alles komt daaraan te pas.
Ik mag toch aannemen dat de gynaecoloog waar je in eerste instantie terecht komt deze mensen wel goed uit legt wat ze te wachten staat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:45

Vandaar ook dat ik het zo af en toe wel interessant vind om te horen waarom mensen de keuze hebben gemaakt om aan kinderen te beginnen.

Dat vind ik dan met name interessant bij mensen voor wie het heel lang 'nee' was, maar uiteindelijk toch 'ja'. Of als je geen relatie hebt, maar toch een sterke kinderwens hebt. Maar soms vraag ik het me ook af bij mensen uit het voorbeeld van Onassa. Waarom is een kind zo'n logische stap in je relatie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:46

Chiqa schreef:
Kiwiko; dat gaat mij een stapje te ver, maar begrijp dat dit een weloverwogen keus is?

ja Absoluut :D :D ben 40, tis leuk geweest.......... ik hoef niet meer een beeb :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:46

Het was tijdens de kraamvisite, dus daarom vond ik het helemaal apart.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:49

Ik heb geen kinderen Karin ;)
Bij mij ging het precies andersom.
Ik wilde ze heel graag, niet gelukt en nu heb ik zoiets van.....God of wie of wat dan ook heeft me er voor behoed.
Want ik ben terug omgeslagen ,ik vind het nu ook over het algemeen genomen steeds meer brutaaltjes worden die weinig opvoeding genieten in mijn ogen.
En dan ka je wel zeggen....ja, maar IK doe het anders.
Dat kan, maar ik zie dan veel gebeuren dat wanneer die wel in eerste instantie goed opgevoedde kinders pubers worden en net toevallig verkeerde vrienden krijgen je er als ouders zijnde dan mooi machteloos bij staat te kijken.
Dus.....ik ben achteraf heel blij dat ik ze niet heb kunnen krijgen. (dit moet vast heel raar in de oren van velen klinken) ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:50

Lielle schreef:
Het was tijdens de kraamvisite, dus daarom vond ik het helemaal apart.

Dat vind ik idd dan ook een heel apart verhaal.
Of het was zo emotioneel en persoonlijk dat ze het daarmee af deden om er verder niet op in te hoeven gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:50

Karin schreef:
Als iemand de medische molen in gaat, dan zou je verwachten dat diegene heel bewust heeft nagedacht over 'waarom doe ik mezelf dit hele traject aan'? Maar als je dan bij de vraag 'waarom' als reactie krijgt 'waarom niet?' - nee, dat snap ik ook niet.

Van de andere kant - de afwegingen en gedachten laten zich niet altijd zo makkelijk uiten. Er zijn een boel dingen waar ik nachtenlang over zou kunnen puzzelen, maar waarbij ik uiteindelijk als verklaring toch niet veel meer heb dan 'och, waarom niet'. Niet omdat ik er niet over nagedacht heb, maar omdat ik de nuances die allemaal door mijn hoofd gespeeld zijn niet zomaar samen te vatten zijn, en omdat het verder ook iets is waar gevoel een belangrijke rol in speelt, en dat is nog veel lastiger uit te leggen.

(Het hoeft niet zo te zijn hoor, maar vaak is wat je als antwoord krijgt niet automatisch ook wat er werkelijk aan vooraf is gegaan.)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:52

Onassa schreef:
Ik heb geen kinderen Karin ;)

Dat bedoelde ik ook niet. ;)

Ik doelde op de mensen uit jouw voorbeeld:

Onassa schreef:
Ik zie dat juist eerder gebeuren bij mensen die zeer vruchtbaar zijn.
Vandaag komt het idee om te stoppen met de pil en bij sommige is er dan 9 of 10 maanden later een baby.
Daarbij denk ik eerder, heb je er wel goed over nagedacht wat het allemaal voor de rest van je eigen leven betekent?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:55

Snap ik ook Shadow. Soms kies je 'gewoon op gevoel'. :j

Maar bij zoiets onomkeerbaars als een kind... Iedere andere keuze (behalve die om leven en dood) is terug te draaien, je kunt wat alsnog een andere keuze maken, maar bij een kind niet. En juist daarom sta ik er soms zo van te kijken dat het zo vanzelfsprekend is om aan kinderen te beginnen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:56

Oohhhh hahahaa, pffff...ben er duidelijk niet helemaal bij met mijn kop :D