Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:54

Dan slaapt Daisy eigenlijk net zoveel als Chiara doet :P
Wel vervelend die koemelkallergie, hoe ben je daar achter gekomen? Chiara heeft van de week Yogolino op en dat ging gewoon goed, wil dat zeggen dat ze hier dan geen last van heeft.

Ze heeft een tijdlang flinke eczeem gehad, maar dit is nu eigenlijk zo goed als weg. Smeer nog wel veel met Vaseline Cetomacrogol. Men wist toen ook niet waarvan het was.

@Duke: nee zo bedoelde ik het ook niet. Chiara heeft een tijd terug veel spuitluiers gehad maar toen zaten er niet eens puntjes in het tandvlees. Als ik haar Olvarit geef is ze ook aan de dunne en wanneer ik het zelf maak heeft ze gewoon prima ontlasting. Ook een fijne bijkomstigheid.

Bijten op vanalles deed ze al heel snel en kwijlen vind ik eigenlijk nog wel meevallen :+

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:52

Erge krampen als pasgeborene. Het zit bij ons wel iets in de familie, dus dan denk je er eerder aan.
Denk dat je het wel eerder had gemerkt als Chaira het had, tenzij je zelf nooit melkproducten eet en drinkt ;)
Kortom ik ben de afgelopen melkvrij door het leven gegaan :)

Gelukkig heb je genoeg alternatieven zoals soja, minus L etc.

Eczeem heeft ze nooit gehad, maar hoor ik wel heel veel bij baby's.

Daisy heeft dagen ertussen dat ze binnen 10 minuten haar shirt echt kletsnat heeft :+ Zodra de puntjes doorkomen is de pijn weg

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:34

Ik eet 1 of 2 bakjes vla/yoghurt en drink 3 glazen zuivel per dag :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:36

lekker, maar dat gaat bij mij dus niet. :o
Zelfs als er in een maaltijd (van mij) weipoeder verwerkt is hadden wij 3 dagen een krijsende baby. Gelukkig gaat het nu beter, maar de eerste 4 maanden was ze dan helemaal in paniek van de buikkrampen. :(:)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:42

Nee krampen hebben we hier zelden gehad. De paprikachips van de Aldi kon ze niet verdragen. Maar ik eet veel ui, chilisaus etc en dat heb ik tijdens de zwangerschap ook gedaan.
Nu ze vaste voeding heeft, krijgt ze wel meer moeite met poepen maar kreeg als tip om een beetje boter of olijfolie door het hapje te roeren en dat werkt inderdaad :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:51

Gisteren zat ik op 3 voedingen. Chiara wilde de voeding net voor het slapen gaan in de avond niet.
Kan ook komen omdat ze natuurlijk best goed gegeten had maar ik vond het wel ff akelig hoor.
Heb der dus maar gewoon op bed gelegd en om 21.45 de laatste voeding nog gegeven.

Wanneer zaten jullie op 3 voedingen?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:28

Weet ik niet eens meer... rond de 9 maanden ofzo?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:35

Chiara is nu net 8 maanden. Maar zou idd kunnen, toen ze uit het ziekenhuis kwam had ze ook snel genoeg aan minder.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:47

Even een vraagje aan de BV-gevers. Nikki drinkt heel gulzig en fanatiek, maar daardoor geeft ze wel 5-6 mondjes melk terug en daarna als ze slaapt komen er ook nog wel wat mondjes melk terug. Heb al met de lactatiedeskundige gebeld en die adviseerde me rechtop (Nikki) te voeden. Dat hebben we ook geprobeerd, ook de luier verschonen voor 't voeden en 2-3 x afkoppelen tijdens 't drinken om rust erin te brengen. Helaas.....ze blijft 'spugen'. Ze groeit goed, 350 gram in één week (was geen kilo :+ )

Iemand tips?

Nog een vraag.....als ze slaapt komen er vaak moeilijke geluiden uit, soort kreunen. Daarna geeft ze in d'r slaap mondjes melk terug of drukt d'r luier vol poep :P . Is dit normaal? Bij mij in de bekenden kring geeft niemand borstvoeding, dus ik kan 't niet overleggen. Hoop hier meer antwoord te vinden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 14:52

Al hetgeen je kunt doen, doe je in mijn ogen al.
Chiara spuugde vaak haar hele voeding terug, vaak wel dagelijks.
Van de één op de andere dag was het afgelopen.

Wij deden verschonen voor het voeden,
Geregeld afkoppelen, ik voedde altijd liggend omdat ik dat zelf prettiger vond ook ivm mijn lichamelijke klachten.

Verder een half uur na het voeden zéér rustig houden, dus niet van arm op arm, op de buik, in de box laten liggen ( zodat ze kunnen rollen ).
Ik zette haar dus in het wipstoeltje of legde haar in mijn armen.
Ook niet in de wandelwagen, omkleden of wat dan ook want dan was het gegarandeerd spugen :(:)

Alle kinderen mummelen weleens in de slaap,... ze spuugde ook geregeld haar hele bed onder en sliep dan gewoon vrolijk door ;(
Niet echt iets om je zorgen om over te maken denk ik ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:54

Britt heeft ook het eerste halfjaar veel gespuugd. Hoeft niet met BV te maken te hebben. Wel dat ze gulzig drinkt. Goed laten boeren na de BV. Er wordt gezegd dat het vooral met FV belangrijk is dat ze goed boeren en met BV minder, maar als de baby's veel spugen en gulzig drinken is goed laten boeren na de BV ook belangrijk. Ook een kwartiertje overeind houden na het voeden, kan helpen. Ik zat vaak op bed met Britt en had mijn benen opgetrokken en liet Britt daarop rusten. Verder kun je het wiegje aan het hoofdeind wat verhogen (met bv. boeken) zodat ze wat schuin ligt en hoger met haar hoofdje. Let op, niet te schuin, want dan kan ze onder de deken zakken! Dit is ook voor het terugkomen van de melk. Als het pijn lijkt te gaan doen, dat spugen, kan ze reflux hebben. Dan raakt de slokdarm geirriteerd door het maagzuur. Maar zolang ze er geen last van heeft en goed groeit, is het vooral en enkel een ongemak voor ons moeders. ;) Dit is overigens wat ik geleerd heb en voor adviezen kreeg. :o

Volgens het CB zou het een jaar duren voor het spugen over was, maar Britt was er gelukkig relatief eerder vanaf, met een halfjaar.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:22

Thnx voor de snelle reacties. Heb net ff op reflux gegoogled en ik zie idd veel overeenkomsten en lees ook dat veel baby's dit hebben. Het lijkt erop dat ze hierdoor ook sneller honger heeft. We zitten nog op 7 voedingen, maar soms worden dit er wel 8. Hebben jullie hier toevallig ook ervaring mee? Volgens de lactatiedeskundige zou dit erg veel zijn. Nikki is nu bijna 4 weken oud, maar wel 3 weken te vroeg geboren.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:26

:n hoor,... ik heb ff in mijn voedingslijsten zitten kijken maar Chiara dronk met 2 maanden ook gemiddeld 7 keer hoor....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:31

Ik vind het ook niet veel voedingen hoor. Volgens mij heeft Britt ook lang op 7 a 8 voedingen gezeten. Zij was ook 3 weken te vroeg.

Let bij Reflux wel op pijn. Als het geen pijn lijkt te doen (dus huilen na het spugen of veel loslaten tijdens het drinken omdat drinken ook pijnlijk is), is het over het algemeen spugen onschuldig. Wel is het nog wat vroeg om na 4 weken dan al pijnreacties te krijgen, dus houd het wel in de gaten!

Als je je toch zorgen maakt of met vragen zit, maak dan een extra afspraak bij je CB of huisarts. ;)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:45

Jullie zijn snel, thnx.
Ze laat niet los tijdens 't drinken, is gulzig van begin tot eind en valt dan eigenlijk in slaap, alleen wordt ze vaak na een paar minuten wakker en begint dan te huilen omdat er van alles dwars zit. We laten haar dan wel weer ff boeren en leggen haar dan terug in bedje. Dus 7-8x is niet verontrustend....oke....alleen vermoeiend voor paps en mams (voorals 's nachts :Z ). Meestal komt ze 2x 's nachts.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:24

7 á 8 voedingen per dag is juist heel normaal.

heb je wel eens geprobeerd om haar tussendoor meer te laten boeren? soms krijgen ze meer lucht binnen dan je denkt en drukt deze lucht de melk weer omhoog.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:32

Britt kwam de eeste twee weken om de 2 uur 's nachts. Dus ik weet hoe vervelend dat is, maar als ze wil, dan wil ze. Zeker bij die te vroeg geboren baby's.

Klinkt echt idd alsof ze gewoon meer moet boeren. Net als Elinaa aangeeft: tussendoor een keer laten boeren. En ook niet opgeven als ze de eerste 5 min nog niet geboerd heeft. Blijft haar overeind houden en over de rug wrijven tot ze heeft geboerd.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:56

Milan komt nu nog vaak 2x 's nachts en hij is vrijdag alweer 5 maanden :P . Hij heeft nog nooit doorgeslapen. Ik zit sinds een week ook pas op 6 voedingen en toen Milan 4 weken was zat ik volgens mij altijd op 8 of soms wel eens op 9.

Milan spuugde de eerste 2-3 maanden ook vaak hele voedingen terug en nu soms nog wel eens. Leuk hoor.. vooral 's nachts als dan je hele bed onder zit! :P

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:18

7/8 voedingen en zij vind dat niet normaal? Rare deskundige!
Kijk eens op www.borstvoedingsforum.nl, daar kan je op al je vragen antwoord krijgen. (Namelijk dat alles normaal is ;-)) Mijn oudste zat lang op 9 voedingen ofzo, niet op de teller kijken als verder alles goed gaat hoor! :-)

Dat kreunen dat ken ik, hebben mijn beide meisjes gedaan, ik werd er wakker van, vooral in de vroege ochtend. Bij de jongste ben ik er mee naar de osteopaat geweest, ze had spanning op de buik en nek van de bavelling, tijdens de behandeling kreeg ze enorme poepluier en na een paar behandelingen (2 ofzo) was het over.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:04

Het gaat goed hier! (afkloppen)
Britt komt steeds vaker pas vroeg in de ochtend in plaats van midden in de nacht. Ze drinkt dan nog steeds flink bij mij. Maar dat is dan ook de enige BV die ik nog geef op een dag. En het drinken gaat steeds beter! :D Eerst nog bij elkaar 90 ml FV per dag. Nu al 2 keer 120 ml FV en nog iets van 40 tot 50 ml diksap. :D Wel uit de (geen anti-lek) tuitbeker, waar ze steeds beter uit leert drinken. Ze heeft dus officieel de hele flesfase overgeslagen. Het was even behelpen, maar nu gaat het de goede kant op met drinken.
Eten ging altijd al goed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:15

Duke ik zie nu de namen van je meiden,... ik ken iemand waarvan de dochters ook zo heten :=
Alleen hebben ze ook nog een derde dochter, you know who... Angela :')

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:28

Dat spugen deden ze hier ook heel veel in het begin. Vooral Bassie! Die wist er ook wel raad mee! Als ze ook al zo gulzig is, zal ze het wel te snel drinken. Doet ze het ook als je haar net hebt wakker gemaakt? Dus net voor ze wakker wordt uit haar zelf iets eerder wakker maken en aanleggen. Een versufte baby is ook minder gulzig. ;)
En voed je één borst of 2? Want dan kun je natuurlijk voor je de 2e geeft even laten boeren en dan weer aanleggen? Soms reageren zulke jonge baby's ook op wat jij eet. Je zou het kunnen bijhouden, wanneer ze kreunt? Of doet ze dat altijd? De hoeveelheid poep die ze produceren kan natuurlijk ook gewoon dat geluid veroorzaken. haha

Ik heb eens een lactatiekundige op visite gehad. Mijn zorgverzekeraar vergoed het. Heb er keiveel van geleerd!

En dat exceem. Waren dat rode vlekken in het gezicht? Dat kan te maken hebben met het feit dat ze nu in de buitenwereld leven. Mijn huisarts heeft me dat eens uitgelegd. Dan maakt hun huid kennis met allerlei dingen waar je baarmoeder ze tegen beschermde. Onze Michelle had het ook extreem en het is bij haar ook vanzelf overgegaan. Ik gebruikte er idd ook vaseline bij, maar volgens mij heeft ze er nooit jeuk van ervaren.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:38

Ik kom per toeval op dit topic.
Ik heb mijn dochters (nu 7 en bijna 6) beide 14 maanden aan de borst gehad.
Ben dus een ervaringsdeskundige :D

Zelf vond ik het prachtig maar heb ook minder makkelijke dagen gekend. Wel zou ik het zo weer overdoen..ook het kolven wat dus niet zo makkelijk verliep.

Op dit moment zit ik op mijn werk en kan geen uitgebreid verhaal typen maar "I'll bee bak" 8-)
en zal dan mijn ervaringen vertellen. Misschien hebben moeders die nog bv geven of dit willen gaan doen, hier iets aan..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:20

Ik ben wel benieuwd hoeveel en op welk tijdstip van de dag je BV gaf in de periode van 10 tot 14 maanden. Ik geef momenteel bijna 11 maanden BV, maar merk dat mevrouw gewoon overdag er geen behoefte meer aan heeft en ik ook niet meer. :o

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:21

Cyntje schreef:
Duke ik zie nu de namen van je meiden,... ik ken iemand waarvan de dochters ook zo heten :=
Alleen hebben ze ook nog een derde dochter, you know who... Angela :')

Grappig! Komt misschien toch omdat je dan toch eenzelfde smaak qua namen hebt. Als je de ene mooi vindt, vind je vaak die andere naam ook mooi.

Britt had Luc geheten als ze een jongen was geweest. Mijn collega haar zus heeft een Romy en een Luc. := Vond ik ook al zo toevallig.