Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:35

Kijk als je nu gelijk de bron erbij had geplaatst hadden we gelijk kunnen zien dat het dus helemaal niets met met het Mexicaanse griepvirus te maken heeft en alleen onrust veroorzaakt bij mensen die het gewoon niet begrijpen.

http://www.agd.nl/1081873/Nieuws/Artike ... p-H3N2.htm

Amerikaans kind besmet met varkensgriep H3N2
10 aug 2009 18:32

In de Amerikaanse staat Kansas is een kind besmet met een varkensgriepvirus dat normaal niet bij mensen wordt gevonden. Het gaat om varkensinfluenza van het type H3N2.

Dit griepvirus komt vrij veel voor bij varkens in Noord-Amerika. Het kind is inmiddels weer hersteld. In de Verenigde Staten is enig onrust ontstaan nadat bekend werd dat het kind het virus had. ”Het is lastig voor mensen om te begrijpen dat deze varkensgriep niets te maken heeft met de wereldwijde pandemie van H1N1, dat ook de oorsprong bij varkens had”, aldus Jason Eberhart-Philips, directeur van het volksgezondheidsdepartement in Kansas. ”Dit griepvirus vormt op dit moment geen dreiging voor de volksgezondheid.”

Het kind raakte vermoedelijk besmet tijdens een plattelandsfair, waar het kind contact had met varkens. Familieleden van het kind raakten niet besmet.

De Amerikaanse varkenssector is zeer beducht voor hernieuwde publiciteit rond ’varkensgriep’. Het H1N1-virus kreeg in eerste instantie het label varkensgriep, en dat had tot gevolg dat de verkoop van varkensvlees instortte.

Elsskippy

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 05:11

Het was al beschreven, maar je bent wel erg wantrouwend als iemand iets schrijft.
Ik zit het niet uit mijn duim te zuigen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:51

oh oh
Ik heb keelpijn.

Stomme airco in de auto! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:25

Ikke zware keelpijn en verhoging. :(

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:31

Ik heb ook al een paar dagen keelpijn en wat verhoging, maar ik maak me eigenlijk totaal niet druk. Volgens de media val ik in een risicogroep.. Nou ik moet het eerst allemaal nog maar zien, haha.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:32

Ik maak mezelf ook nog niet echt druk, want daar voel ik me nog niet beroerd genoeg voor eigenlijk.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:34

Pecies en anders gewoon even goed uitzieken. Ben je er ook zo weer vanaf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:39

Komt helemaal goed. :) Zal eens aan mn werk vragen wat ze met me willen.... :D
Hoop alleen dat ik mijn vriend niet aansteek, want die valt wel in een risicogroep. Niet alleen wat betreft MG maar hij is echt een hele zware astma patient en als die eenmaal ziek is, heeft ie het vaak echt zwaar.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:00

Als je elk jaar de Griepprik krijgt in verband met astma, val je dan sowieso in de risicogroep?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:12

Jep :)

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:18

Ik heb vorig jaar ook een oproep voor de griepprik gekregen, maar waarom?? Geen idee...ik heb geen astma, alleen toen ik vroeger klein was had ik bronchitis.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:33

Moderatoropmerking:
We zien hier af en toe 'nieuwsberichten' met betrekking tot de Mexicaanse griep voorbij komen zonder bronvermelding. Om te voorkomen dat er teveel paniek gezaaid wordt met dit soort berichtjes willen we jullie dan ook vragen om in het vervolg bronnen te vermelden.
Alvast bedankt :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:23

Voorlopig is er in ieder geval weinig aan de hand, dus in September: de groeten uit Mexico!

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:58

Mijn broertje heeft de mexicaanse griep (is positief getest in het ziekenhuis) meegenomen uit Spanje ..En heeft de rest van ons gezin waarschijnlijk ook besmet.
Ik heb geen idee wat we nu moeten doen, het ziekenhuis zegt dat we alles mogen.. en van de huisarts moeten we in quarantaine..
Zelf val ik in een risicogroep dus moet aan de Tamiflu..hoop dat het meevalt.Mijn broertje en moeder hebben al hoge koorts :(:)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:32

Beterschap voor jou en je familie Wishper. :(:)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:37

Ken ook iemand die de mexicaanse griep heeft. Diegene zegt dat ie alles mag doen en dat hij de erge griep k*tter vind.
(en dat de media van een vlieg een olifant maakt)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:38

Wishper schreef:
Mijn broertje heeft de mexicaanse griep (is positief getest in het ziekenhuis) meegenomen uit Spanje ..En heeft de rest van ons gezin waarschijnlijk ook besmet.
Ik heb geen idee wat we nu moeten doen, het ziekenhuis zegt dat we alles mogen.. en van de huisarts moeten we in quarantaine..
Zelf val ik in een risicogroep dus moet aan de Tamiflu..hoop dat het meevalt.Mijn broertje en moeder hebben al hoge koorts :(:)

Alleerst beterschap voor iedereen daar.
Persoonlijk zou ik wel binnen blijven zolang je ziek bent (minimaal 5 dagen is het geloof ik) en geen mensen ontvangen. Je hebt er weinig aan om nog meer mensen te besmetten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:40

Joosiien schreef:
Ken ook iemand die de mexicaanse griep heeft. Diegene zegt dat ie alles mag doen en dat hij de erge griep k*tter vind.
(en dat de media van een vlieg een olifant maakt)

De media doet dat niet, de mensen die de berichtgeving niet begrijpen doen dat.

Overigens is het heel wisselend. De een is echt 2 weken doodziek en de ander is nauwelijks ziek.
Dat is wat vanaf het begin af aan gezegd is en ook dat een pandemie niets met het aantal doden te maken heeft maar dat er gewoon heel veel mensen ziek gaan worden. Niets meer niets minder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:38

Wishper schreef:

Nou dat schiet ook lekker op als je tegenstrijdig advies krijgt.
Ik hoop dat het meevalt voor je en je familie. :(:) En probeer zo weinig mogelijk anderen aan te steken, zou ik zeggen.
;)

Meneer of mevrouw de moderator: Lijkt me een beetje vreemd dat griepgevallen in Portugal tot paniek in Nederland zorgen...en dat Portugese bronnen melden weinig zin heeft daar niet veel bokkers dat zullen kunnen lezen. Maar dat zal ik dan braaf doen hoor.
Ik wil toch wel graag mee doen in de discussie, ik heb het voornamelijk over verschil in hoe de media er om gaat en verschil hoe het hier (in Portugal) wordt gezien/ontvangen.
Overigens was de peuterzaal die gesloten is in Alenquer en de 4 kinderen maken het verder goed. Ze waren aangestoken door een van de vaders die onlangs in het buitenland was geweest.
In een andere peuterzaal waren negen kinderen aangestoken.
Verder was hier in het nieuws een heel stuk over asociaal gedrag van ouders. Dan met name het niet willen dragen van maskers in de ziekenhuizen, of opzettelijk met ziek kinderen naar gezondheidscentra om anderen aan te steken, omdat hun kind ook immers aangestoken was....
Over de 30 jarige mevrouw, die nog steeds leeft (op de intenstive care), kun je hier terug vinden.
En al het andere, over de gesloten peuterspeelszalen en het asciale gedrag hier
Bron Jornal de Notícias

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:45

ThePast03 schreef:
De media doet dat niet, de mensen die de berichtgeving niet begrijpen doen dat.

Nou de media is niet brandschoon. Als je als kop op de voorpagina in grote letters zet, dat de 1e mexicaanse griepdode is gevallen is dat ook bangmakerij. Dat gebeurt ook niet met de zovelen die sterven aan de normale griep.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:53

Nikka schreef:
Nou de media is niet brandschoon. Als je als kop op de voorpagina in grote letters zet, dat de 1e mexicaanse griepdode is gevallen is dat ook bangmakerij. Dat gebeurt ook niet met de zovelen die sterven aan de normale griep.

Tja als je dat soort sensatiepers gaat lezen dan vind je dat soort dingen blijkbaar leuk en laat je jezelf bang maken?
Dat soort kranten lees ik eenvoudigweg niet.

Je kunt natuurlijk ook de keuze maken om alleen de serieuze berichtgeving van het RIVM en het WHO te lezen. ;)

Lusitana volgens mij was die modopmerking niet naar jou toe bedoeld maar naar de mensen waarbij je 4x moet vragen wat de bron is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:58

De media is het die het zo naar maakt allemaal...nu ook weer, hoor overal dat je het beter nu kunt oplopen dan in het najaar, want dan is het veel agressiever en gemuteerd..
Ach, hier hebben we allemaal griep in de omgeving, meeste hebben zich niet eens laten testen, hoefde ook niet..maar vervelend is het wel, vooral omdat je het niet voorkomen kunt..bij mij op de weide lopen er ook al kinderen rond waarvan de stoefvader de mexicaanse griep heeft..dus grote kans dat ik het ook ga oplopen..enige waar ik tegenop zie, is dat aan huis gekluisterd zitten en niets kunnen, maar heb dat sowiezo met de griep, zon hekel aan..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:05

ThePast03, mijn bericht is verwijderd, dus ik denk dat het wel degelijk (ook) aan mij gericht was.

ThePast03 schreef:
Overigens is het heel wisselend. De een is echt 2 weken doodziek en de ander is nauwelijks ziek.
Dat is wat vanaf het begin af aan gezegd is en ook dat een pandemie niets met het aantal doden te maken heeft maar dat er gewoon heel veel mensen ziek gaan worden. Niets meer niets minder.

Toch iets meer, anders heete het epidemie. Dat het pandemie heet komt omdat het op het moment in verschillende plekken op de wereld voorkomt.

http://www.rtl.nl/
Citaat:
Begint een epidemie zich over een groter gebied –meerdere landen of continenten- te verspreiden, dan hebben we het over een pandemie.

Maar het heeft idd niks met de ernst of dodelijke gevallen te maken.
Citaat:
Over een epidemie spreekt men als een ziekte zich op grote schaal voordoet, maar wel gebonden is aan een bepaalde plek en tijd.

Wat de media betreft, hier wordt dus ook dagelijks verteld in het nieuws en in de kranten hoeveel er weer hersteld zijn of herstellende zijn. Dat geeft een evenwichtiger en geruststellender beeld dan alleen nieuwe gevallen en doden noemen. En, als het slecht gaat of een dode valt zeggen ze ook precies waarom en dat is tot nu toe nog altijd geweest omdat er niet adequaat is gehandeld in de eerste weken en lopen ze al met een longontsteking, of was er al een onderliggend iets. Vaak zijn ze al verschillende keren bij een arts geweest.
Dat is ook geruststellend, want anders krijg je het idee dat je "zomaar" of altijd er aan dood gaat.
Ook vertellen ze er bij hoe ze besmet zijn geraakt. Ik weet niet hoe men het verder in Nederland doet, ik zal voor de aardigheid wat nieuws-en krantensites doorspitten.

Als mensen al moeite hebben met een begrip als pandemie, is het denk ik ook wel belangrijk om daar steeds weer uitleg over te geven?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:11

Lusitana schreef:
Toch iets meer, anders heete het epidemie. Dat het pandemie heet komt omdat het op het moment in verschillende plekken op de wereld voorkomt.?

Ik weet het verschil tussen een epidemie en een pandemie. Dat was het punt verder ook niet. ;)

Oh ik heb niet meegekregen dat er een post van jou is verwijderd. Jammer dat die is verwijderd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:13

ThePast03 schreef:
Tja als je dat soort sensatiepers gaat lezen dan vind je dat soort dingen blijkbaar leuk en laat je jezelf bang maken?
Dat soort kranten lees ik eenvoudigweg niet.

Je kunt natuurlijk ook de keuze maken om alleen de serieuze berichtgeving van het RIVM en het WHO te lezen. ;)

Was niet alleen de sensatiepers , overigens ben ik niet aangewezen op kranten op dit gebied maar krijg ik de vakliteratuur gewoon in mijn postvak ;)